Painon tarkkailu raskaana ollessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmi S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helmi S

Vieras
Kun tuo paino tuntuu nousevan aika huimasti suht. terveellisestä ruokavaliosta huolimatta, niin onko oleellisempaa tarkkailla sitä, että ei syö liikaa kaloreita vai hiilareita?

Enkä tarvitse mitään kommenttia siitä, että raskaana ollessa ei saa laihduttaa. Nämä asiat on kyllä hallussa, ja suositeltu ruokavalio tiedossa.

Täällä kamppaillaan saman asian kanssa. Mä oon yrittänyt jättää herkkuja vähemmälle, kokonaan niitäkään en kyllä pysty jättämään :D Nyt rv 20+4 ja 5kg tullut :ashamed:
Oma tavoite on jäädä alle 15, esikoisesta kun tuli 18 kg enkä tosiaan halua ihan niin paljon tällä kertaa...

Raskaana ollessa söisin kyllä perunaa ja tummaa riisiä ja tummaa pastaa yms. mutta muuten kaikki vehnä pois ja tietenkin kaikki muu sokeri kuin hedelmäsokeri pois.

Mun mielestä molemmat on yhtä tärkeitä, mutta itse ehkä syön enemmän hiilareita kuin rasvaa. Terveellisestä ruokavaliosta (ja oikeastaan aika vähäisestä syömisestäkin, kun vatsaan vaan ei mahdu eikä ole nälkä) huolimatta, paino on noussut tosi paljon. Joten koetan kiinnittää edes siihen huomiota mitä laitan suuhuni.

Monista ruoista kuitenkin, joista tulee hiilaria, saa myös muita terveellisiä aineita; marjat, hedelmät, vispipuuro, marjarahka, kiisselit ym. Kun taas niistä rasvapuolen ruoista, ei niinkään saa niitä muita hyviä juttuja, hyviä rasvoja ja omegaa lukuunottamatta, mutta omegan otankin pullosta lisänä.

Minusta läskin määrä ei todellakaan ole mikään tae onnistuneelle imetykselle, kuten meillä terkka tuntuu uskovan (yhden lapsen hoikkana imettäneenä, kokemus on). Lisäksi koska odotan kaksosia, en halua rasittaa ruumistani yhdelläkään ylimääräisellä rasvakilolla, jos vain voin sen välttää.

Siitä huolimatta painoa on tullut yli 8 kiloa ja olen vasta puolessa välissä! Että se siitä porkkanan mussuttamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:
Mulla diebeetteshoitaja kehotti tarkkailemaan hiilarien määrää...tehtiin oikein laskelmat että paljonko saa hiilareita tulla per ateria ja antoi ohjeita ja lappuja missä näky eri ruokien hiilari määrät...

Niin ja itselläni painoa ei ole tullut vielä ollenkaan lisää ja rv 24+5 ja ei saisi tullakkaan mutta ei saisi kuulemma laihtuakkaan...pitäs tässä samalla pissasta tarkailla ketoaineita ettei elimistö pääsee kuivumaan...Omasta mielestani syön kuitenkin riittävästi mutta seuraan vain paremmin että mitä syön...

Mikä olis hyvä raja noille hiilareille? Neuvolasta ei saa tohon neuvoja, kun ei ole raskausajan diabetesta. (itse vahdin noita, koska ison vauvan synnyttäneenä pelkään vaan vauvan koon kasvua). Liikaakaan hiilareita ei saa kuitenkaan vähentää. Osaatko sanoa tohon jotain konkreettisia määriä, joiden rajoissa päivittäinen hiilarien saanti saisi olla?

Alkuperäinen kirjoittaja NellaLinnea:
Mulla diebeetteshoitaja kehotti tarkkailemaan hiilarien määrää...tehtiin oikein laskelmat että paljonko saa hiilareita tulla per ateria ja antoi ohjeita ja lappuja missä näky eri ruokien hiilari määrät...

mulla oli kanssa aikoinaan. Kiloakaan en lihonu raskausaikana. Synnytys+imetys vei melkee 15 kg pois.

mulle tehtiin tämmönen suunnitelma:
aamupala 30/HH/g
välipala 20/HH/g
valipala 20/HH/g
lämmin ruoka 50/HH/g
välipala 20/HH/g
ilapala 30/HH/g
minulla noita välipaloja siks noin paljon kun en syö kuin yhden lämpimän ruuan päivässä...minullakaan ei ole raskausajan diabeettestä mutta kans ison vauvan saaneena nyt tarkkaillaan paremmin...Ja meillä pääsi käymään diabeetteshoitajalla jos itse halusi...

Yhteistyössä