Päihdeperhe ja isän tapaamiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton äiti

Vieras
Siis me...olimme molemmat vielä "kentällä" kun lapsi sai alkunsa. Sanoin kuitenkkin ekasssa neuvolassa ongelmani. Sain apua,pääsin raskauauden aikaiseen korvaushoitoon. Mies pääsi aika nopeesti samaisen hoitoon.

Lapsi syntyi,ei joutunut morfiini vieroitukseen,vaikka mahdollisuus tähän oli tosi suuri.

Lapsi oli raskas,paljon sairasteleva,huonosti nukkuva. Ekan elin vuoden aikana 6 kertaa sairaalassa. Ekan kerran 1kk vanhana.

Kun hoito eteni ja vastuu omasta hoidosta siirtyi enemmän ja enemmän itselle,alkoi miehen ongelmat. Hän tuli jopa hoitopaikan ryhmään tuhannen päissään,ja oli edellisen yön ollut pois kotoa. Joutui tehoste-jaksolle,veti samana päivänä kun pääsi pois,valehteli,veti,vannoi et viimeinen kerta,ja minä halusin uskoa KUNNES en enään jaksanut. Sanoit et haluan eron ja yksihuolatjuuden.

Joulukuussa muutti pois. Tapaamiset aluksi ihan ok. Sitten kokoajan väheni ja väheni. Käytiin tekeen uus sopimus lastenvaslvojalla. Tyttö oli isällään ja kun menin äitin kanssa hakemaan tyttöä,oli isä tipahtanut sinne. kymmenkuntakertaa sain soittaa ovikelloa ennenkuin pönki ylös.

Vielä,tämänkin jälkeen halusin uskoa. Sossu kielsi tapaamiset isän luona,samoin yötapaamiset. Välillä isä on käynyt usean kerran viikossa välillä ei kertaakaan.

Mutta eilen tuli mun mun mitta täyteen olimme jo viikkkoa aikaisemmin sopineet että lapsi menee isänsä kanssa mummolaan. Sinne siis lupa mennä. Varmistin mummulta et oovat menossa sinne. Odotimme isisä täällä ja lapsi hoki kokoaja n koska isi tulee,joko isi tulee. Soitin isä puhelimeen ja siihen vastasi ihan outo heppu joka sanoi ettei ole mitään tietoa tästä ihmisestä.Oli hieno selittää lapselle joka on tosi kovin isin perään et nyt ei isi tuukkaan.

Kun sitten illalla sain isin kiinni sanoi hän et hänet oli myrkytetty. Et oli vastuuntuntoinen eikä tullut. Lisäsin etkä ilmoittanut tai mitään. Oli kamalan metelin keskellä ja sit löi luurin mulle korvaan.

Olenko julma jos nyt haen valvottuja,koska kaikkeni olen tehnyt,turhaan...

En halua kivitystä,vaan lähinnä tukea ja apua,miten jaksan ja toimin tästä eteenpäin. Niin ja itse ollut hoidon alkamispäivästä selvinpäin.

sori, mutten miettis hetkeekään... :( en antaisi tuollaiselle isälle lasta ollenkaan... kauheeta millaisissa ympäristöissä ja millaisten ihmisten kanssa lapset voivat elää :(

Miten edes harkitset nykytilanteessa antavasi lasta isän matkaan? Ilman muuta tapaamiset vain valvottuna. Sitten vasta muutoin, jos onnistuu vieroittautumaan päihteistä.

Anteeksi jos kirjoitus sekavaa. Olen tominut tapaamisten suhteen sossunohjiden mukaan. Lapsi saa tavata isäänsä 2h valvomattta,niin että ovat esim puistossa ja minä kotona.
Vanhemmilleen isällä on ollut lupa mennä lapsen kanssa,niin että minä varmistan että todellakin ovat menossa sinne.
Kirjotin et tipahtanut tarkoittaa juurikin sammunut.
Olen halunnut vain et noitten välillä säilyy yhteys koska isä lapselle tosi tärkeä ja huutaa monta tuntia kun isi lähtee.
Valvotuista isä on sanonut,ettei niihin mene,sitten mun on pärjättävä omillani. Suurin syy varmasti on se ettei pystyisi antamaan puhdasta seulaa ennen tapaamista. Sanoo et jos haen valvotut,vien lapselta isän....
Olen päättänyt että nyt loppu ja alan huomenna soitteleen ja hoitaan asiaa. yritin soittaa isällekkin mutta eihän tuo tietenkään vastannut.

Itse en tossa tilanteessa enää antaisi lasta isälle kuin valvottuihin tapaamisiin. Ei ole missään tapauksessa lapsen edun mukaista tollanen :/ Lapsella on parempi olla ilman isää kuin isän kanssa joka vaarantaa lapsen kehityksen fyysisesti sekä psyykkisesti, eikä selkeesti kykene pitämään huolta edes itsestään.

Mut ei tiedän niiiiiiiiin ton tunteen kun lapsi reppu selässä oottaa et iskä tulee hakemaan eikä iskää näy, vaikka on sovittu. Mun ex saatto jopa aamulla vielä soittaa lapsille ja varmistaa, et on tulossa eikä tullukkaa kun oli matkalla eksyny pubiin tjtn muuta kivempaa ohjelmaa. Voimia :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja onneton äiti:
Anteeksi jos kirjoitus sekavaa. Olen tominut tapaamisten suhteen sossunohjiden mukaan. Lapsi saa tavata isäänsä 2h valvomattta,niin että ovat esim puistossa ja minä kotona.
Vanhemmilleen isällä on ollut lupa mennä lapsen kanssa,niin että minä varmistan että todellakin ovat menossa sinne.
Olen halunnut vain et noitten välillä säilyy yhteys koska isä lapselle tosi tärkeä ja huutaa monta tuntia kun isi lähtee.
Valvotuista isä on sanonut,ettei niihin mene,sitten mun on pärjättävä omillani. Suurin syy varmasti on se ettei pystyisi antamaan puhdasta seulaa ennen tapaamista. Sanoo et jos haen valvotut,vien lapselta isän....
Olen päättänyt että nyt loppu ja alan huomenna soitteleen ja hoitaan asiaa. yritin soittaa isällekkin mutta eihän tuo tietenkään vastannut.

Tuo on niin tota, tyypillistä päihderiippuvaisen syyllistämistä. Ja jos sinä vaadit valvottuja tapaamisia olet vanhempi joka ottaa vastuun lapsen hyvinvoinnista. Se että isä ei niihin suostu on silloin hänen päätös. Isä siis tekee päätöksen olla tapaamatta lasta eikä se ole millään tavalla sun vika.

Täysin sama tilanne meilläkin, joskin isä ei noin pahasti "sekoile". Silti lapsen turvallisuuden vuoksi en lasta hänelle anna. Pahaa tekee ratkaisu mutta yritän aina muistuttaa itselleni tuta Turvallisuus seikkaa. Normaalisti terve aikuinen siihen pystyy...

Alkuperäinen kirjoittaja miii:

Täysin sama tilanne meilläkin, joskin isä ei noin pahasti "sekoile". Silti lapsen turvallisuuden vuoksi en lasta hänelle anna. Pahaa tekee ratkaisu mutta yritän aina muistuttaa itselleni tuta Turvallisuus seikkaa. Normaalisti terve aikuinen siihen pystyy...

Niin sitä mä juurikin ajattelen,että kun en ikiinä tiä mitä touhuaa,voi olla täysin selvinpäin kun tulee lastaan tapaan,sit oon huomannut et on napsinut jotain tapaamisen aikana. Kuitenkin olen ollut rehellinen ja jokaisesta kerrasta kun on tapaamisten kanssa ollut ongelmia,olen soittanut meidän lastensuojelun sossulle. Koska,en halua mitään uhkaa edes et toi tyttö otettaisiin multa pois. Koska tää isä on oikeasti päissään aika arvaamaton,ei väkivaltainen mutta todella ilkeä ja henkisen väkivallan käyttäjä. Hänen mielestään se,että minä olen yksihuoltaja,tarkoittaa sitä,että hänellä ei ole mitään vastuuta ton lapsen suhteen.
Eron jälkeen on tuonut tytölle yhdet housut.
Elareita ei suostunut maksamaan. jouduin kelan kanssa tappeleen niin,että ottivat suoraan tökäreistä sen. kinä ei oo vaippapakettia tai mitään muuta tuonut. Kerran toi maidon ja mehun kun tyttö oli kipeenä ja pyysi rahan niistä.
Kaipaan niin vertaistukea tämän asian kanssa. len kyllä mustakin,mutten halua tälläisistä asioista mustana kirjoittaa. Et voiko joku mustautua niin laittaisin yksäriä?

Alkuperäinen kirjoittaja miii:

Niin sitä mä juurikin ajattelen,että kun en ikiinä tiä mitä touhuaa,voi olla täysin selvinpäin kun tulee lastaan tapaan,sit oon huomannut et on napsinut jotain tapaamisen aikana. Kuitenkin olen ollut rehellinen ja jokaisesta kerrasta kun on tapaamisten kanssa ollut ongelmia,olen soittanut meidän lastensuojelun sossulle. Koska,en halua mitään uhkaa edes et toi tyttö otettaisiin multa pois. Koska tää isä on oikeasti päissään aika arvaamaton,ei väkivaltainen mutta todella ilkeä ja henkisen väkivallan käyttäjä. Hänen mielestään se,että minä olen yksihuoltaja,tarkoittaa sitä,että hänellä ei ole mitään vastuuta ton lapsen suhteen.
Eron jälkeen on tuonut tytölle yhdet housut.
Elareita ei suostunut maksamaan. jouduin kelan kanssa tappeleen niin,että ottivat suoraan tökäreistä sen. kinä ei oo vaippapakettia tai mitään muuta tuonut. Kerran toi maidon ja mehun kun tyttö oli kipeenä ja pyysi rahan niistä.
Kaipaan niin vertaistukea tämän asian kanssa. len kyllä mustakin,mutten halua tälläisistä asioista mustana kirjoittaa. Et voiko joku mustautua niin laittaisin yksäriä?

Toimit juuri niinkuin pitää tässä tilanteessa. Itse olen toiminut myös aivan samoin. Laitoin yksinhuoltajuus ja valvotut tapaamiset hakuun oikeuden kautta ja meillä siis asia menossa käräjäoikeuden mietittäväksi koska isä ei sulata ratkaisuani. En kuitenkaan uskalla enää uudelleen luottaa häneen..
Lapsi on jo 6vuotias ja tähän asti olen maksanut rahaa, osanut ruokaa ja tukenut muutenkin isän ja lapsen näkemisiä, mutta viimeisen tilanteen tapahduttua toukokuussa eivät ole enää tavanneet.
Kauhun sekaisin tuntein odotan käräjien ratkaisua. Yksin olen huoltanut myös lapsen ja viimein laitoin samalla myös elarit hakuun, koska isä ei ole minnekkään/minkäänlaisiin sopimuksiin nimeään laittanut. Elareita en siis ole koko aikana saanut. Erosta on 3 vuotta aikaa..
Rohkaisen sinua! Olet järkevä ja huolehtiva äiti, juuri niinkuin pitääkin! Luota itseesi ja hyvä että sinullakin viranomaiset ovat olleet asiaa kuuntelemassa nyt jo... Auttaa jatkossa paljon asioiden hoitamisessa.

Et ole julma jos haet valvottuja tapaamisia, olet fiksu ja lapsestasi huolehtiva äiti. Itsekin jouduin nuo aikanaan hakemaan omien lapsieni ja heidän isänsä kanssa, eikä sen päätöksen jälkeen ole isä lapsiaan tavannut. Ei kykene hoitamaan omaa osuuttaan, ts. käymisiä seuloissa, tapaamisia sossun väen kanssa jne. Hänellehän se olisi mukavampaa, että voisi koska vaan soittaa, että oon nyt tulossa tapaamaan lapsia, eikä tarvitse aikatauluista tms välittää. Mutta parempi näin. :) Tokihan se, että sulla on valvotut tapaamiset sovittuna, ei takaa sitä, että isä sinne sitten tulee, siltikin saattaa noita pettymyksiä tulla lapsille. Mulle perhepsykologi sanoi, että niiden tapaamisten merkitystä ei kannata kovin paljon lapsille korostaa, enemmänkin vaan todeta aamulla, että menemme katsomaan josko isi tulisi siihen paikkaan.

Tämä sopimus valvotuista tapaamisista oli mulle ainakin helpotus ennen kaikkea siksi, ettei minun tarvitse olla vastuussa siitä, että onko isä selvinpäin tullessaan tapaamisiin tai miettiä, että mitä se touhuaa ja ketä tapaa lasten kanssa ollessaan. Sitä en ole koskaan epäillyt, että hän mitään pahaa tekisi lapsille. Mutta tuo päihdepuoli.. :/ sitä en jaksanut että mun pitää aina kytätä toisen pupilleja, kaivaa kasseja ja tutkia taskuja. :l

Yhteistyössä