Päiväkodin tädin toiveita lapsen vaatetuksen suhteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LÄHÄRI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;27401154:
Mutta, neuvolassa suositellaan ainakin ensikengiksi nauhallisia, hyvin tukevia kenkiä eikä mitään kuomakenkiä.
En edes ymmärrä miksi jollekin 1-2 vuotiaalle tehdään 2-osaisia toppa-asuja. Nehän on tuon ikäisellä todella epäkäytännölliset. Lasten farkkukangas on usein aika pehmoista, joten kylmyydestä en ole samaa mieltä. Ja allehan voi laittaa vaikka sukkahousut.

Hupun laittaa lapsen päähän pukiessa, ja laskee sen kun on ulkovaatteet päällä. Mikä siinä on niin vaikeaa? :O Tietty lapsi ite ei sitä saa mut sekunti siinä menee kun hoitaja sen sieltä niskasta onkii..

Hieno idea, huppu ulkovaatteiden päälle .
Pihalla tihuttaa vettä,HUPPU KASTUU!!!

Talvella huppu täynnä lunta ja kastuu kun menee sisälle

Kauppareissuilla onnustuu tuo hienostelu.

[QUOTE="äippä12";27402308]Ei nyt ihan siitä ole kyse, lapselta se näyttää siinä sydäntakissaankin:) Musta vaan ne jättikokoiset haalarit on kamalia. Vauvalle ne on toki ihan söpöjä mutta ei sen jälkeen. En oikeen ymmärrä miksi kouluikään asti pitäisi haalarissa kulkea?[/QUOTE]

Meillä 134 ja 160 senttiset haalarit käytössä.

Haukkukaa vaan mut lumesa peuhatessa parhaat.

Riippuu vähän lapsestakin, mitä kannattaa laittaa pk:in. Mulla on kriteerinä se että jos lapsi saa vaatteet itse päälle, ne voi laittaa pk:in.

Muuten aika samoilla linjoilla olen muiden kanssa: haalari on talvella paras, tosin meillä jo 5 v. poika ja osaa kyllä kaksiosaisenkin itse pukea. Villahaalari on hyvä, mahdollisimman vähän kerroksia ja vaatekappaleita on paras. Fleecessä olen todennut että fleecehaalari on hankala pukea kun ei liu ja poika saakin paremmin puettua housu+takki yhdistelmän. Kypärämyssy pipon alla on myös must, ei tartte erikseen kaulaan mitään eikä sitten kaula-aukko kurista. Hupullisia collegetakkeja käytetään vain kesällä, alkusyksystä huputtomia voi käyttää lisäkerroksena välikausiasun alla.

Yksi perusajatus vielä kerrospukeutumiseen: sisävaatteet ja siihen päälle sitten tarvittava määrä kerroksia. Eli että ei lisäillä sinne väliin mitään tai laiteta montaa kerrosta eli riittävän aikaisin kannattaa siirtyä toppahaalariin.

Kengistä: ihan pienellä (alle 2v.) pitäisi kengän olla tukeva. Ja aina pitää tarkistaa että kantakuppi on napakka ettei jalka liiku ylös alas kävellessä. Aikuinenhan ei tällaisia kenkiä pitäisi mutta lapsi ei osaa sitä itse huomioida. Muuten noin 2 v. alkaen kengän pitää olla phjasta taipuisa, jotta jalka pääsee askeltaessa "rullaamaan". Nämä ohjeet olemme fysioterapiasta saaneet.

Meillä 3v ja 5v lapset ja todellakin pk:ssa yksiosaiset haalarit! Musta on ihan järjetöntä ajatella onko söpöä vai ei kun riehuvat siellä pulkkamäessä :O meillä on "kakkos pukuna" sit 2 osaset, juurikin kauppa/kylä reissuja varten. Mut ilmanmuuta ulkoillessa yksiosaiset, ihan niin pitkään ostan niitä kun vaan suostuvat käyttämään. Samoin kypärähattuja, siis niitä paksumpia, villakankaisia talvella, aivan ehdottomia! Todella käteviä kun ei tarvitse kun sen yhden vetästä päähänsä ja pysyy korvat piilossa, suojaa poskia ja kaulaa! Vaikkakaan eivät kovin kivan näkösiä, mutta taaskin kauppa/kyläreissuja varten erilaiset sit.

No sit se on muusta pyyksinpesusta pois, jos joka päivä saa pyörittää jotain villaohjelmaa. Meillä ainakin pestään alusvaatteet yhden päivän käyttökerran jälkeen.

Ja joku tässä ketjussa luuli (en nyt muista olitko sinä vai joku muu), että kaikki tekevät niin, että pukevat aamulla sisävaateiden alle jonkun kerraston, joka on sit koko päivän päällä. Tarkoitin vaan, että varmastikkaan ei kaikki tee niin.

Ja voisin kuvitella, että tuskin on päiväkodissa mahdollista riisua kaikki alpset ensin, laittaa kerrastot alle ja alkaa siitä sisävaatteita myöten pukemaan. Siinä menis helposti se ulkoiluaika sit siihen.

Sä olet hieman "pihalla" villan suhteen, ei sitä pestä joka päivä. Villa puhdistautuu itsekseen kun sitä tuulettaa. Ei se edes kestäisi jokapäiväistä pesua! Meilläkin on merinovillaalusasut lapsilla, koska ne ovat ihanan pehmeät iholla, lämmittävät, ja keräävät kosteuden jos lapsi hikoilee, eli sopivat tosi hyvin hikoilevalle lapselle. Puuvilla on kylmää ihoa vasten,ja väittäisin kyllä että kaikki yli 3-vuotiaat kyllä hikoilevat ulkona jos ovat yhtään juoksevaa sorttia, eikä sellaisia paikallaan kököttäjiä, ja palelevat raukat sitten tietysti!

Eikä niitä villaasu-settejä tarvitse montaa olle, muutama riittää.
Kallista tai ei, mutta mielummin tiedän että lapset viihtyy ulkona, koska heidät on puettu oikein. Eikä tosiaan tarvitse tunkea liikaa kerroksia sisävaatteita, koska se villa lämmittää. Toiset sitten pukevat sukkikset, aluspaidat, verkkarit, paidan, ja siihen vielä villahaalarin päälle-siinä on jo aika monta kerrosta vaatetta. Pätevän haalarin kanssa merinovillakerrasto ja ohut sisävaate siinä päällä riittää hyvin, ellei mennä jo lähes 15 asteen pakkaselle.

[QUOTE="niinno";27401637]Siis suoristelet kymmenelle lapselle päivittäin huppuja, lapsille jotka ilman huppua pystys pukeen täysin itsenäisesti?

Mikä fuktio sisävaatteiden hupuilla noin muutenkaan on? Muuta kuin että ovat teinien ja nuorien aikuisten pukeutumisessa trendikäitä?[/QUOTE]

No en pue kuin 2 lasta päivittäin, mutta eipä noita huputtomia vetskaritakkeja juurikaan mistään löydä ja meillä lähes kaikki vaatteet on hankittu käytettynä. Meillä noi collaripuserot on vaan niin paljon hankalampia, kun niitä ei tahdo saada päänläpi menemään, että ei se olisi yhtään sen helpompi siellä päiväkodissa pukea, kun siinä tarttisi lapsi kuitenkin apua.

No sit se on muusta pyyksinpesusta pois, jos joka päivä saa pyörittää jotain villaohjelmaa. Meillä ainakin pestään alusvaatteet yhden päivän käyttökerran jälkeen.

Ja joku tässä ketjussa luuli (en nyt muista olitko sinä vai joku muu), että kaikki tekevät niin, että pukevat aamulla sisävaateiden alle jonkun kerraston, joka on sit koko päivän päällä. Tarkoitin vaan, että varmastikkaan ei kaikki tee niin.

Ja voisin kuvitella, että tuskin on päiväkodissa mahdollista riisua kaikki alpset ensin, laittaa kerrastot alle ja alkaa siitä sisävaatteita myöten pukemaan. Siinä menis helposti se ulkoiluaika sit siihen.

ei kun mie luulin että kaikki _villakerrastoja_ käyttävät tekee niin. eikä niin et pukee ja riisuu pitkin päivää.

Meillä on nelivuotiaalla kaksiosainen puku. Ei ole tullut mieleenkään, että sellaista ei saisi olla. Kyllä sen verran täytyy olla joustoa, että sellaista saa käyttää. Vai onko elämä päiväkodissa kuin robotit likuhihnalla, muutama ylimääräinen sekunti on liikaa?

[QUOTE="jep";27402510]mun 3-vuotias on hyvin osannut pukea 2-osaisen välikausi puvun itse, tarvitsee apua ainostaan vetoketjun kiinni laittamiseen. ja kyllä, talveksi hänelle on tulossa 2-osainen toppapuku. fleece puku on myös 2- osainen.. hahaa, taidetaan sitten olla oikein hoitajien painajaisia!!!! mutta kuomia ei meillä ole eikä meille tule, coretexit menee säällä kuin säällä ja nekin osaa tyttö laittaa itse :)[/QUOTE]

Miksi, voi miksi ei voi ostaa lapselle kaksis kenkiä? Goretexit ei todellakaan ole kovien pakkasten kengät, luulisi tämän jo järjellä tajuavan -> goretex = kosteussuojattu, kovat pakkaset = ei kosteaa, eli ...?

Juu, tex-suojattuja kenkiä löytyy ihan kovillekin pakkasille. Esim nämä http://www.pikkujalat.fi/product_details.php?p=1050 Meillä käytössä olleet Bisgaardin ja Bundgaardin tex-talvikengät ovat pitäneet varpaat lämpiminä.

[QUOTE="vieras";27404102]Meillä on nelivuotiaalla kaksiosainen puku. Ei ole tullut mieleenkään, että sellaista ei saisi olla. Kyllä sen verran täytyy olla joustoa, että sellaista saa käyttää. Vai onko elämä päiväkodissa kuin robotit likuhihnalla, muutama ylimääräinen sekunti on liikaa?[/QUOTE]

Mietipä itse. Jos 2 hoitajalla on 20 autettavaa ja yhtäkään ei voi päästää etukäteen ulos, niin ei siinä montaa minuuttia ole ennenkuin niillä ensin pukeneilla menee hermot... Lisäksi 2 osasissa puvuissa on se iso vika että selän ja housujen väli (jos henkselihousut) on täynnä lunta käytännössä joka ulkoilun jälkeen, sitten se on joko lapsen selässä tai pk:n eteisessä kun lapsi riisuu...

[QUOTE="villa";27403424]Sä olet hieman "pihalla" villan suhteen, ei sitä pestä joka päivä. Villa puhdistautuu itsekseen kun sitä tuulettaa. Ei se edes kestäisi jokapäiväistä pesua! Meilläkin on merinovillaalusasut lapsilla, koska ne ovat ihanan pehmeät iholla, lämmittävät, ja keräävät kosteuden jos lapsi hikoilee, eli sopivat tosi hyvin hikoilevalle lapselle. Puuvilla on kylmää ihoa vasten,ja väittäisin kyllä että kaikki yli 3-vuotiaat kyllä hikoilevat ulkona jos ovat yhtään juoksevaa sorttia, eikä sellaisia paikallaan kököttäjiä, ja palelevat raukat sitten tietysti!

Eikä niitä villaasu-settejä tarvitse montaa olle, muutama riittää.
Kallista tai ei, mutta mielummin tiedän että lapset viihtyy ulkona, koska heidät on puettu oikein. Eikä tosiaan tarvitse tunkea liikaa kerroksia sisävaatteita, koska se villa lämmittää. Toiset sitten pukevat sukkikset, aluspaidat, verkkarit, paidan, ja siihen vielä villahaalarin päälle-siinä on jo aika monta kerrosta vaatetta. Pätevän haalarin kanssa merinovillakerrasto ja ohut sisävaate siinä päällä riittää hyvin, ellei mennä jo lähes 15 asteen pakkaselle.[/QUOTE]

Kyllä mun lapset ovat olleet tyytyväisiä ja lämpimiä ihan ilman mitään villakerrastoja. Hyvin pärjää, kun laittaa sukkikset, trikoopaidan, väliasun ja toppapuvun. Sitä kylmemmillä ilmoilla ei sit enää ulkoillakkaan. Ja mun lapset eivät ole koskaan olleet hiestä märkiä vaikka liikkuvatkin ulkona talvisin. Päikyssäkin, kun ollaan vaan se tunti ulkona kerrallaan. Mutta siis kukin tyylillään. Teille näköjään toimii toi systeemi. ja tosiaan en ymmärrä villan pesemisestä. Meillä ainoat villavaatteet ovat anopin kutomat lapaset ja villasukat. Niitä nyt ei tosiaan joka käytön jlkeen pestä. Mä vaan ajattelisin, että suoraan ihoa vasten olleet vaatteet kuuluu pestä aika usein, mutta kai oln siinäkin asiassa sitten väärässä.

Alkuperäinen kirjoittaja lisää;27401046:
Isohupulliset hupparit ei sovi haalareiden alle. Niskaan jää ikävä möykky joka pahimmassa tapauksessa kuristaa lasta kun itse pukee haarin päälle. Isommankin lapsen on vaikea itse oikoa huppua suoraan vaikka muutoin selviytyy hyvin itse pukemisesta

Tämä sama havaittu, mutta melko usein on se huppu kivassa paidassa. Voisivat valmistaa huputtomia collegepaitoja enemmän. Mihin sitä huppua edes tarvitaan.

Sama juttu, kun pienelle vauvalle hakee lämoimämpää pitkähihaista paitaa, niin niissä on huppu. Toooosi kiva niskan alla selällä maatessaan.

Ennen kuin lapsi lähtee päiväkotiin uusilla vaatteilla, vanhempien olisi hyvä testata se, pystyykö (isompi) lapsi pukemaan vaatteensa. Ja kannattaa testata onko vaate yleensäkään lähellekään sopiva lapselle.

Jos lapsen kanssa ei ensin ulkoilla päiväkotiin laitettavissa vaatteissa, lapsiparka joutuu ilkeisiin tilanteisiin, kun rukkaset ovatkin niin mielettömän isot, että mihinkään ei voi tarttua.

On se taas palstamammoilla ja päiväkodin tädeillä vaikeaa. Lapselle talvihaalari, niitä löytyy joka marketista, ja kuomat jalkaan. Helppo ja hyvä setti. Sekä kunnon pipo. Jos on kylmä, voi vielä vetäistä hupun päähän .

Ymmärrän päiväkodintädin pointin niiltä osin kuin se koski lapsen hyvää /parempaa oloa, mutta että sun elämä helpottuis, kamoon, se on sun työtäs, saat palkan siitä että puet niitä hankaliakin haalareita niille lapsille! Ja osahan sanoo että lapset on siellä virikkeitä saamassa : anna sitten niitä ja pistä lapset pukemaan itse niin säästyt siltäkin :)

Ymmärrän päiväkodintädin pointin niiltä osin kuin se koski lapsen hyvää /parempaa oloa, mutta että sun elämä helpottuis, kamoon, se on sun työtäs, saat palkan siitä että puet niitä hankaliakin haalareita niille lapsille! Ja osahan sanoo että lapset on siellä virikkeitä saamassa : anna sitten niitä ja pistä lapset pukemaan itse niin säästyt siltäkin :)

Kapeakatseista ja asiaan oikeasti perehtymätöntä puhetta. Tuollainen asenne on selkeästi myös lisääntynyt vanhempien keskuudessa, joten ei ihme, että lapsetkin voivat pahoin. Ei mietitä muuta kuin sitä, että kyllä sen meidän mussukan hoitajan kuuluu rahansa eteen töitä tehdäkin.

Kannattaa miettiä vaikkapa tätä: kun kaikki hankkivat ties mitä vaatteita, sillä aikaa kun hoitaja vääntää uskomattomia virityksiä muille lapsille, omasi voi joutua odottamaan todella pitkiä aikoja, kun hän yrittää väkertää omia hankalia vaatteitaan päällensä.

[QUOTE="HoiTaJa";27406019]Kapeakatseista ja asiaan oikeasti perehtymätöntä puhetta. Tuollainen asenne on selkeästi myös lisääntynyt vanhempien keskuudessa, joten ei ihme, että lapsetkin voivat pahoin. Ei mietitä muuta kuin sitä, että kyllä sen meidän mussukan hoitajan kuuluu rahansa eteen töitä tehdäkin.

Kannattaa miettiä vaikkapa tätä: kun kaikki hankkivat ties mitä vaatteita, sillä aikaa kun hoitaja vääntää uskomattomia virityksiä muille lapsille, omasi voi joutua odottamaan todella pitkiä aikoja, kun hän yrittää väkertää omia hankalia vaatteitaan päällensä.[/QUOTE]

Ai niin, joitajan EI tarvitse tehdä palkkansa eteen töitäkö? Ja nyt oli väärässä, minun lapseni eivät päivähoidossa ole :D Kapeakatseista varmaan sinun mielestäsi, kun sinun ammattiasi arvostellaan. Hyvä, että arvostellaan, kaikenlaistahan sitä on ilmi tullutkin, esim lapsien teippaukset sun muut.

Joo, tää on totta. Vinkit ihan hyviä sellaisille äideille, jotka oikeasti ovat ihan uusavuttomia. Mutta se, että perheiden pitäisi alkaa miettiä vaateostoksiaan sen perusteella, että päiväkodin työntekijöillä olisi helpompi arki, niin anna mun kaikki kestää:) HAH!

Valitettavasti se tosiaan on sinun duunisi pukea niitä lapsia. Jos ei nappaa, niin voithan vaihtaa alaa;)

Liian vakavaksi menee,jos ei enää saa farkkuja tai huppareita pukea lapselle, vaan kaikki pitäis olla JUST niin kuin päiväkodin täti ilmoittaa. Eikä se huppu siinä haalarin päällä niin kamala asia ole;) Relatkaa vähäsen.

[QUOTE="jep";27406040]Joo, tää on totta. Vinkit ihan hyviä sellaisille äideille, jotka oikeasti ovat ihan uusavuttomia. Mutta se, että perheiden pitäisi alkaa miettiä vaateostoksiaan sen perusteella, että päiväkodin työntekijöillä olisi helpompi arki, niin anna mun kaikki kestää:) HAH!

Valitettavasti se tosiaan on sinun duunisi pukea niitä lapsia. Jos ei nappaa, niin voithan vaihtaa alaa;)

Liian vakavaksi menee,jos ei enää saa farkkuja tai huppareita pukea lapselle, vaan kaikki pitäis olla JUST niin kuin päiväkodin täti ilmoittaa. Eikä se huppu siinä haalarin päällä niin kamala asia ole;) Relatkaa vähäsen.[/QUOTE]

Kyllä moni vaihtaakin alaa nimenomaan sen takia, että vanhemmat yrittävät tehdä hoitajan työstä mahdollisimman hankalan.

Ja uusavuttomia vanhempia on niin paljon, että neuvot ovat hyvin monille tarpeen.

Enkä nyt tarkoita että ostaisin tarkoituksella hankalasti puettevan;). Haalaria toki käytetään, ja mukavia, käteviä vaatteita sekä kenkiä. Mutta se, että kaikki pitäisi pukea suuri samanlaisesti päiväkotiin -on minusta hullu ajatus. Eikö tarhatäti tiedä että lapset ovat yksilöitä, ja heillä saattaa olla oma maku jo 3-5vuotiaina? Esim pojalle voi olla mieluista laittaa ne farkut ja huppari, eikä olla täysin klooni kaikkien muiden kanssa rumissa verkkareissa ja örkkipaidoissaan.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

[QUOTE="jep";27406064]Enkä nyt tarkoita että ostaisin tarkoituksella hankalasti puettevan;). Haalaria toki käytetään, ja mukavia, käteviä vaatteita sekä kenkiä. Mutta se, että kaikki pitäisi pukea suuri samanlaisesti päiväkotiin -on minusta hullu ajatus. Eikö tarhatäti tiedä että lapset ovat yksilöitä, ja heillä saattaa olla oma maku jo 3-5vuotiaina? Esim pojalle voi olla mieluista laittaa ne farkut ja huppari, eikä olla täysin klooni kaikkien muiden kanssa rumissa verkkareissa ja örkkipaidoissaan.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia.[/QUOTE]

Kaikki kukat EIVÄT voi kukkai päiväkodissa, lasten työpaikassa. Siellä tarvitaan "työasuja".

[QUOTE="HoiTaJa";27406058]Kyllä moni vaihtaakin alaa nimenomaan sen takia, että vanhemmat yrittävät tehdä hoitajan työstä mahdollisimman hankalan.

Ja uusavuttomia vanhempia on niin paljon, että neuvot ovat hyvin monille tarpeen.[/QUOTE]

Sen uskon, että uusavuttomia on paljon! Surullista että vanhemmat eivät ulkoile lasten kanssa.

Mutta tuskinpa kukaan "yrittää tehdä hoitajan työstä mahdollisimman hankalan".!?!

Yhteistyössä