Outo tapa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Neiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Neiti"

Vieras
Minulla on läheisten mielestä todella outo tapa tehdä montaa asiaa samaan aikaan.

Esimerkiksi saunassa ollessani venyttelen, samoin suihkussa hiuksia pestessä voi kätevästi samalla venytellä. Vessassa istuessa pesen tai siivoan samalla kylppärin tasoja. Kun tiedän olevani koneella pitkään, lakkaan kynnet, jotka saa samalla kuivua. En oikein enää edes osaa vain olla, vaan aina on samalla tehtävä jotain.

Toinen outo tapa alkoi lapsen synnyttyä. Olen aina pitänyt listojen tekemisestä, mutta lapsen myötä sekin meni vähän yli. Minulla oli listoja siitä, monelta lapsi oli syönyt, nukkunut ja kakannut. Ristäisiä varten tarvittiin useita listoja, mm. ostoslistoja eri ruoista ja vaatteista, ruokalista. Lisäksi minulla oli lista henkilöistä, jotka olivat muistaneet lasta, jotta osasin lähettää kiitos-kortit.

No nämähän vaikuttaa vielä ihan käteviltä, mutta yhdessä vaiheessa minulla oli nyös lista kaikista lapsen vaatteista. Esim. Kaupassa pystyi käteväst tarkistanaan, montako 74 senttistä yöpaitaa lapsella on ja vieläkö sellaisia tarvitsee.

Tällä hetkellä minulla on lista kaikista kotiin tarvittavista tavaroista, mitat huoneista ja tapettimallit tai värilastut huoneiden sävyistä. Kannan sitä aina mukana ostoksilla, että jonkun asian löydettyessä voi kätevästi tarkistaa, onko oikean mittainen, värinen jne.

Aina olen rakastanut myös "vie mennessäis, tuo tullessais"-periaatetta, mutta sekin alkaa mennä yli, kun sinkoilen ympäri kämppää kädessä milloin mitäkin. Kaipaan essua, jossa olis jätti-isot taskut ja jota vois pitää aina kotona.

Palstadiagnoosia siis, olenko vain kätevä emäntä vai kenties joku synnytyksen jälkeinen mania käynnissä??

Mä olen myös samanlainen, rakastan listojen tekemistä ja tuota vie mennessäs tuo tullessas. Olen pyytänyt miestä ostamaan minulle essun joka päällä saisin häärätä täällä, en vaan ole vielä saanut. :D

Joo, kyllä näitä tapoja on mies ja muutkin ihmetelly. Itse tulkitsin asian tarpeeksi kontrolloida edes jotain osaa elämästä, kun vauvan myötä montaa asiaa ei voi enää itse määrätä...

Kyllä minusta nyt tuntuu, että tuo touhu listoineen ja kaikkineen meinaa mennä vähän yli. Mutta jos se ei itseäsi eikä läheisiäsi mitenkään ahdista, niin mikä ettei.

Tuo vaatelista vois olla kyllä kätevä. :)

Listoja mulla ei oikeestaan ole mutta montaa asiaa on pakkokin tehdä yhtä aikaa kahden alle 2-vuotiaan kanssa.

Ensin pyykit koneeseen, sitten ruoka valmistumaan ja samalla keittiön siivousta. Tavaroita aina kulkiessa paikoilleen (joissa ne eivät kyllä oikein pysy, kiitos tuon esikoisen).

Jo ennen lapsia saatoin leikata kynnet vessassa istuessa tai ohjelmaa katsoessa. Ohjelmaa myös katsoin samalla kun tein opinnäytetyötä, tai no oikeastaan kuuntelin.

Saunassa kyllä ihan vaan olla löhöilen. :D

[QUOTE="Neiti";26383573]Minulla on läheisten mielestä todella outo tapa tehdä montaa asiaa samaan aikaan.

Esimerkiksi saunassa ollessani venyttelen, samoin suihkussa hiuksia pestessä voi kätevästi samalla venytellä. Vessassa istuessa pesen tai siivoan samalla kylppärin tasoja. Kun tiedän olevani koneella pitkään, lakkaan kynnet, jotka saa samalla kuivua. En oikein enää edes osaa vain olla, vaan aina on samalla tehtävä jotain.

Toinen outo tapa alkoi lapsen synnyttyä. Olen aina pitänyt listojen tekemisestä, mutta lapsen myötä sekin meni vähän yli. Minulla oli listoja siitä, monelta lapsi oli syönyt, nukkunut ja kakannut. Ristäisiä varten tarvittiin useita listoja, mm. ostoslistoja eri ruoista ja vaatteista, ruokalista. Lisäksi minulla oli lista henkilöistä, jotka olivat muistaneet lasta, jotta osasin lähettää kiitos-kortit.

No nämähän vaikuttaa vielä ihan käteviltä, mutta yhdessä vaiheessa minulla oli nyös lista kaikista lapsen vaatteista. Esim. Kaupassa pystyi käteväst tarkistanaan, montako 74 senttistä yöpaitaa lapsella on ja vieläkö sellaisia tarvitsee.

Tällä hetkellä minulla on lista kaikista kotiin tarvittavista tavaroista, mitat huoneista ja tapettimallit tai värilastut huoneiden sävyistä. Kannan sitä aina mukana ostoksilla, että jonkun asian löydettyessä voi kätevästi tarkistaa, onko oikean mittainen, värinen jne.

Aina olen rakastanut myös "vie mennessäis, tuo tullessais"-periaatetta, mutta sekin alkaa mennä yli, kun sinkoilen ympäri kämppää kädessä milloin mitäkin. Kaipaan essua, jossa olis jätti-isot taskut ja jota vois pitää aina kotona.

Palstadiagnoosia siis, olenko vain kätevä emäntä vai kenties joku synnytyksen jälkeinen mania käynnissä??[/QUOTE]

Olet kätevä emäntä.

Ekaksi tuli mieleen ad/hd. Jos ei kykene keskittymään yhteen asiaan kerrallaan ja muutenkin on koko ajan levoton olo. Joillakinhan se voi oireilla jatkuvana siivoamisena. Kun paikat on tiptop, niin pään sisältö saa rauhassa pursuilla. Ja jos koko ajan touhuaa, niin pysyy levottomuus jotenkin kuosissa.

Mää oon kateellinen sulle!! :O Vlillä muhunki iskee tollanen inspiraatio, teen listoja, suunnittelen tulevaa sisustusta, tsekkaan vaatekaappeja kuosiin.. Kunnes se lopahtaa ja laiskistun. Yhtäkkiä on viikko mennyt ja huomaan että vielä on tuo ja tuokin tekemättä, pizzalaatikot jääny pöydälle, tavarat hujanhajan enkä tiedä mikä vaatekappale on kerranpidetty ja mikä on ollut jo päällä monta päivää. Tätä meininkii menee viikko kunnes saan taas sen hönkä-inspiksen ja siivoan kerralla urakalla, vedän jonkun mielettemön lenkin taikka rupeen vaan hinkkaa jotain seinää, vessaa tai sohvaa :D Kunpa olisin AINA noin järjestelmällinen! Mutta silloin kun huomaat että jääkaapin oven pitäää laittaa kiinni 13 kertaa taikka hampaita pestä kokoajan niin tulee jo mieleen pakkoliikkeet ;)

Varmasti hyvin käteviä noi listat, mutta missä valissä sulla on aikaa tehdä niitä?? Itse en ole yhtään samantyyppinen, joten meillä onkin kaaosta ja kaupastakin tuon aina mitä huvittaa, joskus olen ostanut esim. saman tuotteen kahdesti, kun en muista ostaneeni sitä ennemmin. Myös vuokraleffoissa käy usein niin, että vuokraan saman leffan monta kertaa kun en muista sitä katsoneeni ja sit kotona petyn kun olenkin jo elokuvan nähnyt.

Onko listojen teko pakkomielle? Häritseekö tämä sinua vai muita? Se miltä sinusta tuntuu on tärkein kriteeri siihen meneekö tämä manian puolelle vai oletko vaan kätevä emäntä.

Jaha, aamupäiväkin on vastaillut :). En osaa kokea listojen tekemistä pakkomielteeksi, se vain jotenkin helpottaa elämää. Kohta on tulossa lapsen synttärit ja mielessäni olen listaa jo sitäkin varten tehnyt. En ymmärrä, miten jonkun päässä voi pysyä kaikenmaailman krääsä ja tavara, mitä synttäreitä varten esim. tarvitaan. Omista sukkahousuista suodatinpusseihin ja kesäkukkiin...

Mun mielestä tuo kuulostaa hirveen kätevältä :D Onko tuota helppo pitää yllä? Jos koet stressiä tekemisistä tai listoista niin sitten menee yli. Mutta kuulostaa vaan niin kätevältä että kaikki mitat olisi aina mukana jne. Miten isoa listaa/kalenteria/vihkoa roudaat aina mukana joka paikkaan? :D

Musta sä kyllä vaikutat ihan normaalilta äidiltä joka tykkää pitää ohjat käsissä ja olla tehokas. Mä oon samanlainen, samoin mun pari äiti-ystävää. Ollaankohan mekin sitten neuroottisia?

Mulla on pieni vihko, mihin niitä listoja useimmiten teen. Mitat on pienellä paperilapulla pikku pussukassa, jossa on myös tapettipalat ja värimallit. Molemmat on melkein aina mukana.

Mies on vaan tyytyväinen, kun se saa valmiit kauppalistat sun muut mukaansa ;). Tapanani on myös merkata jääkaapin ovessa olevaan listaan aina kun joku loppuu.

Niin ja listoja teen aina ensin päässäni ja sitten kirjaan paperille. Välillä on kännykässäkin listoja, jos ei just sillä hetkellä pääse kirjottaan, kun inspiraatio iskee. Lapsen vaatelistasta oon luopunut, vaikka nyt se olis taas kätevä tehdä, kun alkaa olla kaikenkokoista eri vuodenajan vaatetta säilössä...

[QUOTE="Neiti";26388008]Mulla on pieni vihko, mihin niitä listoja useimmiten teen. Mitat on pienellä paperilapulla pikku pussukassa, jossa on myös tapettipalat ja värimallit. Molemmat on melkein aina mukana.

Mies on vaan tyytyväinen, kun se saa valmiit kauppalistat sun muut mukaansa ;). Tapanani on myös merkata jääkaapin ovessa olevaan listaan aina kun joku loppuu.[/QUOTE]

Mulla on samanlainen tapa (olen se edellinen vastaaja).

Nyt justiin työn alla päiväkoti-lista (tyttö aloittaa päiväkodin syksyllä) ja töihinpaluu-lista. Juuri loppui äitiysloma. :D

Raskausaikana tein hankintalistaa, synnärille tein listaa, synnytyksen jälkeen tein kotiinpaluu-listaa ja minäkin pidin kirjaa vauvan syömisistä, nukkumisista ja kakoista.

Nykyään pidän kirjaa vauvan päivärytmistä. Tätä päivärytmi-listaa mies kehui kun jäi kahdestaan vauvan kanssa. Sanoi että paljon helpompi hoitaa kun tietää mitä milloinkin tehdään. :)

Yhteistyössä