Onneksi parisuhdehelvetit tulevat jatkumaan

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sasa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sasa"

Vieras
ILTALEHTI

Mannerheimin Lastensuojeluliitto teetti Isä-hankkeensa puitteissa kyselyn yli 1500 varusmiehelle, jossa kartoitettiin varusmiesten hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Suurin osa vastaajista oli iältään 18 - 21-vuotiaita.

Kyselyn yksi osa-alue liittyi varusmiesten käsitykseen parisuhteesta ja siitä mikä seurustelussa on normaalia. Tulokset olivat havahduttavia.

Neljä viidestä (78%) vastaajasta oli jossain vaiheessa elämäänsä ollut parisuhteessa ja reilu kolmannes (38%) vastaajista seurusteli kyselyhetkellä. Nuorilta aikuisilta kysyttiin heidän ajatuksiaan liittyen parisuhteeseen. Kohtaan vastasivat myös ne, joilla ei ollut kokemusta seurustelusta.

Ei käsitystä terveestä suhteesta

Kyselyn mukaan monella nuoresta oli toimivasta parisuhteesta hyvin erikoinen käsitys.

Parisuhteessa olevasta tai olleista lähes kolme neljästä koki, että parisuhteessa kannattaa olla hiljaa tunteistaan ja että riidat päättyvät lähes aina itkuun tai mököttämiseen. Kaksi kolmesta kertoi, että toisen menemisiä kontrolloitiin ja yli puolet vastanneista piti sitoutumista kumppanin omistamisena. Saman verran vastaajista koki myös menettäneensä oman itsenäisyytensä.

Mitätöintiä ja nöyryytystä harrastettiin joka toisessa suhteessa ja joka kolmannessa uhkailtiin kiristettiin, määrättiin ja pakotettiin. Joka neljännes vastanneista oli sitä mieltä, että parisuhteessa on ok käydä kumppaniin fyysisesti käsiksi. 13 prosenttia vastaajista kiristi tai lahjoi seksillä useimmiten ja joskus niin teki 23 prosenttia. 12 prosenttia oli samaa mieltä tai lähes samaa mieltä siitä, ettei seurustellessa saa olla seksuaalisesti oma itsensä.

Neljä viidestä seurustelevasta vastaajasta kertoi olevansa tyytyväisiä parisuhteeseensa. Joka viides eli suhteessa johon ei ollut tyytyväinen.

Pelisäännöt hakusessa

Raportissa todetaan, ettei ettei nuorilla aikuisilla ollut selkeää näkemystä ja ymmärrystä siitä mitä terveeseen parisuhteeseen kuuluu.

- Parisuhteen pelisäännöt näyttävät olevan vielä jäsentymättömiä. Parisuhteissa ilmenee jopa kaltoin kohtelua, kuten fyysistä ja henkistä pahoinpitelyä ja sitä ollaan valmiita sietämään, raportissa kerrotaan.

Asiasta uutisoi ensimmäisenä Turun Sanomat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28511734:
Hmm... nuo 18-21 veet saattavat vielä olla sellaisia koltiaisia, että vastaavat ihan kurillaan noin. En siis pitäisi tutkimusta kauhean luotettavana.

Palstaa lukiessa tosin saa lähes päivittäin lukea tarinoita joista päätellen tutkimus johtaa "teit' isäin astumaan" tulevaisuuteenkin.
 
[QUOTE="sasa";28511751]Palstaa lukiessa tosin saa lähes päivittäin lukea tarinoita joista päätellen tutkimus johtaa "teit' isäin astumaan" tulevaisuuteenkin.[/QUOTE]
Palstaa lukiessa saa lähes päivittäin todeta, että ihmiskunta on aika pimeetä :D
 
[QUOTE="sasa";28511684]...Parisuhteessa olevasta tai olleista lähes kolme neljästä koki, että parisuhteessa kannattaa olla hiljaa tunteistaan ja että riidat päättyvät lähes aina itkuun tai mököttämiseen. Kaksi kolmesta kertoi, että toisen menemisiä kontrolloitiin ja yli puolet vastanneista piti sitoutumista kumppanin omistamisena. Saman verran vastaajista koki myös menettäneensä oman itsenäisyytensä....[/QUOTE]

no mikä tässäkin muka meni pieleen, just noinhan se on
 
Melko hyvin naiset ovat omineet tunteet itselleen. Se että osaa näyttää tunteensa ei kerro siitä että niitä osaisi käsitellä. Nainen loukaantuu kun mies yrittää jotakin ilmaista ajatuksistaan/tunteistaan. Onko tuo nyt sitten ihme ettei miehet tunteitaan naiselle halua kertoa.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
Melko hyvin naiset ovat omineet tunteet itselleen. Se että osaa näyttää tunteensa ei kerro siitä että niitä osaisi käsitellä. Nainen loukaantuu kun mies yrittää jotakin ilmaista ajatuksistaan/tunteistaan. Onko tuo nyt sitten ihme ettei miehet tunteitaan naiselle halua kertoa.

Ainoa tunne josta nainen haluaa miehen puhuvan on se että mies kehuu naista.
 
Melko hyvin naiset ovat omineet tunteet itselleen. Se että osaa näyttää tunteensa ei kerro siitä että niitä osaisi käsitellä. Nainen loukaantuu kun mies yrittää jotakin ilmaista ajatuksistaan/tunteistaan. Onko tuo nyt sitten ihme ettei miehet tunteitaan naiselle halua kertoa.

Sitä oon monesti yrittänyt palstan naisille sanoa, että se, ettei mies kerro tunteistaan samoin kuin nainen, ei tarkoita, etteikö mies tuntisi tunteita. Pitäs olla vapaus tuntea omalla tavallaan ja ilmaista itsensä näköisesti (ei tietty esim. satuttaen toista mutta järjen rajoissa). Oma mieheni saattaa olla vaan ihan hiljaa ja pitää lähellään, miksi menisin siihen vaatimaan, että hän avautuu, jos hän vaan tahtoo olla hiljaa liki on sitten surullinen, väsynyt, stressaantunut, vihainen tai mitä tahansa?
 
Sitä oon monesti yrittänyt palstan naisille sanoa, että se, ettei mies kerro tunteistaan samoin kuin nainen, ei tarkoita, etteikö mies tuntisi tunteita. Pitäs olla vapaus tuntea omalla tavallaan ja ilmaista itsensä näköisesti (ei tietty esim. satuttaen toista mutta järjen rajoissa). Oma mieheni saattaa olla vaan ihan hiljaa ja pitää lähellään, miksi menisin siihen vaatimaan, että hän avautuu, jos hän vaan tahtoo olla hiljaa liki on sitten surullinen, väsynyt, stressaantunut, vihainen tai mitä tahansa?

Hyvä että edes yksi nainen ymmärtää edes jossain määrin miehiä.
 

Yhteistyössä