V
vieras
Vieras
Voitko järjestää ensimmäisen viikon siten, että menisit vasta myöhemmin töihin tai muuten vapaata?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Aika moni lapsi osaa sen, mutta se ei tarkoita, etteikö se pelottaisi lapsia. Suomessa on tämänkaltainen kulttuuri, että voimme joskus rehvastellakin sillä, miten nuorena lapset pärjäävät yksin. Muualla voisi saada syytteen heitteillejätöstä. Nuorisomme sitten voikin psyykkisesti huonosti. En silti sano, että se johtuu liian varhaisesta yksinselviämisestä. Itse en opettajana, äitinä ja psykologina laittaisi lasta niin suuren stressin eteen. Yksilöeroja on lasten välillä valtavasti ja varmasti moni ajattelee juuri meidän lapsen olevan se reipas yksilö.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jos lapsi on kovin erityinen, niin ehkäpä aamuhoitopaikka voisi olla tarpeen. Oleko kysynyt koulusta, järjestetäänkö siellä aamuhoitoa? Meillä olisi ollut tällainen mahdollisuus, kun lapsi (cp) aloitti koulun.
Alkuperäinen kirjoittaja vv:Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin
Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.
Ajat muuttuneet.
Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:Tottakai lapsi oppii lähtemään yksin kouluun, kunhan perusasiat on lapselle opetettu ajoissa, eikä vasta muutamaa viikkoa ennen koulun alkua.
Osaahan lapsesi jo kellonajat? ei osaa eikä ymmärrä kellonaikoja ei edes sitä mikä on yksi tuntiOnhan hän jo tottunut laittamaan illalla vaatteensa aamua varten valmiiksi? ei osaa kyllä hakea itse vaatteita kaapista mutta pitää erikseen sanoa mitä vaatteita ottaaOnhan hän jo ollut yksin kotona tunnin-parin mittaisia aikoja? ei ole koskaan ollut yksin kotona 5 minuuttia kauemmin ei ole uskaltanu jäädä kotiin yksin aina halunnut mukaan Osaahan hän soittaa puhelimella sinulle, mikäli tulee ongelmia? osaa katsoa puhelimesta mu numeron ja painaa luurinappia Onnistuuhan talon ulko-oven lukkoon laittaminen ja oven aukaisu, mikäli huomaa ulkona ollessaan, että on jotain unohtanut sisälle?ei osaa avata ulkoovea avaimilla liian jäykkä lukko Olettehan sopineet, että sähkölaitteita ei saa käyttää, mikäli vanhempia ei ole kotona (esim. hellaa)? tietää ettei sähkölaitteisiin kosketa
Ja joka ikisen ekaluokkalaisen vanhemmista jompi kumpi on kesälomalla ainakin viikon silloin, kun lapsi aloittaa koulun. meillä ei ole kun minä yhden päivän vapaalla kun koulu alkaa seuraavana päivänä mun on mentävä kouluun ja mun mies myös töissä ei ole lomalla ollenkaan mummi toinen asuu 600 km päässä ja toinen mummi on huonossa kunnossa ja ei pysty huolehtiin kunnolla edes itsestään ja kummeja ei ole eikä muukaan suku pysty auttamaan
Onnea koulutielle!
Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jos lapsi on kovin erityinen, niin ehkäpä aamuhoitopaikka voisi olla tarpeen. Oleko kysynyt koulusta, järjestetäänkö siellä aamuhoitoa? Meillä olisi ollut tällainen mahdollisuus, kun lapsi (cp) aloitti koulun.
no pojalla lähinnä ymmärtämisen vaikeutta ja toimimiseen tarvii eli siinä et pukee ja syö aikuisen valvontaa ja hoputtamista et toimii ja myös kuvat ollu käytössä eskarissa. ongelma on just se et tuskin koulussa alkaa mikään aamutoiminta ennen kahdeksaa ja itseni pitää lähteä jo kotoa viimestään seitsemältä viemään nuorempi päiväkotiin ja mieheni (joka ei ole lasteni isä) myös lähtee töihin samoihi aikoihin
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:Alkuperäinen kirjoittaja vv:Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin
Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.
Ajat muuttuneet.
Ai mä oon ollut ekalla vuonna -86 ja kyllä mä oon yksin joutunut lähtemään ja vielä pitkän matkan kävellen.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:kyllä minun mielestä ekaluokkalaisen pitäisi jo osata yksin lähteä kouluun.
Alkuperäinen kirjoittaja vv:Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin
Ajat muuttuneet.
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:kyllä minun mielestä ekaluokkalaisen pitäisi jo osata yksin lähteä kouluun.
Tämä onnistuukin varmasti "normaalilta" ekaluokkalaiselta, mutta jos kehityksessä on jotain vaikeutta, ei se ole itsestäänselvää.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:kyllä minun mielestä ekaluokkalaisen pitäisi jo osata yksin lähteä kouluun.