Opettakaa nyt edes alkeellisemmat tavat niille lapsillenne, ennen kuin päästätte ne yksinään kaverin luo kylään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyllä tuollaiselle seitsemän ikäiselle pitää olla opetettu, ettei kylässä mennä tonkimaan jäätelöä pakastimesta tai kinuta ruokaa. Saati että mennään käyttämään kaverin hammasharjaa! Ja jos uimaan tullaan, niin oman pyyhkeen voi tuoda mukana. Jos se unohtuu kerran niin ei se mitään, voimme lainata, mutta että aina "anna meille pyyhe" -joka jätetään märkänä lattialle lojumaan kun häivytään.

Kun nämä olette opetelleet niin tervetuloa uudestaan.

Ehkä alkeellisemmat tavat ovat opetettu, mutta ne unohtuvat jostakin syystä?? Voihan sille vieraallekkin lapselle sanoa, että meillä ei ole tapana jättää pyyhkeitä lattialle, tai että opastaa minne se laitetaan teillä jo ennen, kun se tipahtaa siihen lattialle. Hammasharja homma onkin sitten toinen juttu....

Hyvä, jos sanoit lapselle, miten teillä toimitaan. Soita vielä vanhemmille ja kerro, ettet pidä siitä, että ruokaa kinutaan tai etsitään itse ja hammasharjaa lainataan. Ehkä he sitten puhuvat lapselleen.

[QUOTE="vieras";24009106]Ehkä alkeellisemmat tavat ovat opetettu, mutta ne unohtuvat jostakin syystä?? Voihan sille vieraallekkin lapselle sanoa, että meillä ei ole tapana jättää pyyhkeitä lattialle, tai että opastaa minne se laitetaan teillä jo ennen, kun se tipahtaa siihen lattialle. Hammasharja homma onkin sitten toinen juttu....[/QUOTE]

Unohtuu ettei kylässä mennä pakastinta kaivamaan, tai kinuta ruokaa? Jos samasta asiasta joutuu huomauttamaan kerta toisensa jälkeen niin kyllä ennemmin olen päästämättä kylään enää, kuin että alan enempää opettamaan.

Tiiätkö kun se on kauhean vaikeata, vaikka miten opetat niin se lapsi unohtaa aina välillä =) Meillä on kuri kun armeijassa mutta silti se unohtaa.. Ja vielä kotona, en yhtään tiedä miten sitten muualla.

[QUOTE="...";24009109]Hyvä, jos sanoit lapselle, miten teillä toimitaan. Soita vielä vanhemmille ja kerro, ettet pidä siitä, että ruokaa kinutaan tai etsitään itse ja hammasharjaa lainataan. Ehkä he sitten puhuvat lapselleen.[/QUOTE]

En ala toisten lapsia kasvattamaan, ja vielä vähemmän heidän vanhempiaan. Jos tilanne on se, ettei vanhemmat itse ymmärrä, niin voin olla päästämättä näitä lapsia meille, that´s it.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;24009127:
Tiiätkö kun se on kauhean vaikeata, vaikka miten opetat niin se lapsi unohtaa aina välillä =) Meillä on kuri kun armeijassa mutta silti se unohtaa.. Ja vielä kotona, en yhtään tiedä miten sitten muualla.

Jos joskus unohtaa, niin ei se mitään. Mutta jos järjestelmällisesti "unohtaa" ja käyttäytyy huonosti, niin alan kyllä ihmetellä, millaista oppia kotoa saa tai siis eikö saa oppia ollenkaan.

[QUOTE="aapee";24009129]En ala toisten lapsia kasvattamaan, ja vielä vähemmän heidän vanhempiaan. Jos tilanne on se, ettei vanhemmat itse ymmärrä, niin voin olla päästämättä näitä lapsia meille, that´s it.[/QUOTE]

No jospa kuitenkin sanoisit niille vanhemmille, tai edes lapsille. Mä en ymmärrä tätä suomalaisten umpimielisyyttä, että kihistään yksinään kiukusta mutta sitä suuta ei saada auki, ei vaikka koira kusisi kintuille.

• Tykkää
Reactions: Piparnakkeli
[QUOTE="aapee";24009129]En ala toisten lapsia kasvattamaan, ja vielä vähemmän heidän vanhempiaan. Jos tilanne on se, ettei vanhemmat itse ymmärrä, niin voin olla päästämättä näitä lapsia meille, that´s it.[/QUOTE]

Tuokin on parempi tapa opettaa, kohdistuu edes niihin joille tarkoitettu. Eriasia jos purkaus helpotti niin... no hyvä niin.

[QUOTE="aapee";24009145]Jos joskus unohtaa, niin ei se mitään. Mutta jos järjestelmällisesti "unohtaa" ja käyttäytyy huonosti, niin alan kyllä ihmetellä, millaista oppia kotoa saa tai siis eikö saa oppia ollenkaan.[/QUOTE]

Miä tiedän mitä tarkotat, kunhan nyt sanoin. Meillä on erittäin hyvin käyttäytyvä poika, kotona. Muualla se taas voi olla ihan mitä hyvänsä, toivottavasti ei ihan seinillä juokse kylässäkään..

Muoks. Pointti oli se että miä en tiedä miten hyvin se käyttäytyy kun miun silmien alta lähtee..

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24009146]No jospa kuitenkin sanoisit niille vanhemmille, tai edes lapsille. Mä en ymmärrä tätä suomalaisten umpimielisyyttä, että kihistään yksinään kiukusta mutta sitä suuta ei saada auki, ei vaikka koira kusisi kintuille.[/QUOTE]

Luetun ymmärtäminen olisi paikallaan. Olen sanonut lapsille, ettei ole sopivaa tonkia pakastintamme, että jos on nälkä voi mennä kotiin syömään (joskus voimme ruokkia mutta emme joka kerta!) ja vallan, ettei toisen hammasharjaa käytetä! Mutta kun tilanne ei muutu, on pakko kieltää kyläilyt. Minusta siinä on se mihin minä voin tai edes pitää, kyllä nyt joku vastuu jää sinne heidän vanhemmilleenkin, vai mitä?

Mistäpä nuo lapsetkaan oppii jos ei vanhemmatkaan osaa. Meille tuli viikonlopuksi kauempaa vieraita. Lähtivät sitten äsken tuossa lähellä oleviin rippijuhliin.

Täällä on nyt sitten pitkin huushollia noiden vieraiden vaatteita, märkiä pyyhkeitä, vaippoja jne.
Ruoaksi grillattiin ja mulla kädet täynnä grillauksen kanssa ja kun iso sakki niin ruokaa piti tehdä monessa erässä. Vanhemmat istuu sohvalla ja mulla pöydässä omat ja vieraat lapset joille piti tarjoilla toisella kädellä sit yritin sitä ruokaakin tehdä.
Kaveri aloitti salaatin teon ja sekin jäi sit kesken ja ite sit yritin tehdä sataa asiaa kerralla.

Totta vanhepien pitäisi opettaa, mutta aina ei lapsetkaan tee niin kuin heidät on opetettu. Toi pyyhejuttu on semmoinen, että mielestäni jo ensimmäisellä kerralla, lapsi olisi pitänyt laittaa kotoa se pyyhe hakemaan tai selkeästi sanoa, että tämän kerran lainaa, mutta seuraavan kerran on oltava oma mukana. Muistelen vain, kun oma poika oli naapurin uima-altaalle menossa, niin meinasi, että ei sinne pyyhettä tarvitse, kun sielä on pyyhkeet. Itse suorastaan pakotin pojan ottamaan. Ekan kerran taisi käydä uimassa niin, etten ollut itse kotona ja ilmeisesti oli ilman pyyhettä. Eli toisella kerralla olisi myös mennyt pyyhkeettä, kun kerran naapurissa oli tarjottu pyyhe.

[QUOTE="aapee";24009119]Unohtuu ettei kylässä mennä pakastinta kaivamaan, tai kinuta ruokaa? Jos samasta asiasta joutuu huomauttamaan kerta toisensa jälkeen niin kyllä ennemmin olen päästämättä kylään enää, kuin että alan enempää opettamaan.[/QUOTE]

Jos meidän vieraat koskaan käyttäytyis noin, niin ei tarvis toiste kylään tulla! Ärsyttävää!!!

[QUOTE="vieras";24009195]Mistäpä nuo lapsetkaan oppii jos ei vanhemmatkaan osaa. Meille tuli viikonlopuksi kauempaa vieraita. Lähtivät sitten äsken tuossa lähellä oleviin rippijuhliin.
[/QUOTE]

Voi itku, onpa mahtava vastalahja vieraanvaraisuudesta :( Suututtaa puolestasi! Arvaan, ettette toistamiseen ota heitä teille kylään..?

Silloin kun lapset alkavat kyläilemään yksin, niin silloin mielestäni kyläpaikassakin aikuiset on velvollisiä opastamaan lapset heidän säännöilleen. Kaikissa perheissä kun ei ole samat säännöt, niin mistä pieni lapsi voi kaikkea tietää.

Jos meidän vieraat koskaan käyttäytyis noin, niin ei tarvis toiste kylään tulla! Ärsyttävää!!!

Toisaalta lapset oppivat aika nopeasti. Muistan aikanaan kun poikien kavereita alkoi meillä käymään, niin yhtä sun toista sai olla sanomassa, mutta kun alkuun teki pelit selviksi, niin ei ole enään kavereiden tarvinut miettiä, että mitäköhän mieltä olen, jos he tekevät tai sanovat mitä meinaavat.

Juujuu, ei mee toi 3v toisten ruokia syömään luvatta eikä kinua. Vasta se on alotellu vähitellen kyläilyä ilman meitä ja on enemmänkin vieraskorea kun paikkojen tonkija. Ja toki opetetaan kokoajan.

Yhteistyössä