Ostin eilen uuden puhelimen ja yllätys yllätys....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karussa

Aktiivinen jäsen
24.11.2006
5 318
1
36
Se on heti ihan vikoja täynnä! |O Mun tuuria taas... Eilen aloinj selata siitä soittoääniä ja yhtäkkiä lakkas kuulumasta mitään. Lisäks jäi jumiin siihen soittoäänivalikkoon eikä suostunut edes sammumaan. Otin sit akun irti ja sitä rataa... Sen jälkeen toimi, kunnes taas tänään sama homma soittoäänissä. :headwall:
Äsken yritin sit soittaa äidille eikä mitään kuulunut, edes hälytysääntä. Äiti oli vastannutkin eikä kuulemma hänkään mitään kuullut.

Enkö mä voi vaatia edes uutta puhelinta, vaan tästä alkaa nyt helvetillinen huoltokierre? :kieh:

Oi ihanat Nokian puhelimet :headwall:
Mulla on puol vuotta vanha puhelin, joka päätti, ettei lataudu enään

Sulla onneks on kuitit tallella
Mullakin on-jossain tosi hyvässä jemmassa :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Karussa:
Tais olla viiminen Nokia jonka ostan... :headwall:
Mutta sanokaas, voinko mä edes vaatia uutta kun noin pian hajoo?! En varmaankaan?

Et voi vaatia uutta. Kaupalla on oikeus korjata tuote kohtuullisessa ajassa ja sitten toimittaa uusi, jos puhelinta ei saa korjattua.

Ap vaadi vain uusi! Vaikka sanovat, että laitetaan huoltoon niin sanot vaan liikkeessä, että haluat uuden tai rahat takaisin :) Kyllä ne uuden antaa, kun vaan pyydät :)
niin ja mä ainakin olen saanu joskus vuosia sitten uuden, kun pari viikkoa vanha puhelin hajos ja kerran, kun tilttas ja sekoili. Eli muistaakseni 2 eri kertaa oon pyytäny uuden ja aina myös uuden saanu.

Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Mutta sanokaas, voinko mä edes vaatia uutta kun noin pian hajoo?! En varmaankaan?

Et voi vaatia uutta. Kaupalla on oikeus korjata tuote kohtuullisessa ajassa ja sitten toimittaa uusi, jos puhelinta ei saa korjattua.

Mä arvelinkin noin... Joskus tuli jotain vikaa entiseen puhelimeen, (no se oli ollut sentään mulla jo kauan) niin sanoivat että pitää kolme kertaa saman vian takia käydä huollossa ja neljännellä vaihtavat uuteen. :o

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Sulla onneks on kuitit tallella
Mullakin on-jossain tosi hyvässä jemmassa :whistle:

Kuluttajasuojalain mukaan takuuaikana palautettavista/vaihdettavista/korjattavista tuotteista ei tarvitse olla kuittia tallessa. Jos myyjä on sitä mieltä, että tuote ei ole heidän myymänsä on se myyjän tehtävä todistaa. Harmittavan harva kuluttaja tietää tämän, joten harmittavan usea myyjää käyttää hyväksi tilannetta ja vaatii kuittia turhaan. :(

Itse muutama viikko sitten taistelin asiasta poikani rikkinäistä lelua vaihdettaessa, mutta kuluttajasuojalakiin vetoamisen ja asiallisen perustelun myötä sain kuin sainkin uuden toimivan tuotteen tilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja manskumamma:
Ap vaadi vain uusi! Vaikka sanovat, että laitetaan huoltoon niin sanot vaan liikkeessä, että haluat uuden tai rahat takaisin :) Kyllä ne uuden antaa, kun vaan pyydät :)

Ei kaupalla ole mitään velvollisuutta antaa uutta puhelinta tilalle. Eikä tehdä kaupan purkuakaan. Kauppa on sitova, kun se on maksettu ja kaupasta kävelty ulos, ellei liike erikseen mainosta vaihto- tai palautusoikeutta(mikä ei kyllä yleensä koske käytettyjä/kokeiltuja tuotteita).

Mä arvelinkin noin... Joskus tuli jotain vikaa entiseen puhelimeen, (no se oli ollut sentään mulla jo kauan) niin sanoivat että pitää kolme kertaa saman vian takia käydä huollossa ja neljännellä vaihtavat uuteen. :o

Niin, se kanssa riippuu niin paljon viasta. Mulla on vaihdettu kaksi puhelinta heti ekalla huoltoreissulla uuteen. Ja korostan sitä, että tosiaan huoltoon ne lähettää puhelimen ensin ja sitten vasta tietää tuleeko sieltä uusi vai mikä vempula.

Mun mielestä pitäs olla semmonen "täys" takuu vaikka pari viikkoa edes että jos jo sen aikana hajoo saa saman tien uuden!! Perseestä on vaihto- ja palautusoikeus mitä elektroniikkaan tulee.

Kuitenkin noin pian kun hajosi, niin on oikeestaan olen ostanut viallisen tuotteen.

Ei kaupalla ole mitään velvollisuutta antaa uutta puhelinta tilalle. Eikä tehdä kaupan purkuakaan. Kauppa on sitova, kun se on maksettu ja kaupasta kävelty ulos, ellei liike erikseen mainosta vaihto- tai palautusoikeutta(mikä ei kyllä yleensä koske käytettyjä/kokeiltuja tuotteita).

Tämä ei tietystikään koske viallista tuotetta. Kyllä se pitää saada korjattua tai vaihdettua. Ja jos aikaa menee kohtuuttomasti on kuluttajalla oikeus vaatia kaupan purkua.

Onko muuten se liike vai ite tehdas loppupelissä "vastuussa" siitä puhelimesta
Siis jos ei saada korjattua tms, niin kellä pitäis olla se vastuu siitä, et saa uuden tms..?

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:

Tämä ei tietystikään koske viallista tuotetta. Kyllä se pitää saada korjattua tai vaihdettua. Ja jos aikaa menee kohtuuttomasti on kuluttajalla oikeus vaatia kaupan purkua.

No ei tietenkään. Silloin kaupalla on oikeus vaihtaa tuote uuteen. Kuten aiemmin sanoin niin liike toimii seuraavasti:

a. tuote korjataan kohtuullisessa ajassa
b. jollei korjaus onnistu/siinä kestää liian kauan kuluttaja saa uuden tuotteen tilalle

Siis jos ei saada korjattua tms, niin kellä pitäis olla se vastuu siitä, et saa uuden tms..?

Tehtaan takuuhan se on. Ja ne poijaat tai flikat siellä huollossa sitten arvioivat meneekö vika takuun piikkiin vai onko itse aiheutettu. Ei liike noista huoltoon lähetetyistä luureista mitään joudu maksamaan.

Niin ja lisäys vielä... Liike toimii välikätenä kuluttajan ja valmistajan välillä se se toimittaa korjatun/uuden tuotteen kuluttajalle(jonka korjaus/uusi tuote on mennyt valmistajan piikkiin).

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:

Myyjä vastaa kuluttajalle.

Mietiskelin vaan, kun aikanaan ostin puhelimen ja se kävi huollossa varmaan viis kertaa, ja saatto palata saman vian kanssa takas

Soittelin ihan "nokialle" ja ne vaan tuumaili, et voi voi..

Takuun ollessa lopussa liike sitten vaihto sen mun rikkinäisen puhelimen käytettyyn-onneks

No ei tietenkään. Silloin kaupalla on oikeus vaihtaa tuote uuteen. Kuten aiemmin sanoin niin liike toimii seuraavasti:

a. tuote korjataan kohtuullisessa ajassa
b. jollei korjaus onnistu/siinä kestää liian kauan kuluttaja saa uuden tuotteen tilalle

Jos aikaa kuluu kohtuuttomasti kauppa voidaan kuluttajan vaatiessa myös purkaa. Ja tuohon "No ei tietenkään"-lauseeseen en malta olla kommentoimatta, että viallisesta tuotteesta ketjun aloittaja puhui... En siis voinut tietää, ettet sinä puhunut.

Yhteistyössä