raskaana ollessa ei kärsi syödä mitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nälkä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä kestä :)

On se vain oikeasti kumma, että monesti meitä hyväkuntoisia pidetään jotenkin huonoina ihmisinä vaikka teemme kaikkemme ettemme aiheuttaisi kehollemme huonoja asioita. Ei se aina ole helppoa ja vaatii välillä kovaa tahdonlujuutta, mutta varmasti pystymme olemaan onnellisempia näin kun että ylimääräistä olisi paljon ja itsekseen itkeskelisimme.

Mutta yhtäkaikki, en missään nimessä halua tuomita kenenkään tapaa elää ja olla, joskus vain tuntuu, että miksi sitä "läskiä" kehutaan vaikka se ei varmasti ole terveellistä yhdellekään ihmiselle - tarkoitan sitten tuossa ihraa, en sitten ketään lihavempaa ihmistä vaan ihan sitä itseään , läskiä, ihraa, rasvaa... Ja kun itse tuntee näitä ylipainoisia ja vähän löysemmässä kunnossa olevia, niin tuntuu että heillä on hirmu hankala elää niiden painojensa kanssa ja ovat väsyneitä jne. Niin sitten se on vain ristiriidassa kaiken tämän puolustelun kanssa. Olisihan se kiva jos kaikki vain mässäilisi, päästäisiin kaikki niin helpolla... mutta se ei olisi terveellistä.

Mutta kerrankin hyvä, että tulee tämä puolikin täällä esiin, monesti vain hyssytellään ja haetaan sitä vertaistukea niille kiloille, kun pohditaan että juu on niin paljon tullut ja tuntuu pahalta, mutta onhan muitakin ja mässätään lisää. Ehkä joitakin asia tässä kärkkäydessä tulee ilmaistua liiankin voimakkaasti, mutta kyllä tässä pointtia taatusti on ja jokainen tämän "ylimääräisten kilon puolustaja" menköön sinne peilin eteen, ottakoon vaatteensa pois ja katsokoon itseään peiliin ja jos pystyy sanomaan että näin on erittäin hyvä, niin hyvä juttu. Mutta uskoisin että pieni pistos tuntuu aika monellakin.

Mutta osaltani olen varmaan tuonut mielipiteeni esiin, pahoittelen jos jollekin on tullut niistä pahamieli, muistakaa että en missään nimessä arvota ketään kilojen mukaan ihmisenä, ne ylimääräiset kilot eivät vain minun silmissäni näytä kauniilta, mutta minulla on erittäin rakkaita läheisiä myös ystävä- ja perhepiirissäni, jotka eivät ehkä ulkomuodoltaan täytä niitä minun "kauneusihanteitani" - vaikka rakastankin heitä ja pidän kyllä upeina ihmisinä, en haluiais heidän vartaloaan enkä heidän kuntoaan.... Olen onnellinen näin tiukempana (ja en ole sairaalloisen laiha, olen treenattu ja vartalostani löytyy lihasta, mutta ei sitä läskiä) . Ei tämä aina ole helppoa, mutta varmasti se terveellisempi reitti kaikinpuolin, ei siellä neuvolassa turhaan seurata niitä asioita miten paino kehittyy.

Pääasia on terveys, niinkuin joku sanoi, mutta se terveys ei tarkota kilojen keräämistä ylimääräisellä syömisellä.

Kiitos ja hyvää jatkoa kaikille :)

Mäkin olen hoikka jo luonnostani ja varmasti erityisesti ruokailutottumusteni takia. Kiloja tuli raskaana ollessa ehkä vähän yli 15 (en omista vaakaa..) kun söin kunnon kotiruokaa, terveellisesti ja monipuolisesti. En nälkiinnyttänyt itseäni missään vaiheessa enkä toisaalta alkanut mässäilläkään vain sen takia että olen raskaana. Enkä ainakaan ylettömästi stressannut painon noususta!

Kyllä musta tuollainen fanaattinen painon kyttääminen on aika surullista raskaana olevalla naisella ja naisilla yleensä. Kertoo että suhde ruokaan ja omaan kroppaan ei ole kovin terveellä pohjalla. Mutta se taitaa olla kai aika yleistä nykyään..

Niin, ja jatkoa omalle tarinalleni. Kiloja jäi muutamia (ehkä 4-5, en tiedä sitäkään tarkkaan koska en kyttää painoani) synnytyksen jälkeen. Varmaan tosi sopivasti siihen nähden, että imetin vauvaa puoli vuotta. Ja silti söin toosi isoja kunnon ruoka-annoksia eikä nälissään tarvinnut olla. Olin ennallani muutamassa kuukaudessa ilman laihdutuskuuria. Mutta enpä olekaan mikään pullien, karkkien ja limsan ystävä.

Ja nyt toinen raskaus menossa, paino nousee ihan hyvin taaskin. Painonnousu on jälleen murheista pienin tässä vaiheessa! Elämässä on paljon tähdellisempää mietittävää. Ottakaa rennosti, mutta älkää plösähtäkö syömään "kahden edestä", vaan "kaksi kertaa terveellisemmin".

Ja sellaisen harhaluulon haluaisin kanssa oikaista, että jokainen hoikka joutuu koko ajan kärvistelemään ja kyttäämään painoaan haukan lailla. Musta silloin, kun painoa ja syömisiä pitää koko ajan vahtia, on alunperin oppinut väärät ruokatottumukset kotoa tai muuten.

Jos on tottunut saamaan hiilihydraattihumalansa, jolla sokeri humpsahtaa ensin taivaaseen ja sitten romahtaa alas (jolloin taas tulee nälkä), vaatikiin itsekuria oppia pois tavasta ja siitä, mihin elimistö ja mieli on tottunut.

Ihmiset myös syövät valtavasti tunteisiinsa, ei nälkään. On turhautumista, tekemisen puutetta, iloa, surua, tyhjyyden tunnetta, mitä milloinkin. Nykyajan kamppailut painon kanssa kertovat myös paljon ihmisten epävarmuuksista ja tavasta yrittää ruualla ratkaista jotain tai parantaa oloaan "nopealla ratkaisulla".

Ei tarvitsisi itsekuria, itsensä syyllistämistä, pahan olon tuntemista, jos yrittäisi puuttua niihin ihan syvimpiin ongelmiin, minkä takia syö epäterveellisesti tai tekee jotain (esim vetää munkkia kerralla enemmän kuin lääkäri määrää), minkä takia täytyy taas luopua terveellisen ruuan syömisestä, ettei vain saa liikaa kaloreita!

Saahan sitä itsekurista olla ylpeä, mutta jälleen sillä leuhkiminen ja "läskien ja laiskojen" haukkuminen on aika lapsellista. Kun ei sellainen stressaaminen ja painon kyttääminenkään kovin hienoa ole.

Meikäläinen on aina ollut hoikka ja sopusuhtainen, liikkuvainen nainen. Raskaana ollessani en yksinkertaisesti jaksanut liikkua yhtä paljon kuin aikaisemmin (pahoinvointi, väsymys jne.) ja painoni todella nousi. Mulla on aina ollut terve suhde ruokaan. Syön kun on nälkä melkein mitä vaan (ruokailutottumukset on pienestä asti ollut terveelliset enkä himoitse roskaruokaa pizzaa yms.) ja liikun. Raskaana Söin aina kun teki mieli, mutta liikunta jäi siis vähemmälle ja kiloja tuli 18:) No, ne lähtivät 4kk synnytyksestä ilman mitään dieettejä tai poppakonsteja. Söin raskauden jälkeenkin kuten ennen. Imetin vuoden ja nyt paino on hieman alle sen mitä olin ennen raskautta. Eläkää normaalia terveellistä elämää! Syökää jos tekee mieli! Vauva voi masussa hyvin kun äiti on tyytyväinen. Syömishäiriöt on tietty asia erikeen ja niihin kannattaa hakea apuja!

hienoa. miekin tiedän muutaman hyvän esimerkin kuinka tärkeetä on painon tulo.
alipainoa tavoitteleva ystäväni tuli raskaaksi ja vain 6 kiloa painoa tuli koko raskauden aikana.
vaavi syntyi. rintaa antaa. kaveri näyttää enemmän kävelevältä luurangolta, turvautuu kotipalvelun apuun kun ei jaksa enää hoitaa vauvaansa koska ei ole ravintoa itselleen ja omaan kulutukseensa.
neuvola käskee hänen syömään mutta ei kerkii muka. hänkin haluaa näyttää kauniilta miehelleen.

sanon ett vittu mies jos on yhdessä vain ett nainen näyttää hoikalta ja "kauniilta" kun on juuri raskaana ja synnyttänyt niin se ei ole oikeista syistä yhdessä naisen kaa. mitä tapahtuu sitten kun ihan oikeesti nainen rupsahtaa.. voi niitä naisia jotka menettää kauniille ja hyvävartaloiselle naiselle oman miehensä. vaikka ollaan oltu yhdessä' ns. monta vuotta.
mies rakastaa sua sellaisenaan vaikka painoa olisi tullut 20 kiloa raskauden aikana tai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Esimerkkinä::
Ystäväni oli normaalipainoinen ja vahti tarkkaan syömisiään raskauden aikana.Painoa ei tullut yhtään omien kilojen lisäksi, joten jo sairaalasta lähtiessään hän painoi vähemmän kuin ennen raskaaksi tuloaan. No vauva ei ilmeisesti "nälkäkuurista"ollut tykännyt ja osoittautui todella hankalaksi. Ystäväni maito ei riittänyt vauvalle alkuunkaan, joten vauva huusi nälkäänsä.Lisäksi sillä oli vatsavaivoja, joita korvikeruokinta lisäsi, joten valvoi muutenkin yöt. Normaalipainoinen ystäväni riutui jatkuvan valvomisen ja vauvan kantamisen johdosta niin laihaksi että alkoi olla jo vaarallisissa mitoissa. Kyllä se vaan niin on ett ne lisäkilot on ihan tarkoitettuja ja raskauteen kuuluvia!!!Toki jokainen haluaa pitää kropastaan huolta ja palautua entisiin mittoihin, mutt sen aika on sitt myöhemmin.Katsokaa peiliin: asetatteko kulttuurin määrittelemän"on oltava laiha"- ajattelun tärjeämmäksi kuin oman lapsenne? lapsen etu on hyvinvoiva, jaksava äiti joka pystyy lapsen hoitamaan ja ruokkimaan. Liioittelua toki voi välttää eli raskausaikana mässäämistä!

Pakko vielä kommentoida...

Joulupukille: Minä en tavoittele alipainoa, eikä kilojen tarkkailussa ole oma mies takana vaan kyse on täysin omasta tahdosta ja siitä että näin on parempi olo itselläni kun en syö mitä mieleni tekee vaan sen verran mikä on mulle terveellistä ja hyväksi. Ja itseni kun tunnen ja kokemuksestakin voin sanoa miten kauheasti ruokahaluni kasvaa imetyksen aikana, niin ei pelkoakaan että lopettaisin syömisen tykkänään silloin. Päinvastoin saan syödä enemmän kun energiaakin kuluu enemmän imetyksen vuoksi. Ei ole katsos sitä tarvetta laihduttaa synnytyksen jälkeen kun pidän huolen NYT ettei niitä raskauskiloja tule ylimääräisiä. Imetysaikana ei ole mulla tarvetta siis laihtua, en ainakaan tietoisesti sitä yritä. Usein kuitenkin vängällä laihtuu alle sen mitä painoi ennen raskautta mutta itse ainakin olen syönyt imetysaikana kunnolla, siis enemmän kuin raskausaikana mutta edelleen TERVEELLISESTI.

Alkuperäinen kirjoittaja joulupukki2006:
alipainoa tavoitteleva ystäväni tuli raskaaksi ja vain 6 kiloa painoa tuli koko raskauden aikana.
vaavi syntyi. rintaa antaa. kaveri näyttää enemmän kävelevältä luurangolta, turvautuu kotipalvelun apuun kun ei jaksa enää hoitaa vauvaansa koska ei ole ravintoa itselleen ja omaan kulutukseensa.
neuvola käskee hänen syömään mutta ei kerkii muka. hänkin haluaa näyttää kauniilta miehelleen.

sanon ett vittu mies jos on yhdessä vain ett nainen näyttää hoikalta ja "kauniilta" kun on juuri raskaana ja synnyttänyt niin se ei ole oikeista syistä yhdessä naisen kaa. mitä tapahtuu sitten kun ihan oikeesti nainen rupsahtaa.. voi niitä naisia jotka menettää kauniille ja hyvävartaloiselle naiselle oman miehensä. vaikka ollaan oltu yhdessä' ns. monta vuotta.
mies rakastaa sua sellaisenaan vaikka painoa olisi tullut 20 kiloa raskauden aikana tai ei.

Heh, no kyllä mies varmasti rakastaa - oli sitä painoa tai ei . Ja voi hyvänen aika, eiköhän se riski "menettää" oma mies jollekin kauniimmalle ja hyvävartaloisemmalle ole aina ole olemassa, ihan kaikilla. Tai vaikka rumemmalle ja LIHAVAMMALLE. Eipä se kuule hyvä ihminen ole missään suhteessa yhtään mihinkään. Ihan se sinunkin miehesi voipi kauppareissulla ihastua tulisesti siihen naapurin pirjoon ja se on sitten menoa. Samoin voi minun mieheni, oli kotona mitä tahansa. Samoinhan minä voin ihastua. tai Sinä. Ja on se kumma, jos et halua näyttää miehellesi hyvältä. Ettei vain kukaan luule, että se on sinun kanssa ulkonäkösi vuoksi. Jessus mitä ajattelutapaa jotkut harrastaa. Ei hyvännäköiset parit varmastikaan ole vain näiden ulkomuotojensa vuoksi yhdessä, mutta eihän siinä mitään väärää ole jos miellyttää sekin puoli ja voi olla ylpeä. Eikös ulkonäkö ole se mihin ensin ihastutaan - poislukien luonnolliseti näkörajoitteiset - ja sitten tutkitaan sisus ja pysytään yhdessä jos se miellyttää? Näin olet satavarmasti itsekin mennyt. Tosin voi olla, että sinun miehesi muhkea massu miellytti sinua enemmän ja minua oman mieheni treenattu ja tiukka massu.

Pidetään huoli siitä ettei miehillemme tule tarvetta lähteä etsimään sitä parempaa, nuorempaa ja kauniimpaa pitämällä huolta siitä yhteisestä suhteesta. Niitä kauniimpia, nuorempia ja kiinteämpiä on jokapaikassa ja koko ajan tulee lisää... ja ajatelkaa kun kesä tulee, ne vielä kulkevat tuolla kaduilla vähissä vaatteissa. Täytyy varmaan lukita mies lukkojen taakse, kun kuitenkin lähtee vieraisiin.. jessus.

Alkuperäinen kirjoittaja what ever:
Alkuperäinen kirjoittaja joulupukki2006:

ups, tuli niin paniikki miehen menettämisen suhteen että tämäkään ei onnistunut...otetaas uudelleen...

Heh, no kyllä mies varmasti rakastaa - oli sitä painoa tai ei . Ja voi hyvänen aika, eiköhän se riski "menettää" oma mies jollekin kauniimmalle ja hyvävartaloisemmalle ole aina ole olemassa, ihan kaikilla. Tai vaikka rumemmalle ja LIHAVAMMALLE. Eipä se kuule hyvä ihminen ole missään suhteessa yhtään mihinkään. Ihan se sinunkin miehesi voipi kauppareissulla ihastua tulisesti siihen naapurin pirjoon ja se on sitten menoa. Samoin voi minun mieheni, oli kotona mitä tahansa. Samoinhan minä voin ihastua. tai Sinä. Ja on se kumma, jos et halua näyttää miehellesi hyvältä. Ettei vain kukaan luule, että se on sinun kanssa ulkonäkösi vuoksi. Jessus mitä ajattelutapaa jotkut harrastaa. Ei hyvännäköiset parit varmastikaan ole vain näiden ulkomuotojensa vuoksi yhdessä, mutta eihän siinä mitään väärää ole jos miellyttää sekin puoli ja voi olla ylpeä. Eikös ulkonäkö ole se mihin ensin ihastutaan - poislukien luonnolliseti näkörajoitteiset - ja sitten tutkitaan sisus ja pysytään yhdessä jos se miellyttää? Näin olet satavarmasti itsekin mennyt. Tosin voi olla, että sinun miehesi muhkea massu miellytti sinua enemmän ja minua oman mieheni treenattu ja tiukka massu.

Pidetään huoli siitä ettei miehillemme tule tarvetta lähteä etsimään sitä parempaa, nuorempaa ja kauniimpaa pitämällä huolta siitä yhteisestä suhteesta. Niitä kauniimpia, nuorempia ja kiinteämpiä on jokapaikassa ja koko ajan tulee lisää... ja ajatelkaa kun kesä tulee, ne vielä kulkevat tuolla kaduilla vähissä vaatteissa. Täytyy varmaan lukita mies lukkojen taakse, kun kuitenkin lähtee vieraisiin.. jessus.

Alkuperäinen kirjoittaja nälkä!:
Kiitos werttiertti vastauksestasi!!Oikeesti nyt pääsi kunnon naurut!Kirjoitit niin osuvasti ja hauskasti :) Juuri tuota mieltä olen itsekin. Niin sitä minunkin olotilaani ihastellaan ja kuinka vatsa on kauniin muotoinen ja miten hiukset kiiltää ja iho on hehkeä ja miten en turpoa yhtään ja miten en levene muualta kuin vatsasta jne jne. Mutta eikai siinä, kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Hyvä olo on aina seuraavana aamuna kun tietää että taas edellinen päivä sujui tosi hyvin syömisten suhteen ja liikkumisenkin suhteen. Herkuttelu itseasiassa laittaa vain mielen matalaksi ja olotilan väsyneeksi. Silti onhan se mukavaa nautiskella joskus kohtuudella.

Olis sulle ihan oikein, että syömisten sairaalloisesta tarkkailusta huolimatta saisit oikein kunnon parin kymmenen kilon turvotuksen ja tajuaisit, ettei se kaikki tosiaan ole siitä kiinni miten syö!!! Nämä kun sattuu olemaan tosi yksilöllisiä juttuja.

Siinä oot oikeessa, että vauva ottaa tarvitsemansa ravinnon, mutta jos äiti pihtailee ruoan kanssa, se on sitten äiti joka voi huonosti.

Alkuperäinen kirjoittaja Werttiertti:
Eipä kestä :)

On se vain oikeasti kumma, että monesti meitä hyväkuntoisia pidetään jotenkin huonoina ihmisinä vaikka teemme kaikkemme ettemme aiheuttaisi kehollemme huonoja asioita. Ei se aina ole helppoa ja vaatii välillä kovaa tahdonlujuutta, mutta varmasti pystymme olemaan onnellisempia näin kun että ylimääräistä olisi paljon ja itsekseen itkeskelisimme.

Mutta yhtäkaikki, en missään nimessä halua tuomita kenenkään tapaa elää ja olla, joskus vain tuntuu, että miksi sitä "läskiä" kehutaan vaikka se ei varmasti ole terveellistä yhdellekään ihmiselle - tarkoitan sitten tuossa ihraa, en sitten ketään lihavempaa ihmistä vaan ihan sitä itseään , läskiä, ihraa, rasvaa... Ja kun itse tuntee näitä ylipainoisia ja vähän löysemmässä kunnossa olevia, niin tuntuu että heillä on hirmu hankala elää niiden painojensa kanssa ja ovat väsyneitä jne. Niin sitten se on vain ristiriidassa kaiken tämän puolustelun kanssa. Olisihan se kiva jos kaikki vain mässäilisi, päästäisiin kaikki niin helpolla... mutta se ei olisi terveellistä.

Mutta kerrankin hyvä, että tulee tämä puolikin täällä esiin, monesti vain hyssytellään ja haetaan sitä vertaistukea niille kiloille, kun pohditaan että juu on niin paljon tullut ja tuntuu pahalta, mutta onhan muitakin ja mässätään lisää. Ehkä joitakin asia tässä kärkkäydessä tulee ilmaistua liiankin voimakkaasti, mutta kyllä tässä pointtia taatusti on ja jokainen tämän "ylimääräisten kilon puolustaja" menköön sinne peilin eteen, ottakoon vaatteensa pois ja katsokoon itseään peiliin ja jos pystyy sanomaan että näin on erittäin hyvä, niin hyvä juttu. Mutta uskoisin että pieni pistos tuntuu aika monellakin.

Mutta osaltani olen varmaan tuonut mielipiteeni esiin, pahoittelen jos jollekin on tullut niistä pahamieli, muistakaa että en missään nimessä arvota ketään kilojen mukaan ihmisenä, ne ylimääräiset kilot eivät vain minun silmissäni näytä kauniilta, mutta minulla on erittäin rakkaita läheisiä myös ystävä- ja perhepiirissäni, jotka eivät ehkä ulkomuodoltaan täytä niitä minun "kauneusihanteitani" - vaikka rakastankin heitä ja pidän kyllä upeina ihmisinä, en haluiais heidän vartaloaan enkä heidän kuntoaan.... Olen onnellinen näin tiukempana (ja en ole sairaalloisen laiha, olen treenattu ja vartalostani löytyy lihasta, mutta ei sitä läskiä) . Ei tämä aina ole helppoa, mutta varmasti se terveellisempi reitti kaikinpuolin, ei siellä neuvolassa turhaan seurata niitä asioita miten paino kehittyy.

Pääasia on terveys, niinkuin joku sanoi, mutta se terveys ei tarkota kilojen keräämistä ylimääräisellä syömisellä.

Kiitos ja hyvää jatkoa kaikille :)

Niin, viikkoja takana 40 + 2 ja kiloja tullut 9, vaikka olen tarkkaillut syömisiäni, mielestäni ehkä liikaakin. Ja olen liikkunut ihan normaalisti (= paljon) koko raskauden ajan lukuunottamatta ihan alkuraskautta, jolloin väsymys ja pahoinvointi esti liikunnan harrastamisen. Joo, ahdistaa muakin nämä kilot, mutta minä tiedän, että suurin osa niistä jää sairaalaan, koska vauva painaa sen reilut kolme kiloa ja istukka, lapsivesi, verimäärä yms. tuo osan kiloista. Tiedän, että kroppaani on kertynyt myös rasvaa ja se ahdistaa, mutta tiedän myös sen, että se lähtee imettämällä. Enempää en olisi voinut raskauden aikana liikuntaa harrastaa enkä syömisiäni rajoittaa, joten minulle tuo 9 kilon painon nousu on se juuri oikea. Turvotusta minulla ei ole, onneksi.

Painonnousu on kuitenkin tosi yksilöllistä ja riippuu tosi paljon siitäkin millaisessa kunnossa ja kiloissa on raskauden alussa. Mun peruskunto on tosi hyvä ja siitä jaksavat muistuttaa neuvolassa joka kerta. Samoin jaksavat muistuttaa siitä, että sydänäänet kuuluvat hyvin, kun ei ole läskiä ja että verenpaine yms. ovat huippuluokkaa, koska olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Mutta automaattisesti se ei mene niin, hyväkuntoinen voi ihan yhtälailla saada kiloja ja turvotusta ja arvot voivat olla huonotkin. Kaikkea ei ihminen pysty itse kontrolloimaan ja kiitän onneani siitä, että olen näin hyväkuntoinen raskauden loppuun saakka. Ja olen kiitollinen siitä, että kiloja on tullut 9 kiloa eli tosi vähän.

Voi kiitos katriina! Toivottavasti tulit nyt oikein hyvälle tuullelle kun toivoit mulle 20kilon turvotusta sen takia kun mulle sitä ei aiemmin ole tullut ja kun niin tykkään elää terveellisesti. Totta ihmeessä ymmärrän ettei kaikki selviä raskaudesta ilman turvotusta vaikka kuinka söisi terveellisesti ja kohtuudella. En minä heitä ilku tai syyllistä. Se on tosiaankin niin yksilöllistä, mutta kai saan olla onnellinen siitä ettei minulla tätä ongelmaa ole ollut eikä näy tulevan nytkään? Samoin raskausarville ei monissa tapauksissa mahda mitään, toki jos lihoo useita kymmeniä kiloja niin saattaa revetä mutta monethan niitä saa vaikka kiloja tulisi ihan normaalimäärä, sekin kun on niin ihokudoksesta kiinni kelle tulee ja kelle ei. Kai saan olla kiitollinen myös omasta ihokudostyypistä, se kun ei repeä raskausaikana!

Tuossa kommentoit vielä että äiti voi huonosti jos pihtailee ruoan kanssa, niin minä voin ainakin varsin mainiosti! Pihtailen nimittäin herkkujen kanssa, enkä normaaliakaan ruokaa syö niin paljon että olisin aivan täys vaan tulee tunne että on saanut evästä mutta sinne saattais vieläkin mahtua muttei ole tarvetta vetää itseään ähkyyn.

On täällä niin kateellisia ja kitkeriä ihmisiä että huhhuh...

^ miksi sitten kirjoitit alkuperäisessä viestissäsi että joudut pitämään itseäsi nälissäsi jos kerta nyt niin kauhean terveellisesti elelet? kannattaa miettiä mitä kirjoittaa tai sitten pitää mölyt mahassaan... kyllähän se nyt järkikin (luulisi) sanovan että ei todellakaan ole terveellistä olla nälissään, olisit ottanut vaikka ompun ja näin voittanut sen nälän tunteen kuin sen että tulet tänne kirjottelemaan että pidät itseäsi nälässä. itseesi voisit mennä!!

Kannattaisi lukea kunnolla koko viestiketju ennenkuin alat solvaamaan siinä. Minähän menin syömään ruisleipää ja hedelmiä kun oli niin nälkä :D. Sillä hetkellä otti aivoon omat valinnat, kun olin edelleenki vetäny munkkia naamaan ja sen repsahduksen myötä teki mieli repsahdella lisää karkkia syöden sun muuta paskaa, mutta onneksi tulin kirjoittamaan tänne niin pystyin pitämään itseni ruodussa sen suhteen että valitsinkin sitten nälkääni sitä leipää ja hedelmää. Silti vähän nälkä jäi mutta tottakai se jää jos ei halua ylittää omaa päivittäistä energiantarvetta. Ei olis jääny nälkä jos olisin ollut ilman herkkuja!!!

Otsikko siis on hiukan harhaan johtava koska se oli sen hetken mielijohteesta kirjoitettu, koska se piti sillä hetkellä paikkaansa, mutta onhan se nyt selvinny teille jos osaatte lukea!

^ ja edelleen toistit myös äskenkin että jäi vähän nälkä... ja olisihan se omppu tms. ylittänyt totaallisesti sun päivän energiatarpeesi ja läskiä olisi tullut pilvin pimein joten valitsit sitten sen että pidät itsesi nälässä... joo todella tervettä!!! lukea kyllä osaan, ja ymmärränkin, tuntuu vain että toisilla täällä on pallo pahasti hukassa.
kiitti ja tämä päättää tähäh.

Mä olen ollut huolissani siitä, kun paino ei ole noussut kovin paljoa. Tällä hetkellä tullut 4kg ja viikkoja takana 28. Kuitenkin kun laskin päivittäiset kalorimäärät, niin siellä 2000 Kcal:ssa päivittäinen energiamäärät pyörii. En tosin kärsi turvotuksesta ja liikuntaa tulee harrastettua 3-6kertaa viikossa. Ei mulle ainakaan neuvolassa ole sanottu mitää siitä, että painoa ei olisi tullut tarpeeksi tai sitä olisi tullut liian vähän. Kohdun kasvu kulkee koko ajan yläkäyrällä ja vauvelikin on painoarvioltaan nelikiloinen syntyessään.

Kannattaisi lukea kunnolla koko viestiketju ennenkuin alat solvaamaan siinä. Minähän menin syömään ruisleipää ja hedelmiä kun oli niin nälkä :D. Sillä hetkellä otti aivoon omat valinnat, kun olin edelleenki vetäny munkkia naamaan ja sen repsahduksen myötä teki mieli repsahdella lisää karkkia syöden sun muuta paskaa, mutta onneksi tulin kirjoittamaan tänne niin pystyin pitämään itseni ruodussa sen suhteen että valitsinkin sitten nälkääni sitä leipää ja hedelmää. Silti vähän nälkä jäi mutta tottakai se jää jos ei halua ylittää omaa päivittäistä energiantarvetta. Ei olis jääny nälkä jos olisin ollut ilman herkkuja!!!

Otsikko siis on hiukan harhaan johtava koska se oli sen hetken mielijohteesta kirjoitettu, koska se piti sillä hetkellä paikkaansa, mutta onhan se nyt selvinny teille jos osaatte lukea!

En malta olla kurkkimatta tänne; mutta tosiaan, täällä on sellainen ilmapiiri, että jos asiat ovat jollakin muotoa "hyvin" jollakin, se halutaan painaa alas.

Kaikkien raskaana olevien tulee näyttää turvonneilta ja lihoa ja mielellään olla kiukkuisia kaikesta, neuvolat tekevät väärin kun tarkkailevat painoa, liikkuvia ihmisiä tulee mulkoilla pahasti, itsestään hyvää huolta pitäviä pidetään itsekkäänä ja pinnallisina jne. Sitten jos näistä asioista avautuu niin hyvä.

Jep. Hyvä meininki.

Mä en toivo kenellekään yhtään turvotuksia, kipuja, ylimääräisiä jenkkakahvoja, huonoa vointia, vaan kaikkea tätä hyvää mitä itse olen saanut kokea raskauksieni aikana. Nyt mietin miten ihmeessä edes tänne eksyin, kun googletin ihan jotain muuta. Keskustelupalstat on jossain määrin hyvä asia, mutta tuntuu että tänne on pesiytynyt aika outoa ja äkäistä sakkia.

Nälkä! tsemppiä sinulle, tuolla asenteellasi olet varmaan juuri se yksi niistä kauniista raskaana olevista ja hyväntuulisista naisista joita tuolla ulkona näkee. Hymyilen sinulle kun nähdään :D kaikkea hyvää ja ainakin minulla tuli entistä vahvempi tsemppi tästä :) tänään himotreeni ja terveellistä sapuskaa järkevästi. Taidan vähän vietellä miestäni pikkuseksyissä vaatteissa tänään.. stay upit jalkaan - ne kun voi laittaa ilman että tursuaa läskit reisisitä !!!! IHANAAAAAAA!!!!!!

ARGHHHH!!!!!

Ei raato, vaikka miten selittäisi niin ei haluta ymmärtää ei varmasti!!! Kuule jos sää syöt kokonaisen suklaalevyn päivässä nii sehän ei kauaa nälkää loitolla pidä toisin kuin jos sillä samallla määrällä söisit ruokaa ja leipää JA jotta et halua että päivittäinen energiantarpeesi silti ylittyisi tuosta repsahduksesta huolimatta, JOSTAINHAN se on pihdattava!!!!!!!!!!! Eri asia tietty jos se ei oo nii tarkkaa, mutta mulle se on. Samaa katson normaalitilassa. Ja ketut, johan sanoin että söin silti sitä ruisleipää ja hedelmiä ja sinä siinä toitotat etten edes hedelmää uskaltanu syödä!!!!!!!!! Osaat tosiaan lukea joo...

Sulle "onkohan riittävästi?" sanoisin että en olisi huolissaan, koska sanot syöväsi hyvin mutta myös liikut paljon, niin hankalapa siinä on painonkaan kauheita nousta jos kulutus on niin kovaa. Ja jos vatsa kasvaa ja lapsi kasvaa niin miksi pitäisi olla huolissaan? Sehän on vaan hyvä ettei tule ylimääräisiä kiloja, tosin monet täällä taputtaa käsiä niille jotka paisuvat kuin pullataikina ja syövät kaiken mitä mieli tekee.Minä kannustan terveellisiin elintapoihin myös raskausaikana.

Ja vissinä aion olla vastedeski nälissään jos teen niin tyhmästi että korvaan jonku aterian esim. suklaalevyllä tai isolla karkkipussilla. Siitähän kertyy jo yli tuhat kilokaloria ja mulla peruskulutus on 1700kcal nii eipä siinä hirveitä sen lisäksi kärsi syödä ettei liho. Ja kuitenkin paino on noussut ja tulee varmaan vielä muutaman kilon nousemaankin mutta tiedän sitte että se on raskauteen liittyvää nousua eikä mun ylisyömiseen liittyvää.

werttiertti: hymyillään kun tavataan :D:D:D:D:D:D:D olipa taas kiva kuulla kommenttejasi. Aioin itsekin lopettaa tän jauhamisen mutta ku kertakaikkiaan ottaa nuo jotku kommentit niin aivoon että pakko avautua ja jankuttaa samaa asiaa lisää ku porukka haluaa lukea kaiken väärin!
Huoh...

Mutta tosiaan kuten sanoit, mullakin vaan tuli tän keskustelun myötä entistä enemmän halu jatkaa valitsemallani tiellä. Siskoki tuossa just soitti ja pyys bodypumppiin joten taidanpa lähteä ja tulenkin sitten kaupan kautta ja haalin sieltä itselleni paljon tomaatteja, raejuustoa, sipulia, appelsiineja, kanan rintafilettä yms... kaikkea terveellistä ja ihanaa... NAM.

werttiertti: hymyillään kun tavataan :D:D:D:D:D:D:D olipa taas kiva kuulla kommenttejasi. Aioin itsekin lopettaa tän jauhamisen mutta ku kertakaikkiaan ottaa nuo jotku kommentit niin aivoon että pakko avautua ja jankuttaa samaa asiaa lisää ku porukka haluaa lukea kaiken väärin!
Huoh...

Mutta tosiaan kuten sanoit, mullakin vaan tuli tän keskustelun myötä entistä enemmän halu jatkaa valitsemallani tiellä. Siskoki tuossa just soitti ja pyys bodypumppiin joten taidanpa lähteä ja tulenkin sitten kaupan kautta ja haalin sieltä itselleni paljon tomaatteja, raejuustoa, sipulia, appelsiineja, kanan rintafilettä yms... kaikkea terveellistä ja ihanaa... NAM.

Se on monella jotenkin niin hankala uskoa jos jollakin asiat on hyvin, se on helpompi ajatella kaikesta negatiivisesti. heh, onneksi ei tarvitse elää sellaisten ihmisten kanssa. Treeni-intoa, taistellaan vaan niitä himoja vastaan, ehkä jatkossa kun se herkku houkuttelee, näemme nämä katkeroituneet, turvonneet möhömahat silmissä niin eip yhtäkkiä teekään enää mieli vaan se porkkana on herkumpaa :)

Nyt on jo riennättävä töihin - ai kauhistus kun tämä vie mennessään :)

On täällä niin kateellisia ja kitkeriä ihmisiä että huhhuh...

Itse asiassa tulin pahalle tuulelle lähettämästäni kommentista ja luettuani omasi. Kirjoitin oman raskaustarinani alle ja siitä voit todeta, että turvonnut en ole minäkään. Mutta tajuan sen, että vaikka tarkkailisin syömisiäni hullun lailla, se turvotus VOI tulla myös minulle.

Kateellisuudesta ei minun kohdalla ole kysymys, tosin voisin olla kateellinen, jos joku tosiaan saa pidettyä kilonsa kurissa juurikaan syömisiään tarkkailematta. Painonhallinta on myös tärkeä osa minun elämääni.

Enkä muuten väittänyt, että sinä voit huonosti. Sanoin, että äiti voi huonosti, jos kituuttelee nälissään, kun ei VOI syödä. Se oli yleinen huomautus, joka ei kohdistunut sinuun tai kehenkään muuhunkaan yksittäiseen ihmiseen. Ja tottakai jokainen sen tajuaa, että syömällä terveellisesti voi syödä hyvin näkemättä nälkää myös raskausaikana. Olen itsekin sortunut miettimään, että kun olen syönyt jotain herkkuja ja kalorimäärä on huima, en voi sen lisäksi syödä jotain terveellistä, koska kalorit paukkuvat yli , vaikka nälkä jää. Raskausaikana olenkin toteuttanut tämän niin, että olen jättänyt herkut syömättä, minulla on kyllä aikaa herkutella ja kituutella sitten nälkäisenä raskausajan jälkeenkin, jos kilot ahdistaa.

Miten te odottavat laskette kaloreita esim. levy suklaata ja niin ja niin paljon on tullut? Jätätte sitten ne terveelliset ruuat syömättä? Saako sikiö tarvitsemansa ravintoaineet suklaasta? Pelottavan kuuloista kun laskette että saatte normaalin 1700 kcal täyteen niin enempää ette syö. Eiköhän raskaana ollessa kuitenkin tarvitse enemmän kuin tuo perustarpeen...

Joka tapauksessa kuulostaa ihan kauhealle tuo ylikontrolloiminen!

Loppuvaiheessa tarvii syödä enemmän, tai kehotetaan syömään enemmän mutta silloinkin kyse on vaan parista leivästä ja maitolasillisesta. Tuo suklaalevy oli yksi esimerkki. Tosin senkin jo olen sanonut että harvoin tuollaisiin retkahdan ja kun retkahdan, sillon jää terveellinen ruoka vähemmälle siltä päivältä. Ja vitsit sehän se tuhoa aiheuttaa vauvalle, huoooh.

"täällä on sellainen ilmapiiri, että jos asiat ovat jollakin muotoa "hyvin" jollakin, se halutaan painaa alas"

Miten sen kukin näkee, hyvin ja hyvin. Musta vain aloituksesta paistoi ahdistus, sairaalloinen kontrolloimisen tarve, epäterve suhde ruokaan ym, ei niinkään mitkään positiiviset asiat.

Turha leimata tällaista asennetta kristisoivat läskeiksi, kateellisiksi ym. Itekin palauduin ihan ennalleni (vähän reilu 50kg), vaikka kiloja raskaudessa tulikin runsaasti. Voin raskauden aikana mainiosti. Söin hyvin ja jaksoin liikkua loppuun asti. En siis ole kateellinen, mutta vähän tökkii tuo aloittajan asenne ja kalorien sairaalloinen kyttääminen.

Ketjun edetessä olemme huomanneet, että aloittajalla ei olekaan mitään ongelmaa vaikka aluksi hän niin kirjoitti. Hän on vain sitä naistyyppiä, jotka jaksavat jauhaa ja jauhaa painostaan ja syömisistään...

Yhteistyössä