Opettakaa nyt edes alkeellisemmat tavat niille lapsillenne, ennen kuin päästätte ne yksinään kaverin luo kylään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";24010047]Niin. Jos olen sanonut, eikä siltikään käytös muutu, niin ei ole mielestäni enää minun tehtäväni kasvattaa/opettaa sen enempää. Kyllä mä silloin jätän päästämättä meille kylään, jos käytös edelleen on yhtä huonoa. Eipä ole meiltä pois. Voi vaan niille lapsille olla kyläilypaikat kohta vähissä, koska tuo käytös ei ilmeisesti ole monen muunkaan mielestä hyväksyttävää. Jospa ne omat vanhemmat siinä vaiheessa ryhtyisivät opettamaan tapoja, kun ne lapset pysytteleekin vaan kotona kinuamassa... :whistle:[/QUOTE]

No mitäs jos kuitenkin kertoisit vanhemmille lasten käytöksestä, ihan ystävälliseen sävyyn. Se voisi olla päivän hyvä työ, eikä takuulla veisi sinulta mitään tai huonontaisi elämänlaatuasi :)

[QUOTE="aapee";24010188]Siis ainoa irrallinen on tuo sun kommenttis. Kuule, jos haluat jutella uima-altaista niin tee ihan oma aloitus niistä. Taivutan sinulle rautalankaa: uima-altaat ei ole tämän ketjun pointti.[/QUOTE]

no mikset sitten voi vastata yksinkertaiseen kysymykseen?
kyllä alkeellisimmatkin tavat omaava ymmärtää, että on kohteliasta vastata, jos kysytään jotain.
Olisi pitänyt äitisi opetta sulle ne alkeellisimmat nettikeskustelutavat ennenkuin päästi sut yksin tänne saitille kylään!

[QUOTE="kinkku";24010201]Jaa, teillä on uima-allas? Millainen? Onko lapset tykänneet? Pihalla vai sisällä?[/QUOTE]

Te voisitte tuon uy-mikäseoli -tyypin kanssa keskustella uima-altaista ihan omassa ketjussanne? Otsikoksi vaikka uima-allasfanaatikkojen kokoontumisketju?

[QUOTE="vieras";24010234]No mitäs jos kuitenkin kertoisit vanhemmille lasten käytöksestä, ihan ystävälliseen sävyyn. Se voisi olla päivän hyvä työ, eikä takuulla veisi sinulta mitään tai huonontaisi elämänlaatuasi :)[/QUOTE]

Olenko kirjoittanut, etten näin olisi tehnyt? Ja miksi sinua ja muutamaa muuta haittaa että asian ottaa esiin? Kun tuntuu olevan muitakin lapsia, jotka eivät osaa käyttäytyä kyläpaikassa tästä ketjusta saattaa joku muukin vanhempi jopa hoksata jotain.

no mikset sitten voi vastata yksinkertaiseen kysymykseen?
kyllä alkeellisimmatkin tavat omaava ymmärtää, että on kohteliasta vastata, jos kysytään jotain.
Olisi pitänyt äitisi opetta sulle ne alkeellisimmat nettikeskustelutavat ennenkuin päästi sut yksin tänne saitille kylään!

Viimeisen kerran: puhun vain asiasta, en sen vierestä. Kiitos :flower:

Olisko mahdollista että lapsi olisi jotenkin riehaantunut teillä ollessa ja näin ollen unohtanut käytöstavat? Itse komentaisin napakasti,ja sanoisin kyllä vanhemmille asiasta. He eivät voi mitenkään tietää miten lapsi käyttäytyy kylässä ilman heidän läsnäoloaan. Voihan olla ettei omasikaan ole aina kylässä ihan enkeli...

Mulla myös kaverin lapsi joka painaa ekana vaatehuoneeseen tai makkariin missä ovi suljettu. tai kylään tullessaan tulee keittiöön ja kysyy, no, missä niitä herkkuja on... ja vanhemmat naureskelee vaan. Ovi on tarkotuksella kiinni eikä tee mieli antaa herkkuja jos on noin röyhkeä...

Voihan olla ettei omasikaan ole aina kylässä ihan enkeli...

Täysin mahdollista. Mutta kyse ei ole siitä, ettenkö opettaisi tapoja lapselleni. Varsinkin näiden lapsen kaverien "toilailujen" jälkeen ollaan omani kanssa keskusteltu näistä asioista hyvinkin perusteellisesti. Selvää on, ettei ilman lupaa mennä pakastimelle tai että hammasharja on henkilökohtainen. Totta kai nämä voivat unohtua hänelläkin mutta ainakaan tähän mennessä ei ole kukaan huomauttanut, että lapsi olisi kylässä törttöillyt, eikä lapsi kertonut, että kukaan olisi häntä ns. ojentanut. Jos aihetta on niin lastani saa torua ja minulle pitää asiasta huomauttaa!

Mulla myös kaverin lapsi joka painaa ekana vaatehuoneeseen tai makkariin missä ovi suljettu. tai kylään tullessaan tulee keittiöön ja kysyy, no, missä niitä herkkuja on... ja vanhemmat naureskelee vaan. Ovi on tarkotuksella kiinni eikä tee mieli antaa herkkuja jos on noin röyhkeä...

No niin. Tällöinhän kyse ei ole siitä, etteikö vanhemmat tietäisi lapsensa huonosta käytöksestä -ihan vaan huomautuksena niille, jotka hokee sitä "sano vanhemmille" ;)

[QUOTE="aapee";24010536]No niin. Tällöinhän kyse ei ole siitä, etteikö vanhemmat tietäisi lapsensa huonosta käytöksestä -ihan vaan huomautuksena niille, jotka hokee sitä "sano vanhemmille" ;)[/QUOTE]

vanhemmat ovat tosiaan vieressä eivätkä pidä käytöstä huonona. Kyllä mä omalleni mainitsisin hyvin nopeasti kuinka vierailla ollaa, ja olen alusta asti kaikkia omia lapsiani opettanut ja KASVATTANUT ja voin sanoa et he osaavat käyttäytyä. Jos se joskus unohtuu, sit muistutetaan eikä eletä kuin siat pellossa. Tässä sen huomaa mistä lasten käytöstavat/tomuus on peräisin.

ei ole naurun asia, todellakaan. Mä olen sanonut muutamalle lasten kaverille tietyistä asioista, kuten ettei kengät jalassa olla sisällä, revitä verhoja yms vaikka lapset siis jo 4 - 6 vee. Ja tänään yks 5-vuotias, annoin keksiä, ei edes kiitos sanonut. Ja yhdelle tytölle annoin kiellon leikkiä meillä koska kiristi omaa esikoistani.

ei ole naurun asia, todellakaan. Mä olen sanonut muutamalle lasten kaverille tietyistä asioista, kuten ettei kengät jalassa olla sisällä, revitä verhoja yms vaikka lapset siis jo 4 - 6 vee. Ja tänään yks 5-vuotias, annoin keksiä, ei edes kiitos sanonut. Ja yhdelle tytölle annoin kiellon leikkiä meillä koska kiristi omaa esikoistani.

Kyllä kiittäminen opitaan kotoa. Eli aloitukseni ei ole aivan turha, vaikka jotkut niin taitavat ajatellakin. Toivottavasti myös joku sellainen vanhempi, jota tämä ihan oikeasti koskee, myös sen ymmärtää ja tekee asialle jotain.

[QUOTE="aapee";24010822]Kyllä kiittäminen opitaan kotoa. Eli aloitukseni ei ole aivan turha, vaikka jotkut niin taitavat ajatellakin. Toivottavasti myös joku sellainen vanhempi, jota tämä ihan oikeasti koskee, myös sen ymmärtää ja tekee asialle jotain.[/QUOTE]

ei todellakaan ole turha. Näitä "välinpitämättömiä" vanhempia alkaa esiintyyn turhan paljon. Kasvatus kuuluu vanhemmille. Mikähän siinä on kun siitä vastuusta luistetaan, ajatellaan ettei ole merkitystä? Ei ne lapset kasvattamatta ja opettamatta opi.

Ja vanhempien on oikeasti todella vaikeaa ryhtyä arvailemaan kuinka se oma pikku piltti käyttäytyy kaverilla kylässä.
Tosin, jos lapsi sanoo menevänsä uimaan kaverille niin silloin kyllä oma pyyhe mukaan ja muistutetaan omia lapsosia, etteivät ole kuin kotonaan kyläillessä eli mitä ei saa tehdä, etteivät kaverin vanhemmat vain loukkaannu lapsen tietämättömyydestä.
Kaikkia lapsia kun ei ole vielä ehditty ehdollistaa käyttäytymään kuin aikuiset!

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;24009127:
Tiiätkö kun se on kauhean vaikeata, vaikka miten opetat niin se lapsi unohtaa aina välillä =) Meillä on kuri kun armeijassa mutta silti se unohtaa.. Ja vielä kotona, en yhtään tiedä miten sitten muualla.
meillä se taas menee niin, että kotona ei muisteta, mutta kylässä muistetaan. eli katsotaanpa äidit peiliin. kyllä niitä sääntöjä tietty unohtuu. mutta kyllä ne lapset alkeellisimmat asiat osaa, kun ne niille opetetaan.

kyllä sen kasvatuksen pitää tapahtua kotona. ei sitä kasvatusvastuuta saa siirtää kouluille, päiväkodeille tai kaverin vanhemmille. näitäkin vastauksia kun lukee. niin saa sellaisen kuvan, että äidit olettaa, että muut kuin hän itse vastaa kasvatuksesta

Jos asenne on tuollainen kyttäämismentaliteetti ja pyyhettä ei voi lainata lapsen kaverille, niin minusta ei kannattaisi ottaa ollenkaan lapsia kylään.
Täällä oli vasta ketju ja paljon kukaan ei vaatinut aikuisia vieraita tuomaan pyyhettä tai lakanoita.

Täälläkin yksi jos toinen kehuu omiaan ja haukkuuu naapurin kakaroita. Mitä tuolla puistoissa on itse ollut lasten kanss,a niin lähes kaikki kakarat ovat itsekkäitä ja etuilevat ja huutavat ja hölmöilevät ja tappelevat ja määräävät. Jokaisen pitää määrätä leikit ja ollla eka.

Eli toivoisin vaan että muistiasit, että vaikka ehkä oma kakarasi on kotona ok, mitä epäilen tämänkin palstan perusteella. Miksi olette niin uupuneita kakaroihinne, että ette jaksa niitä kesälomalla kotona pitää, vaan yritätte saada ne kesäkerhoihin tai päiväkotiin vaikka itse makaatte kotona? tai mummlaan yritätte ängetä ne?

Ihan samanlaisia itsekkäitä paskiaisia ne teidän omat kakarat ovat kuin ihmiset yleensäkin. Pikkuisen kunnioitusta sitä naapurin lasta kohtaan, vaikka virheitä tekeekin. Ette ole parempia ihmisiä tai teidän kakaranne. KIITOS.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24012089:
meillä se taas menee niin, että kotona ei muisteta, mutta kylässä muistetaan. eli katsotaanpa äidit peiliin. kyllä niitä sääntöjä tietty unohtuu. mutta kyllä ne lapset alkeellisimmat asiat osaa, kun ne niille opetetaan.

kyllä sen kasvatuksen pitää tapahtua kotona. ei sitä kasvatusvastuuta saa siirtää kouluille, päiväkodeille tai kaverin vanhemmille. näitäkin vastauksia kun lukee. niin saa sellaisen kuvan, että äidit olettaa, että muut kuin hän itse vastaa kasvatuksesta

Sukulaisella tai kaverin vanhemmalla on se vastuu että opettavat että meillä toimitaan näin ja sen tavan ei tarvitse olla sen parempi tai huonompi kuin joku toinen, se on vain erilainen ja meillä toimiva tapa.

Totta toki että tietyt alkeellisimmat säännöt pitää (pitäisi) opettaa kotona, mutta jos ja kun niin ei tapahdu voi (ja minusta pitää) kasvatusvastuuta ottaa jonku muu.

Olisko mahdollista että lapsi olisi jotenkin riehaantunut teillä ollessa ja näin ollen unohtanut käytöstavat? Itse komentaisin napakasti,ja sanoisin kyllä vanhemmille asiasta. He eivät voi mitenkään tietää miten lapsi käyttäytyy kylässä ilman heidän läsnäoloaan. Voihan olla ettei omasikaan ole aina kylässä ihan enkeli...

Tämä on hei niin totta! Mulla oli (nyt jo aikuiset) kaksi ujoa, arkaa, hiljaista tytärtä. Kun oltiin koko perhe kylässä olivat niin nätisti. Monet ihmettelivät kun vertasivat omiin riiviöihinsä.

No tutustuvat sitten naapurin tyttöön ja leikkivät heillä. Luulin tietenkin että käyttäytyivät siellä mallikelpoisesti, mutta ei olisi pitänyt luulla. Vasta aikuisina lapsuutta muitellessaan paljastivat ollensa aika... hurjia naapurissa ollessaan. Eli tietynlaista riehaantumista varmaan oli ollut ilmassa.

Kerjääminen 7-vuotiaan kohdalla joko on totuttu tapa tai ei ole, se ei ole mikään unohdus. Hyvin näkee, kenellä on käytöstavat tässä kohtaan hallussa, taustalla on kunnioitus tai sen puute aikuisia kohtaan ja peruskäytöstavat, joita olisi pitänyt opetella jo viimeiset 6 vuotta. Väitän, että hyvin kasvatettu 7-vuotias ei koskaan kehtaisi juosta kyläpaikassa jääkaapille tai aloittaa lausetta sanalla 'Anna'.

Pyhe tai vaate nyt unohtuu tuon ikäiseltä helposti, ovat aika unohtelevaisia nuo pienet koululaiset. Joku pieni prosentti saattaa olla luonteeltaan hyvin pedantteja ja huolellisia, mutta suurin osa tuossa iässä unohtelee helposti. Usein ihmisiltä, jotka valittavat pienistä asioista lasten kavereiden kohdalla, unohtuu se tosiasia että mitä suuremmalla todennäköisyydellä sama tilanne voisi toistua oman lapsen kyläillessä kaverilla ;)

Sukulaisella tai kaverin vanhemmalla on se vastuu että opettavat että meillä toimitaan näin ja sen tavan ei tarvitse olla sen parempi tai huonompi kuin joku toinen, se on vain erilainen ja meillä toimiva tapa.

Totta toki että tietyt alkeellisimmat säännöt pitää (pitäisi) opettaa kotona, mutta jos ja kun niin ei tapahdu voi (ja minusta pitää) kasvatusvastuuta ottaa jonku muu.

kerran otin sen kasvatusvastuun itselleni tyttäreni synttäreillä, kun eräs tyttö käyttäytyi tosi huonosti ja palstalaiset lynttäsi mut alimpaan helvetiin:laugh:

Kotona lapsille opetetaan ne peruskäyttäytymissäännöt ja kun ne on opittu niin niiden pohjalta jokainen terve lapsi osaa soveltaa hyvää käytöstä tilanteessa kuin tilanteessa. Turha väittää että lapsi käyttäytyisi huonosti sen takia että kyläpaikassa voi olla eri säännöt tai tavat.
Tuskin missään paikassa tulee valitusta liian hyvästä käytöksestä.
Se on vanhempien omaa vastuun pakenemista kun vedotaan legendaariseen "lapset ovat lapsia"- lauseeseen. Jos ne lapset on tehnyt niin silloin pitää myös kantaa se oma kasvatusvastuunsa.

saan olla kyllä ylpee lapsistani, ne eivät ole koskaan kinunneet kylässä ruokaa ja osaavat muutenkin käyttäytyä. Olen saanut paljon kehuja heistä. Ja olen heille opettanut tämän asian, puhunut, puhunut ja puhunut! Ei ne lapset muuten opi eikä tiedä. Keskustelua hyvät vanhemmat lastenne kanssa päivittäin.

Yhteistyössä