ootteko koskaan miettinyt, kuolemaa, mä oon ja alkaa ahdistaa

Mun pumppu on jo kertaalleen käynnistetty, mä muistan ns. viimeiset sanat että kyllä tämä tästä aamuun mennessä helpottaa ja rupesin nukkuu. Niin olisi helpottanutkin, mutta mies ei yksin kertaisesti kuunnellut ja vei minut sairaalaan, ei ollut liian myöhäistä mutta lääkäri oli todennut ettei enää puolen tunnin päästä olisi ollut mitään tehtävissä. En ole osannut pelätä sen jälkeen kuolemaa, jotenkin niin rauhallinen olo oli silloin ja sen tiedän ettei siellä toisella puolella ole mitään ihmeitä odottamassa. Ei ollut minun aika vielä lähteä, mutta sitten kun niin on.

Ei kuolemaa kannata pelätä, itse elämä on se rankka ja vaikea osuus, kuolema itse on rauhan satama väylän päässä. Eikä energia joka meissä on voi kuolla, se yhtyy osaksi elämän loputonta virtaa, sitä mikä on ollut aina.
Ihminen mitaa elämäänsä ajassa, mutta elämänvirta vain on, se ei ole miljoonia tai miljardeja vuosia vanha, vaan se on ollut aina.

Tietysti se jos uskoo Jumalaan, ja tuntee Jumalan läsnäolon kaikessa ympärillään, se antaa rauhan. Ukon suurin kynnys on se, että pitää vain uskoa, ja silti se on se mikä siinä pitää ymmärtää. Epäilijä ei saa tieteestä vahvistus, sillä niin ei pidä olla.

[QUOTE="miemie";28671101]Sellainen kari tapio-kuolema vois olla ihan ok. Istua taksin takapenkillä, jutella elämästään ja vain nukahtaa. Tietty istua voi missä vaan, mut tapio sattu olemaan taksissa.[/QUOTE]

Kari Tapio-kuolema. :D

Mut joo, en mieti. Sen jälkeen, kun pääsin uskonnollisesta lahkosta eroon, en ole ikinä pelännyt tai juurikaan miettinyt kuolemaa.
En osaa sanoa, kuinka reagoisin, jos kuulisin kuolevani huomenna.
Tulis varmaan paniikki, etten mä vielä halua lähteä ja jättää lasta tänne yksin.

Siihen ajatukseen, yllättävää kyllä, tottuu jollain hassulla tavalla.

En tiedä oletko viisikymppinen, minä olen. Minulla on sairaus, johon lähes kuolin muutama vuosi sitten. Nyt voin paremmin, mutta "pommi" on päässäni kaiken aikaa. Olen kokenut pelkoa ja kiukkua ja surua ja ahdistusta, monenlaista. Päällimmäisenä kuitenkin pidän iloa ja onnea jokaisesta uudesta päivästä. On vähän hassua elää samaan aikaan "kuin viimeistä päivää", ja samalla tietää, että edessä voi olla kaksikymmentäkin vuotta. Mutta kuten sanoin, siihenkin tottuu.

Ainakin tulee vahvasti tietoiseksi, että elämää ei voi elää missään muussa hetkessä kuin tässä ja nyt. Ja että elämän lahja on ihana asia, josta on syytä olla kiitollinen. Monet asiat suhteutuvat toisin kuin ennen. Ehkä minusta vähän ymmärtämättömämpi on tullut ns. turhille kitinöille, mutta eivät ne sinänsä ärsytä, en vain jaksa ottaa kaikkea niin taivaan vakavasti, ja lähinnä säälittää ne ihmiset, joilla maailma pyörii vain pienten ja tosipienten turhanpäiväisyyksien ja negatiivisten tunteiden ympärillä. Kun elämää ei ole tuhlattavaksi asti, niin sitä ei viitsi tuhlata.

Että älä ahdistu, viisikymppinen isoäiti. Peter Panin sanoin: Kuolema on Suuri Seikkailu. Ja kuoleminenkin, tai kuoleman odottaminen, se on seikkailu sekin.

Uskonnosta. Silloin kun sairastuin, en ollut mitenkään ratkaissut mihin uskon. Mutta tajuttomuuden rajamailla huojuessani huomasin uskovani sielunvaellukseen, eli koen että jotenkin horjun rajoilla, olenko tässä elämässä vai siirrynkö seuraavaan. Minullakin kokemus siitä että en halua jättää lapsiani tänne vielä - vaikka omani ovat jo nuoria aikuisia; silti ajattelen että äitiä vielä tarvitaan, ehkä vielä isoäitiäkin?

Mutta en sillä tavalla pelkää, että mitä jos kuolen nyt. Voihan se olla että kuolen nyt tai kuolen huomenna tai kuolen kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä. Mutta juuri tällä hetkellä olen kuitenkin elossa, ja se on kuulkaa aika mahtavaa.

[QUOTE="Purppura";29091833]Ei kuolemaa kannata pelätä, itse elämä on se rankka ja vaikea osuus, kuolema itse on rauhan satama väylän päässä. Eikä energia joka meissä on voi kuolla, se yhtyy osaksi elämän loputonta virtaa, sitä mikä on ollut aina.
Ihminen mitaa elämäänsä ajassa, mutta elämänvirta vain on, se ei ole miljoonia tai miljardeja vuosia vanha, vaan se on ollut aina.

Tietysti se jos uskoo Jumalaan, ja tuntee Jumalan läsnäolon kaikessa ympärillään, se antaa rauhan. Ukon suurin kynnys on se, että pitää vain uskoa, ja silti se on se mikä siinä pitää ymmärtää. Epäilijä ei saa tieteestä vahvistus, sillä niin ei pidä olla.[/QUOTE]

Ei uskontoa tarvita siihen, että ei pelkää kuolemaa.

• Tykkää
Reactions: rops
[QUOTE="vieras";29091873]Ei uskontoa tarvita siihen, että ei pelkää kuolemaa.[/QUOTE]

Mulla kävi just toisinpäin, eli kun pääsi uskonnosta eroon, jäi kaikenlaiset pelotkin taakse.
Hieno ja vapauttava tunne.

Minulle usko oli hyvin ahdistava tekijä ja koin sen pelotteluna, ne jatkuvat kuolemapuheet ja helvetistä puhumiset.
Ymmärrän silti, että joillekin ihmisille usko tuo rauhaa.

Olen jo lapsena joutunut kohtaamaan kuoleman serkkuni ja äitini poismenon muodossa. Pienen lapsen oli kovin vaikea ymmärtää, että äiti jätti hänet. Apua en saanut mistään, koska koko perheemme oli kriisissä. Olen kolmenkymmenen ikävuoden aikana haudannut molemmat vanhempani, kaikki isovanhempani, muita lähisukulaisia ja ystäviä. Osa on kuollut sairauksiin, osa onnettomuuksissa ja osa oman käden kautta. Äidiksi tulon jälkeen pahimmalta asialta tuntuu ajatus, että menettäisin lapseni. Sen jälkeen millään ei olisi enää mitään merkitystä. Tiedän, että en selviäisi siitä ikinä. Kuolema ahdistaa minua, koska se on lopullinen ja usein siihen liittyy valtava kärsimys. Kuolinilmoituksissa lukee joskus, että henkilö on kuollut pitkäaikaisen sairauden murtamana. Se onkin varmasti totta, että usein sairaudet kalvavat ihmisen raunioksi. Vakavasti sairastuneen ihmisen kuolinkamppailu voi olla kauheaa katsottavaa. Itse valvoin isäni vieressä vuorokausia, kun hän teki kuolemaa. Vaikka hän ei ollut enää varsinaisesti tajuissaan, niin kivusta vääristyneet kasvot ja kehon kouristukset kertoivat siitä kauheudesta, jonka hän kohtasi.

Vaikka usein ajattelen kuolemaa, niin en jaksa enää kohdata sitä joka päiväisessä elämässä. En osallistu hautajaisiin, en halua edes osallistua kirkossa tapahtuviin kaste- tai hääjuhliin, koska urut tuovat aina mieleen kuoleman. Välttelen myös suru-uutisen kohdanneita. Olen alkanut miettiä alan vaihdostakin, sillä tutkin edesmenneitä ihmisiä. Aikaisemmin se ei haitannut tai ahdistanut minua mutta nykyään ajattelen elämän olevan turhaa, kun joka päivä pyörittelen kuolleiden ihmisten tietoja. Teimme mitä vaan täällä maan päällä, niin samaan jamaan kaikki päädytään, oltiimpa sitten rikkaita, köyhiä, menestyneitä tai elämän kolhimia.

Merkityksetöntä kaikki.

[QUOTE="vieras";29091518]Kuvitteletko, että kaikki ei-uskovat pelkäävät kuolemaa?[/QUOTE]

Ei en kuvittele. Eihän kaikki sitä pelkää,kun eivät edes usko kuoleman jälkeiseen. Ajattelevat,että kaikki päättyy siihen.

Tämä oli vain ajateltu lohdutukseksi alkuperäiselle kirjoittajalle.

[QUOTE="vieras";29091873]Ei uskontoa tarvita siihen, että ei pelkää kuolemaa.[/QUOTE]

Kenties riittää että uskoo tai tietää ja hyväksyy sen. Kukin tyylillään, sillä loppuhan on joka hetki, nytkin lähempänä.

Yhteistyössä