A
ap.
Vieras
Kuinka monen ihan tosissaan tiedät hankkineen VASTENTAHTOISESTI lisää lapsia? Poislukien nyt ehkä jotkut vanhoillislestadiolaiset. Itse en tiedä ensimmäistäkään. Tunnen ihmisiä joille on tullut vahinkoraskauksia, mutta nekin jotka ovat päätyneet pitämään lapsen eivät ole sitä lopulta sitten vastentahtoisesti tehneet.
Selvää on ettet voi ymmärtää sisaruussuhdetta koska itse olet ainoa lapsi. Se kuitenkin näyttää heijastuvan jotenkin kovin negatiivisesti sun ajatteluun. Tunnut ajattelevan että kaikki jotka hankkivat useamman lapsen tekisivät sen vain jostain ihmeellisestä velvollisuudesta.
Vastasin kommenttiin, jossa perusteltiin lasten edulla sitä, että lapset hankitään lyhyin ikäeroin. Jos se on päällimmäinen motiivi toisen lapsen saamiseen, niin kyllä se velvollisuudelta kuulostaa. Suoranaisesti vastentahtoisesti ei omassa tuttavapiirissäni kukaan ole lapsia tehnyt, vaan lapset on olleet suunniteltuja ja toivottuja. Mutta kun juttuja kuuntelee, niin tulee mieleen että toinen lapsi on hankittu miettimättä, onko tämä vanhemmuus oikeasti minun juttuni. Ja lapset on tehty kerrotun mukaankin putkeen siksi, että sitten se on hoidettu ja pääsee odottamaan lasten kasvamista ja omaa vapaata aikaa. Mutta onko samalla mennyt vanhemmuudesta hauskuus, tekeekö toinen lapsi hommasta enemmän suorittamista, josta ei pääse eroon edes sitten, kun lapset on senikäisiä, ettei kyse pitäisi enää olla mistään hoivasuhteesta.
Sisarussuhteita pääsee toki seuraamaan, vaikka itsellä ei sisarusta olisi. Ja kyllä ne on useimmiten ihan positiivisiä, en minä muuta väitä. Mutta kaikista positiivisimmilta tuntuu sisarussuhteet, joissa ikäero on suuri. Silloin puuttuu täysin kilpailuelementti, joka liki samanikäisten sisarusten kanssa tuntuu jatkuvan vielä aikuisiälläkin. Ei enää suoranaisesti vanhempien huomiosta kilpailla, mutta kun elämä menee samaan tahtiin tulee kilpailua taas viimeistään silloin, kun molemmilla/kaikilla sisaruksilla on pieniä lapsia joiden hoitamiseen kaipaisivat vanhemmiltaan apua. Lyhyellä ikäerolla sisaruksista on toki pienenä enemmän seuraa toisilleen, mutta ei sisarus voi kuitenkaan kavereita korvata, viimeistään kouluiässä olisi syytä saada kavereita perheen ulkopuoleltakin. Niin tiheästi kun juuri kukaan ei kykene lapsia tekemään, että sisarukset (muut kuin kaksoset) menisi koulussa samalle luokalle.
Ei siinä mitään, jos lasten saaminen lyhyellä ikäerolta tuntuu vanhemmista hyvältä ratkaisulta ja toinenkin lapsi aidosti halutaan. Silloin varmaan jaksaa molempiin/kaikkiin lapsiinsa panostaa eikä elämä tunnu silti liian raskaalta. Näin ei vaan tunnu olevan läheskään kaikilla, vaikka lapset olisi ihan perushelppoja. Hirmu monet vaan haikailee sen ajan perään, kun lapset on isoja/aikuisia ja suhtautuvat kauhulla siihen, että pitäisi vielä aloittaa alusta.