raskaana ollessa ei kärsi syödä mitään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nälkä!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ymmärrän terveellisen syömisen mutta en sitä että pitää olla _nälissään _ vaikka on raskaana. Normaalia ruokaa voi syödä sen verran ettei nälissään tarvitse olla, niin tiukka ei saa kilojen kyttäämisen kanssa olla. Minusta tuo on lähestulkoon sairasta, miten odottava äiti voi kituilla nälissään muutaman ylikilon pelossa, vaikka vauvan terveys on hänestä kiinni. Uskomatonta.

Joojoo, elä sitte ymmärrä tai ole ymmärtävinäs mun pointtia. Otetaanpa nyt esimerkki tuohon "nälissäään" asiaan. Eli jos esim.olen pöljyyksissäni vetässy kaks munkkia naamaan niin se on kilokaloreissa tosi paljon vaikka ei täytä juurikaan vatsaa. Näin ollen joudun pihtaamaan muusta ruoasta ettei päivittäinen energiantarve ylittyisi. Eli sillon kärsin siitä munkin syönnistä. Ja mietin kuinka monta leipää esim.olisin voinut munkkien sijaan syödä ja nälkä olisi poissa. Eli juuri tuon takia mun on kieltäydyttävä herkuista ettei tarvisi sitten olla nälkäinen. Sallin herkkuhetkiä itselleni kuitenkin 2-3kertaa viikossa pieniä määriä ja joskus toki tulee ylilyöntejäkin.

Ja sori, mutta mua naurattaa ihan kympillä tuo että yritetään pelotella että vauvani terveys on vaarassa kun en salli liikakiloja! Enemmän on vaarassa kuulkaas teidän emäntien vauvat jotka saavat jatkuvasti hirveät kasat ruokaa ja herkkuja. Sitte vielä hermona paasaatte niille äideille jotka aikovat pärjätä vähemmälläkin. Mutta elämä on ;)

Ei täällä olla puhuttu ylettömän mässäilyn ja epäterveellisen ruuan vetämisestä. Nyt sulla taitaa vain olla ongelma tuon asian kanssa, että joku muu syö paljon herkkuja. Ei sitäkään varmaan kukaan suosittele. Suurin osa täällä on koko ajan puhunut kunnon ruuasta, ei mistään herkkujen ylettömästä vetämisestä. hohoi..

Pakko avautua hieman, vaikka saakin varmasti osan kihisemään kiukusta; olen aina liikkunut hurjan paljon, lihasmassaa löytyy ja rasvat tosi alhaalla. 2 lasta ennestään. Olen harrastanut liikuntaa aina ihan melkeistä loppuun saakka - syönyt todella tiukassa ohjelmassa, en ole hirveästi antanut himoille valtaa ja olen taistellut niitä vastaan - kerran viikossa vähän herkutellut ja muutoin palannut taas ruotuun.Syön terveellisesti ravinto-ohjelman mukaan, jonka Personal Trainerini on minulle tehnyt. Olen palautunut synnytyksistä todella nopeasti, kiloja molemmissa tullut VAIN 4 - 6 kg lisää, olen näyttänyt hyvältä, ollut energinen, iho ja hiukset on ollut hyvässä kunnossa, mies on tykännyt kun peppu on pysynyt piukkana raskauksienkin ajan ;) ja tässä taas mennään 32 vkolla - 4 kg tullut lisää, osittain varmasti kun nyrjäytin polveni ja jouduin liikunnasta antamaan periksi vähäksi aikaa...mutta nyt taas kunnossa ja treenaan.. minun elämäntapani ja onnellisuuteni tulee siitä että näytän kauniilta myös raskaana, syön terveellisesti, olen energinen ja tiedän että raskauden jälkeen näytän hyvältä ilman sitä läskikerrosta ympärilläni. Jos painoni nousisi huimasti, paikat höllyisivät niin sata varmasti stressaisin enemmän. Ystäväni on myös raskaana, hän on vkolla 29 ja painoa tullut jo 9 kg ja hän on masentunut, mutta ei tee asialle mitään ja kaikki vain lähellä sanoo, että voi kuule älä nyt välitä, se kuuluu asiaa kun on raskaana ja nauti nyt vain olostasi. Ystäväni ei selkeästikään voi nauttia olostaan kun on aivan turpeena ja kropan kunto ja muukin kunto selkeästi huonompi. Jos hän olisi vain viitsinyt vähän pitää tiukempaa kuria itsensä kanssa niin varmasti olotila olisi huomattavasti onnellisempi ja hän stressaisi vähemmän. Toki on varmasti ihmisiä joille ylipaino ei ole ongelma - olkoon he onnellisia siinä olotilassaan, jos kerran voivat olla. Minä en ole onnellinen jos painoa tulee, pitäkää pinnallisena tms. mutta kaksi tervettä ja äärimmäisen reipasta poikaa olen tähän maailmaan saanut tällä tavoin ja uudelle tulokkaalle samanmoiset olotilat olen luonut. Se on kumma kun monelle tällainen elämäntapa tuntuu olevan jotenkin väärää, ja kun näytän ikäistäni nuoremmalta ja kehoni kunto on todella hyvä niin kyllä uskallan väittää että näin pidän kehoni lapselleni huomattavasti turvallisempana kuin että söisin niin että kiloja kertyy huomattavasti ja en liikkuisi yms.

Että näin. Ja sitten, jotenkin tuntuu että sitä tätä elämäntapaa pahiten kritisoi ne, jotka kun tulevat viereeni seisomaan ja huomaavat että vaikka samoilla viikoilla ollaan niin se peppu on huomattavasti leveämpi ja naama norsunv...lla ja tukka hapsottaa ja naama turvoksissa. Kun minä kauniin masuni kanssa ja tiukoissa vaatteissani saan ihania ihailevia katseita ja kehuja kuinka raskaus pukee minua. Minä olen järjettömän onnellinen näin. Sitä ei voi kukaan minulta riistää :)
Tsemppiä kaikille jotka elävät näin ja pitävät sekä itsestään ja kehostaan huolta urheilemalla, syömällä hyvin ja järkevästi - että lapsestaan pitämällä itsensä hyvällä ja onnellisella mielellä :)

Kiitos werttiertti vastauksestasi!!Oikeesti nyt pääsi kunnon naurut!Kirjoitit niin osuvasti ja hauskasti :) Juuri tuota mieltä olen itsekin. Niin sitä minunkin olotilaani ihastellaan ja kuinka vatsa on kauniin muotoinen ja miten hiukset kiiltää ja iho on hehkeä ja miten en turpoa yhtään ja miten en levene muualta kuin vatsasta jne jne. Mutta eikai siinä, kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Hyvä olo on aina seuraavana aamuna kun tietää että taas edellinen päivä sujui tosi hyvin syömisten suhteen ja liikkumisenkin suhteen. Herkuttelu itseasiassa laittaa vain mielen matalaksi ja olotilan väsyneeksi. Silti onhan se mukavaa nautiskella joskus kohtuudella.

"no eipä" : en ollutkaan kun oli nälkä, koska olin syönyt aamulla ne kaks munkkia. Olis vaan tehnyt mieli lisää niitä ja kunnon ruokaa ja karkkia ja ja ja mutta piti tyytyä ruisleipään ja hedelmiin ettei mene yli äyräiden ;)

Eli tavallaan olen kuitenkin onnellinen että itsekuri on näin kova, koska se näkyy positiivisesti ulkonäössä ja olotilassa, mutta toisaalta se tympii silloin kun en anna lupaa mässyttää mielin määrin kun himo iskee. Mutta väliaikaistahan tämä on. Kyllä ne ihmeelliset mieliteot hävis ainakin edellisessä raskaudessa siihen kun sain synnytettyä lapseni.

Näköjään en olekaan ollenkaan epänormaali kontrolloidessani syömisiäni tarkkaan raskausaikana ja muulloinkin :) Onhan teitä muitakin sentäs! Kiva kuulla :)

Alkuperäinen kirjoittaja nälkä!:
Kiitos werttiertti vastauksestasi!!Oikeesti nyt pääsi kunnon naurut!Kirjoitit niin osuvasti ja hauskasti :) Juuri tuota mieltä olen itsekin. Niin sitä minunkin olotilaani ihastellaan ja kuinka vatsa on kauniin muotoinen ja miten hiukset kiiltää ja iho on hehkeä ja miten en turpoa yhtään ja miten en levene muualta kuin vatsasta jne jne. Mutta eikai siinä, kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee. Hyvä olo on aina seuraavana aamuna kun tietää että taas edellinen päivä sujui tosi hyvin syömisten suhteen ja liikkumisenkin suhteen. Herkuttelu itseasiassa laittaa vain mielen matalaksi ja olotilan väsyneeksi. Silti onhan se mukavaa nautiskella joskus kohtuudella.

Aivan - vaikka helppo tapa olisi varmasti lysähtää tuohon sohvalle, ottaa iiiiiisssooooo pussillinen sipsejä, jädeä, ah - nameja ehkä vähän limsaa ja jotain herkkua vielä, ja mättää ne kaikki - nam - mutta en tee sitä kun sitten tulee taatusti huono fiilis ja turvottaa... joskus toki voi vähän, mutta mieluummin "kituutan" ilman sitä hetken himoa kun että aiheutan sillä isomman ongelman itselleni. Ei se porkkana paremmalle maistu vaikka kuinka yrittäisi silmät sulkea ja ajatella sitä herkullisena suklaapatukkana - mutta hitto vie en sitä vaihda siltikään siihen suklaapatukkaan - vaikka kuinka kuola valuisi. Tiedän, että herään aamusta koiran kanssa lenkille paljon energisempänä ja onnellisempana kun voin miettiä että olen pysynyt vahvana eikä tarvitse miettiä ylimääräisiä hylleröitä. Mutta tosiaan kaikki taaplaa tavallaan - mutta äärimmäisen väärin tuomita meitä, jotka oikeasti pidämme itsestämme ja lapsestamme varmasti näin parempaa huolta kun sillä että kerryttäisimme ylimääräistä, masentuisimme siitä, mahdollisesti kuntomme laskisi, liikkuminen vaikeutuisi jne. Uskon vahvasti, että kieltäytyminen tuollaisesta "kyllä raskaana pitääkin herkutella, syödä enemmän, laiskotella yms" asenteesta ja välillä sitten vähän kituutellakin näiden typerien porkkanoiden ja salaattien yms. kanssa niin että pysyy keho terveenä. Ja kyllä se heijastuu kaikkeen , siihen ukkokultaankin - ei raukka joudu kauhean marmattajan kanssa asumaan, joka valittaa koko ajan ja ukko parka ei uskalla katsoa muita naisia millään silmällä kun kylkeen tulee "tikarista" samantien.... ei saa meidän ukko kultia kiusata - ne raukat muutoinkin joutuvat kokemaan kovia meidän raskauden aikana - antakaa niille nyt vähän helpotusta ja pitäkää itsestänne huolta, saatte ne näissä hulluuushimoissa kokonaan itsellenne kun näytätte hyvältä ettekä laita niitä ahtaalle kun omasta kehosta on epävarma olo ja masentaa. Lenkkeilkää ja syökää hyvin, kannattaa ehdottomasti pyytää apua vaikka Personal Trainerilta (huom! ei mistään salien oma-ohjaajilta.. vaan ihan ammattitaitoisilta Personal Trainereilta - itselläni on ollut FAF:in kouluttama PT jo 4-5 vuotta ja heikkoina hetkinä on niin ihana kun joku neuvoo ja pitää huolen että pidän huolen itsestäni ;) maksaa todella itsensä takaisin - eikä se niin hirmu kallista loppupelissä edes ole. Joskus meilläkin on ollut tiukempaa taloudellisesti, mutta kyllä olen aina pystynyt sen maksamaan ja vähän pihistämään jostain muusta. Suosittelen lämpimästi. FAF:in kouluttamat PT:t on varmaan suomessa arvostetuimpia mutta kai niitä muitakin on... - mutta oikeasti olen varma, että moni nainen haluaa näyttää hyvältä eikä varmasti ole onnellinen kun niitä kiloja kertyy. Mutta ne pystyy pitämään aisoissa järkevällä tavalla. Se, että joku urputtaa jos liikut paljon (toki pitää huomioida ne omat tuntemukset, ei saa missään nimessä aiheuttaa vauvalle vahinkoa tälläisella - mutta liikkuminen on varmasti terveellistä kaikinpuolin ja tässäkin nuo ammattilaiset tietävät mikä on järkevää ja mikä ei) on ihan taatusti tietämättömyyttä ja sellaisten ihmisten päähänpinttymä jotka ovat liian laiskoja itse ja menevät itse siitä mistä aita on matalin, eli sinne sohvalle, johon välillä meitä kaikkia ne pienet äänet houkuttelevat...
Mutta näen kyllä kaupungilla paljonkin kauniita ja terveen hoikkia raskaana olevia naisia, heistä huokuu sellainen tasapaino ja liikkuminen on kauniin näköistä ja helpon näköistä, kun sitten sellainen vähän enemmän extraa hankkineempi sitten vaappuu hyvin hankalasti ja varmasti käy hengityksen päälle ja jalkoja särkee jne... ja varmasti selkä on koetuksella...

Mutta tsempataan me vain ja pidetään mieluummin tästä pienemmästä stressistä kiinni (eli niiden namusten houkutuksille kieltäytymisille) kun että tartutaan siihen "helpompaan" tiehen (sohva ja ne sluprs - herkut, tai ylipäätänsä kahden edestä syömiset...) ja hankittaisiin sitä myötä paljon isompi stressi meidän pikkuisillemme. Nyt suihkuun - muksut ovat viikonlopun ukon kanssa mummolassa maaalla ja minulla ihana kotiviikonloppu itsekseni, huomenna aamulla venyttelyyn, sitten kasvohoitoa ja muuta hemmottelua, illalla ystävien kanssa illastamista meillä kotosalla...Ihanaa.

kysymys? eikö voi olla kaunis, hiukset hohtaa yms jos niitä kiloja on tullut enemmän?? ei ilmeisesti, jos on tullut kiloja enemmän kuin 8 niin oot kamala hapsu tukkainen, lihava, naama norsunv*tulla yms... tälläisen kuvan mä ainakin nyt sain tiedän kirjoituksistanne...

Justjoo... kannattaa taas ottaa niin pilkun tarkasti. Tuo nyt oli vain kärjistetty esimerkki. Tottakai voi olla kaunis vaikka kiloja tulisikin enemmän!Se on ihan mistä tykkää. Mutta itselle se ei sovi. Mulle se 9kiloakin oli edellisessä raskaudessa liikaa. Tai sanotaan että tuo on ehdoton maksimi. Nyt todennäköisesti ei tule tuotakaan määrää kun näin jatkan. Ja sekös muita harmittaa, tosin ei minua.

Ystäväni oli normaalipainoinen ja vahti tarkkaan syömisiään raskauden aikana.Painoa ei tullut yhtään omien kilojen lisäksi, joten jo sairaalasta lähtiessään hän painoi vähemmän kuin ennen raskaaksi tuloaan. No vauva ei ilmeisesti "nälkäkuurista"ollut tykännyt ja osoittautui todella hankalaksi. Ystäväni maito ei riittänyt vauvalle alkuunkaan, joten vauva huusi nälkäänsä.Lisäksi sillä oli vatsavaivoja, joita korvikeruokinta lisäsi, joten valvoi muutenkin yöt. Normaalipainoinen ystäväni riutui jatkuvan valvomisen ja vauvan kantamisen johdosta niin laihaksi että alkoi olla jo vaarallisissa mitoissa. Kyllä se vaan niin on ett ne lisäkilot on ihan tarkoitettuja ja raskauteen kuuluvia!!!Toki jokainen haluaa pitää kropastaan huolta ja palautua entisiin mittoihin, mutt sen aika on sitt myöhemmin.Katsokaa peiliin: asetatteko kulttuurin määrittelemän"on oltava laiha"- ajattelun tärjeämmäksi kuin oman lapsenne? lapsen etu on hyvinvoiva, jaksava äiti joka pystyy lapsen hoitamaan ja ruokkimaan. Liioittelua toki voi välttää eli raskausaikana mässäämistä!

Alkuperäinen kirjoittaja öhöö...:
kysymys? eikö voi olla kaunis, hiukset hohtaa yms jos niitä kiloja on tullut enemmän?? ei ilmeisesti, jos on tullut kiloja enemmän kuin 8 niin oot kamala hapsu tukkainen, lihava, naama norsunv*tulla yms... tälläisen kuvan mä ainakin nyt sain tiedän kirjoituksistanne...

Kauneus on katsojan silmissä, eikä ne kilot suoraan tee hapsu tukkaa yms. se oli vain esimerkki siitä mitä voi olla.
Omasta mielestäni en ole kauneimmillani jos minulla on ylimääräistä. Se on minun mielipiteeni. En myöskään ehkä pidä ylimääräisiä kiloja oman kauneusihanteeni yläpäässä, en tarkoita etteikö joku voisi näyttää ihan hyvältä, mutta itse olen tyytyväisempi kun olen hoikka ja hyvässä kunnossa ja kieltämättä pidän hoikkaa vartaloa kauniimpana kun lihavaa - se ei tarkoita että arvottaisin ihmisiä sen mukaan , minulla on ystävinä myös ylipainoisia, aivan upeita ja rakkaita minulle, mutta tiedän minkälaisia itsetunto-ongelmia ja minkälaisia asioita he painonsa vuoksi käyvät läpi ja usein tuntuu että voikun he voisivat olla itseensä yhtä tyytyväisiä kun minä niin elämästä voisi taas nauttia astetta enemmän. Tai ainakin olisi muutama ongelma vähemmän kun ei tarvitsisi painia tuollaisten asioiden kanssa... toki minullakin on päiviä kun katson peiliin ja siellä ei mikään ruusunnuppu katsele vastaan, mutta en käy näitä ajatuksia usein läpi. Olen myös nähnyt miten ihminen joka on ollut ylipainoinen - ei nyt mikään aivan järjetön, mutta kuitenkin, paininut aivan turhien asioiden kanssa ja hänen miehensä minun winkistä hankki hänelle Personal Trainerin ja herranisä missä kunnossa tämä nainen on ja mikä muutos; nainen on todella onnellinen, näyttää paremmalta, ja kyllä se norsun...tun naama on muuttunut säihkyväksi hymyksi ja kyllä, tukkakin näyttää paremmalta. Kokonaisuuteenhan se vaikuttaa.. Hän pudotti ilmeisesti viimeisimmän tiedon mukaan 13kg ja kyllä se on kohentanut hänen olemustaan ja mieltään. Paljon onnellisemman oloinen pakkaus ! Mutta tosiaan, meillä on kauneusihanteet kaikilla erilaisia, itse pidän esim. kun naisella on tummat hiukset, siniset silmät, hoikka ja treenattu vartalo - ei fitness mutta että näkee että on olkapäitä, pieni ja pyöreä kiinteä peppu ja hei, vieläpä rinnat - vaikka sitten silikonit, mutta että löytyy rintoja jne. Ei kai se tee minusta huono ihmistä että pidän tällaisista asioista ja itse tähtään tiettyihin asioihin? kun välillä tuntuu että on väärin pitää tietyntyyppisistä asioista, niin olet huono ihminen ja ei missään nimessä saa sanoa ettei pidä läskistä. En pidä. Inhoan läskiä. Inhoan hyllyviä takapuolia, selluliittia jne... nyt sanoin sen!!!! En halua sitä itselleni mistään hinnasta, ja olen valmis tekemään töitä sen eteen, vaikka joudunkin välillä elämään tiukempaa reittiä kun se helpompi ja laiskempi tie. Jos joku tykkää niistä asioista ja pystyy niiden kanssa elämään niin ettei ne koskaan häiritse, niin hyvähän se on . Pääse varmuudella helpommalla kun minä. Minä teen töitä itseni eteen kuitenkin hyvillä mielin ja nautin työni tuloksista. Ja taitaa nauttia moni muukin :) ja ihanaa kun tulee kesä niin saa nähdä taas kauniita, treenattuja naisia, raskaana tai ei raskaana, vähän vähemmissä vaatteissa. Ja kyllä minun mielestäni ne minihameet ja napapaidat on parempi jättää kaappiin jos sieltä välistä pursuaa tavaraa enemmän kuin mitä sinne sisään mahtuu, ei näytä hyvältä ei. Tämä on minun mielipiteeni, ikävää jos jotain loukkaa, mutta en usko että sellaisia loukkaa millään muotoa joilla on asiat hyvin, eli ne makkarat on hyväksytty siihen omaan vartaloon ja voi olla tyytyväine itseensä, mutta jos tuntuu pistos jossakin, niin ehkä sittenkin toivoo olevansa hoikempi... Samoin voin sanoa, että minusta ei ole kauhean kaunista kun naisella on yliblondattu luonnoton tukka, se näyttää kauhealta, halvalta... mutta joku toinenhan voi viihtyä hyvinkin siinä ja inhoaa sitten minun ruskeaa tukkaani. Mutta jos ei viihdy niin eikös se kannata värjätä? Sama vartalolla, jos ei viihdy niin mars tekemään jotain. Juuri tuli se biggest looser tai mikä se oli jossa 2 pariskuntaa pudotti painoa häitä varten. Ja kyllä he olivat varmasti miljoona kertaa onnellisempia sen jälkeen...

Mutta kyllä minä haluan tsempata sellaisia, jotka ajattelevat kuten minä...
Niin.

Kaikki edelleen taaplaa tavallaan, ja mun puolesta jos joku viihtyy extrakiloissaan ja onnellinen niin sehän on oikein fine. Mutta usein vain näkee että olo epämiellyttävä, ja monella hyvinkin epävarma olo, kun peilistä näkyy turhia muhkuroita joille olisi voinut tehdä jotain. Mutta jos jotain ne eivät REHELLISESTI haittaa niin hyvä, kunhan on terve.

Meitä on vain monia, joille se kauneusihanne on se hoikka, treenattu, kiinteä - myös raskaana ollessaan ja joille sellainen olomuoto tuo paljon paremman ja tasapainoisemman olon, kuin ne ylimäääräiset kilot.

Alkuperäinen kirjoittaja Esimerkkinä::
Ystäväni oli normaalipainoinen ja vahti tarkkaan syömisiään raskauden aikana.Painoa ei tullut yhtään omien kilojen lisäksi, joten jo sairaalasta lähtiessään hän painoi vähemmän kuin ennen raskaaksi tuloaan. No vauva ei ilmeisesti "nälkäkuurista"ollut tykännyt ja osoittautui todella hankalaksi. Ystäväni maito ei riittänyt vauvalle alkuunkaan, joten vauva huusi nälkäänsä.Lisäksi sillä oli vatsavaivoja, joita korvikeruokinta lisäsi, joten valvoi muutenkin yöt. Normaalipainoinen ystäväni riutui jatkuvan valvomisen ja vauvan kantamisen johdosta niin laihaksi että alkoi olla jo vaarallisissa mitoissa. Kyllä se vaan niin on ett ne lisäkilot on ihan tarkoitettuja ja raskauteen kuuluvia!!!Toki jokainen haluaa pitää kropastaan huolta ja palautua entisiin mittoihin, mutt sen aika on sitt myöhemmin.Katsokaa peiliin: asetatteko kulttuurin määrittelemän"on oltava laiha"- ajattelun tärjeämmäksi kuin oman lapsenne? lapsen etu on hyvinvoiva, jaksava äiti joka pystyy lapsen hoitamaan ja ruokkimaan. Liioittelua toki voi välttää eli raskausaikana mässäämistä!

Miten minä olen jaksanut lapseni hoitaa kun painoa ei ole juurikaan tullut? pojat on terveitä, ei juurikaan mitään sairastellut, vahvoja ja iloisia ja onnellisia kuten äitinsäkin ja myö isänsäkin. Eikähön tässäkin ole kuule eroja myös ihmisissä, samoin voin kertoa joistakin kunnolla lihonneista, jotka on synnytyksen jälkeen olleet niin huonossa fyysisessä kunnossa, kun kunto on laskenut jne että lapsesta ei ole kunnolla jaksanut huolehtia tai itsestään jne. Muutama lisäkilo varmasti tuleekin, mutta se on todellakin vain muutama, muut johtuu sitten muusta.

Ekassa raskaudessani mulle tuli 10 kg, joka on normaali melko vähäinenkin määrä normaalipainoiselle. Ylimääräiset kilot lähtivät nopeasti pois imetyksen aikana, vaikka imetysaikana mulla oli kaikenlaisia himoja, enkä todellakaan kaloreita laskenut. Odotsuaikanakin, varsinkin alussa, tuli herkuteltua ja liikuin tosi vähän. Minulla ei ollut ollenkaan nesteitä ja turvotusta, olin oikein hyvänvoivan, kauniin ja raikkaan näköinen :) Ja kaikki tämä, vaikka en rehkinyt kuntosaleilla ja alskenut kaloreita ;)

Kuten moni sanoi, 9 raskauskiloa hoikalle ihmiselle on liian vähän. Vararavintoa kropan on pakko kerätä, jotta imetys onnistuu, eikä lapsi ime kaikkea äidistä. Ystäväni laihtui liikaa imetyksen aikana; muutama lisä kilo ei olisi ollut pahitteeksi.

Jos ei tämä ole trolli, niin olet kyllä ihan oikeasti idiootti! Voitko oikeasti olla noin sairaalloisen kiinnostunut painosi kehityksestä kiloina ollessasi raskaana? Itselleni tuli liki 25 kiloa painoa, joista n. 15 putosi parissa viikossa nesteenä ja loput seuraavina kuukausina puoleen vuoteen mennessä imettäessä.
Aiotko sitten vauvasi painoakin vartioida, kun se syntyy? Ettei olisi liian pulska? Anna nyt hyvä ihminen ravintoa sille lapselle, ajattelet sitten taas myöhemmin enemmän itseäsi.

siis saahan ja pitääkin raskauden aikana syödä terveellisesti mut ei se sitä tarkota et pitää nähdä nälkää. Voit varmaankin vetäistä yhden hedelmän naamariin kun nälkä yllättää en jaksa uskoa että se painoasi paljon hetkauttaa puolelta toiselle. Ja se paino sais tosiaan nousta sen n. 10-15kg. jopa mulle joka olin lievästi ylipainoinen ennen raskautta, sanottiin et paino sais nousta 12kg, se nousi sen, ja nyt on kaikki kilot lähteny ja vielä 3kg muitaki läskejä. Ja synnytyksestä vajaa puol vuotta. Eli syö ihmeessä jos on nälkä! Ja mä en sit kattonu tippaakaan mitä suuhuni laitoin.

Normaalipainosen ei todellakaan tarvii kyttää jokaikistä kaloria, jonka suuhunsa lykkää. Mutta niinku nyt tässäkin ketjussa loistaa sairaalloinen laihuuden ihannointi! Ylimääräsiä kiloja ei saa tulla edes raskausaikana. Ja ikävä kyllä, neuvolassakin ahdistetaan alusta asti sillä painon tarkkailulla ja jos antaa himoilleen periks ja lihoo, ollaan siitä hysteerisen huolissaan. Ite oon mässäilly ihan normaalisti molempien raskauksien aikana. Aineenvaihdunta on vaan erilainen, joten sitä painoakin sitte kertyy. Normaalisti olen 158/60, esikoista odottaessa pahimmillaan 84kg. 7kk synnytyksestä painoin 57kg, enkä todellakaan laihduttanu ja kytänny kaloreita. Onneks mä voin vielä muutaman pullan jälkeen syödä nälkääni, jos nälkä yllättää! :P

jos joutuu pitämään itseään nälässä ettei vaan kerry "liikaa" kiloja raskausaikana niin on asiat huonosti. kuten moni täällä on jo sanonut vararavintoa kerätään imetysaikaa varten... mutta mitä mä nyt näistä parista todella tiukasta kilonkyttääjästä sain kuvan niin tuskin he edes imettävät, tissithän siitä roikahtaa...
tässä taas näkee kuinka pinnallisia toiset jaksavat olla, kiloja ei saisi tulla edes raskausaikana vaikka se on nyt luonnollista että niitä väkisinkin tulee. kannattaako niitä lapsia edes alkaa tekemään jos pelkää että se oma kroppa menee noin piloille? hyvältä saa ja voi näyttää ja syödä terveellisesti mutta se että aletaan pitämään itseään nälässä muutaman kilon takia niin hohhoijaa...

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta!!:
jos joutuu pitämään itseään nälässä ettei vaan kerry "liikaa" kiloja raskausaikana niin on asiat huonosti. kuten moni täällä on jo sanonut vararavintoa kerätään imetysaikaa varten... mutta mitä mä nyt näistä parista todella tiukasta kilonkyttääjästä sain kuvan niin tuskin he edes imettävät, tissithän siitä roikahtaa...
tässä taas näkee kuinka pinnallisia toiset jaksavat olla, kiloja ei saisi tulla edes raskausaikana vaikka se on nyt luonnollista että niitä väkisinkin tulee. kannattaako niitä lapsia edes alkaa tekemään jos pelkää että se oma kroppa menee noin piloille? hyvältä saa ja voi näyttää ja syödä terveellisesti mutta se että aletaan pitämään itseään nälässä muutaman kilon takia niin hohhoijaa...

Siinä tapauksessa varmasti on ikävää jos joutuu nälissään täysin olemaan, en kuitenkaan usko, että tässä ihan siitä on kyse; jos syö 6 terveellistä ateriaa päivässä ja liikkuu hyvin, niin kyllä se elimistö on ihan eri pohjalla kun liikkumattomalla ja "kahden edestä" syöjällä ja kovasti ylipainoa keräävällä. Nälkä tuskin tässä suoraan on - enemmän se on kieltäytymystä niistä ylimääräisistä makupaloista - joka saattaa aiheuttaa pientä tahtojen taistelua... Eikä kilonkyttääjät pelkää tissien rupsahtamista, todennäköisesti tissit heillä pysyy paremmin terhakkaana kun hirmu meijereiden kerääjillä ruuan avulla. Ja tuo tuomitseminen on niin väärin, jos joku on onnellisempi niin että pystyy kieltäytymään, pitää itsestään terveellisellä tavalla huolta ja pitää huolen siitä ettei ylimääräistä kerry, toki vähän ja varmasti huolehtii myös lapsen terveydestä "kyttäämällä" ettei lapsi syö mitä tahansa ja ei ole sitten se pulska napero jota kiusataan. Että kyllä tämä terveellinen tapa on varmasti fiksua ja siihen tulisi kannustaa. toki sairaalloinen nälässä oleminen, itsensä riuduttaminen ja lapsen riuduttaminen on todella väärin, mutta oikeasti - ei ole väärin pitää itseään kurissa ja terveenä liikkumalla ja syömällä oikealla ja terveellisellä tavalla.

Voi kauheus, mitä vastauksia osa teistä lähettää! Siis ihan järjetöntä syyllistämistä! Kuulkaa mun esikoiseni on mennyt kokoajan normikäyrällä ja on ehkä hiukan lapsenpyöreäkin, ei todellakaan mikään nälkää nähnyt lapsi! Saa aina aamupuuron, kaks lämmintä ateriaa päivässä, hedelmiä, leipää, jogurttia ja herkkujakin silloin tällöin ja yhdessä liikutaan ja leikitään!

Enhän minä ole sanonut etten yhtään raskauskiloa anna tulla! Onhan niitä tullut jo se mainitsemani 5,5kg! Mutta en minä tahdo enempää jos se vaan tällä tavoin onnistuu. Ei nyt katastrofia pääse syntymään vaikka vielä muutama tulisikin. Mutta huolehdin tosissaan että syön pääosin erittäin terveellisesti ja monipuolisesti mutta kuitenkin kevyesti ja liikun. Minä en myöskään ole onnellinen jos ämppään niin paljon kuin mieli tekee. Heti on olo laiskempi ja näytänkin kauhealta kun en ole tyytyväinen.

Ja tuosta imettämisestä, ainakin minä imetän lapseni! Esikoisen imetin yksivuotiaaksi asti ja niin teen tämän toisenkin kohdalla. Tärkeintä ravintoa mitä lapselleni voin antaa!Enkä todellakaan mieti rupsahtaako rintani, eivät jostain syystä kyllä ole pahemmin rupsahtaneet samoin ainuttakaan raskausarpea ei kehossani ole. Olisko jotain tekemistä sillä etten ole kerännyt kauheita määriä ylimääräisiä raskauskiloja?

Ja edelleen, kyllä oon kuullut että monilla hurjasti lihoneilla voi olla yhtä hyvin tosi hankalia lapsia, itkuisia, huonosti syöviä jne. Ei se taida ihan siitä syömisestä tai syömättömyydestä johtua ja kuitenkin homman nimi on se että minä SYÖN mutta kituutan jos olen tehnyt huonoja valintoja. Siksi niitä repsahduksia ei tapahdu usein. Eiköhän se tupakka, alkoholi ja huumeet ole ne pahimmat. Tokihan kaikki vauvat ovat yksilöitä ja toiset vain ovat helpompia kuin toiset vaikka äiti kuinka olisi hyvin huolehtinut itsestään ja vauvastaan raskausaikana....

Kannattais varmaan teidän syyllistäjienkin pikkasen katsoa mitä suuhunne laitatte. Huono itsekuriko teidät ajaa syyllistämään muita äitejä surkeiksi ja itsekkäiksi ja kehtaatte vielä väittää ettei aiota edes imettää!

Vaan olipa taas ihana nousta aamulla kun olo oli niin kevyt ja paino pysyy ennallaan. Nälkäkin oli joten menin keittämään kupin kahvia ja söin lautasellisen kaurapuuroa johon lisäsin ruokalusikallisen kasviöljyä ja kasan mustikoita, lisäksi lasi maitoa ja kaks hedelmää. Nyt tässä juon hiljakseen vettä että suolikin tyhjenis...

Voi kauheus, mitä vastauksia osa teistä lähettää! Siis ihan järjetöntä syyllistämistä! Kuulkaa mun esikoiseni on mennyt kokoajan normikäyrällä ja on ehkä hiukan lapsenpyöreäkin, ei todellakaan mikään nälkää nähnyt lapsi! Saa aina aamupuuron, kaks lämmintä ateriaa päivässä, hedelmiä, leipää, jogurttia ja herkkujakin silloin tällöin ja yhdessä liikutaan ja leikitään!

Enhän minä ole sanonut etten yhtään raskauskiloa anna tulla! Onhan niitä tullut jo se mainitsemani 5,5kg! Mutta en minä tahdo enempää jos se vaan tällä tavoin onnistuu. Ei nyt katastrofia pääse syntymään vaikka vielä muutama tulisikin. Mutta huolehdin tosissaan että syön pääosin erittäin terveellisesti ja monipuolisesti mutta kuitenkin kevyesti ja liikun. Minä en myöskään ole onnellinen jos ämppään niin paljon kuin mieli tekee. Heti on olo laiskempi ja näytänkin kauhealta kun en ole tyytyväinen.

Ja tuosta imettämisestä, ainakin minä imetän lapseni! Esikoisen imetin yksivuotiaaksi asti ja niin teen tämän toisenkin kohdalla. Tärkeintä ravintoa mitä lapselleni voin antaa!Enkä todellakaan mieti rupsahtaako rintani, eivät jostain syystä kyllä ole pahemmin rupsahtaneet samoin ainuttakaan raskausarpea ei kehossani ole. Olisko jotain tekemistä sillä etten ole kerännyt kauheita määriä ylimääräisiä raskauskiloja?

Ja edelleen, kyllä oon kuullut että monilla hurjasti lihoneilla voi olla yhtä hyvin tosi hankalia lapsia, itkuisia, huonosti syöviä jne. Ei se taida ihan siitä syömisestä tai syömättömyydestä johtua ja kuitenkin homman nimi on se että minä SYÖN mutta kituutan jos olen tehnyt huonoja valintoja. Siksi niitä repsahduksia ei tapahdu usein. Eiköhän se tupakka, alkoholi ja huumeet ole ne pahimmat. Tokihan kaikki vauvat ovat yksilöitä ja toiset vain ovat helpompia kuin toiset vaikka äiti kuinka olisi hyvin huolehtinut itsestään ja vauvastaan raskausaikana....

Kannattais varmaan teidän syyllistäjienkin pikkasen katsoa mitä suuhunne laitatte. Huono itsekuriko teidät ajaa syyllistämään muita äitejä surkeiksi ja itsekkäiksi ja kehtaatte vielä väittää ettei aiota edes imettää!

Vaan olipa taas ihana nousta aamulla kun olo oli niin kevyt ja paino pysyy ennallaan. Nälkäkin oli joten menin keittämään kupin kahvia ja söin lautasellisen kaurapuuroa johon lisäsin ruokalusikallisen kasviöljyä ja kasan mustikoita, lisäksi lasi maitoa ja kaks hedelmää. Nyt tässä juon hiljakseen vettä että suolikin tyhjenis...

TSEMPPPAA vain jatkossakin - oikeasti tuntuu välillä, että on väärin näyttää hyvältä ja elää terveellisesti - itsekurissakin! Ymmärrän täysin, että ihmiset joita tällainen ärsyttää ja harmittaa, on oikeasti vain joissakin tapauksissa liian laiskoja tekemään itse asialle mitään ja hakevat sitten itselleen parempaa mieltä sillä, että tuomitsevat meidät.

Uskaltaisin milloin vain johonkin vertailuun terveydestäni, lapseni terveydestä jonkun sellaisen kanssa jonka mielestä olen vain pinnallinen ja omaa napaa tuijottava ja elän jotenkin vaarallisesti lapsieni terveydellä leikkien. Voin lyödä vetoa, että minun elimistöni on HUOMATTAVASTI terveemmällä pohjalla ja samoin lapseni, kun sellaisen joka ei vain jaksa välittää mitä suuhunsa pistää, kun

"EI PIDÄ VÄLITÄÄ kun on RASKAANA "

....Tsiisus, sitä suuremmalla syyllä on hyvä välittää!!! Helpoin tapa on olla välittämättä ja antaa kilojen tulla vain. Mutta mieluummin pidän itseni kurissa ja olemme koko perhe näin onnellisempia JA TERVEEMPIÄ!!!!

Hei,

itse olen harrastanut liikuntaa koko raskauden ajan. Toki olen joutunut muuttamaan lajeja vähäsen koska toinen nivunen on ruvennut vihoittelemaan ja liikunnan jälkeen seuraavana päivänä ei pääse kunnolla kävelemään.
Olin aluksi tosi huolissani siitä, että kuinka paljon minulle tulee painoa ja yritin kovasti katsoa mitä syön. Syön kuitenkin varsin terveellisesti eli kunnon ruokaa, kasviksia vähintään sen puoli kiloa päivässä, ei limsoja ja karkkia, ei pikaruokaa jne. Aluksi painoa tuli viikossa 200-500g, mutta nyt tämän kolmanneksen aikana tapahtui se, että kehoni alkoi kerätä nestettä. Yritän välttää suolaa ja juon paljon vettä, syön ananasta ja liikun ja nostan jalat aina ylös kun mahdollista, mutta mikään ei auta. Olen muutaman viikon aikana lihonnut 4kg ja kaikki kengät ja muut kiristävät. Tukisukkahousuja olen käyttänyt ja olen yrittänyt myös hieroa jne. Nyt on painoa tullut yhteensä 14kg ja lähtöpainoni oli 63kg/177cm, olen viikolla 38+5. Lääkäri seuraa säännöllisesti turvotusta, mutta koska kaikki on muuten niin hyvin niin toimenpiteisiin ei ole tarvinnut ryhtyä.
Työkaverini odottaa minun kanssa samaan aikaan ja hän on mässännyt elämänsä riemusta. Painoa hänelle on tullut 25kg ja viikkoja on pari vähemmän kuin minulla. Mielestäni mässäilyyn ei kannata ihan niin vaan ryhtyä, sillä siitä pois oppiminen voi olla hyvinkin vaikeaa.
Ap kuitenkin oli kirjoittanut jutun niin, että nälkä?? Paino jos nousee normaalilla ruokavaliolla niin ei kyllä kenelläkään ole mitään syytä ruveta siitä stressiä ottamaan sillä tuollaisiin työkaverini painonnousuihin ei päästä kyllä sillä, että syödään normaalisti, vaan kyllä siinä useimmiten on sitten jo syöty karkkia, rasvaisia ruokia ja leivonnaisia.

Lääkärini sanoi minulle, että monen nuoren naisen on todella vaikeaa hyväksyä sitä, että painoa tulee ja sitten sitä painoa lähdetään tarkkailemaan ja stressaamaan ja se ei ole kenellekkään odottavalle äidille hyväksi, eikä myöskään vauvalle.

Mukavaa odotusta kaikille!

Heips.

Ahistaa tää raskaana olo kun tuntuu ettei sais mitään syödä! Heti jos rupee syömään itsensä kylläiseksi ja vähän herkkujakin napsii niin paino karkaa ylöspäin! Siis saa toki vauvan painon verran karatakin mutta jäisikin myös siihen. Käsitykseni on että 8kg on hyvä nousu normaalipainoiselle odottajalle niin tietää varmasti että ei ole tullut ylimääräistä vaan että ne myös lähtevät helposti pois synnytyksen jälkeen. MUTTA sekin vaatii äärimmäisen tarkkaa vahtimista että paino nousee kans VAIN tuon verran.

Ehkä olen kauhean ankara itselleni, mutta joudun kyllä vähän nälissäni olemaan enkä saa nautiskella juurikaan herkuista. Heti aamusta täytyy alkaa miettimään mitä kärsii syödä ja mitä ei. Mulla on viikkoja kasassa 30 ja paino on noussut kaikesta huolimatta 5,5kg.

Nytkin tekis niin mieli napsia vaikka kokonainen pussillinen ässämiksejä mutta ei ei. Täytyy mennä syömään ruisleipää ja hedelmiä. Ja laskea kaloreita, ettei vaan syö liikaa. Ja sitten tuijotellaan peilistä että noh, näkyykö makkaroita vai onko tilanne hallinnassa.

tää kirjoitus kyllä kuulostaa kaikkea muuta kuin terveellisen elämäntavan omaavalta. on hienoa että pidetään huolta kunnosta ja painosta, mutta jos oikeasti täytyy alkaa jo aamusti miettimään mitä tänään saa syödä, paino on noussut JO 5,5 kg ja joutuu olemaan nälissään niin oikeasti, kuulostaako tämä normaalilta. jos tekee mieli makeaa, mikä estää ottamaan yksi tai kaksi karkkia vaan TÄYTYY mennä syömään ruisleipää ja hedelmiä.
kuulostaa aika ankeelta, jopa sairaalta...

.. kylläkin järkevältä lapsen kannalta. Se lapsi ei vielä - tuolloin - osaa vaatia niitä herkkuja vaan äidin oma himohan niitä vaatii. Ja jos siitä pystyy kieltäytymään ja ottaman tilalle jotain terveellistä, niin kyllähän se on järkevää.

Kiitos werttiertti kun puolustat :)

Nälkäisenä tuon aloitusviestin kirjoitin ja jos välttämättä haluaa asian nähdä sairaalloisena niin toki sen saa nähdä, ja sekin on totta että sillä hetkellä ahdisti kun otti päähän kun olin antanut himoille vallan, koska sitten siitä kärsii koko roppa, nimittäin jos haluaa välittää siitä ettei tosiaan se päivittäinen energiantarve ylity. Samahan tilanne se on normaalitilassa! Eipä ihme jos suomessa on jatkuvasti yhä enemmän ylipainoisia jos noin päivänselvä asia on vain harvalla tiedossa!

Sanon vielä sen että kuitenkin loppujen lopuksi olen onnellinen että luonteeni on näin luja. Toki se joskus käy mielessä että mitäpä jos itsekin ottais yhtä rennosti kuin tuo naapurin eeva, joka vaan makoilee sohvalla ja napsii kaikkea mitä mieli tekee, KOSKA ON RASKAANA! Mutta en vaan pysty, välillä kylläkin mutta ei missään nimessä läheskään joka päivä. Kuten mainitsin tuolla aiemmin niin 2-3krt viikossa jotain makeaa kohtuudella jos tosissaan himo iskee.

Kyllä tosiaankin jokaisen pitäisi kannustaa terveellisiä valintoja eikä syyllistää ja kärjistää tuolla tavalla. Olen takuulla hyvä äiti, en edes valmiita kaupan pilttiruokia lapselleni ole antanut, vaan kaikki tehnyt itse alusta asti. Ja niin tulen tekemään tulevallekin lapselleni. Tympii tuommonen lyttyyn lyöminen kun haluan vain elää terveellisesti ja kysyä onko muita yhtä tarkkoja terveellisen ruokavalion noudattajia ja painon tarkkailijoita kuin minä itse.

Yhteistyössä