E
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Ja tästä alkaa taas tämä, että ei alle 20vuotiaana lapsia yms.
Lytätään kaikki nuoremmat äidit maanrakoon ja pönkitetään itseä vähän ylemmäs, kun on ollut niin fiksu, että on "osannut" tehdä lapset "oikeaan aikaan".
Tässä on nyt kuitenkin äiti, joka purkautu tänne (kun ei ollut ketään muutakaan, kelle purkautua?), sivustona ehkä vähän huono valinta, niinkun suurimmistaosista vastauksista huomaa. Ei ole väliä sillä, onko aloittaja 19v vai 29v vaiko vieläkin vanhempi..
Eikö toiset äiditkään pysty pitämään sen verran yhtä, että auttaisivat apua tarvitsevaa neuvoilla, eikä haukuilla, niin että toinen tuntee olonsa varmasti oikeen hyväksi, kun valmiiksi on jo hyvä mieli.
Ehkä äitis pitää sua ihan lapsena, ja siks sun puolesta on "päättäny" noita juttuja. Mikä ei ole ihme, tekstis kuulosti ihan 14 v tekstiltä, ja käytöksesikin...ymmärrän mutsias kyllä, kyl muaki vituttais jos omani hoidattais lapsensa mulla ja olettaa et tottakai mummu hoitaa
Et oo ainakaan kypsä äidiksi. Liekö vielä kypsä vastuuntuontoinen aikuinenkaan.
Mä jotenkin ymmärrän ap:ta.
Noin nuorena äidiksi tuleminen vaatii erityistä sopeutumista. Sitten vielä ero lapsen isästä, kriisi sekin. Sitten jos lapsen mummo on antanut ymmärtää, että hoitaa lasta mielellään, niin onhan se tylyä yhtäkkiä sanoa, ettei sovikaan. Ja sekin vielä, että määräilee sitten, että kuinka lapsi pitää hoitaa...
Mä nyt sanoisin vinkiksi, että puhu äitisi kanssa asiat selviksi. Varmasti hänkin määräilyllään yrittää vain auttaa, ikään kuin opastaa sua vauvaperheen arkeen. Sä olet kuitenkin se, joka tekee päätökset, ja lapsen mummon pitää kunnioittaa niitä. Toisaalta, sä olet nyt äiti, ja lapsen pääasiallinen hoitaminen kuuluu sulle. Et voi lykätä vauvaa mummolle ja häipyä omille teillesi. Sinun äidilläsi on oma elämänsä, eikä hän ole vastuussa sinun lapsestasi.
Sopikaa tietyt ajat, jotka mummo hoitaa vauvaa, että sinä saat omaa aikaa. Myös lapsen isää voisi vastuuttaa tähän. Vaikka te erositte, hänen isyytensä on ja pysyy.
Mutta siis, kun sovitte mummon kanssa selkeät ajat, koska ja montako kertaa viikossa / kuussa ja mihin aikaan (ei tarvitse olla kiinteät ajat) hän vauvaa hoitaa, uskoisin, että hän tekee sen mielellään, auttaa teitä. Samalla sovitte, mistä vauvan asioista päätät sinä (ja lapsen isä) ja mihin asioihin mummo voi vaikuttaa. Jos vaikka vauvauinti on mummolle tärkeää, hänhän voisi viedä vauvan sinne, sinä saisit siinä omaa aikaa. Tai jotakin muuta.
Nyt vaan istutte alas ja teette selkeät säännöt!
"Ihmetyttää tämä että ap lytätään aivan lyttyyn."
Ei pidä ihmetyttää. Pitäisi ihmetyttää miksi juuri raskautensa todenneita teinejä kannustetaan pitämään lapsi.
Näissä tapauksissa on syytä korostaa että liian nuorena hankittu lapsi on harvoin onnistunut ratkaisu. Ihan siksi, että vastaavaan tilanteeseen joutumaisillaan olevat naisenalut ymmärtävät, että on muitakin ratkaisuja olemassa, ja että ennen kaikkea on syytä huolehtia ehkäisystä, tai sitten viimeistään abortista. Aina vaan viime kädessä kyseessä on ehkäisyvalistus.
Pitää tehdä selväksi että romanttinen teinivanhemmuusfantasia on juuri sitä: teinivanhemmuusfantasiaa, jolla on vähän tekemistä arkitodellisuuden kanssa.
Ap:lla puolestaan on enää tasan yksi vaihtoehto tilanteessaan; selvitä siitä. Tuomitsemisella ei ole asian kanssa tekemistä. On turvattava lapsen hyvinvointi ja ammattiapu taitaisi olla paras ratkaisu.
Ap hyvä, ehkä sun kannattaisi muuttaa asennettasi hieman?
Itse olen 18-vuotias 4kk ikäisen lapsen yksinhuoltaja,
lapseni isä ei edes halua nähdä lastansa.
Olen tarkoituksellisesti muuttanut 700km päähän perheestäni ja sukulaisistani.
Haluan hoitaa ja kasvattaa lapseni itse.
Mulla olisi aika monta syytä alkaa kriiseilemään,
mutta sille tielle en lähde. Olen ITSE harrastanut seksiä ja tiennyt mahdolliset
seuraukset, olen ITSE tehnyt päätöksen olla abortoimatta omaa lastani.
Tämä tarkoittaa sitä, että olen myös ITSE vastuussa valinnoistani ja mielestäni
olisi säälittävää alkaa ruikuttamaan niistä tai yrittää laittaa muita vastuuseen.
Nuori ikä ei mun mielestä merkkaa välttämättä mitään ja usein henkilöillä joilla on
muurahaisia pyllyssä 18-vuotiaana on niitä myös 40-vuotiaana.
Aikuinen en omasta mielestäni ole missään tapauksessa, vaikka täysi-ikäinen
äiti-ihminen olenkin. Minulla on nuoruus, nuoruus rakkaan lapseni kanssa.
Ja se lapsi on mulle tärkeintä ja lapseni ansiosta olen onnellisempi kuin koskaan.
Ennakkoluuloja/paheksuntaa en ole ihme kyllä saanut osakseni kuin tällä palstalla.
Omasta mielestäni olen teiniäitiydestä ja yksinhuoltajuudesta huolimatta
yhteiskunnan täysivaltainen jäsen ja Tulevaisuuden Toivo..![]()
Joskus olen potenut huonoa omaatuntoa tästä tukien varassa elämisestä,
mutta olen ajatellut sen niin, että saan periaatteessa samat tuet kuin muutkin
opiskelijat. Jos en olisi saanut lasta, olisin saanut opintotukea vasta 21-vuotiaana.
Kliseistä kyllä, mutta yritä ap nauttia niistä hyvistä asioista elämässäsi eikä
tuhlata voimavaroja jossittelemalla ja kaipaamalla jotain mikä ei nyt ole mahdollista. Tuo ero kannattaisi varmaan käsitellä kunnolla läpi ja tarvittaessa ammattilaisen
auttamana, ei vanhempien kriisit saisi lapsen elämään vaikuttaa.
Tsemppiä sulle sinne!
*muoks* Ihan surkeesti tuli tää teksti, en osaa kirjoittaa tällä uudella systeemillä.. :/