Paha mieli viime yöstä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauva, mies ja valvottu yö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauva, mies ja valvottu yö

Vieras
Vauva 4kk valvotti koko viime yön. On aiemmin ollut suht hyvä nukkuja, herännyt kolme kertaa yössä syömään ja muuten nukkunut tyytyväisenä. Nyt on kuitenkin alkanut heräillä muutenkin ilmeisesti masuvaivojen takia. Välillä herää vartin välein, välillä saattaa mennä tuntikin heräämättä. Ei osaa nukahtaa itse, vaan vaatii silittelyä ja tutin suuhun. Nyt kahtena yönä on herännyt kahdelta, eikä ole halunnut nukkua. On siis ihan virkeä. Edellisyönä kukkui kaksi ja puoli tuntia ennen kuin sain nukahtamaan. Heräsi silti normaaliin aikaan seitsemältä.

Yleensä jaksan hyvin nämä heräilyt, sillä vauva on esikoinen ja saan nukkua päivällä kun vauvakin nukkuu. Viime yö oli kuitenkin jotenkin kamala. Olin aivan väsynyt koko eilisen, sillä en ehtinyt päiväunille. Mies oli työkavereidensa kanssa ulkona ja tuli vasta yhden aikaan yöllä. Vauva nukkui hyvin yhteentoista asti, jolloin itse menin nukkumaan ja syötin vauvan. Siihen se nukkuminen sitten loppuikin, kahteen asti vauva havahtui vähän väliä ja nousin ylös sen sata kertaa (tai siltä ainakin tuntui). Kahdelta vauva heräsi taas ja annoin rintaa, mutta eipä se taaskaan halunnut nukkua. Kanniskelin ja hyssyttelin kitisevää vauvaa tunnin miehen kuorsatessa vieressä. Tunnin jälkeen tuntui, että en jaksa kuunnella kitinää ja laitoin vauvan sänkyynsä. Mies heräsi itkuun ja sanoin, etten pysty kanniskelemaan vauvaa kun olen niin poikki, pelkään, että satutan vauvaa. Ei minusta oikeasti tuntunut siltä, että olisin voinut satuttaa vauvaa, mutta olin tosi väsynyt ja halusin miehen ymmärtävän, että olisi hänen vuoronsa yrittää saada lapsi nukkumaan. Miehen kommentti oli, että ei tuollaisia saa puhua. Ei muuta kuin tuo tiuskaisu ja kyljen kääntö. Minä sitten kokosin itseni ja nostin vauvan syliin. Siinä itki sitten jo äiti ja lapsi. Mies ei kommentoinut yhtään mitään, silitti hiukan selkääni, muttei tehnyt elettäkään että olisi noussut ja ottanut lapsen. Itse olin niin hämmentynyt etten sitä suoraan vaatinutkaan. Ajattelin että olisi sen verran ymmärtänyt, kun olen asiasta aiemminkin sanonut. Siis että voisi hänkin nousta viikonloppuisin sellaisissa tilanteissa, kun vauva on syönyt eli kaipaa vain rauhoittelua.

Siirryin sitten vauvan kanssa toiseen huoneeseen sieltä kuorsauksen keskeltä ja vauva nukahtikin vajaan tunnin kuluttua syliin. Pääsin itsekin unille, kunnes vauva tunnin kuluttua heräsi ja nousimme ylös. Mies nukkuu edelleen.

Tuntuu jotenkin pahalta, että kun pyysin yöllä miestä auttamaan, selkeästi sanoin, etten jaksa, niin mies ei mitenkään auttanut minua vaan syyllisti sanomisestani. Haluaisin jutella asiasta, mutten tiedä, miten.

Aloitukseni piti olla pari riviä, mutta romaanihan tästä tulikin. Helpotti kuitenkin jo, kun kirjoitin asian auki. Kaipa se on vaan tätä vauvaperheen arkea ja univajetta sitten :)

En saanut kyllä sellasta kuvaa että olisit pyytänyt miestä auttamaan ellei miehesi ole ajatustenlukija. Miten se mies sitten jaksaisi jos vasta on tullut riekkumasta kotiin nukkumaan?

• Tykkää
Reactions: Sanna80
[QUOTE="pörrö";25789214]En saanut kyllä sellasta kuvaa että olisit pyytänyt miestä auttamaan ellei miehesi ole ajatustenlukija. Miten se mies sitten jaksaisi jos vasta on tullut riekkumasta kotiin nukkumaan?[/QUOTE]

Sehän tässä onkin, etten sanonut suoraan. Kuvittelin miehen tajuavan, kun itse makasin itku kurkussa sängyssä, sanoin etten jaksa, ja vauva itki omassa sängyssään. Eli olisi tietenkin pitänyt sanoa. Joskus olisi vain kiva, kun toinen olisi hieman oma-alotteisempi. Ulkona riekkuminen ei mielestäni ole mikään syy, en minäkään saa sen enempää nukkua kun kuitenkin herään syöttämäänkin useamman kerran yössä. Mies ei ollut humalassa.

Selkeästi sovitte miehen kanssa että esim. vuorottelette yöheräämisten kanssa.

Mutta jos mies oli ollut ns. viihteellä illan, niin sellaisina öinähän hän ei voi olla vauvasta "vastuussa"; vain selvä vanhempi hoitaa vauvan.

Selkeästi sovitte miehen kanssa että esim. vuorottelette yöheräämisten kanssa.

Mutta jos mies oli ollut ns. viihteellä illan, niin sellaisina öinähän hän ei voi olla vauvasta "vastuussa"; vain selvä vanhempi hoitaa vauvan.

Tätä olen yrittänyt ehdottaa, mutta mies nukkuu niin sikeästi, ettei herää, ennen kuin itku on jo kovaa. En jaksa kuunnella ja nousen helposti, että pääsisin takaisin nukkumaan.

Mies ei ollut juonut eilen, muuten en tietenkään olisi odottanut apua.

[QUOTE="aapee";25789227]Sehän tässä onkin, etten sanonut suoraan. Kuvittelin miehen tajuavan, kun itse makasin itku kurkussa sängyssä, sanoin etten jaksa, ja vauva itki omassa sängyssään. Eli olisi tietenkin pitänyt sanoa. Joskus olisi vain kiva, kun toinen olisi hieman oma-alotteisempi. Ulkona riekkuminen ei mielestäni ole mikään syy, en minäkään saa sen enempää nukkua kun kuitenkin herään syöttämäänkin useamman kerran yössä. Mies ei ollut humalassa.[/QUOTE]

Se on mies. Niillä ei ole sellaista kykyä. Pitää sanoa selvästi. Mies sentään silitti sua selästä ja yritti lohduttaa. Meillä mies on usein niin väsy ettei sieltä tule mitään vastausta, jos ei suoraan sano, että olen niin väsy että ole hyvä ja nosta persees ylös ja nukuta vauva.

no ei ois meilläkään tollanen toiminu, mä oon karjassu miehelle monet kerrat että nyt on sun vuoros, en jaksa nyt :D ja niin mies on auttanu ja sit jopa "oppinut" itsekin tulla auttamaan ilman pyytämistä.

Minusta pitäisi kyllä olla itsestään selvää, että molemmat vanhemmat hoitavat lasta. Keskustelu miehesi kanssa kuulostaa hyvältä ajatukselta. Aloita juttu aiheesta kun olette molemmat suht. virkeitä ja rauhallisia. Sano, että haluaisit puhua vauvan hoidosta ja sitten kerrot miltä sinusta tuntuu.

[QUOTE="pörrö";25789239]Se on mies. Niillä ei ole sellaista kykyä. Pitää sanoa selvästi. Mies sentään silitti sua selästä ja yritti lohduttaa. Meillä mies on usein niin väsy ettei sieltä tule mitään vastausta, jos ei suoraan sano, että olen niin väsy että ole hyvä ja nosta persees ylös ja nukuta vauva.[/QUOTE]

Kuulostaa tutulta. Joskus öisin kun vauva on oikein hankala, sanon, että seuraava huuto on sinun nakkisi. Mies on kuitenkin niiiiiin hidas nousemaan, etten pysty kuuntelemaan vauvan itkua vaan nousen itse lohduttamaan.

Siis mies on ollut kaljottelemassa ja sitten sen pitäs kantaa vauvaa läpi yön. Ei onnistus meilläkään. Meillä poika valvoi tuolla tavalla johonkin 2-vuotiaaksi. Että kyllä siinä on hoitovuoroja tullut tásaisesti molemmille. Ja varmasti tulee teillekin. En nyt yhdestä yöstä vetäis palkokasvia nenään. Ja sen selän silityksen tulkitsisin myötätunnon eleeksi.Ja vinkkinä: kannattaa mennä nukkumaan silloin kun vauvakin, kun on vauvan kanssa kaksin kotona.

Olen edellisten kanssa samaa mieltä suoraan puhumisesta, mutta mieleen tuli vauvan hampaat, oisko tuloillaan? Jos kitinä on jatkuvaa kokeilisin itse esim. Nestemäistä panadolia tai suppoa.. Tai sitten gefilustippaa apteekista masuvaivoihin.

Jaksamista! Minä en jaksaisi edes kolmea herätystä yössä ku molemmat lapset on nukkuneet aina yönsä. Tosin meillä menee koko poppoo vanhempia myöten heti nukkumaan kun mahdollista. Sitä omaa aikaa ehtii saada myöhemminkin - nukkuminen on kivaa ja ilmaista eikä kärttyiset ja väsyneet vanhemmat tiuski lapsille ja toisilleen.

Joo kyl mäkin jouduin monta kertaa karkaamaan miehelle ennen kun se unenpöpperöstä ymmärsi et nyt ois vähän niinkuin sen vuoro yrittää. Tsemppiä aapeellle, älä sure viimeöistä, juttelette miehesi kanssa tänään päivällä ja kerrot mitenrankkaa viime yönä oli ja pyydät josko miehesi auttaisi sinua vastaavassa tilanteessa.

Siis mies on ollut kaljottelemassa ja sitten sen pitäs kantaa vauvaa läpi yön. Ei onnistus meilläkään. Meillä poika valvoi tuolla tavalla johonkin 2-vuotiaaksi. Että kyllä siinä on hoitovuoroja tullut tásaisesti molemmille. Ja varmasti tulee teillekin. En nyt yhdestä yöstä vetäis palkokasvia nenään. Ja sen selän silityksen tulkitsisin myötätunnon eleeksi.Ja vinkkinä: kannattaa mennä nukkumaan silloin kun vauvakin, kun on vauvan kanssa kaksin kotona.

Mies ei ollut kaljottelemassa vaan selvinpäin. Eikä ollut ensimmäinen yö, mutta nyt vaan keitti yli. Olisi pitänyt mennä nukkumaan joo, mutta oli pakko tehdä hiukan kotitöitä.

[QUOTE="Mona";25789266]Joo kyl mäkin jouduin monta kertaa karkaamaan miehelle ennen kun se unenpöpperöstä ymmärsi et nyt ois vähän niinkuin sen vuoro yrittää. Tsemppiä aapeellle, älä sure viimeöistä, juttelette miehesi kanssa tänään päivällä ja kerrot mitenrankkaa viime yönä oli ja pyydät josko miehesi auttaisi sinua vastaavassa tilanteessa.[/QUOTE]

Siis karjumaan, vitsin autocorrect..

Se hidas reagointi on hyvä, minun tyttö nukkui isänsä kanssa tosi hyvin vauvana.

Itse olen liian herkkäuninen ja saatoin herätä jo vauvan liikehtimiseen. Heräteltiin sitten toisiamme :) :/

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25789247:
no se on se äidin osa, ei sille mitään voi.

Kyllä sille voi. Ainakin meillä on onnistunut ihan keskustella asiasta ja sopia, että vastuuta jaetaan. Isälläkin on osansa lapsen elämässä.

[QUOTE="aapee";25789227]Sehän tässä onkin, etten sanonut suoraan. Kuvittelin miehen tajuavan, kun itse makasin itku kurkussa sängyssä, sanoin etten jaksa, ja vauva itki omassa sängyssään. Eli olisi tietenkin pitänyt sanoa. Joskus olisi vain kiva, kun toinen olisi hieman oma-alotteisempi. [/QUOTE]

Tähän voin vaan sanoa että joo. Olisi pitänyt suoraan sanoa. Ei ne ihan oikeasti tajua vihjailua nuo miehet vaan pitää selkeästi sanoa suoraan mitä tahtoo tekevän. Sitten tapahtuu jos tapahtuu.

Mulla on miehen suhteen vähän sama fiilis monen asian kanssa että toivoisin niin että osais ite oma-aloitteisesti tehdä asioita ja lukea mun juttuja rivien välistä mutta ei se tajua. EIkä osaa. Eli puhutaan suoraan eikä toivota toisen osaavan lukea ajatuksia. Miehet on miehiä.. ;)

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Meillä ei mies myöskään kyennyt hoitamaan yöllä vauvaa. Mies nukkuu todella sikeästi ja herääminen kestää kauan. Jos hän nousee nopeasti, niin häntä alkaa pyörryttämään ja istuutuu lattialle.

Kun vauva oli juuri syntynyt, mies joutui pari kertaa istumaan vauvan kanssa yöllä lattialle, kun häntä alkoi heti pyörryttämään. Sitten hetken kuluttua kun hän herää kunnolla, pystyy taas hiukan toimimaan, mutta uudelleen nukahtaminen kestää 2-3 tuntia. Ennen muksun tuloa hän saattoi lähteä aamuyhöstä töihin, kun ei enää pystynyt kunnolla nukahtamaan, jos oli herännyt.

Kyllästyin itse niin tuohon miehen hankalaan uniongelmaan, että en sitten ihan pikkuvauva-ajan jälkeen häntä enää herättänytkään. Yleensä heräsin itse yöllä automaattisesti silloin kun vauvakin.

Voin kuitenkin ymmärtää aloittajan väsymyksen ja pahan olon, olen niistä itsekin tämän asian takia kärsinyt.

Jaksamista ja voimia aloittajalle.

No ensinnäkin sun kannattaa nyt vauva-aikana mennä AINA nukkumaan yhtäaikaa vauvan kanssa. Eli jos se illalla nukahtaa vaikka klo 20.30 niin sinä meet heti samantien nukkumaan etkä jää kukkumaan. Itselläni on ollu huonosti nukkuvia vauvoja ja jos ei ois aina noudattanu tuota linjaa vauva-aikana niin oisin ollu ihan hajalla. Toiseksi ota vauva viereesi nukkumaan, sun ei tarvi nousta mihinkään yön aikana. KOlmanneksi mikset anna sen olla tissillä aina kun se herää? Jos imetät omassa sängyssäsi maaten niin se on kuitenkin helpompaa kuin kanniskella vauvaa pitkin asuntoa. Siis en tiiä toimisiko asiat näin teillä mutta näiden kolmen vinkin avulla itse oon pysyny tolpillani vaikka mulla on ollu sellasia vauvoja jotka herättää tunnin välein kaikki yöt.

Ei meilläkään mies reagoinut mihinkään vihjeisiin aluksi ja muutenkin nukkui niin sikeästi ettei havahtunut aina lapsen itkuun. Aloinkin sitten tehdä sitä, että kun en itse enää oikein jaksanut, niin herätin miehen, laskin lapsen hänen viereensä ja sanoin että nyt on sun vuoro. Joskus myös menin eri kerrokseen nukkumaan. Mies kyllä pian alkoi ymmärtää auttaa omatoimisestikin, kun huomasi että myös hän osaa hyssytellä lapsen uneen jne.

Mun mielestä äidin osa ei ole yksin hoitaa kaikki valvomiset ja vetää itseänsä piippuun, vaan kyllä mieskin saa hoitaa osuutensa, etenkin viikonloppuisin. He vaan usein tarvitsevat vähän voimakkaampaa rohkaisua ja pientä pakkoa. ;) Vihjailuihin ei kannata luottaa.

Yhteistyössä