opintotuki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tilanne tämä,olen lähdössä syksyllä opiskelemaan hoitoalalle eli toiseen asteen koulutus vissiinkin.
ja mietin tuota opintoraha juttua.
että vaikuttaako rahaan mieheni tulot?asumme yhdessä,olemme avoliitossa.lapsia on ja vuokralla asutaan.
mieheni on vakituisessa työpaikassa.

miten te muut,oletteko saanneet miten opintotukea?
Kun pelottaa tuo tilanne jos en saa paljon mitään niin emme saa ruokaa loppukuuksi ostettua mitenkään.
nyt saan kotihoidontukea 456 euroa kuukaudessa + lapsilisät tietysti.

Tosta 550 eurosta oli varmaan osa opintolainaa?

Korkeakoulussa opiskelevalle maksimimäärä opintorahaa + asumistukea on 469 e. Toisen asteen koulutuksessa ei saa niin paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
kesällä voit hakea työttömyyskorvausta jos et opiskele kesällä :)

Et voi. Jos sulla on opiskelupaikka, niin et ole kesälläkään työtön, vaan työtön opiskelija, ja se on eri asia... Työttömyyskorvausta et saa, sossusta ehkä jotain?

Alkuperäinen kirjoittaja q:

Et voi. Jos sulla on opiskelupaikka, niin et ole kesälläkään työtön, vaan työtön opiskelija, ja se on eri asia... Työttömyyskorvausta et saa, sossusta ehkä jotain?

täh? :o
sossusta vain..kylläpäs on outoa.'
entäs jos hakee takaisin kesäksi kotihoidontuen?onnistuuko se?
kun lapsi on silloin vielä alle 3 vuotias

Alkuperäinen kirjoittaja d:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
yritin kelan sivuilla laskea laskurilla mut siinä ei otettu miehen tuloja ollenkaan ..ja laskuri näytti et saisin 550 euroa kuukaudessa :O
onkohan se totta..tuskin.

Ei kyllä varmasti ole totta. :D

Miksi ei voi olla totta? Opintotuki sisältää myös opintolainan, joka itsessään on jo 300e. "Ilmaista" rahaa tuossa olisi siis 250e. Ihan järkeenkäypä mielestäni.

Perheellisenä sun opintotuli koostuu opintorahasta (pari sataa), opintolainasta ja asumistuesta, johon vaikuttavat puolison tuet. Jos miehesi käy töissä, tulet saamaan vähemmän tulea, kun perheetön opiskelija, koska perheettömillä puolison tulot ei vaikuta asumislisään.

Ei vaikuta avopuolison tulot enää nykyään opintotuen märään. (Ennen vaikutti kyllä.) Asumislisää laskettessa huomoidaan sinun osuudeksi automaattisesti puolet vuokrastanne.

Olen lähdössä myös syksyllä opiskelemaan, aikuispuolelle ammattikouluun. Saan kelan työttömyyspäivärahan kolmen lapsen lisäkorotuksella, sekä ylläpitokorvauksen (verotonta) 9?/päivä. Tässä lisää:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120202105623EH?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja :
yritin kelan sivuilla laskea laskurilla mut siinä ei otettu miehen tuloja ollenkaan ..ja laskuri näytti et saisin 550 euroa kuukaudessa :O

Miksi ei voi olla totta? Opintotuki sisältää myös opintolainan, joka itsessään on jo 300e. "Ilmaista" rahaa tuossa olisi siis 250e. Ihan järkeenkäypä mielestäni.

opintolaina myös sisältyi tohon kun äskin laskin juu.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No ei voi, ellei lopeta koulua.

kyllä voi,mulle selittivät kelassa että voi hakea kesällä tuota ettei jää ilman tuloja kokonaa.

Opiskelija ei voi ilmoittautua kesäksi työttömäksi työnhakijaksi, ELLEI hän irtisano opiskelupaikkaansa ja lopeta koulua. Jos kelassa väittivät muuta, eivät puhuneet totta.

Onko sulla aiempaa ammattia? Minkä ikäinen olet?

olen 28 vuotias ja ei ole ammattia,kotiäitinä olen aina ollut.
peruskoulun käynny aikoinaan vaan.

Katso tuo mun linkki. Ota työkkäriin yhteyttä. He laativat sulle työllistymissuunnitelman, ja saat paremmin rahaa. :)

Onko sulla aiempaa ammattia? Minkä ikäinen olet?

olen 28 vuotias ja ei ole ammattia,kotiäitinä olen aina ollut.
peruskoulun käynny aikoinaan vaan.

Katso tuo mun linkki. Ota työkkäriin yhteyttä. He laativat sulle työllistymissuunnitelman, ja saat paremmin rahaa. :)

kävin jo tuossa työkkärin jutussa mutta en päässyt sinne läpi mihin halusin,siis sinne linjalle opiskelemaan ja tuohon linjalle ei vissiin saa mitään työkkäristä.
jos oikein ymmärsin.

niin sitten on totta jos otat siihen opintolainan lisäksi!

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

No ei voi, ellei lopeta koulua.

kyllä voi,mulle selittivät kelassa että voi hakea kesällä tuota ettei jää ilman tuloja kokonaa.

Opiskelija ei voi ilmoittautua kesäksi työttömäksi työnhakijaksi, ELLEI hän irtisano opiskelupaikkaansa ja lopeta koulua. Jos kelassa väittivät muuta, eivät puhuneet totta.

Eihän ap ole vielä tänä kesänä mikään opiskelija, syksyllä vasta!

niin sitten on totta jos otat siihen opintolainan lisäksi!

mitä tuo opintolaina on niinku?joutuuko sen maksamaan takaisin joskus :o