Opettakaa nyt edes alkeellisemmat tavat niille lapsillenne, ennen kuin päästätte ne yksinään kaverin luo kylään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja totuus teille tässä;24012142:
Jos asenne on tuollainen kyttäämismentaliteetti ja pyyhettä ei voi lainata lapsen kaverille, niin minusta ei kannattaisi ottaa ollenkaan lapsia kylään.

No niin, ja sinulla meni taas ihan pointti ohi, kun heti ensimmäisessä lauseessa kirjoitat puuta heinää. Voi hyvää päivää...

Jahah, ainahan nämä keskustelut lähtee paikoin sivuraiteille...

Ei, omanikaan ei ole täydellinen ja hyvinkin saattaa koheltaa kylässä. Ymmärrän sen ja siitä saa sanoa. Sovitaan vaikka, että minä teen sitten siitä oman ketjun "Minun tulisi opettaa lapselleni alkeellisempia käytöstapoja - lapsen kaverin äiti kertoi omani kerjänneen ruokaa" tmv. Ok?

Kyllä, joskus jotain saattaa unohtua kun ollaan niin riemuissaan. Joskus on kuitenkin eri asia kuin aina.

Ei, en usko että kaappeja mennään kylässä kaivelemaan tai ruokaa kinutaan, mikäli kotona on opetettu ihan ne perus-tavat. Ei enää ekaluokkalaisena.

Joo, asianomaisille siitä pitää sanoa. Mutta näyttää siltä, ettei ole pahasta sanoa asiasta täälläkin. Tämä kun koskettaa lähestulkoon jokaista vanhempaa. Okei, ehkä joillain on täydellisen hyväkäytöksiseksi kasvatetut lapset, mutta muille (minullekin!) on varmaan ihan paikallaan välillä muistaa käydä näitä käytöksen kultaisia sääntöjä läpi uudelleenkin.

[QUOTE="aapee";24012780]Jahah, ainahan nämä keskustelut lähtee paikoin sivuraiteille...

Ei, omanikaan ei ole täydellinen ja hyvinkin saattaa koheltaa kylässä. Ymmärrän sen ja siitä saa sanoa. Sovitaan vaikka, että minä teen sitten siitä oman ketjun "Minun tulisi opettaa lapselleni alkeellisempia käytöstapoja - lapsen kaverin äiti kertoi omani kerjänneen ruokaa" tmv. Ok?

Kyllä, joskus jotain saattaa unohtua kun ollaan niin riemuissaan. Joskus on kuitenkin eri asia kuin aina.

Ei, en usko että kaappeja mennään kylässä kaivelemaan tai ruokaa kinutaan, mikäli kotona on opetettu ihan ne perus-tavat. Ei enää ekaluokkalaisena.

Joo, asianomaisille siitä pitää sanoa. Mutta näyttää siltä, ettei ole pahasta sanoa asiasta täälläkin. Tämä kun koskettaa lähestulkoon jokaista vanhempaa. Okei, ehkä joillain on täydellisen hyväkäytöksiseksi kasvatetut lapset, mutta muille (minullekin!) on varmaan ihan paikallaan välillä muistaa käydä näitä käytöksen kultaisia sääntöjä läpi uudelleenkin.[/QUOTE]

Sinänsä hyvä asia, mutta sävysi on vähän saarnaava makuuni. En kauheasti tykkää, kun tullaan opettamalla opettamaan sivullisia.

Sinänsä hyvä asia, mutta sävysi on vähän saarnaava makuuni. En kauheasti tykkää, kun tullaan opettamalla opettamaan sivullisia.

No voi anteeksi :flower: En ihan oikeasti tiennyt, että kosketin juuri sinua, ja että juuri sinulle tyylini ei käy.

Hmm. Millainenhan on maku lapsen kaverin vanhemmilla? Tai muilla palstalaisilla? Jokaisella ihan varmasti erilainen. Ja kun näin on, niin silloinhan asiasta pitäisi jokaiselle sanoa erikseen ja eri tyyliin?

[QUOTE="aapee";24012859]No voi anteeksi :flower: En ihan oikeasti tiennyt, että kosketin juuri sinua, ja että juuri sinulle tyylini ei käy.

Hmm. Millainenhan on maku lapsen kaverin vanhemmilla? Tai muilla palstalaisilla? Jokaisella ihan varmasti erilainen. Ja kun näin on, niin silloinhan asiasta pitäisi jokaiselle sanoa erikseen ja eri tyyliin?[/QUOTE]

Mutta toisaalta tykkääkö siitä kovasti kukaan, jos tullaan sanoman että lapsesi käyttäytyi huonosti? Pitääkö sellainen asia ilmaista niin, ettei kukaan vain loukkaannu? Miksi?

[QUOTE="aapee";24012859]No voi anteeksi :flower: En ihan oikeasti tiennyt, että kosketin juuri sinua, ja että juuri sinulle tyylini ei käy.

Hmm. Millainenhan on maku lapsen kaverin vanhemmilla? Tai muilla palstalaisilla? Jokaisella ihan varmasti erilainen. Ja kun näin on, niin silloinhan asiasta pitäisi jokaiselle sanoa erikseen ja eri tyyliin?[/QUOTE]
Pidän asiaasi oikeasti tärkeänä, mutta ketjun alussa tunnuit olevan selvästi sitä mieltä, että parempi tuoda asiaa esille täällä, kuin puhua siitä asianosaisille. Sittemmin vaikutit muuttavan mieltäsi. Se on aika yleistä, että palstalle tehdään avauksia, joissa kerrotaan, miten ollaan joihinkin toisiin ihmisiin tyytymättömiä ja samalla moititaan kaikki muutkin lukijat, jo otsikossa! Vain se tuntuu kelpaavan, että ollaan kirjoittajan kanssa samaa mieltä.

Se on aika yleistä, että palstalle tehdään avauksia, joissa kerrotaan, miten ollaan joihinkin toisiin ihmisiin tyytymättömiä ja samalla moititaan kaikki muutkin lukijat, jo otsikossa!

Olisiko asiasta saatu keskustelua lainkaan, jos olisin osoittanut asiani otsikossa vain jollekin tietylle henkilölle? Ja eiköhän sellaiset joita asia ei kosketa, ymmärrä sen ettei minulla juuri heitä kohtaan ole mitään henkilökohtaista ;)

[QUOTE="heljä";24012598]Kotona lapsille opetetaan ne peruskäyttäytymissäännöt ja kun ne on opittu niin niiden pohjalta jokainen terve lapsi osaa soveltaa hyvää käytöstä tilanteessa kuin tilanteessa. Turha väittää että lapsi käyttäytyisi huonosti sen takia että kyläpaikassa voi olla eri säännöt tai tavat.
Tuskin missään paikassa tulee valitusta liian hyvästä käytöksestä.
Se on vanhempien omaa vastuun pakenemista kun vedotaan legendaariseen "lapset ovat lapsia"- lauseeseen. Jos ne lapset on tehnyt niin silloin pitää myös kantaa se oma kasvatusvastuunsa.[/QUOTE]

Jollekin hyväkäytös on sitä että istutaan hiljaa paikallaan ei vahingossakaan oteta sellaista mitä ei ole tarjottu. Toiselle hyvä käytös on oma-aloitteisuutta sitä että saa suunsa auki. Jossakin lapset saavat ottaa kaapista, jääkaapista, pakastimesta itse esim. päiväkahvin aikaan herkkuja (myös kaverit voivat valita itse haluamansa jäätelön tms). Joku haluaa ehdottomasti että kylään ei tuoda pyyhkeitä, lakanoita tms vaan haluaa käyttää vain omia, toiselle pyykkääminen on siinä määrin kauhistus että omat pyyhkeet/lakanat on kohteliasta käytöstä.

Ajattelematonta ja huonoa käytöstä toki on jos täysin omin lupineen menee kaapille tai pakastimelle. Kohteliasta ei tietenkäään ole myöskään esittää vaatimuksia; pyyntöjä ehkä. Kohteliasta ei ole riehaannuttaa toisia, mutta joskus tyhmyys rymässä tiivistyy eikä oikein voi osoittaa että riehaantuminen olisi jokun tietyn lapsen syy, joskus toki voi olla niinkin.

[QUOTE="aapee";24012953]Olisiko asiasta saatu keskustelua lainkaan, jos olisin osoittanut asiani otsikossa vain jollekin tietylle henkilölle? Ja eiköhän sellaiset joita asia ei kosketa, ymmärrä sen ettei minulla juuri heitä kohtaan ole mitään henkilökohtaista ;)[/QUOTE]

Keskustelun syntyminen ei takaa sitä että otetaan opiksi. Hyökäykseen paras (helpoin) vastaus on puollustus tai vasta hyökkäys. Provosoiminen voi saada aikaan väittelyn, mutta ei tuloksia.

[QUOTE="vieras";24009008]Kyllä tuollaiselle seitsemän ikäiselle pitää olla opetettu, ettei kylässä mennä tonkimaan jäätelöä pakastimesta tai kinuta ruokaa. Saati että mennään käyttämään kaverin hammasharjaa! Ja jos uimaan tullaan, niin oman pyyhkeen voi tuoda mukana. Jos se unohtuu kerran niin ei se mitään, voimme lainata, mutta että aina "anna meille pyyhe" -joka jätetään märkänä lattialle lojumaan kun häivytään.

Kun nämä olette opetelleet niin tervetuloa uudestaan.[/QUOTE]

no minä uskon että kaikesta opetuksestani huolimatta lapseni menisi kaapeille,kinuisi jäätelö yms(tai varmaan pyytäisi nätisti),sillä hän yrittää mennä kaapeille kyläpaikassa vaikka olen itse läsnä, tästä syystä en tykkää kyläilläkkään hänen kanssa missään,en ainakaan lapsettomassa paikassa. meillä muuten on adhd diagnoosi,

impulsiivisuus suurin ongelma-> impulsiivisuus= saattaa lyödä suuttuessaan,heittää tavaran. saattaa ottaa tavaran jonka haluaa(ja tajuta aikuisen sanomisesta että ups ei ois saanutkaan),. saattaisi juosta autotielle katsomatta jos en vahtisi joka hetki skarppina, ja jäisi auton alle varmasti jos jäisi yksin pihalle(ikää kohta sen 7vuotta)

ei ole opettamisesta kiinni , arvaa onko vanhemmille turhauttavaa se että käytännössä näissä asioissa ei ole tapahtunut mitään muutosta 3vuoteen. ihan oikeesti tuon 3vuotiaan lapsen kanssa on helpompi olla kylässä,ulkona,kaupassa,liikenteessä.

että älä yleistä siitä että ois kasvatuksesta aina. lisäksi sinä voit itse huomauttaa asioista.
kyllä meillä esim.vieras lapsi saa ruuan,välipalan iltapalankin,käyvät joskus yhdessä suihkussa ja mä pesen tukan. entäs sitten. en mä ala olee mikään hitler kenen talossa vierailla lapsilla on alempi asema kuin koiralla

kyllä meillä esim.vieras lapsi saa ruuan,välipalan iltapalankin,käyvät joskus yhdessä suihkussa ja mä pesen tukan. entäs sitten. en mä ala olee mikään hitler kenen talossa vierailla lapsilla on alempi asema kuin koiralla

Kuule, luitko sä mun tekstejä ajatuksen ja ymmärryksen kanssa ollenkaan? Aika typerä tuo sun viimeinen lauseesi. Että jos en hyväksy sitä että lapset kiellosta huolimatta edelleen tonkii kaapit ja kerjää ruokaa, olen hitleri ja pidän lasta koiraa alemmassa asemassa??? OIKEESTI???

Ja ei, näillä tapauksen tenavilla ei ole adhd.

[QUOTE="aapee";24009726]Ei omanikaan saa mennä ilman lupaa sitä pakastinta tonkimaan joten siitä ei ole kyse. Olisin ollut viereisessä huoneessa, että kysyäkin olisi voinut, mutta ei kun päätti mennä itse tonkimaan. Eikö tosiaan tällaisen perusasian opastaminen kuulu lapsen omille vanhemmille? Ja onko kyse unohtamisesta, jos se sattuu toistamiseenkin?[/QUOTE]

Olen ihan samaamieltä, ettei kaappeja tongita yms. ja että kasvatus kuuluu lasten vanhemmille. Mutta tiedän, että 7 vuotiaat on pieniä lapsia, jotka vasta opettelevat käyttäytymistaitoja, enkä ajattele kovin pahoin huonosti käyttäytyviä vaan mulla riittää ymmärrystä ja ei meillä toiste kukaan ole kaapeilla käynyt ja äkkiä ovat huomanneet, ettei ruinaus mitään auta.

Yhteistyössä