Ostaisitko mieluummin kalliin tontin ja halvan talopaketin siihen vai halvan tontin ja upean talon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"rakentaja"

Vieras
Otsikossa se kysymys tulikin.

Nyt on vaihtoehtoja mietitty ja mietitään, et pitäisikö ostaa:
a)kallis tontti (kaupungista) ja siihen halvahko talopaketti
b)halpa tontti 10km kauempaa ja siihen vois rakentaa taas upean talon

Halpa tontti maksaisi tässä tapauksessa noin 70 000e ja siihen sit joku 200m2 talo.
Kaupungissa oleva tontti taas maksaisi 160 000e ja siihen tehtäisiin sit joku halpa talopaketti max 200 000e.

Mä en millään halauisi lähteä kauemmas, jossa ei ole kauppoja, naapureita, leikkipaikkoja, hyvää julkista liikennettä eikä kävelyteitä. Mä maksiaisin mieluummin sijainnista kuin asuisin hienossa talossa.

Mies taas haluaa omaa rauhaa, isomman tontin, eikä ole valmis maksamaan sijainnista, koska ei halua asua kaupungissa.

Mitään noiden väliltä emme ole löytäneet, vaikka olemma tässä vuoden etsineet.

[QUOTE="rakentaja";28526104]Otsikossa se kysymys tulikin.

Nyt on vaihtoehtoja mietitty ja mietitään, et pitäisikö ostaa:
a)kallis tontti (kaupungista) ja siihen halvahko talopaketti
b)halpa tontti 10km kauempaa ja siihen vois rakentaa taas upean talon

Halpa tontti maksaisi tässä tapauksessa noin 70 000e ja siihen sit joku 200m2 talo.
Kaupungissa oleva tontti taas maksaisi 160 000e ja siihen tehtäisiin sit joku halpa talopaketti max 200 000e.

Mä en millään halauisi lähteä kauemmas, jossa ei ole kauppoja, naapureita, leikkipaikkoja, hyvää julkista liikennettä eikä kävelyteitä. Mä maksiaisin mieluummin sijainnista kuin asuisin hienossa talossa.

Mies taas haluaa omaa rauhaa, isomman tontin, eikä ole valmis maksamaan sijainnista, koska ei halua asua kaupungissa.

Mitään noiden väliltä emme ole löytäneet, vaikka olemma tässä vuoden etsineet.[/QUOTE]

Sijainti on kyllä kaiken a ja o. Upeaa 200m2 taloa ei välttämättä saa alle 300m2 :). Ihan vaan kommenttina. Toki riippuu tuleeko tallia yms. Meillä alkaa juuri talonrakennusprojekti vuokratontilla ja 170m2 + talli ja hinta tulee olemaan noin. 320ke. Tontille ei siis mitään hintaa tässä tapauksessa...

[QUOTE="vieras";28526143]Ehdottomasti valitsisin B:n ja niin me teimmekin. Elämänlaatu kasvoi huimasti :) Tosin 200000 eurolla ette rakenna kuin maks. 120 neliön talon.[/QUOTE]

Hä? Veli ja vaimonsa rakensivat talon, 140 neliötä ja tällä hetkellä rahaa palanut noin 105 000 euroa, pihatyöt tosin vielä tekemättä. Mutta tuskin niihinkään nyt montaa kymmentätuhatta uppoaa...

Riippuu kalliin tontin sijainnista, koosta ja muodosta ja siitä, kuinka "halpa" talo siihen tulisi. Itsekin etsitään omakotitaloa palveluiden tuntumasta, joka päivä harmittaa jos on kaikki kaukana enkä haluaisi kasvattaa lapsia niin, että kaikki menot hoidetaan autolla.

Me asuttiin ennen vuokralla keskustasta 4 km:n päässä ja minä kuljin keskustaan bussilla töihin.. Miehellä oli auto käytössä, koska työmaat vaihtelivat. Ostettiin omakotitalo 21 km:n päästä keskustasta ja totesin, että moottoritietä pitkin ajoin keskustaan työaamuna 25 minuutissa eli yhtä nopeasti moottoritietä kuin mitä meni bussimatkaan 4 km:n päästä.
Meillä on vieressä ihana kyläkoulu mihin lapset menevät parin vuoden päästä (ei ole pelkoa lakkauttamisesta). Metsää on ympärillä lasten kanssa seikkailla ja minusta parempi paikka asua kuin keskustan omakotitaloalueet. Tosin vaatii sen auton molemmille ja ruoka ostoksilla ei viitsi joka ilta käydä (toisaalta ihan hyväkin).

[QUOTE="Tiina";28526141]Sijainti on kyllä kaiken a ja o. Upeaa 200m2 taloa ei välttämättä saa alle 300m2 :). Ihan vaan kommenttina. Toki riippuu tuleeko tallia yms. Meillä alkaa juuri talonrakennusprojekti vuokratontilla ja 170m2 + talli ja hinta tulee olemaan noin. 320ke. Tontille ei siis mitään hintaa tässä tapauksessa...[/QUOTE]

No kukaan ei ole sanonut, et sen talon pitäisi sit maksaa alle 300 000e.
Ideava vaan on pohtia, miten muut ovat jakaneet tontin/talon kustannukset. Veikkaan kyllä, 90% rakentajista ei joudu maksamaan tontistaan juuri mitään, kun asuu haja-asutusalueella kaukana Uudenltamaalta.

Mihin päin te rakennatte ja millainen talo tulee?

[QUOTE="a.p";28526206]Miksi kysyy mieheni. Autolla pääsee minne vain.[/QUOTE]

Riippuu ihan perheen tarpeista :). Jos haluaa kävellen päästä keskustaan källäileen niin sitten ei auta talo 10 km päässä :)...toki kaupungeissa bussilla pääsee mistä vaan. Mutta totta turisee miehesi. Itse ajattelen sijainnilla lähinnä mainetta. 10 km keskustasta ei ole matka eikä mikään.

[QUOTE="Vieras";28526113]Sijainti, sijainti, sijainti[/QUOTE]

Ja muuten ,kun kaikki välittäjätkin toitottaa tätä sijaintia, niin mitä se käytänössä tarkoittaa?

Sijainti vrt mihin. Ihmiset arvostaa aina eri asioita. Mitä siinä sijainnissa siis tekee siitä hyvän?

kannattaa muistaa et lapset kouluikäisenä kulkevat kouluun ja harrastuksiin, kavereiden luokse jne, jos näitä matkoja ei kävellen pääse niin kuka kuskaa?

[QUOTE="a.p";28526226]No kukaan ei ole sanonut, et sen talon pitäisi sit maksaa alle 300 000e.
Ideava vaan on pohtia, miten muut ovat jakaneet tontin/talon kustannukset. Veikkaan kyllä, 90% rakentajista ei joudu maksamaan tontistaan juuri mitään, kun asuu haja-asutusalueella kaukana Uudenltamaalta.

Mihin päin te rakennatte ja millainen talo tulee?[/QUOTE]

Pohjanmaalle ja 2-kerroksinen puutalo tulee. Tontti + katos.

Jos teillä on 2autoa niin maalaistonttikin käy. Itse olen teinivuodet kasvanut korvessa enkä halua samaa lapsilleni. Kuskaamiseenkin saa varata aika paljon aikaa, sen minkä rahassa säästää, ajassa ja autokuluissa häviää.

[QUOTE="vieras";28526143]Ehdottomasti valitsisin B:n ja niin me teimmekin. Elämänlaatu kasvoi huimasti :) Tosin 200000 eurolla ette rakenna kuin maks. 120 neliön talon.[/QUOTE]

No mitä sulle tarkoittaa elämänlaatu? Jos muutan 10km kauemmaksi, niin sinne ei enää mene hyviä julkisia yhteyksiä, joten lapsi tulee olemaan aina miedän vanhempien varassa harrastuksiin yms. Sieltä ei pääse edes kouluun pyörällä, vaan pitää mennä koulukyydillä.

Monille se elämänlaatu tarkoittaa sitä, et pääsee nopeasti kotiin/kouluun/kauppaan, eikä tartte olla ruuhkassa 1h joka suuntaan.

Sijainti on ehdottomasti tärkein. Sillä ajattelen perheen logistiikkaa. Minulle tärkeää on, että kaikki perheenjäsenet pystyvät liikkumaan helposti töihin, kouluun, päiväkotiin, kauppaa, terveyskeskukseen, apteekkiin jne.

Syrjäisessä paikassa joutuisi toimimaan kokopäiväisenä kuskina lapsille. Kaverien tapaaminen ja harrastusreissut hankaloituisivat. Ja öljykriisi on tulossa. Autojen polttoaineisiin saa menemään hurjat summat rahaa, jos korpeen muuttaa. Lisäksi asunnon myyntiarvo on parempi keskeisemmällä sijainnilla. Jos auto on vaikkapa huollossa, niin vaihtoehtoisesti pääsen kätevästi julkisilla töihin tai vaikkapa kävellen terveyskeskukseen.

Luulin, että tää on joku vitsi. Jälkimmäinen tietysti! Jos on oma auto, ei 10 km ole matka eikä mikään. Riippuu tietysti hiukan siitä mihin tää 10 km on lisää -pääseekö sillä jo kaupungin keskustaan vai rajalle ja kuinka pitkä matka siitä rajalta vielä on keskustaan.

Sijainti vaikuttaa hintaan silloin kun asuntoa myydään. Siksi välittäjät sitä toitottaa.

[QUOTE="vieras";28526242]Jos teillä on 2autoa niin maalaistonttikin käy. Itse olen teinivuodet kasvanut korvessa enkä halua samaa lapsilleni. Kuskaamiseenkin saa varata aika paljon aikaa, sen minkä rahassa säästää, ajassa ja autokuluissa häviää.[/QUOTE]

Omalla luokallani oli myös yksi tyttö, joka tuli kouluun taksikyydillä. Hän jäi vähän syrjään kavereiden menoista, koska vanhemmat eivät kuskanneet häntä. Hän ei päässyt harrastuksiin, eikä iltarientoihin. Joskus kesäaikaan hän kulki pyörällä, muttei se ollut kivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä vieras.;28526155:
Hä? Veli ja vaimonsa rakensivat talon, 140 neliötä ja tällä hetkellä rahaa palanut noin 105 000 euroa, pihatyöt tosin vielä tekemättä. Mutta tuskin niihinkään nyt montaa kymmentätuhatta uppoaa...

Tirsk :D Ei tosiaankaan onnistu nykypäivänä, vaikka meillä ns. halpa talo olikin.

Haluaako miehesi toimia kaikki illat lapsille autokuskina?

Minun mieheni haaveilee myös maalle muutosta, mutta hän ei ymmärrä realiteeteista yhtään mitään. Tiedän satavarmasti, ettei hän kuskaisi lapsia kavereille tai harrastuksiin joka ilta, saati pari kertaa illassa. Mies huitelisi omissa menoissaan ja jättäisi koko paskan minun niskoilleni. Niinhän se on nytkin. Luojan kiitos asumme nyt lähellä kaikkea. Yhtään pidempiin välimatkoihin minulla ei olisi ajallisesti varaa, eikä myös taloudellisestikaan.

[QUOTE="a.p";28526247]No mitä sulle tarkoittaa elämänlaatu? Jos muutan 10km kauemmaksi, niin sinne ei enää mene hyviä julkisia yhteyksiä, joten lapsi tulee olemaan aina miedän vanhempien varassa harrastuksiin yms. Sieltä ei pääse edes kouluun pyörällä, vaan pitää mennä koulukyydillä.

Monille se elämänlaatu tarkoittaa sitä, et pääsee nopeasti kotiin/kouluun/kauppaan, eikä tartte olla ruuhkassa 1h joka suuntaan.[/QUOTE]

Älä sitten hyvä ihminen muuta, jos noin ajattelet! Meillä on koulu vieressä, sitten 15-vuotiaana voi lapsi ajella mopolla minne haluaa. Kauppa on 6 kilsan päässä ja moottoritietä ajetaan 25 minuutissa töihin, kun ennen meni 15 minuuttia. Mutta älä ihmeessä muuta, jos 10 kilometrin matkaan menee tunti per suunta! Oma rauha (mutta silti kaverit vieressä) tilaa, jotenkin yleisesti rennompi elämäntapa ja elämä, aivan huippua verrattuna siihen että asuttaisiin kaupungissa 6 kertaa kalliimmalla tontilla joka ois puolet pienempi ja naapurin autotalli jopa 5 metrin päässä...siitä on omakotiasuminen _minun_ mielestä.

Sijainti olisi mulle ehdoton juttu!! Eli kaupungista kalliimpi tontti enemmin kuin upea talo korvesta. Talosta kuitenkin saa helpommin omanlaisen, mutta kilometrejä on vaikeampi vähentää jos asuu kauempana.

Yhteistyössä