oon kiinnostunu yhestä miehestä mut se kuuluu helluntaikirkkoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja biba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja läheltä seurannut:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi hyvänen aika, nyt oot ihan harhassa! helluntalaisuus on kristillisyyttä ja eroaa ev lutista kasteen osalta. Mutta jos mies on elävässä uskossa, niin epäilenpä ettei ehkä ajattele sua ekana vaihtoehtona. Sillä mitä yhteistä on uskovallaja uskosta osattomalla? Ei kannata. Unohda mies, jos hän on oikeasti uskossa. Miestäkin jo ajatellen. Kyllä sä löydät jonkun maailman ihmisen varmasti.

Sori kun nyt työnnyn tähän juttuun, mutta eikö mielestäsi "uskovalla ja uskosta osattomalla" ole mitään yhteistä? Miksei?

Raamatun mukaan ei. Tarkoittaa ettei avioliittoon kannata mennä uskosta osattoman kanssa. Se on kaikkien parhaaksi.

Tää on ollu aina miun mielestä mielenkiintosta, että miksi kristilliset ihmiset on ainakin omasta mielestään jotenkin parempia kun "uskosta osattomat" sen takia että ovat itse uskossa (tai tällainen tunne heistä yleensä tulee). Jos ei ole helluntalainen tai kuulu johonkin toiseen kirkkoon, ei se tarkota että ei uskois mihinkään. Miksi oma henkilökohtainen usko on jotenkin huonompi kuin se "kollektiivinen usko" mitä kirkot ja lahkot tarjoavat?

Kyse ei oikeesti ole siitä, että uskovat pitäisi itseään parempina. Kyse on sitä, että uskovan ei kannata oman uskonsa takia mennä yhteen uskosta osattoman kanssa, koska he elävät eri hengestä. Ja siis korostan edelleen ettei kyse ole mistään "paremmuus-asiasta"

Vaan eiköhän kyse ole kuitenkin ja juurikin tuosta "paremmuudesta", jos asiaa oikeasti katsotaan. Tosiuskovainenhan luokittelee kaikki muut ihmiset jo lähtökohtaisesti uskon perustella, ja etenkin muut uskovaiset.
Ihmisarvolla ei ole mitään virkaa tällasen kriteerin edessä. Ainoastaan "me tosiuskovaiset" ovat oikeita ihmisiä, ja "ne muut" - niin uskovaisetkuin "osattomatkin" - ovat helvettiin meneviä, ja vapaasti kusetettavia siis kaikintavoin muutenkin. Tosiuskovaiselle puolestaan on kaikki sallittua, mikään maallinen lakikaan ei sido, sellainenhan olisi vain perkeleestä.

Sinähän juuri siinä arvostelet uskovia ihmisiä. Ja esität ennakkoluuloista kritiikkiä, joka perustuu yhden vähän erikoisesti ajattelevan uskovan ihmisen lausuntoon. Miksi sinä olet niin paljon parempi, että voit lyttää kaikki uskovat?
Itse olen uskovan perheen kasvatti, ja kärsin koulukiusaamisesta lukioon asti sinun kaltaistesi ennakkoluuloisten idioottien takia. Helluntaisrk:sta oli kyse. Itse kuulun nykyään ev. lut. kko:oon, johon "kiihkoilevat" vanhemmat toivoivat minun liittyvän, jos siltä vaan itsestäni tuntuu. Tuntui, koska haluan normikirkkohäät. Moraali lähtee ihmisen sisältä, ei ulkoisesta pakotteesta. Siksi on typerää sanoa, että uskoville on kaikki sallittua.
Onneksi vanhemmiten tajusin, että olin myös niin paljon älykkäämpi kiusaajiani, niin että se varmasti johti siihen kohteluun jota sain osakseni. Ei näitä kiusaajia kiinnostanut kuunnella mitään järkeen perustuvaan dialogia. Lähinnä siis sitä, että pyysin saada ajatella mitä haluan, koska suon sen saman heille. Suomessa on uskonnon ja omantunnon vapaus jo perustuslaissakin turvattu. kunnioita sitä, ja jätä kanssasi toisin ajattelevat rauhaan!

Alkuperäinen kirjoittaja huu:
Heillä taitaa olla varsin kiinteä suhdeseurakuntaansa, on jos vaikka minkälaista talkoota ja rukouspiiriä. Eli väistämättä hiljalleen joudut mukaan, jos mies on kovin aktiivinen seurakunnassaan, ja jos se ei innosta, ei ehkä ole paras mahdollinen tulevaisuus teillä?

Mä olen ollut lapsesta asti hellari, mihinkän siellä ei ole pakko osallistua.
Mä olen itse naimisissa ev.lut miehen kanssa, ollut jo kymmenen vuotta. Mies ei ole käynyt kertaakaan helluntaiseurakunnassa meidän avioliiton aikana!

sama täällä!

Alkuperäinen kirjoittaja laudatur uskonnolla reaalissa:
Ehkä tämän kirjoittaja tarkoittaa jo yksin sitäkin, että ei ole helppoa elää toisen kanssa, jos on ties mitä ennakkoluuloja uskovaa puolisoa kohtaan ennä ihan vastakkaisia ajatuksia elämästä (kuten mm. naimisiinmenon ajankohdasta). Miksi ihmeessä on niin hirveää, jos joku on elävässä kristillisessä uskossa? Ei ev. lut. valtakirkon uskovaisillakaan usko ole kollektiivinen vaan täysin subjektiivinen kokemus btw. Ja helluntaiseurakunta ei ole mikään lahko, vaan ev. lut. kko:sta irronnut normaali herätysliike kuten Pelastusarmeija jne. Pelastusarmeija korostaa sosiaalityötä, helluntaiseurakunta mm. uskovien aikuiskastetta. Kirkot erosivat jo v. 1054, joten ei ev. lut. kko (tai roomalaiskatolinen) ole myöskään "alkuperäinen" ortodoksiseen kirkkoon nähden, vaan Lutherin toimesta "puhdistettu" versio uskosta.

En muistaakseni sanonutkaan helluntalaisuutta lahkoksi missään kohdassa. Enkä sanonut että on hirveää jos joku on elävässä kristillisessä uskossa, vaan ihmettelin sitä miksi uskovat nostavat itsensä muiden yläpuolelle pelkän uskon perusteella. Mielestäni monet maailman ongelmat johtuvat siitä että on paljon ns. kiihkouskovaisia ihmisiä joitten mielestä on vain se yksi oikea näkemys ja ne jotka eivät sitä noudata ovat vääräuskoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
Onko noilla helluntailaisilla tosiaan käännytystoimintaa? Seurakunnan vai suvun/perheen puolesta?

Veli on ollut joskus helluntalaisten kesäleirillä kun sen kaveri on helluntalainen ja oli pyytäny sitä sinne mukaan. No, kun sitten tuli vanhempien vierailuilta, niin siellähän sitten alettiin uhkailla helvetillä ja ties millä jos ei ota nyt Jeesusta sydämeensä. Ei oikein omat vanhemmat innostuneet sellasesta...

Ah. mikä urbaanilegenda. Ja varmasti tosi...Not.

Ja tämä oli kyllä täyttä totta, tapahtui n. 10 vuotta sitten.
Itseänikin on helluntalaiset tulleet ahdistelemaan uskollaan kun olimme teineinä viettämässä iltaa kaupungilla. Ja ei, emme olleet kaatokännissä. Itse asiassa siinä vaiheessa ei oltu vielä avattu yhtään pulloa. En tiedä miksi tulivat just meidän luokse.

Ehkä tämän kirjoittaja tarkoittaa jo yksin sitäkin, että ei ole helppoa elää toisen kanssa, jos on ties mitä ennakkoluuloja uskovaa puolisoa kohtaan ennä ihan vastakkaisia ajatuksia elämästä (kuten mm. naimisiinmenon ajankohdasta). Miksi ihmeessä on niin hirveää, jos joku on elävässä kristillisessä uskossa? Ei ev. lut. valtakirkon uskovaisillakaan usko ole kollektiivinen vaan täysin subjektiivinen kokemus btw. Ja helluntaiseurakunta ei ole mikään lahko, vaan ev. lut. kko:sta irronnut normaali herätysliike kuten Pelastusarmeija jne. Pelastusarmeija korostaa sosiaalityötä, helluntaiseurakunta mm. uskovien aikuiskastetta. Kirkot erosivat jo v. 1054, joten ei ev. lut. kko (tai roomalaiskatolinen) ole myöskään "alkuperäinen" ortodoksiseen kirkkoon nähden, vaan Lutherin toimesta "puhdistettu" versio uskosta.

En muistaakseni sanonutkaan helluntalaisuutta lahkoksi missään kohdassa. Enkä sanonut että on hirveää jos joku on elävässä kristillisessä uskossa, vaan ihmettelin sitä miksi uskovat nostavat itsensä muiden yläpuolelle pelkän uskon perusteella. Mielestäni monet maailman ongelmat johtuvat siitä että on paljon ns. kiihkouskovaisia ihmisiä joitten mielestä on vain se yksi oikea näkemys ja ne jotka eivät sitä noudata ovat vääräuskoisia.

Ihan tästä nappasin sen lahko nimityksen (lainaus tekstistäsi):

"mitä kirkot ja lahkot tarjoavat?"

Minusta maailman ongelmat johtuvat siitä, että jotkut ihmiset ikään, sukupuoleen, siviilisäätyyn tai uskonnolliseen vakaumukseen/ vakaudettomuuteen katsomatta katsovat asiakseen tuomita toisinajattelijat. Et voi yleistää siten, että kaikki uskovat muka nostavat itseään toisten yläpuolelle. Hehän jo yksistään uskovat olevansa kaikessa alisteisia Jumalalle.

Ihan tästä nappasin sen lahko nimityksen (lainaus tekstistäsi):

"mitä kirkot ja lahkot tarjoavat?"

Minusta maailman ongelmat johtuvat siitä, että jotkut ihmiset ikään, sukupuoleen, siviilisäätyyn tai uskonnolliseen vakaumukseen/ vakaudettomuuteen katsomatta katsovat asiakseen tuomita toisinajattelijat. Et voi yleistää siten, että kaikki uskovat muka nostavat itseään toisten yläpuolelle. Hehän jo yksistään uskovat olevansa kaikessa alisteisia Jumalalle.[/quote]

En tarkoittanut helluntalaisia tuolla lahkolla, vaan esim. skientologeja jne.

Ehkä uskovat eivät tarkoita nostaa itseään toisten yläpuolelle, mutta monista todellakin tulee sellainen kuva että ovat omasta mielestään muita parempia. Ei toki kaikista. Ehkä ne pahimmat ovat sellaisia jotka eivät ehkä ihan oikeasti ole uskossa mutta voivat ns. kristillisyytensä varjolla asettua muitten yläpuolelle. Muutaman tällaisen ihmisen tiedän jotka ovat olevinaan kovinkin kristillisiä ja hurskaita mutta tekojen ja sanojen perusteella eivät todellakana ole. Eivät tosin ole helluntalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja laudatur uskonnolla reaalissa :
Sinähän juuri siinä arvostelet uskovia ihmisiä. Ja esität ennakkoluuloista kritiikkiä, joka perustuu yhden vähän erikoisesti ajattelevan uskovan ihmisen lausuntoon. Miksi sinä olet niin paljon parempi, että voit lyttää kaikki uskovat?...

Voi pientä ymmärrystä!

"Yhden vähän erikoisesti ajattelevan..."

Ehkä sinullekin olisi silmiä avaavaa katsella maailmaa hieman suuremmastakin aukosta. Itse en ole joutunut kärsimään, mutta lukuisten eri ihmisten omakohtaisia kokemuksia voi lukea vaikka tästä:

http://leegio.vuodatus.net/

Siellä on kokonainen kirjasto vuosien saatossa kertynyttä aineistoa. Kannattaa kaikkien uskon asioista ja sen aiheuttamista ilmiöistä vähänkään kiinnostuneen ehdottomasti katsoa ja penkoa vähän laajemminkin.

"Uskovaisuus ei ollut vahingoksi vain itselleni, vaan ehdin tehdä pahaa muillekin. Tänä päivänä kadun; pyytäisin anteeksi, jos pääsisin juttusille käännytettävieni kanssa."

"Olin tyypillinen fundamentalisti, minulla oli Totuus. Lisäksi olin nuori - ehdoton, innokas, kokematon. Jumala oli minun ja minä olin Jumalan."

Voi hyvänen aika, nyt oot ihan harhassa! helluntalaisuus on kristillisyyttä ja eroaa ev lutista kasteen osalta. Mutta jos mies on elävässä uskossa, niin epäilenpä ettei ehkä ajattele sua ekana vaihtoehtona. Sillä mitä yhteistä on uskovallaja uskosta osattomalla? Ei kannata. Unohda mies, jos hän on oikeasti uskossa. Miestäkin jo ajatellen. Kyllä sä löydät jonkun maailman ihmisen varmasti.

Sori kun nyt työnnyn tähän juttuun, mutta eikö mielestäsi "uskovalla ja uskosta osattomalla" ole mitään yhteistä? Miksei?

Raamatun mukaan ei. Tarkoittaa ettei avioliittoon kannata mennä uskosta osattoman kanssa. Se on kaikkien parhaaksi.

Tää on ollu aina miun mielestä mielenkiintosta, että miksi kristilliset ihmiset on ainakin omasta mielestään jotenkin parempia kun "uskosta osattomat" sen takia että ovat itse uskossa (tai tällainen tunne heistä yleensä tulee). Jos ei ole helluntalainen tai kuulu johonkin toiseen kirkkoon, ei se tarkota että ei uskois mihinkään. Miksi oma henkilökohtainen usko on jotenkin huonompi kuin se "kollektiivinen usko" mitä kirkot ja lahkot tarjoavat?

Yritän olla uskossa. en ole parempi kuin muut. En ole synnitön, en ole muita yhtään parempi, olen kuin kuka tahansa ihminen. Uskon vain siihen että Jeesus on kuollut ristillä meidän syntien tähden ja Hänen kauttaan voimme saada armahduksen. Tähän minä uskon, se ei tee minusta parempaa kuin muista, muttaa tunnen että minulla on turvallinen olo koska voin turvata Jeesukseen. Kaikilla on siihen mahdollisuus,sinullakin jos halut. Jeesus ei koskaan hylkää ketään vaan ihminen hylkää hänet. Tosi uskovaisen ja uskomattoman ihmisen avioliitto ei ole mahdottomuus mutta heillä arvot,elämäntavat ja määränpää ovat yleensä erilaiset. Uskovaisella se määränpää on taivas, ikuinen elämä Jeesuksen luona.

Suosittelen kaikille tutustumista:

Mustavalkoiselle uskovaiselle "oikeasti uskossa olemisen" rajat ovat hyvin tiukat.

http://leegio.vuodatus.net/blog/archive?&y=2007&m=11

"Rainer Friman on fiksu mies, joka on ottanut etäisyyttä kahteen tiukkanormiseen yhteisöön, helluntailaisuuteen ja romanikulttuuriin. Haastatteluissaan hän on kiteyttänyt hienosti asian, joka (meidän, ei vain "niiden") kaikkien olisi syytä muistaa: jos sijoitamme pahan ja pahuuden vain oman yhteisömme ulkopuolelle, meillä on kaikki ainekset luoda omasta yhteisöstämme vaarallinen. Mielestäni tämä huomio puuttui kokonaan sekä TV 7: n että Radio Come Homen keskusteluista. Puhutaan kyllä koulukiusaamisen vaaroista (jotka ilman muuta itse tunnustan!), mutta unohdetaan, millaista kiusaamista, hylkäämistä ja mitätöintiä hengellinen yhteisö voi sisältää. Moni päähänpotkittu on kääntynyt viimeisillä voimillaan tiiviin, aktiivisen ja aktiivisuutta vaativan kristillisen yhteisön puoleen, ja päätynyt siellä moninaisen henkisen ja hengellisen painostuksen kohteeksi. Uskon nimissä toimiminen ei välttämättä merkitse siirtymistä pimeydestä valkeuteen, vaan jopa päinvastoin. Mitä tehdä sille väkivallan muodolle, joka hengellisissä yhteisöissä on valitettavan yleinen: ihmisyksilöitä yhdenmukaistetaan "Jumalan mielen mukaisuudella" perustellen, ihmiset pidetään hiljaisina "jotta ei koskettaisi Jumalan voideltuun" ja mielipiteettöminä "jotta ei loukattaisi Pyhää Henkeä". Kuinka ongelmat nähtäisiin kaukaa oikein, kun ei niitä nähdä edes läheltä? "

Suosittelen kaikille tutustumista:

Mustavalkoiselle uskovaiselle "oikeasti uskossa olemisen" rajat ovat hyvin tiukat.

"

Oikeasti uskossa olemisen ratkaisee ihmisen itsensä ja Jumalan välinen suhde, ihmisen sydämen "tila".
Ulkokultaisuudella ja uskonnolla ei ole mitään tekemistä oikean uskon kanssa. Ihminen voi olla tosi uskovainen, vaikka ei ikinä kävisi missään kokouksissa tai Jumalanpalveluksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja me too:
Alkuperäinen kirjoittaja huu:
Heillä taitaa olla varsin kiinteä suhdeseurakuntaansa, on jos vaikka minkälaista talkoota ja rukouspiiriä. Eli väistämättä hiljalleen joudut mukaan, jos mies on kovin aktiivinen seurakunnassaan, ja jos se ei innosta, ei ehkä ole paras mahdollinen tulevaisuus teillä?

Mä olen ollut lapsesta asti hellari, mihinkän siellä ei ole pakko osallistua.
Mä olen itse naimisissa ev.lut miehen kanssa, ollut jo kymmenen vuotta. Mies ei ole käynyt kertaakaan helluntaiseurakunnassa meidän avioliiton aikana!

sama täällä!

Kuin myös! ja helluntaiseurakuntahan on hyvin paljon samanlainen kuin luterilainen, ainoastaan kasteen osalta iso eroavaisuus. Ja luterilaisia on maailmanlaajuisesti vain kourallinen helluntailaisia hirveän paljon enemmän. Että enemmän luterilaisuus on "lahko" . Mutta Helluntaiseurakunnassa on aikapaljon yhteisöllisyyttä jos haluaa osallistua. Kukaan ei pakota mihinkään, Ei myöskään pakoteta naimisiin, avoliitossa elävät saavat ihan saman kohtelun kuin muutkin, ketään ei yritetä käännyttää. Suositellaan kuitenkin esim. sitä ohjetta ettei seksiä ennen avioliittoa, jokaisen oma valinta on noudattaako tätä sinänsä ihan hyvää ohjetta. Minä en noudattanut.

Alkuperäinen kirjoittaja laudatur uskonnolla reaalissa :
Sinähän juuri siinä arvostelet uskovia ihmisiä. Ja esität ennakkoluuloista kritiikkiä, joka perustuu yhden vähän erikoisesti ajattelevan uskovan ihmisen lausuntoon. Miksi sinä olet niin paljon parempi, että voit lyttää kaikki uskovat?...

Voi pientä ymmärrystä!

"Yhden vähän erikoisesti ajattelevan..."

Ehkä sinullekin olisi silmiä avaavaa katsella maailmaa hieman suuremmastakin aukosta. Itse en ole joutunut kärsimään, mutta lukuisten eri ihmisten omakohtaisia kokemuksia voi lukea vaikka tästä:

http://leegio.vuodatus.net/

Siellä on kokonainen kirjasto vuosien saatossa kertynyttä aineistoa. Kannattaa kaikkien uskon asioista ja sen aiheuttamista ilmiöistä vähänkään kiinnostuneen ehdottomasti katsoa ja penkoa vähän laajemminkin.

"Uskovaisuus ei ollut vahingoksi vain itselleni, vaan ehdin tehdä pahaa muillekin. Tänä päivänä kadun; pyytäisin anteeksi, jos pääsisin juttusille käännytettävieni kanssa."

"Olin tyypillinen fundamentalisti, minulla oli Totuus. Lisäksi olin nuori - ehdoton, innokas, kokematon. Jumala oli minun ja minä olin Jumalan."

Joo-o. Haluatko, etttä alan etsimään sinulle tietoa lukuisista muista erilaisten asioiden takia kärsineistä ihmisistä?
Raamatun oppeja noudattava, kritillisyyteen raamatussa kuvatuin tavoin suhtautuva ihminen ei vahingoita ketään. Vaan tekee hyvää. Mitä tahansa asiaa voi vinksahtanut yksilö käyttää vahingoittavana aseena.

Vielä hellarina ollessani aloin seurustella ev. lut. miehen kanssa. Ennen naimisiinmenoa sitten erosin hellareista- en niinkään miehen takia, vaan muista syistä. Käsittääkseni Raamattu ei missään kohtaa sano, että Jumala toimisi vain helluntaiseurakunnassa. Ehkä ateistin ja helluntailaisen parisuhde ei kuitenkaan toimisi..

Hyvä, kun joku ymmärsi :). Ei ole olemassa mitään "kollektiivista" uskoa. Myös jos et usko, sekin on henkilökohtainen ratkaisu. Jeesus on kuitenkin tie, totuus ja elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ex-hellari:
Vielä hellarina ollessani aloin seurustella ev. lut. miehen kanssa. Ennen naimisiinmenoa sitten erosin hellareista- en niinkään miehen takia, vaan muista syistä. Käsittääkseni Raamattu ei missään kohtaa sano, että Jumala toimisi vain helluntaiseurakunnassa. Ehkä ateistin ja helluntailaisen parisuhde ei kuitenkaan toimisi..

Ei tosiaan Raamattu niin sano. Jumala toimii kaikkialla, mutta nimi Jeesus pelastaa. Ja jokaisessa srk:ssa, missä julistetaan Jeesuksen sovituskuolemaa ristillä, julistetaan Elävää Jumalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm...:
Alkuperäinen kirjoittaja JenPen:
Onko noilla helluntailaisilla tosiaan käännytystoimintaa? Seurakunnan vai suvun/perheen puolesta?

Veli on ollut joskus helluntalaisten kesäleirillä kun sen kaveri on helluntalainen ja oli pyytäny sitä sinne mukaan. No, kun sitten tuli vanhempien vierailuilta, niin siellähän sitten alettiin uhkailla helvetillä ja ties millä jos ei ota nyt Jeesusta sydämeensä. Ei oikein omat vanhemmat innostuneet sellasesta...

Ah. mikä urbaanilegenda. Ja varmasti tosi...Not.

Ja tämä oli kyllä täyttä totta, tapahtui n. 10 vuotta sitten.
Itseänikin on helluntalaiset tulleet ahdistelemaan uskollaan kun olimme teineinä viettämässä iltaa kaupungilla. Ja ei, emme olleet kaatokännissä. Itse asiassa siinä vaiheessa ei oltu vielä avattu yhtään pulloa. En tiedä miksi tulivat just meidän luokse.

Just just...

Kyse ei oikeesti ole siitä, että uskovat pitäisi itseään parempina. Kyse on sitä, että uskovan ei kannata oman uskonsa takia mennä yhteen uskosta osattoman kanssa, koska he elävät eri hengestä. Ja siis korostan edelleen ettei kyse ole mistään "paremmuus-asiasta"

Vaan eiköhän kyse ole kuitenkin ja juurikin tuosta "paremmuudesta", jos asiaa oikeasti katsotaan. Tosiuskovainenhan luokittelee kaikki muut ihmiset jo lähtökohtaisesti uskon perustella, ja etenkin muut uskovaiset.
Ihmisarvolla ei ole mitään virkaa tällasen kriteerin edessä. Ainoastaan "me tosiuskovaiset" ovat oikeita ihmisiä, ja "ne muut" - niin uskovaisetkuin "osattomatkin" - ovat helvettiin meneviä, ja vapaasti kusetettavia siis kaikintavoin muutenkin. Tosiuskovaiselle puolestaan on kaikki sallittua, mikään maallinen lakikaan ei sido, sellainenhan olisi vain perkeleestä.

tämä kirjoittaja ei kyllä elävästä uskosta ole sitten vielä tietoinen. Uskovia sitoo laki siinä kuin kaikkia muitakin. Ehkä vielä enemmän, koska uskoviahan seurataan aina ja kaikkialla, kuinka he käyttäytyvät. Ihmisarvo on kaikilla sama. Siihen ei liiyt uskonnot, seksuaalinen suuntautuminen tai mitkään muukaan. Kaikki ova samalla viivalla. MUTTA: Jeesus on pelastus. Jumala rakasti ihmistä niin paljon, että antoi valinnan vapauden. Jeesus on se tie taivaaseen ja jos ihminen ei nöyrry Jeesuksen edessä ja ota Häntä syntiensä sovittajaksi, ihminen itse tuomistee itsensä silloin helvettiin. Niin sanoo Raamattu. Ei tällä asialla ole tekemistä uskovien kanssa. Uskovat ovat niitä, jotka ovat Jeesuksen ottaneet vastaan. On RAKKAUTTA kertoa ja varoittaa ihmisiä. Silloin ihmnen tietää ratkaisujnesa seuraukset. Jos uskovat eivät varoita ihmisiä, he eivät silloin välitä ihmisistä. Jumalan rakaus tuli ilmi Jeesuksessa.

...Uskovia sitoo laki siinä kuin kaikkia muitakin. Ehkä vielä enemmän, koska uskoviahan seurataan aina ja kaikkialla, kuinka he käyttäytyvät. ...

Tosi on:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1581636

:laugh:

Kaverit olivat ilmeisesti myöhästymässä helluntaiveljien tapaamisesta. Mutta hätä ei lue lakia, niimpä ruuvasivat kilvet irti moottoripyöristään, ettei vain virkavalta pääsisi jäljille ja hurauttivat konferenssiin ennätysajassa.

Poliisit tutkasivat taajamassa, viidenkympi alueella, heille nopeudeksi 220 km/h.

Toinen jamppa jäi kiinni takaa-ajon jälkeen, toinen taas pääsi livahtamaan konferenssialueelle. Harmi vain, että kaverin hallusta löytyneet paperit kavalsivat myös pakoon päässeen.

Mahtoiko kiinnijääminen johtua uskon puutteesta, liian hätäisesti pyydetystä Jumalan avusta, vai ihan vain pienistä uhreistä ja anneista.

...Uskovia sitoo laki siinä kuin kaikkia muitakin. Ehkä vielä enemmän, koska uskoviahan seurataan aina ja kaikkialla, kuinka he käyttäytyvät. ...

Tosi on:

Kaverit olivat ilmeisesti myöhästymässä helluntaiveljien tapaamisesta. Mutta hätä ei lue lakia, niimpä ruuvasivat kilvet irti moottoripyöristään, ettei vain virkavalta pääsisi jäljille ja hurauttivat konferenssiin ennätysajassa.

Poliisit tutkasivat taajamassa, viidenkympi alueella, heille nopeudeksi 220 km/h.

Toinen jamppa jäi kiinni takaa-ajon jälkeen, toinen taas pääsi livahtamaan konferenssialueelle. Harmi vain, että kaverin hallusta löytyneet paperit kavalsivat myös pakoon päässeen.

Mahtoiko kiinnijääminen johtua uskon puutteesta, liian hätäisesti pyydetystä Jumalan avusta, vai ihan vain pienistä uhreistä ja anneista.

Mutta tarina EI KERRO, olivatko miehet USKOSSA? Vai ;)? Kyse olikin siitä, että lait ja säädännöt koskevat uskovia siinä kuin kaikkia muitakin. Ja kukaan ei ole synnitön. Tuon kaksikon tilanteesta en tarkemmin tiedä, kuten et varmaan sinäkään? Samalla periaatteella kysynkin, koskeeko laki ei-uskovia?

Tosi on:

Hassu. :) Konfferenssissä käy paljon muitakin kuin uskovia ihmisiä, ovat esim. uskovasta perhestä tai kavereita käyvät katsomassa tai muuten kiinnostuneita. Ja ihan tavallisia ihmisiä, usein myös aika rankoista taustoista tulevia, vankilassa olleita ym. kukaan ei kiellä konfferenssiin tulemasta vaikka olisikin suomen laki vähän hakusessa. Ei tietenkään moni konfferenassissä katso hyvää tuollaista toimintaa, mutta onhan se nyt ihan hassua ajatella että kaikki uskovat tai seurakunnan tapahtumassa kävijät olisivat jotain pyhimyksiä. Hämmästyisit varmaan jos menisit käymään. Toki uskovat yleensä pyrkivät toimimaan moraalisesti oikein ja toisia kunnioittavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja online:

Tosi on:

Hassu. :) Konfferenssissä käy paljon muitakin kuin uskovia ihmisiä, ovat esim. uskovasta perhestä tai kavereita käyvät katsomassa tai muuten kiinnostuneita. Ja ihan tavallisia ihmisiä, usein myös aika rankoista taustoista tulevia, vankilassa olleita ym. kukaan ei kiellä konfferenssiin tulemasta vaikka olisikin suomen laki vähän hakusessa. Ei tietenkään moni konfferenassissä katso hyvää tuollaista toimintaa, mutta onhan se nyt ihan hassua ajatella että kaikki uskovat tai seurakunnan tapahtumassa kävijät olisivat jotain pyhimyksiä. Hämmästyisit varmaan jos menisit käymään. Toki uskovat yleensä pyrkivät toimimaan moraalisesti oikein ja toisia kunnioittavasti.

Ruusuja sulle, fiksusti ja launiisti kirjoitat :)!!

Ohoh, ei tullut tuo lainaus ihan oikein näkyviin, sorry.

Katso viestiäsi edellisellä sivulla. Puhut siitä, mitä kirkot ja lahkot tarjoavat. Onko lukutaidossasi jotain vikaa?

Tarkoitin tuolla "ei tullut tuo lainaus ihan oikein näkyviin" sitä että kun lainasin tekstiä sinun viestistäsi niin se ei kokonaisuudessaan näkynyt lainauksena minun viestissäni.
Ja kyllä, puhuin kirkoista ja lahkoista mutta en missään kohdassa sanonut että helluntalaisuus olisi mielestäni lahko. Lukutaidossani ei ole mitään vikaa, ilmeisesti tässä oli vain väärinymmärrys.

Hyvä, kun joku ymmärsi :). Ei ole olemassa mitään "kollektiivista" uskoa. Myös jos et usko, sekin on henkilökohtainen ratkaisu. Jeesus on kuitenkin tie, totuus ja elämä.

Ja selvennykseksi tähänkin sanottakoon, että kollektiivisella uskolla tarkoitin sitä, että on ihmisjoukko jotka jakavat samat uskomukset. Eli että esim. kristillisillä on siinä mielessä kollektiivinen usko.

Henkilökohtaisella uskolla tarkoitan sitä että henkilöllä on täysin omat uskomukset.

Yhteistyössä