osaako ekaluokkalainen lähteä aamulla yksin kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen nimenomaan sitä rehvastelua vastaan ja pidän lapset lapsina, mutta on ne lapset jotain tuossa iässä päästettävä tekemään. Kun äiti muuten huolehtii kaiken vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika moni lapsi osaa sen, mutta se ei tarkoita, etteikö se pelottaisi lapsia. Suomessa on tämänkaltainen kulttuuri, että voimme joskus rehvastellakin sillä, miten nuorena lapset pärjäävät yksin. Muualla voisi saada syytteen heitteillejätöstä. Nuorisomme sitten voikin psyykkisesti huonosti. En silti sano, että se johtuu liian varhaisesta yksinselviämisestä. Itse en opettajana, äitinä ja psykologina laittaisi lasta niin suuren stressin eteen. Yksilöeroja on lasten välillä valtavasti ja varmasti moni ajattelee juuri meidän lapsen olevan se reipas yksilö.

Onko ideoita, miten nuo "yksinäiset"aamut voi välttää?Alan tekemään lyhennettyä työaikaa, mutta en voi sitä ottaa aamusta.Olen sairaalassa töissä.Mummi on myös sairaalassa töissä viikot.Ukki on eläkkeellä, mutta matkaa meille on 7km, eikä ukilla autoa ja olisi bussin varassa, eikä isä jaksais monena aamuna viikossa tulla tänne....Kaikilla ei ole vaihtoehtoja.Täyspäinen on minustakin kasvanut, vaikka olen joutunut yksin pienenä aamuisin lähtemään... Huoli minulla tottakai on, kun esikoinen syksyllä koulun aloittaa.Nyt vaan opetellaan välillä pieniä hetkiä olemaan yksin ym....No, otin kesäloman alkavaksi 11.8, niin olen ekan kuukauden kotona, kun koulu alkaa ja vasta syyskuussa töihin takaisin

Meillä on mahdollisuus järjestää niin, että lasten ei tarvitse lähteä yksin kouluun varmaan koko kouluaikana, ja olen siitä iloinen. Itse muistan, että oli aamulla turvallinen olo, kun äiti herätti ja laitteli aamupalaa.[/quote]

Meillä sama tilanne.En tiedä olisiko esikoinen pärjännyt yksin vielä viime syksynä.Sellaista säätöä oli välillä! Riippuu aika paljon lapsesta,toiset on kypsempiä.Esim. tämä meidän keskimmäinen (alkuvuodesta syntynyt tyttö) on ihan erilainen luonteeltaan kuin veljensä.Kypsempi.

Osaa. Vaatteet, aamupala ym. illalla valmiiksi ja vaikka kello soimaan, milloin pitää lähteä kävelemään koulukyytiin. (eikös ekaluokkalaisia haeta pihasta?) Ja jos mahdollista, voi myös soittaa hänelle.

varmasti kaikilla on huoli..mutta ihan tosi on että pakko se on lapsen antaa pikuhiljaa kasvaa ja vaan uskalletva.

nykypäivänä on hienoa kun on kännykät.. mietin miten meen äiti ikinä pystyi olemaan tietämättä miten meen sai kinni.

pojalla kylläkin on kännykkä mutta tähän asti ei ole koskaan vastannut sihen kun olen soittanut tai isänsä soittaa huolissani olen siitä miten onnistuu se pukeminen yksin ja se lähtö ulos taksia odottamaan ja itse en voi olla koulusta sitä ekaa viikkoa pois mulla alkaa koulu samana päivänä kuin peruskoululaisilla mutta olen sopinut et voin alottaa päivän myöhässä ja todella poika on erityislapsi ymmärtämisen vaikeutta. jos hän ei osaa niin se mietityttää mistä löydän jonkun joka voisi amulla katsoa et poika pääsee taksile ja syö aamupalan

Jos lapsi on kovin erityinen, niin ehkäpä aamuhoitopaikka voisi olla tarpeen. Oleko kysynyt koulusta, järjestetäänkö siellä aamuhoitoa? Meillä olisi ollut tällainen mahdollisuus, kun lapsi (cp) aloitti koulun.

no kyllä meillä ainakin osasi..kännykkässä herätys ( sitten tyttö soitti mulle,että on hereillä ),sitten normaalit aamutoimet ja kännykkä piippaa,kun puettava ja sitten tyttö taas soitti kun lähti kävelemään koululle..ei se niin vaikeaa ole =)

Tottakai lapsi oppii lähtemään yksin kouluun, kunhan perusasiat on lapselle opetettu ajoissa, eikä vasta muutamaa viikkoa ennen koulun alkua.

Osaahan lapsesi jo kellonajat? Onhan hän jo tottunut laittamaan illalla vaatteensa aamua varten valmiiksi? Onhan hän jo ollut yksin kotona tunnin-parin mittaisia aikoja? Osaahan hän soittaa puhelimella sinulle, mikäli tulee ongelmia? Onnistuuhan talon ulko-oven lukkoon laittaminen ja oven aukaisu, mikäli huomaa ulkona ollessaan, että on jotain unohtanut sisälle? Olettehan sopineet, että sähkölaitteita ei saa käyttää, mikäli vanhempia ei ole kotona (esim. hellaa)?

Ja joka ikisen ekaluokkalaisen vanhemmista jompi kumpi on kesälomalla ainakin viikon silloin, kun lapsi aloittaa koulun. Tai jos ei vanhemmista kumpikaan, niin vähintään mummi tai kummi on valjastettu siihen tehtävään. Aikuinen vie aina ekana päivänä lapsen kouluun, ja hakee myös pois. Viikon aikana opetellaan kulkemista ja rutiineja niin, että kun vanhemman loma loppuu, lapsi tietää osaavansa asiat.

Onnea koulutielle!

Jos lapsi on kovin erityinen, niin ehkäpä aamuhoitopaikka voisi olla tarpeen. Oleko kysynyt koulusta, järjestetäänkö siellä aamuhoitoa? Meillä olisi ollut tällainen mahdollisuus, kun lapsi (cp) aloitti koulun.

no pojalla lähinnä ymmärtämisen vaikeutta ja toimimiseen tarvii eli siinä et pukee ja syö aikuisen valvontaa ja hoputtamista et toimii ja myös kuvat ollu käytössä eskarissa. ongelma on just se et tuskin koulussa alkaa mikään aamutoiminta ennen kahdeksaa ja itseni pitää lähteä jo kotoa viimestään seitsemältä viemään nuorempi päiväkotiin ja mieheni (joka ei ole lasteni isä) myös lähtee töihin samoihi aikoihin

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin

Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.

Ajat muuttuneet.

Ja mä kun olin -70 luvullaeka ja toka (ja kolmas ja neljäs ja viides) luokkalainen ni KAIKKI lähti yksin kouluun.Ainaki siellä missä mä asuin.Ei ollu kännyköitä eikä mitään muutakaa.KEllosta piti ite osata kattoo millon lähtee kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Tirppis:
Tottakai lapsi oppii lähtemään yksin kouluun, kunhan perusasiat on lapselle opetettu ajoissa, eikä vasta muutamaa viikkoa ennen koulun alkua.

Osaahan lapsesi jo kellonajat? ei osaa eikä ymmärrä kellonaikoja ei edes sitä mikä on yksi tuntiOnhan hän jo tottunut laittamaan illalla vaatteensa aamua varten valmiiksi? ei osaa kyllä hakea itse vaatteita kaapista mutta pitää erikseen sanoa mitä vaatteita ottaaOnhan hän jo ollut yksin kotona tunnin-parin mittaisia aikoja? ei ole koskaan ollut yksin kotona 5 minuuttia kauemmin ei ole uskaltanu jäädä kotiin yksin aina halunnut mukaan Osaahan hän soittaa puhelimella sinulle, mikäli tulee ongelmia? osaa katsoa puhelimesta mu numeron ja painaa luurinappia Onnistuuhan talon ulko-oven lukkoon laittaminen ja oven aukaisu, mikäli huomaa ulkona ollessaan, että on jotain unohtanut sisälle?ei osaa avata ulkoovea avaimilla liian jäykkä lukko Olettehan sopineet, että sähkölaitteita ei saa käyttää, mikäli vanhempia ei ole kotona (esim. hellaa)? tietää ettei sähkölaitteisiin kosketa

Ja joka ikisen ekaluokkalaisen vanhemmista jompi kumpi on kesälomalla ainakin viikon silloin, kun lapsi aloittaa koulun. meillä ei ole kun minä yhden päivän vapaalla kun koulu alkaa seuraavana päivänä mun on mentävä kouluun ja mun mies myös töissä ei ole lomalla ollenkaan mummi toinen asuu 600 km päässä ja toinen mummi on huonossa kunnossa ja ei pysty huolehtiin kunnolla edes itsestään ja kummeja ei ole eikä muukaan suku pysty auttamaan
Onnea koulutielle!

Alkuperäinen kirjoittaja huolissaan:

no pojalla lähinnä ymmärtämisen vaikeutta ja toimimiseen tarvii eli siinä et pukee ja syö aikuisen valvontaa ja hoputtamista et toimii ja myös kuvat ollu käytössä eskarissa. ongelma on just se et tuskin koulussa alkaa mikään aamutoiminta ennen kahdeksaa ja itseni pitää lähteä jo kotoa viimestään seitsemältä viemään nuorempi päiväkotiin ja mieheni (joka ei ole lasteni isä) myös lähtee töihin samoihi aikoihin

Eiköhän se kouluun lähtö suju, kun harjoittelette. Herätät lapsen aamulla vaikka vähän aikaisemmin, jotta ehtii pukea ja aloitella aamupalaa jo siinä vaiheessa, kun olet pienemmän kanssa lähdössä. Laitat kellon soimaan silloin, kun pitää pukea ja lähteä taksille.

Meillä lapsi ( cp) käyttää minua täysillä hyväkseen, kun olen kotona. Mutta kun olen poissa työmatkoilla, niin lapsi osaa katsoa jo illalla kaiken valmiiksi, pukee itse jne. Lapselle (erityisellekin) tekee hyvää, kun joutuu ottamaan itse vastuuta. Jos minä olisin kotona, niin olisin pilannut ja passannut lapseni varmasti kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
häh.. siis suurinosahan lapsista menee kouluun vasta sen jälkeen kun vanhemmat mennyt töihin.. joskus sen on pakko alkaa touhuamaan yksin

Näin ilmeisesti nykyään. 90-luvulla, kun itse olin 1. ja 2. luokkalainen, niin eipä kukaan lähtenyt yksin kouluun. Tiedä sitten miten oli vanhemmat järjestäneet työvuoronsa mutta todellakaan..yksikään ei yksin kouluun lähtenyt. kaikilla ainakin toinen vanhempi kotona.
Ekalla kaikkien vanhemmat vielä saattoivat kouluun, ei yksin saanut alussa mennä.

Ajat muuttuneet.

Ai mä oon ollut ekalla vuonna -86 ja kyllä mä oon yksin joutunut lähtemään ja vielä pitkän matkan kävellen.

Minä myös ekalla vuonna -86 ja yksin olen kouluun lähtenyt. N.1km piti kävellä. Äiti laittoi kellon soimaan siiheksi kun piti lähteä.

Mä meni ihan ekasta sti yksin ja hyvin pärjäsin! Äiti tai iskä aina soitti kellon soiton jälkeen että oon heränny, olivat laittaneet aamupalan valmiiks jääkaappiin ja vaatteet sekä tavarat katottu edellisenä iltana. Sitten jompukumpi soitti millon piti lähtee kävelemään ettei myöhästy. Matkaa kouluun oli n. 2km.

kyllä minun mielestä ekaluokkalaisen pitäisi jo osata yksin lähteä kouluun.

Tämä onnistuukin varmasti "normaalilta" ekaluokkalaiselta, mutta jos kehityksessä on jotain vaikeutta, ei se ole itsestäänselvää.

Kun minä 80-luvulla aloitin koulun, ei kenenkään vanhemmat olleet kotona laittamassa kouluun.

Itselläni erityislapsi, ja viime syksynä kun lähti ekalle, olin aluksi kotona. Kun lähdin töihin niin oli pakko vaan luottaa että pärjää. Muuta ongelmaa ei ollutkaan kuin se että pojalta menee ajantaju eikä välttämättä muista aina lähteä ajoissa odottamaan taksia, ja kun koulunkäynti oli muutenkin pojasta vastenmielistä. Hyvin kuitenkin meni, ja toivottavasti menee nyt tämä toinenkin vuosi.

Ajat muuttuneet.

täh :o kyllä minä vaan menin 90-luvulla esikouluunkin yksin. ja ekaluokalla äiti vei kouluun varmaan ekana päivänä mut muuten kuljin 2-3 km matkan yksin tai kaverin kanssa kouluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
kyllä minun mielestä ekaluokkalaisen pitäisi jo osata yksin lähteä kouluun.

Tämä onnistuukin varmasti "normaalilta" ekaluokkalaiselta, mutta jos kehityksessä on jotain vaikeutta, ei se ole itsestäänselvää.

Mun lapsen luokalla on yksi erityislapsi jolla on henkilökohtainen avustaja, tämä avustaja kulkee lapsen kanssa myös koulumatkat (mun lapsella on osittain sama matka joten siitä tiedän )

Pakkohan se on ajatella että selviää kouluun :|
Meillä 1. ja 2. luokkalaiset aloittavat syksyllä yksin kulkemisen kouluun- harjoittelu aloitetaan koht. sillään ja aion tehdä ainakin ekan viikon ajan iltavuoroa, että olen aamulla tarkistamassa miten lähtö onnistuu =)

Yhteistyössä