L
laudatur uskonnolla reaalissa
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja läheltä seurannut:Alkuperäinen kirjoittaja mä:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja mä:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja mä:Voi hyvänen aika, nyt oot ihan harhassa! helluntalaisuus on kristillisyyttä ja eroaa ev lutista kasteen osalta. Mutta jos mies on elävässä uskossa, niin epäilenpä ettei ehkä ajattele sua ekana vaihtoehtona. Sillä mitä yhteistä on uskovallaja uskosta osattomalla? Ei kannata. Unohda mies, jos hän on oikeasti uskossa. Miestäkin jo ajatellen. Kyllä sä löydät jonkun maailman ihmisen varmasti.
Sori kun nyt työnnyn tähän juttuun, mutta eikö mielestäsi "uskovalla ja uskosta osattomalla" ole mitään yhteistä? Miksei?
Raamatun mukaan ei. Tarkoittaa ettei avioliittoon kannata mennä uskosta osattoman kanssa. Se on kaikkien parhaaksi.
Tää on ollu aina miun mielestä mielenkiintosta, että miksi kristilliset ihmiset on ainakin omasta mielestään jotenkin parempia kun "uskosta osattomat" sen takia että ovat itse uskossa (tai tällainen tunne heistä yleensä tulee). Jos ei ole helluntalainen tai kuulu johonkin toiseen kirkkoon, ei se tarkota että ei uskois mihinkään. Miksi oma henkilökohtainen usko on jotenkin huonompi kuin se "kollektiivinen usko" mitä kirkot ja lahkot tarjoavat?
Kyse ei oikeesti ole siitä, että uskovat pitäisi itseään parempina. Kyse on sitä, että uskovan ei kannata oman uskonsa takia mennä yhteen uskosta osattoman kanssa, koska he elävät eri hengestä. Ja siis korostan edelleen ettei kyse ole mistään "paremmuus-asiasta"
Vaan eiköhän kyse ole kuitenkin ja juurikin tuosta "paremmuudesta", jos asiaa oikeasti katsotaan. Tosiuskovainenhan luokittelee kaikki muut ihmiset jo lähtökohtaisesti uskon perustella, ja etenkin muut uskovaiset.
Ihmisarvolla ei ole mitään virkaa tällasen kriteerin edessä. Ainoastaan "me tosiuskovaiset" ovat oikeita ihmisiä, ja "ne muut" - niin uskovaisetkuin "osattomatkin" - ovat helvettiin meneviä, ja vapaasti kusetettavia siis kaikintavoin muutenkin. Tosiuskovaiselle puolestaan on kaikki sallittua, mikään maallinen lakikaan ei sido, sellainenhan olisi vain perkeleestä.
Sinähän juuri siinä arvostelet uskovia ihmisiä. Ja esität ennakkoluuloista kritiikkiä, joka perustuu yhden vähän erikoisesti ajattelevan uskovan ihmisen lausuntoon. Miksi sinä olet niin paljon parempi, että voit lyttää kaikki uskovat?
Itse olen uskovan perheen kasvatti, ja kärsin koulukiusaamisesta lukioon asti sinun kaltaistesi ennakkoluuloisten idioottien takia. Helluntaisrk:sta oli kyse. Itse kuulun nykyään ev. lut. kko
Onneksi vanhemmiten tajusin, että olin myös niin paljon älykkäämpi kiusaajiani, niin että se varmasti johti siihen kohteluun jota sain osakseni. Ei näitä kiusaajia kiinnostanut kuunnella mitään järkeen perustuvaan dialogia. Lähinnä siis sitä, että pyysin saada ajatella mitä haluan, koska suon sen saman heille. Suomessa on uskonnon ja omantunnon vapaus jo perustuslaissakin turvattu. kunnioita sitä, ja jätä kanssasi toisin ajattelevat rauhaan!