Oon muutenkin tiukoilla, niin lapsen kaverit syö viimesetkin ruoat.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pitää taas antaa lapselle puhuttelu ettei saa antaa kavereilleen ruokaa kun nyt just ei oo varaa. Hyvä kun ite just ja just pärjätään. Ja eihän munkaan lapsi syö kavereillaan.

Joka kerta kun täällä kavereita niin lapsi jos menee syömään tulevat perässä ja syövät samaa kun lapsi.

Siksi oon yrittänyt ettei tänne tulis lapsen kavereita niin usein. Mutta tällä viikolla neljä kertaa on kaverit ollu käymäs.

Ku en täs aina oo paikallakaan ja jos oon niin kehtaako sitä kieltää kun just ovat ruokaa itelleen ottamassa.En kehtaaa.

Lapsi varmaan ajattelee et mulla aina rahaa vaik mihin. Ehkä ennen olikin parempi tilanne, mutta nyt oikeesti oon niin tiukoilla.

Eihän tässä nyt muu auta kun syödään ite vähemmän. Mä onneks normaalipainoinen, mutta lapsi on valitettavasti liian laiha. Ja kun mä tosiaan yritän ostaa niin että riittää meille se ruoka, mut sit kaveritkin haluu.

Aika paha tilanne, en vaan kehtaa kieltää syömästä. Ainut vaan et täytyy lapselle jotenkin selittää, että yrittäs välttää niit tilanteita ja et kaverit söis kotonaan kun ovat varakkaista perheistä, mitä me ei olla.

Kyllä mielestäni voit jutella lapsesi kanssa että kaverit eivät toistaiseksi syö teillä. Olen omankin lapsen kanssa kanssa jutellut että kaverit voivat syödä omassa kodissaan, muuten on esimurrosikäisten poikien takia jatkuvasti kaapit tyhjinä. Asiasta ei tarvitse tehdä sen kummenpaa numeroa tai edes selittää miksi ei, en usko että kaverit ihmettelevät, muilla voi olla sama systeemi oli rahaa tai ei.

Ainakin mä olen omilleni sanonut, että meillä ei ruokita jokapäivä paria ylimääräistä lasta, pitäis olla välipalat ja paivälliset, no ei todellakaan onnistu.
Joskus joo, mutta ei jokapäivä.

Nyt olenkin sanonut, että kaverit menee koulun jälkeen omaan kotiinsa viemään koulutavarat, ja välipalalle ja samoin meidän muksut tekee, sitten voivat leikkiä kimpassa.
Ilmoitan kun on meidän muksujen ruoka-aika, sen jälkeen voivat mennä takasin leikkimään.

Meiltä kun tuppaa häviämään kaikki muuten tuolta jääkaapista.

Ilmeisesti koululaisesta kyse ja välipaloista. Kielto ettei kavereita tule kylään ennen kuin välipala syöty. Muutenkin ruoka-ajat rauhoitetaan ettei kaverit norkoile kylässä silloin.

Mä oon taas sanonut lapselleni, että on ok, jos kaverit syövät täällä, mutta että sitten pitää välillä käydä myös siellä kaverin luona syömässä. Se ei toimi, että syötämme kaikki kaverit ilman mitään vastavuoroisuutta.

rajat oman lapsen kautta, tiedän että joskusvaikeeta mutta onnistuu. meillä röyhkein kaveri saattanut olla nenä kiinni syöjän lautasessa, mutta ruokaa ei ole tarjottu. useimmille riittää kun sanoo että teilläkin on kotona varmaan ruoka-aika tms.

Meilläpä on sellainen kaveri, että jos yrittää tuota, teilläkin on kotona ruoka-aika, niin varmalla ei ole, kun kotonakaan ei ole ketään ennen puolta kasia :/

Ja lapsen vikahan se ei ole, että näin on, mutta kyllä se lisää meidän ruokalaskua niin olennaisesti, ettei käy mulle.

Sinne jos menee, niin oikein sanotaan, että syö ensin. Siksipä tein tämän päätöksen, että meillä ei enää asustella jokapäivä ja siinä samalla syödä jatkuvasti.

Meille kun ei saanut jäädä yökylään, toiseksi yöksi peräkkäin, niin lapsi suuttui meille aikuisille, siis tämä vieras lapsi. Sai meiltä kuitenkin karkit ja yhden päivän reissussa meidän mukana, sekä muuta oheisroipetta siinä samalla.

Viimeksi muokattu:
Minäpä sanonkin meillä lapsen kaverille että meillä on nyt ruoka-aika, voisitko mennä ulos odottamaan siksi aikaa (asuvat aivan naapurissa) kun lapseni ovat syöneet. Ensinnäkin sen takia että en halua ruokkia vieraita lapsia, kun voivat aivan hyvin syödä kotonaankin (niin meidänkin lapset tekevät) sekä haluan että meillä on ruokarauha, eikä kaveri höpötä pöydän vieressä... Ei siinä mielestäni ole mitään aihetta kellään suuttua. Kyllä meillä ainaskin on aikuiset jotka tälläsistä asioista päättää.

Jollei muu tehoa, niin pidä kaapit tyhjinä ja tuo töistä tullessasi sen verran evästä, että riittää teille illalliselle ja aamupalalle. Tyhjästä jääkaapista on heikkoa alkaa herkkuja kaivelemaan ja kuivia tuotteita kuten makaroneja, riisejä ja jauhoja tuskin alkavat jyrsimään.

Sano ettei teille voi saa tulla suoraan koulusta, vaan sitten kun lapsi on syönyt välipalan, ja kotiin pitää lähteä kun teillä on ruoka. Ehtiihän siinä välissä silti olla ainakin pari tuntia? Tai sitten laitat jotain mahdollisimman edullista, vaikka kaurapuuroa, jota muutkin lapset saa ottaa?

Toki ikävää jos muutenkin tiukkaa rahallisesti, laita lapset pihalle leikkimään ja kutsut oman syömään sitten kun on ruoka aika. Toivottavasti itsellä ei ole koskaan noin tiukkaa.

Yhteistyössä