Opettakaa nyt edes alkeellisemmat tavat niille lapsillenne, ennen kuin päästätte ne yksinään kaverin luo kylään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";24009230]Voi itku, onpa mahtava vastalahja vieraanvaraisuudesta :( Suututtaa puolestasi! Arvaan, ettette toistamiseen ota heitä teille kylään..?[/QUOTE]

Käyvät kerran kaks vuodessa ja olin henkisesti varautunut tähän :D . Ollaan lapsuuden ystäviä ja lapset on välimatkasta huolimatta tosi hyviä kavereita. Eli yritän sit parhaani mukaan kattoa sormien läpi tuota muuta touhua sen kerran kun nähdään.

No tuota, sepyyhe saattaa jäädä joksus isommallakin lapsella, mutta sen verran meidän lapset kunnioittavat toisia etteivät mene ILMAN LUPAA ja eivät taida luvallakaan uskaltaa pakastimeen mennä tonkimaan. Ei omaa kuin toistenkaan.
jos haluavat vettä silloinkin kysyvät, saako ottaa vettä

Silloin kun lapset alkavat kyläilemään yksin, niin silloin mielestäni kyläpaikassakin aikuiset on velvollisiä opastamaan lapset heidän säännöilleen. Kaikissa perheissä kun ei ole samat säännöt, niin mistä pieni lapsi voi kaikkea tietää.

Onko missään sellaisia sääntöjä että SAA kaivella kaappeja, SAA ruinata ruokaa tai SAA ottaa toisen hammasharjan..? Kyllä minusta ennemminkin vanhemman ei pidä päästää lastaan yksin kyläilemään jos ei lapselleen tällaisia asioita ole opettanut. Ne kun ei ole mitään erikoisia, kyläpaikasta riippuvaisia sääntöjä, vaan ihan normaaleja, joka paikassa päteviä käyttäytymistapoja.

No tuota, sepyyhe saattaa jäädä joksus isommallakin lapsella, mutta sen verran meidän lapset kunnioittavat toisia etteivät mene ILMAN LUPAA ja eivät taida luvallakaan uskaltaa pakastimeen mennä tonkimaan. Ei omaa kuin toistenkaan.
jos haluavat vettä silloinkin kysyvät, saako ottaa vettä

No näin minustakin, eikä tässä mielestäni pitäisi olla mitään outoa saati sellaista mitä ei kotona kuuluisi opettaa.

[QUOTE="aapee";24009464]Onko missään sellaisia sääntöjä että SAA kaivella kaappeja, SAA ruinata ruokaa tai SAA ottaa toisen hammasharjan..? Kyllä minusta ennemminkin vanhemman ei pidä päästää lastaan yksin kyläilemään jos ei lapselleen tällaisia asioita ole opettanut. Ne kun ei ole mitään erikoisia, kyläpaikasta riippuvaisia sääntöjä, vaan ihan normaaleja, joka paikassa päteviä käyttäytymistapoja.[/QUOTE]

Jospa lapsi ei ole vieraillut, kuin mummolassa tai kummitädillä, joissa ollaan pidempään ja kerrotaan milloin on nälkä ja jossa saa pyytää jätskiä. Kaikki kun ei vieraile välttämättä sen enempiä. Tietenkään toisten kaappeja ei tongita, mutta jos kyläpaikan lapsi käy kaapilla, niin kaveri voi olettaa kaapin olevan yleisessä käytössä. Hammasharjahommaa en ymmärrä eikä varmaan kukaan muukaan. Toisaalta täältä lukeneena, onhan joskus jokunen aikuinenkin toisen hammasharjaa vessapöntössä uittanut..

Mikä kuuluu alkeellisiin tapoihin?
Minusta on eri asia kylässä mennä kaivamaan toisten jääkaappia tai pakastinta omatoimisesti kuin että pyytää ruokaa. Jälkimmäinen on toki ärsyttävää ja ton ikäisen jo voisi olettaa osaavan olla pyytämättä. Mutta jos teillä sattuu olemaan ruoka ja lapsella nälkä, saattaa unohtua ettei pyydetä.

Ne tavatkin on monissa perheissä erilaisia. Meillä ovat lapsen kaverit oppineet, että kädet pestään aina kun tullaan sisään ja aina vessakäynnin jälkeen, saippualla.

jos kyläpaikan lapsi käy kaapilla, niin kaveri voi olettaa kaapin olevan yleisessä käytössä.

Ei omanikaan saa mennä ilman lupaa sitä pakastinta tonkimaan joten siitä ei ole kyse. Olisin ollut viereisessä huoneessa, että kysyäkin olisi voinut, mutta ei kun päätti mennä itse tonkimaan. Eikö tosiaan tällaisen perusasian opastaminen kuulu lapsen omille vanhemmille? Ja onko kyse unohtamisesta, jos se sattuu toistamiseenkin?

[QUOTE="vieras";24009720]Mikä kuuluu alkeellisiin tapoihin?
Minusta on eri asia kylässä mennä kaivamaan toisten jääkaappia tai pakastinta omatoimisesti kuin että pyytää ruokaa. Jälkimmäinen on toki ärsyttävää ja ton ikäisen jo voisi olettaa osaavan olla pyytämättä. Mutta jos teillä sattuu olemaan ruoka ja lapsella nälkä, saattaa unohtua ettei pyydetä. [/QUOTE]

No, pyytäminenkään ei minusta ole kovin paha, mutta kinuaminen on. Tai, kuten pakastimen tonkimisen kanssa, salaa omin luvin kaivelu.

jos kerran on teille yökylään kutsuttu niin ettekö te ruoki vierastanne?
Vai onko ap taas niitä joiden mielestä vieraan pitää tuoda omat eväänsäkin mukanaan?

Alkuperäinen kirjoittaja nälkä;24009766:
jos kerran on teille yökylään kutsuttu niin ettekö te ruoki vierastanne?
Vai onko ap taas niitä joiden mielestä vieraan pitää tuoda omat eväänsäkin mukanaan?

Miten niin yökylään? Päivällä käyneet kylässä! Tulleet iltapäivällä sellaiseen aikaan että voisi kuvitella olleen ruokailun jo kotona ennen tuloa...

No voi voi.. Jos et nyt sen vertaa voi ilmoittaa lapsen vanhemmille..

Ilnmoittaa vanhemmille että heidän pitäisi opettaa lapsilleen erinäisiä asioita ja tapoja? Onko tämä siis nykyään ihan yleistä, ettei vanhemmat sisäistä kasvatusvelvollisuuttaan, ellei joku sivullinen siitä erikseen heille mainitse? :O No ei ihme, ettei lapset osaa käyttäytyä, jos ei heidän vanhempansakaan tiedä sen vertaa, että heidän pitäisi lapsilleen käytöstapojakin opettaa...

Mä oon kans ollu ihmeissäni yhden lapsen kaverin kans(7v). Samassa pihassa asuu ja ulkoo tulevat meille ja alkaa kinuamaan ruokaa" saanko tulla teille syömään?miks en saa? mää haluan teille syömään, saanko". Eikä auta vaikka sanon ei, tai perustelen sen ettei meillä ole hälle asti sitä ruokaa tehty.

[QUOTE="AleXAN";24009898]Mä oon kans ollu ihmeissäni yhden lapsen kaverin kans(7v). Samassa pihassa asuu ja ulkoo tulevat meille ja alkaa kinuamaan ruokaa" saanko tulla teille syömään?miks en saa? mää haluan teille syömään, saanko". Eikä auta vaikka sanon ei, tai perustelen sen ettei meillä ole hälle asti sitä ruokaa tehty.[/QUOTE]

Just tuo, tuo on niin ärsyttävää!

[QUOTE="vieras";24009870]Ilnmoittaa vanhemmille että heidän pitäisi opettaa lapsilleen erinäisiä asioita ja tapoja? Onko tämä siis nykyään ihan yleistä, ettei vanhemmat sisäistä kasvatusvelvollisuuttaan, ellei joku sivullinen siitä erikseen heille mainitse? :O No ei ihme, ettei lapset osaa käyttäytyä, jos ei heidän vanhempansakaan tiedä sen vertaa, että heidän pitäisi lapsilleen käytöstapojakin opettaa...[/QUOTE]

Onko se iso vaiva ilmoittaa vanhemmille jos lapsi ei osaa käyttäytyä?

Äh, mä en jaksa taas ymmärtää. Jos meillä on vieraita lapsia kylässä, jotka tekevät jotain "kiellettyä", niin ei ole suurikaan vaiva sanoa lapselle et "hei, meillä ei toimita näin, ei nyt, eikä muulloinkaan" ja jos lapsi on kyvykäs ymmärtämään mitä hälle sanotaan, niin tuskin toistuu enää toista kertaa.

Ja mikä tuo komentti "ei tarvi toisten lasta ruveta kasvattamaan"... Hyvin oli asiat silloin, kun koko kylä kasvatti jokaisen lapsia, satikutia tuli muiltakin kuin omilta vanhemmilta, jos erehtyi jotain kiellettyä tekemään. Nykyään vaan naama norsunvatuilla vahdataan jos joku tekee jotain pahaa, tai vedetään herneet nenään, jos joku uskaltaa omaa lasta ojentaa.

Äh, mä en jaksa taas ymmärtää. Jos meillä on vieraita lapsia kylässä, jotka tekevät jotain "kiellettyä", niin ei ole suurikaan vaiva sanoa lapselle et "hei, meillä ei toimita näin, ei nyt, eikä muulloinkaan" ja jos lapsi on kyvykäs ymmärtämään mitä hälle sanotaan, niin tuskin toistuu enää toista kertaa.

Ja mikä tuo komentti "ei tarvi toisten lasta ruveta kasvattamaan"... .

Niin. Jos olen sanonut, eikä siltikään käytös muutu, niin ei ole mielestäni enää minun tehtäväni kasvattaa/opettaa sen enempää. Kyllä mä silloin jätän päästämättä meille kylään, jos käytös edelleen on yhtä huonoa. Eipä ole meiltä pois. Voi vaan niille lapsille olla kyläilypaikat kohta vähissä, koska tuo käytös ei ilmeisesti ole monen muunkaan mielestä hyväksyttävää. Jospa ne omat vanhemmat siinä vaiheessa ryhtyisivät opettamaan tapoja, kun ne lapset pysytteleekin vaan kotona kinuamassa... :whistle:

Meijän naapurin pojilla on todella kova kuri kotonaan, mutta jostain syystä se unohtuu, kun tulevat meille kylään. Kaivavat jäätelöä pakastimesta ja mehua yms. jääkaapista. Nyt olen kieltänyt heitä menemästä meidän jääkaapille ja se on tehonnut. Tovottavasti meidän poika ei ole samanlainen kyläillessään.

Valitettavasti kaikki eivät tajua, että lapsensa eivät osaa käyttäytyä ja jotkut lapset ovat sellaisia, että tekevät niinkuin itse huvittaa, heti kun tietävät, ettei vanhemmat ole paikalla ojentamassa.

Yhteistyössä