Opintotuki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelija

Vieras
Jos haen nyt amk:hon niin mitä tukia on mahdollista saada?
Pelkkä opintotuki?
(1lapsi)
Mies tienaa 3000e/kk
Minulla on ihan toiselta alalta työkokemusta 4vuotta pääsenkö aiukuipuolelle (22v)ja mitkä tuet siellä jos pääsen...
Mietin onko juuri nyt varaa mennä opiskelemaan vai odotanko miehelle parempaa palkkaa :)

Kesät teen sitten työtä, mutta eihän se vaikuta?

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok. Minulla siis vain lukio...
Paljonko opintotukea noin suurinpiirtein saan?

Noin 250 euroa kuussa tulee tilille mulla.

Mutta sä voisit saada ehkä aikuisopintotukea (vai mikä lie viralliselta nimeltään) jos työkokemus riittää...kysele sitä Kelasta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Opintotuen saat.

Aikuispuolelle tuskin pääset, kun puuttuu alakohtainen toisen asteen tutkinto.

Ok. Minulla siis vain lukio...
Paljonko opintotukea noin suurinpiirtein saan?

Opintoraha 298e miinus verot ja opintolainaa 300 euroa/opintokuukausi.

Miehelläsi 3000 euron tulot. Luulisi pärjäävän, kun on yli keskitulojen nuo.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok. Minulla siis vain lukio...
Paljonko opintotukea noin suurinpiirtein saan?

Noin 250 euroa kuussa tulee tilille mulla.

Mutta sä voisit saada ehkä aikuisopintotukea (vai mikä lie viralliselta nimeltään) jos työkokemus riittää...kysele sitä Kelasta :)

Tietääkö kukaan miten monta vuotta mitä vaan työkokemusta täytyy olla, jotta saa aikuisopintotukea ja miten paljon se on.

Jos saan vain 250e niin odottelen jos miehen palkka hieman nousisi tai sitten säästän hyvän summan töissä ja menen opiskelemaan :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Opintotuen saat.

Aikuispuolelle tuskin pääset, kun puuttuu alakohtainen toisen asteen tutkinto.

Ok. Minulla siis vain lukio...
Paljonko opintotukea noin suurinpiirtein saan?

Opintoraha 298e miinus verot ja opintolainaa 300 euroa/opintokuukausi.

Miehelläsi 3000 euron tulot. Luulisi pärjäävän, kun on yli keskitulojen nuo.

Juu pärjää pärjää mutta en halua vain "pärjätä" :)
Odottelen mieluummin vaikka vuoden ja säästän. Opintolainaa en kamalasti haluaisi ottaa...
 
Tai siis tuo ikäraja mulle tuli mieleen siksi, että kun otin opiskelupaikan vastaan niin mulle sanottiin että oon jo sen ikäinen että aikuisopintotuki/raha/mikälie voisi olla mahdollinen. Siitä päättelin, että siihen on joku ikäraja...pitää googlata ja selvittää :)
 
Työhistoriaa laskettaessa työntekoon rinnastettavana aikana otetaan huomioon seuraavat ajat:

* äitiys-, isyys- ja vanhempainraha-aika,
* hoitovapaa-aika työ- tai virkasuhteen aikana,
* varusmies- ja siviilipalvelusaika,
* aika, jolta henkilölle on maksettu työkyvyttömyyseläkettä, kuntoutustukea tai tapaturmaeläkettä.

mutta ei sulla 8-vuotta tuli siltikään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Tai siis tuo ikäraja mulle tuli mieleen siksi, että kun otin opiskelupaikan vastaan niin mulle sanottiin että oon jo sen ikäinen että aikuisopintotuki/raha/mikälie voisi olla mahdollinen. Siitä päättelin, että siihen on joku ikäraja...pitää googlata ja selvittää :)

googlasin ja täytyy olla 8vuoden työkokemus..joten ei...en lähde vielä opiskelemaan vaan säästän vuoden...
 
Alkuperäinen kirjoittaja :
Joskus puhuttiin, että ens vuoden alussa tulisi lapsikorotus opintotukeen. En tiedä toteutuuko se ollenkaan...Kelasta voisi kysyä, onko sellainen tulossa.

Varmaan tuleekin kun on alettu kannustamaan nuoria lapsensaantiin kun keski-ikä alkaa olla ensisynnyttäjillä jo ongelmaksi :/
Hienoa!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja :
Joskus puhuttiin, että ens vuoden alussa tulisi lapsikorotus opintotukeen. En tiedä toteutuuko se ollenkaan...Kelasta voisi kysyä, onko sellainen tulossa.

Varmaan tuleekin kun on alettu kannustamaan nuoria lapsensaantiin kun keski-ikä alkaa olla ensisynnyttäjillä jo ongelmaksi :/
Hienoa!!

Peesi :)
Paljonkohan se mahtaa olla..lähetin kelalle kysymyksen ;)
 

Yhteistyössä