S
"sasa"
Vieras
ILTALEHTI
Mannerheimin Lastensuojeluliitto teetti Isä-hankkeensa puitteissa kyselyn yli 1500 varusmiehelle, jossa kartoitettiin varusmiesten hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Suurin osa vastaajista oli iältään 18 - 21-vuotiaita.
Kyselyn yksi osa-alue liittyi varusmiesten käsitykseen parisuhteesta ja siitä mikä seurustelussa on normaalia. Tulokset olivat havahduttavia.
Neljä viidestä (78%) vastaajasta oli jossain vaiheessa elämäänsä ollut parisuhteessa ja reilu kolmannes (38%) vastaajista seurusteli kyselyhetkellä. Nuorilta aikuisilta kysyttiin heidän ajatuksiaan liittyen parisuhteeseen. Kohtaan vastasivat myös ne, joilla ei ollut kokemusta seurustelusta.
Ei käsitystä terveestä suhteesta
Kyselyn mukaan monella nuoresta oli toimivasta parisuhteesta hyvin erikoinen käsitys.
Parisuhteessa olevasta tai olleista lähes kolme neljästä koki, että parisuhteessa kannattaa olla hiljaa tunteistaan ja että riidat päättyvät lähes aina itkuun tai mököttämiseen. Kaksi kolmesta kertoi, että toisen menemisiä kontrolloitiin ja yli puolet vastanneista piti sitoutumista kumppanin omistamisena. Saman verran vastaajista koki myös menettäneensä oman itsenäisyytensä.
Mitätöintiä ja nöyryytystä harrastettiin joka toisessa suhteessa ja joka kolmannessa uhkailtiin kiristettiin, määrättiin ja pakotettiin. Joka neljännes vastanneista oli sitä mieltä, että parisuhteessa on ok käydä kumppaniin fyysisesti käsiksi. 13 prosenttia vastaajista kiristi tai lahjoi seksillä useimmiten ja joskus niin teki 23 prosenttia. 12 prosenttia oli samaa mieltä tai lähes samaa mieltä siitä, ettei seurustellessa saa olla seksuaalisesti oma itsensä.
Neljä viidestä seurustelevasta vastaajasta kertoi olevansa tyytyväisiä parisuhteeseensa. Joka viides eli suhteessa johon ei ollut tyytyväinen.
Pelisäännöt hakusessa
Raportissa todetaan, ettei ettei nuorilla aikuisilla ollut selkeää näkemystä ja ymmärrystä siitä mitä terveeseen parisuhteeseen kuuluu.
- Parisuhteen pelisäännöt näyttävät olevan vielä jäsentymättömiä. Parisuhteissa ilmenee jopa kaltoin kohtelua, kuten fyysistä ja henkistä pahoinpitelyä ja sitä ollaan valmiita sietämään, raportissa kerrotaan.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Turun Sanomat.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto teetti Isä-hankkeensa puitteissa kyselyn yli 1500 varusmiehelle, jossa kartoitettiin varusmiesten hyvinvointiin liittyviä kysymyksiä. Suurin osa vastaajista oli iältään 18 - 21-vuotiaita.
Kyselyn yksi osa-alue liittyi varusmiesten käsitykseen parisuhteesta ja siitä mikä seurustelussa on normaalia. Tulokset olivat havahduttavia.
Neljä viidestä (78%) vastaajasta oli jossain vaiheessa elämäänsä ollut parisuhteessa ja reilu kolmannes (38%) vastaajista seurusteli kyselyhetkellä. Nuorilta aikuisilta kysyttiin heidän ajatuksiaan liittyen parisuhteeseen. Kohtaan vastasivat myös ne, joilla ei ollut kokemusta seurustelusta.
Ei käsitystä terveestä suhteesta
Kyselyn mukaan monella nuoresta oli toimivasta parisuhteesta hyvin erikoinen käsitys.
Parisuhteessa olevasta tai olleista lähes kolme neljästä koki, että parisuhteessa kannattaa olla hiljaa tunteistaan ja että riidat päättyvät lähes aina itkuun tai mököttämiseen. Kaksi kolmesta kertoi, että toisen menemisiä kontrolloitiin ja yli puolet vastanneista piti sitoutumista kumppanin omistamisena. Saman verran vastaajista koki myös menettäneensä oman itsenäisyytensä.
Mitätöintiä ja nöyryytystä harrastettiin joka toisessa suhteessa ja joka kolmannessa uhkailtiin kiristettiin, määrättiin ja pakotettiin. Joka neljännes vastanneista oli sitä mieltä, että parisuhteessa on ok käydä kumppaniin fyysisesti käsiksi. 13 prosenttia vastaajista kiristi tai lahjoi seksillä useimmiten ja joskus niin teki 23 prosenttia. 12 prosenttia oli samaa mieltä tai lähes samaa mieltä siitä, ettei seurustellessa saa olla seksuaalisesti oma itsensä.
Neljä viidestä seurustelevasta vastaajasta kertoi olevansa tyytyväisiä parisuhteeseensa. Joka viides eli suhteessa johon ei ollut tyytyväinen.
Pelisäännöt hakusessa
Raportissa todetaan, ettei ettei nuorilla aikuisilla ollut selkeää näkemystä ja ymmärrystä siitä mitä terveeseen parisuhteeseen kuuluu.
- Parisuhteen pelisäännöt näyttävät olevan vielä jäsentymättömiä. Parisuhteissa ilmenee jopa kaltoin kohtelua, kuten fyysistä ja henkistä pahoinpitelyä ja sitä ollaan valmiita sietämään, raportissa kerrotaan.
Asiasta uutisoi ensimmäisenä Turun Sanomat.