Ostaisitko mieluummin kalliin tontin ja halvan talopaketin siihen vai halvan tontin ja upean talon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakentaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a.p";28528411]Mulle kelpaa asiallinen pohdinta. Totuus on, että kaupungeissa omakotitalotontit on alle 1000m2. Varsinkin PK-seudulla vielä pienempiä, koska se on kaupungin luonne -> tiivistä rakentamista.

Aika moni haluaa asua kaupungissa, mutta ei halua ihan haistella naapurin tupakansavuja rivaripihalla. Silloin ns. kaupunkitalo on mielestäni hyvä vaihtoehto.

Mä en itse käsitä sitä, että omakotitalon pitäiis sijainta isolla tontilla metsän keskellä ja naapureita ei saisi näkyä.

Isoja tontteja ei ole kuin haja-asutusalueilla, ei asemakaava-alueella.[/QUOTE]

Eli siltä kämäiseltä alle tuhannen neliön tontilta ei tule naapurin hajut ja äänet omalle tontille?

Mä näen asian niin että joko rivari kaupungista tai ok- talo niin että siinä on tilaa. En näe mitään järkeä ok- talossa jossa sitä oman pihan rauhaa ei ole, vaan naapuri on parin metrin päässä..

Eli siltä kämäiseltä alle tuhannen neliön tontilta ei tule naapurin hajut ja äänet omalle tontille?

Mä näen asian niin että joko rivari kaupungista tai ok- talo niin että siinä on tilaa. En näe mitään järkeä ok- talossa jossa sitä oman pihan rauhaa ei ole, vaan naapuri on parin metrin päässä..

Tuo on ihan ok, mikäli siis omakotiasuminen tarkoittaa sinun kohdallasi sitä, että naapurit ovat ja pysyvät vähintäänkin "hajuetäisyyden" päässä. Tällaisen asumisen mahdollistavia tonttejahan ovat haja-asutusalueet pullollaan, eli ei mitään ongelmaa.

Itselleni omakotiasumiseen kuuluu kuitenkin paitsi "oma tupa, oma lupa" -ajattelu, niin myös naapurusto ihan keskeisesti. Naapurien kanssa ollaan tekemisissä kuta kuinkin päivittäin myös muuten kuin lasten välityksellä. Kyläillään ja autellaan toinen toistamme. Itse käyn mm. juoksemassa suht' säännöllisesti yhden naapurini kanssa ja toisen naapurin kanssa on suunnitteilla jonkinlainen yritystoimintakin.

Saanko kuitenkin veikata, että et itse asu okt:ssa?

Näin minunkin mielestäni. Pakettitalopellot ovat ehkäpä kauhein asumisenmuoto mitä tiedän. Räystäät toisiinsa kolisten kuin sillit purkissa. Siinä yhdistyy rivitalo- ja omakotiasumisen huonoimmat puolet molemmista, mutta ei kummankaan etuja.

[QUOTE="a.p";28528264]Miten ihmeessä meinaat, et ihmiset asuu pientaloissa kaupungissa, jos ei kelpaa tuon kokoinen tontti?
Kaikki ei katsos halua asua "metsässä".[/QUOTE]

Miksi sinä sitten kyselet, kun asia on kerran selvä ja tunnut loukkaantuvan eriävistä mielipiteistä? Minusta nyt vaan 750 neliön tontti on NAURETTAVA.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28528972:
Tuo on ihan ok, mikäli siis omakotiasuminen tarkoittaa sinun kohdallasi sitä, että naapurit ovat ja pysyvät vähintäänkin "hajuetäisyyden" päässä. Tällaisen asumisen mahdollistavia tonttejahan ovat haja-asutusalueet pullollaan, eli ei mitään ongelmaa.

Itselleni omakotiasumiseen kuuluu kuitenkin paitsi "oma tupa, oma lupa" -ajattelu, niin myös naapurusto ihan keskeisesti. Naapurien kanssa ollaan tekemisissä kuta kuinkin päivittäin myös muuten kuin lasten välityksellä. Kyläillään ja autellaan toinen toistamme. Itse käyn mm. juoksemassa suht' säännöllisesti yhden naapurini kanssa ja toisen naapurin kanssa on suunnitteilla jonkinlainen yritystoimintakin.

Saanko kuitenkin veikata, että et itse asu okt:ssa?

Mulle naapurusto ei todellakaan kuulu olennaisesti asumiseemme. Saan naapureista ihan riittämiin kaupungissa asuessani, joten kunhan päästään täältä pois niin olen erittäin onnellinen ja tyytyväinen hiljaisuuteen ja rauhaan :D

Miten nykyinen asumismuotoni vaikuttaa asiaan millään lailla?

[QUOTE="vieras";28528997]Miksi sinä sitten kyselet, kun asia on kerran selvä ja tunnut loukkaantuvan eriävistä mielipiteistä? Minusta nyt vaan 750 neliön tontti on NAURETTAVA.[/QUOTE]

750m2 tontti vaikkapa Tampereen Pispalassa ei ole naurettava, vaan abt. 300ke arvoinen omaisuus. Kaikki tässä maailmassa on niin suhteellista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28529040:
750m2 tontti vaikkapa Tampereen Pispalassa ei ole naurettava, vaan abt. 300ke arvoinen omaisuus. Kaikki tässä maailmassa on niin suhteellista. :)

Asumismukavuudeltaan suunnilleen samaa tasoa kuin kultaharkko kaupungin vuokratalon vaatekaapissa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28529048:
Sillä on tapana vaikuttaa siihen, miten suhtautuu eri asumismuotoihin. :)

Jos on asunut elämänsä aikana maalla, ok- talossa lähiössä, rivareissa ja kerrostaloissa, niin osaa varmaan suhteuttaa näkemyksensä erilaisiin asumismuotoihin?

Jos on asunut elämänsä aikana maalla, ok- talossa lähiössä, rivareissa ja kerrostaloissa, niin osaa varmaan suhteuttaa näkemyksensä erilaisiin asumismuotoihin?

Uskoisin näin. Ja jos itseesi viittasit, niin ihan selkeä käsityshän sinulla olikin siitä, mitä okt-asuminen sinun mielestäsi on (siitä huolimatta, että minä satun arvostamaan jossain määrin erilaisia asioita).

[QUOTE="sasa";28529058]Asumismukavuudeltaan suunnilleen samaa tasoa kuin kultaharkko kaupungin vuokratalon vaatekaapissa ;)[/QUOTE]

Vaikkapa sitten noin. Itse kyllä tykkään Pispalasta paikkana kovastikin, vaikka itse en siellä haluaisikaan asua.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;28529040:

Kyll on :) 750 neliön omakotitalotontti on kokonsa puolesta naurettava, vaikka jossain Espoossa on kuulemma 400 neliönkin tontteja :D

Rivarin ja ok-talon rinnastaminen ei toimi ollenkaan. Rivarissa asutaan yhtiömuotoisesti ja monesta asiasta päätetään yhdessä. Ok-talossa ollaan oman itsensä herroja kaavamääräysten puitteissa. Ok-talossa voi huudattaa imuria, lapsia, suihkua tai musiikkia vaikka keskellä yötä, vaikka tontti ei olisikaan 5000-neliöinen.

Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, mutta jotenkin vaikuttaa siltä, että asuminen suurehkoissa kaupungeissa omakotitalossa närästää jostain syystä osaa porukasta merkillisen paljon. Sen verran kova tarve on lytätä kaikki alle tuhannen neliön tontin omistajat.

mutta jotenkin vaikuttaa siltä, että asuminen suurehkoissa kaupungeissa omakotitalossa närästää jostain syystä osaa porukasta merkillisen paljon. Sen verran kova tarve on lytätä kaikki alle tuhannen neliön tontin omistajat.

Mikä ihmeen logiikka se tämä on? :D Me muutimme juuri sieltä kaupungista, aah niin ihanalta alle 1000 neliön tonttitarjonnalta pois, talot on ihan vieri vieressä, _minusta_ siinä ei ole yhtään mitään järkeä. En minä tonttien omistajia lyttää vaan niitä tontteja.

[QUOTE="vieras";28528747]Miksi teillä on vain nuo 2 vaihtoehtoa? 750/3000m2 väliin mahtuu aika paljon. Paljonko teidän budjetti on? En muuttais paikkaan missä ala-astekin on kaukana. Inhottavaa lapselle jos kaverit asuu kaukana. Nim. Kokemusta on[/QUOTE]

Ikävä kyllä kultaista keskitietä on etsitty, mutta ei ole löydetty.
Joko tontti on asemakaava-alueella ja se on kooltaan 500-800m2 PK-seudulla.
Tai sit esim Kirkkonummella haja-asutusalueella tontit on väh. 5000m2. Välimuotoa ei ole.

[QUOTE="a.p";28531746]Ikävä kyllä kultaista keskitietä on etsitty, mutta ei ole löydetty.
Joko tontti on asemakaava-alueella ja se on kooltaan 500-800m2 PK-seudulla.
Tai sit esim Kirkkonummella haja-asutusalueella tontit on väh. 5000m2. Välimuotoa ei ole.[/QUOTE]

No muuttakkaa helevettiin sieltä.

Pohojosesa on tillaa.

Rivarissa ja paritalossa se naapuri on käytännössä heti parin metrin päässä.
Jos tontti on 1000m2, niin naapuriin on yleensä matkaa se 33m ja pihat on yleensä etelään päin eli poispäin toisistaan. Kyllä siinä mulle on tarpeeksi hajurakoa.

[QUOTE="vieras";28529167]Kyll on :) 750 neliön omakotitalotontti on kokonsa puolesta naurettava, vaikka jossain Espoossa on kuulemma 400 neliönkin tontteja :D[/QUOTE]

Kyllä keski-Suomessakin on 400 neliön tontteja ja alle. Monet eivät näköjään ymmärrä kaupunkitalojen ideaa yhtään.

[QUOTE="a.p";28531781]
Jos tontti on 1000m2, niin naapuriin on yleensä matkaa se 33m ja pihat on yleensä etelään päin eli poispäin toisistaan. Kyllä siinä mulle on tarpeeksi hajurakoa.[/QUOTE]

Siis olet tutkinut asian vai heititkö päästäsi? Täällä autotallit saattaa olla jopa 4 metrin päässä toisistaan noissa kaupunkitonteilla.

[QUOTE="a.p";28531788]Kyllä keski-Suomessakin on 400 neliön tontteja ja alle. Monet eivät näköjään ymmärrä kaupunkitalojen ideaa yhtään.[/QUOTE]

Juu, en ymmärrä.

[QUOTE="a.p";28531788]Kyllä keski-Suomessakin on 400 neliön tontteja ja alle. Monet eivät näköjään ymmärrä kaupunkitalojen ideaa yhtään.[/QUOTE]

Joo, en ymmärrä. Varsinkin kuin yleensä ovat vieläpä vuokratontteja.

purkukuntoisesta talosta, postimerkin kokoisella vuokratontilla maksetaan +300000e, vaikka vastaavankuntoisen talon purkamisesta pohjoisemmassa SINULLE maksetaan siitä.

vai että 33 metriä. just yhdeltä rakennustyömaalta tultua voin kyllä sanoo että talot liki nuolevat toisiaan. joskus täällä oli hyvin että omakotitaloasumisessa menee pointti täysin hukkaan ku voi avonaisesta ikkunasta suurinpiirtein ojentaa naapurin jaskalle suolapurkin pöytään.

[QUOTE="vieras";28531698]Mikä ihmeen logiikka se tämä on? :D Me muutimme juuri sieltä kaupungista, aah niin ihanalta alle 1000 neliön tonttitarjonnalta pois, talot on ihan vieri vieressä, _minusta_ siinä ei ole yhtään mitään järkeä. En minä tonttien omistajia lyttää vaan niitä tontteja.[/QUOTE]

Kaupungissa pitää tehdä tiivistä asumista. Pitäisikö sit mielestäsi kaupungissa olla vain kerros- ja rivitaloja, jos ~1000m2 tonteissa ei ole mitään järkeä?

Mä itse asuuin ennen paritalossa, enkä nähnyt siinä mitään järkeä, kun en koskaan voinut olla pienellä pihallani, kun naapuri poltti ketjussa tai sit toinen naapuri teki jotakin ihan yhtä häiritsevää. Kaiken puheenkin naapuri aina kuuli, joten ei ollut ihan mitään yksityisyyttä.

Asun paljon mieluummin omakotitalossa, jossa on se esim 33metriä naapuriin. Tuossa 750m2 tontilla eteläsivussa olisi vielä puisto, eikä naapuri.

Mun mielestä kannattaisi keskittyä nyt tontin kokoa enemmän niihin lapsen kuskaamisiin, koulukuljetuksiin jne.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että haja-asutusalueella asuvalla pitää olla aito halua asua siellä, muuten ei pärjää/tykkää pidemmän päälle. Ap:llä selvästi ei ole. Tosin Kirkkonummella monet lapset asuvat siellä haja-asutusalueella ja siksi löytyy paljon vanhempia, joille se kuskaaminen on tavallista. Teidän lapsi ei siis välttämättä ole mikään ainoa outolintu sitten luokassaan.

Mutta täällä asuakseen pitää rakastaa luontoa ja puutarhanlaittoa. Nimittäin isossa tontissa on paljon enemmän vaivaa kuin pienessä. Erityisesti, jos talo rakennetaan isolle tontille luonnon keskelle, jolloin se luonto vielä "vyöryy" sieltä ympäriltä teidän pihaan rikkaruohojen ja jänisten&peurojen muodossa.

Elämäntapa pitää sitten sovittaa sinne haja-asutusalueelle. Ei sieltä singahdeta spinningiin joka ilta.

Itse kuitenkin rakastan juuri tätä isoa pihaa ja omaa rauhaa!

[QUOTE="a.p";28531810]Kaupungissa pitää tehdä tiivistä asumista. Pitäisikö sit mielestäsi kaupungissa olla vain kerros- ja rivitaloja, jos ~1000m2 tonteissa ei ole mitään järkeä?

Mä itse asuuin ennen paritalossa, enkä nähnyt siinä mitään järkeä, kun en koskaan voinut olla pienellä pihallani, kun naapuri poltti ketjussa tai sit toinen naapuri teki jotakin ihan yhtä häiritsevää. Kaiken puheenkin naapuri aina kuuli, joten ei ollut ihan mitään yksityisyyttä.

Asun paljon mieluummin omakotitalossa, jossa on se esim 33metriä naapuriin. Tuossa 750m2 tontilla eteläsivussa olisi vielä puisto, eikä naapuri.[/QUOTE]

Tämä menee kyllä koko ajan huvittavammaksi. Oletitko alun perin, että kaikki kannattaa pientä tonttia ja kun ei kannattanutkaan niin loukkaannuit ja aloit vänkäämään vastaan? Miksi kysyt, kun kerran vaihtoehto on sinulle jo selvä. Jos sinulle 750 neliön tontti riittää ja toisella puolella ei ole nyt eikä myöhemmin naapuria ja vielä toiseen naapuriin matkaa 33 metriä niin muuta ihmeessä :D Tosin melko mielenkiintoista olisi nähdä tontti, jonka koko 750 neliötä ja matkaa kuitenkin naapuriin 33 metriä, minkähän muotoinen onkaan? Se ei silti poista sitä faktaa, että _minun_ mielestä 750 neliön tontti on naurettava ja _minä_ en sellaiselle koskaan muuttaisi. Tuliko tarpeeksi rautalangasta?

Yhteistyössä