Päiväkodissa udeltiin äidin menoja..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eivoiymmärtää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
'Miksi pitää hommata lapsia jos ei niitä jaksa itse hoitaa? Jos on kotona vauvan kanssa niin kyllä sen toisenkin lapsen voi hoitaaa itse kotona. Jos ei kahden kanssa pärjää, niin kannattaako yleensä hankkia kahta lasta? Hoitopaikat niille jotka käy töissä.

Mulla lapsi hoidossa 8h/pvä osittain virike-hoidossa,osittain mun oman huonon terveyden takia ja oman jaksamisen takia. Olen kamppailut itse irti huumehelvetistä. 22.11 tulee 3v Raitista aikaa,josta osa vietetty perhwkuntoutuksessa osasto/avotyönä. Nyt kuitenkin toukuusta alkaen kaikki tukitoimet lopetettiin. Olin juuri eronnut kun lapsi sai ph paikan. Lpasen isä palasi entiseen elämään ja tapaa lasta muutaman tunnin vkossa. Kesällä pääsin kesätöihin ja syksyllä tehnyt sijaisuuksia samassa paikassa ja tänään kirjoitin oppisopimuspaperit ko paikaan. kiitos sossun tädille joka tästä mahdollisuudeta vihjasi. Ainoa syy miksi olemme ls-asikkaita on tukuperhe,joka on ihan perseestä. ma meinaan pistää sen poikki tyttö ollut siä viimeksi syyskuun ekan vkonlopun pe klo 16.30 seuravaan aamuun klo11.
Mut joo mä ymmärrän virikelapsia,mutta en sitä et jos vauva saa olla kotona miksei isompikin vaikka 2pvää vkossa.

Ymmärsinkö oikein: sinun yksi ja ainut lapsesi on hoidossa 8h/päivä, isää tapaa lastaan ja on viellä tukiperhekin. Ja sinä tuomitset minut, jonka kahdesta lapsesta TOINEN käy päiväkodissa 5 päivänä viikossa 6 tuntia per päivä, lapsien isä ei tapaa lapsia eikä mitään tukiperhe juttuja ole. Minä en tuomitse sinua, hienoa, kun olet saanut apua elämääsi! Niinkään hienoa ei ole se, että sinulla ei riitä ymmärrystä toisille apua tarvitsiville.

Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22493238:
Haluan. Ja kyllähän hän onkin kotona. Olen lapseni kanssa joka arkipäivä 18 tuntia, viikonloppuisin 24 tuntia per päivä. Kauanko sinä itse olet?

2½ v esikoiseni kanssa olin 21-22 h/vrk 3 päivää viikossa, ja 24 h/vrk 4 päivää viikossa, kotona oli tuolloin 6 kk vauva ja mies kävi kotona vaan nukkumassa.
2½ v kuopuksen kanssa olin arkisin 24 h/vrk tai 18-20 h/vrk yleensä.

Ymmärrän että sun tilanteessa päiväkotipaikka on hyvä olla olemassa, mutta 30 h viikko kuulostaa tosi paljolle, kun lapsi on vielä noin pikkuinen.

'Miksi pitää hommata lapsia jos ei niitä jaksa itse hoitaa? Jos on kotona vauvan kanssa niin kyllä sen toisenkin lapsen voi hoitaaa itse kotona. Jos ei kahden kanssa pärjää, niin kannattaako yleensä hankkia kahta lasta? Hoitopaikat niille jotka käy töissä.

Sitä voi olla elämänsä kunnossa, onnellisesti naimisissa, talous täysin kunnossa, kaikki täysin selvää ja loppuun asti suunniteltua. Sitten voi tapahtua asioita. Voi sairastua. Voi erota. Voi köyhtyä. Voi tajuta, ettei mikään mene niin kuin suunnitteli. Mitä silloin pitää tehdä? Elää tilanteen mukaan vai päättää syntymättömän lapsen elämä vain ja ainoastaan siksi, että asiat ei mennyt niin kuin piti? Mieti hetki Bubble Bob.

Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22493306:
Sitä voi olla elämänsä kunnossa, onnellisesti naimisissa, talous täysin kunnossa, kaikki täysin selvää ja loppuun asti suunniteltua. Sitten voi tapahtua asioita. Voi sairastua. Voi erota. Voi köyhtyä. Voi tajuta, ettei mikään mene niin kuin suunnitteli. Mitä silloin pitää tehdä? Elää tilanteen mukaan vai päättää syntymättömän lapsen elämä vain ja ainoastaan siksi, että asiat ei mennyt niin kuin piti? Mieti hetki Bubble Bob.

No tommosta totaalista asioidem persiilleen menoa sattuu todella todella harvoin....

Ei ainakaan pahassa mielessä. ymmärräthän itsekin että joutuvat tekemään kahden ihmisen työn ja olemaan koko ajan iloinen, kiitoksia vitusti näiden ns.säästöjen takia!

Jaa, ehkä se sitten riippuu lukijastaan, kuka minkäkin kritiikisksi kokee. Olettaisin olevani kohtalaisen tietoinen siitä, millaista on päivähoidon arki ja mitä se työntekijöiltään nykyään vaatii. Ja mitä vanhemmat vaativat.

Jaa, ehkä se sitten riippuu lukijastaan, kuka minkäkin kritiikisksi kokee. Olettaisin olevani kohtalaisen tietoinen siitä, millaista on päivähoidon arki ja mitä se työntekijöiltään nykyään vaatii. Ja mitä vanhemmat vaativat.

Mitä mieltä sinä olet, olenko pahoittanut mieleni turhasta? Miksi pitää alkaa lapsen kuullen vatvomaan asioita, jotka ei hoitajalle kuulu. Mitä pahaa minä olen siltä hoitajalta vaatinut..

[QUOTE="kainaloinen";22493259]itsellä nyt 2 ja 4 vuotiaat lapset. kuopuksen synnyttyä vein isomman päiväkotiin kun vauva oli n 1,5kk.
oli 6h/5päivää viikossa.
itsellä mielenterveysongelmia ja isä lähti samoihin aikoihin.
en yksinkertasesti jaksanu pyörittää meidän elämää.
nyt molemmat lapset hoidossa viitenä päivänä vkssa, 6-7h.
vaikka aina ei töitä olisikaan, en yksinkertasesti jaksa muuten.
koen todellakin olevani huono äiti, koska en kykene omaa jälkikasvuani hoitamaan vaikka kovasti heitä olen halunnut ja rakastan.
tukiverkko on onneton muuten ja koen tämän olevan ainoa vaihtoehto.
lapset isällään nykyään, joskus, toisinaan vkloppuisin.
en käy baareissa eikä ole muutenkaan mitään sossun kanssa tekemisiä,
mutta oma mieli vaan reistailee ja tuntuu liian rankalta tämä elo.
rakastan lapsiani ja näin koen olevani edes aavistuksen parempi äiti, kun tarjoan mahdollisuuden leikkeihin ja touhuamiseen mitä minä en pysty tällä hetkellä tarjoamaan.
ja joskus myös siis töitäkin teen.
mutta tälläinen tarina minulla.
ja uskokaa, jos jaksaisin niin toivoisin olevani parempi äiti ja hoitavani omat lapseni, todellakin toivon.[/QUOTE]

Aika tyhmä saa olla jos sinua tuosta alkaisi morkkaamaan. Ap:lle kommentoitiin melko jäätävästi varmaan siksi, että oletettiin hänen olevan parisuhteessa ja kaikin puolin muutenkin ns. normaali elämä. Vasta myöhemmin alkoi kertoa enemmän, sitä ettei ole isää ym.

Sinä olet hyvä äiti koska mietit myös omaa jaksamistasi etkä väkisin pidä lapsia kotona siksi ettet saa huonon äidin leimaa ja sitten romahtaisit ja uupuisit täysin. Ei ihminen yksinkertaisesti jaksa kaikkea, eikä tuo päiväkotiin vieminen ole mikään maailman suurin synti. :) Älä tunne huonoa omaatuntoa. Tsemppiä sulle!

Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22493306:

Miten se että on eronnut ja köyhä vaikuttaa siihen että jos on kotona niin voi ihan itse hoitaa omat lapsensa kotona. Jos äiti kerran on kotona joka tapauksessa, niin eikö sen lapsen ole parempi olla äidin kanssa kotona? Mieti hetki:stick:

Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22493349:
Mitä mieltä sinä olet, olenko pahoittanut mieleni turhasta? Miksi pitää alkaa lapsen kuullen vatvomaan asioita, jotka ei hoitajalle kuulu. Mitä pahaa minä olen siltä hoitajalta vaatinut..
riippuu tietenkin siitä, mihin sävyyn hoitaja on asiansa esittänyt. Ehkäpä hänellä on ollut ihan käytännön sanelemat syyt, pyytää sinua hakemaan lastasi aikaisemmin. (henkilökuntavajaus tms) Mikäli pyynnön takana taas olisi huoli lapsesta, ei sitä keskutelua tulisi käydä aamulla ohimennen.
Joskin sen sanon kuitenkin, että äitinä sitä ottaa usein omiin lapsiinsa liittyvät viestit osin tahtomattaankin vastaan toisin kuin sanojansa ne tarkoittaa. En nyt puhu mainitsemastasi tilanteesta. Mutta siitä, kuinka herkkä on ottamaan itseensä/loukkaantumaan/syyllistymään kuullesaan viestiä omasta lapsesta.

No en ole lukenut koko ketjua läpi kun yleensä on pelkkää lässytystä vastaukset mutta jos oikein ymmärsin tästä sinun vastauksesta niin sinun mielestä on oikein että kaikki pitää lapsiaan hoidossa vaikka hoitajia ei ole riittävästi lapsimäärään nähden, suositus taitaa olla päiväkodissa 1 hoitaja lasta kohden isompien rymissä ja sinä haluaisit että suositus olisi 2-4V. ryhmissä 1 hoitaja 10lasta?

Miten se että on eronnut ja köyhä vaikuttaa siihen että jos on kotona niin voi ihan itse hoitaa omat lapsensa kotona. Jos äiti kerran on kotona joka tapauksessa, niin eikö sen lapsen ole parempi olla äidin kanssa kotona? Mieti hetki:stick:

Mieti itse hetki.

Jos on totaaliyh, väsynyt, mielikin ehkä maassa kun parisuhde epäonnistui eikä isä tapaa lapsiaan ja talouskin on mahdollisesti kuralla, niin ei silloin välttämättä kykene antamaan leikki-ikäiselle lapselle kaikkea sitä mitä tämä tarvitsee. Vauvalle riittää syli ja maito, leikki-ikäinen tarvitsee jo muutakin. Silloin päivähoito voi olla hyvinkin järkevä ratkaisu, parhaaksi koko perheen hyvinvoinnille.

Alkuperäinen kirjoittaja Kokeile itse hoitaa niitä;22493417:
No en ole lukenut koko ketjua läpi kun yleensä on pelkkää lässytystä vastaukset mutta jos oikein ymmärsin tästä sinun vastauksesta niin sinun mielestä on oikein että kaikki pitää lapsiaan hoidossa vaikka hoitajia ei ole riittävästi lapsimäärään nähden, suositus taitaa olla päiväkodissa 1 hoitaja lasta kohden isompien rymissä ja sinä haluaisit että suositus olisi 2-4V. ryhmissä 1 hoitaja 10lasta?

mielenkiintoinen tulkinta. En ajattele noin. Miten vastauksestani voitiin tehdä tuollainen tulkinta.

Hoito on varmasti paikallaan jos on totaalisesti yksin kahden pienen kanssa.Ei se päivähoito tee pahaa lapselle, eikä äidille, kokonaistilanne kannataa huomioida! Se on vaan täällä niin helppoa huudella, kun ei toisten elämästä tiedetä, eikä haluta edes ymmärtää. Mietin vaan, että olisko kyselyssä ollut takana just jotain henkilökuntavajausta, tai jollain kokous tms, eli kyseltäs jos osa voisi hakea vähän aiemmin. Noissa tilanteissa sitä vaan äitinä on helposti karvat pystyssä, vaikka taustalla ei sen isompaa oliskaan.

Vaikuttaa tasan siihen, että kirjoittelit jotain, että pitäs miettiä, ennen kun niitä lapsia tekee. Koskaan mikään ei oo varmaa, tilanteet muuttuu. Mutta tuskin sä ymmärrät, oot liian hyvä.

Hoito on varmasti paikallaan jos on totaalisesti yksin kahden pienen kanssa.Ei se päivähoito tee pahaa lapselle, eikä äidille, kokonaistilanne kannataa huomioida! Se on vaan täällä niin helppoa huudella, kun ei toisten elämästä tiedetä, eikä haluta edes ymmärtää. Mietin vaan, että olisko kyselyssä ollut takana just jotain henkilökuntavajausta, tai jollain kokous tms, eli kyseltäs jos osa voisi hakea vähän aiemmin. Noissa tilanteissa sitä vaan äitinä on helposti karvat pystyssä, vaikka taustalla ei sen isompaa oliskaan.

Kyllä ymmärrän, jos päiväkodin puolelta tarvetta olisi, että haen lapsen aikaisemmin. Joskus olen jättänyt hoitopäivän välistä, jos päiväkodin puolelta on puhuttu jostain poikkeavasti tilanteesta yms. Nyt mitään syytä ei kerrottu, miksi lapsi pitäisi hakea aikaisemmin pois.

Mutta myönnetään, karvat pystyssä sitä tulee liian usein oltuakin. Yllätyin vain niin kovasti tuon hoitajan käytöksestä, ei koskaan ennen ole tuommoista tekstiä tarvinnut kuunnella.

On todella säälittävää että Suomessa asenteet ovat näin mustavalkoisia. Muka tasa-arvoinen maa. Hahahaha.

Naisten tulee heti puoli tuntia synnytyksen jälkeen olla tolpillaan, laittaa hyvää ruokaa perheelle, siivota koti kiiltäväksi, pestä pyykkiä, hoitaa lapset ihan omin avuin siinä sivussa, antaa miehelle seksiä, opiskella mielellään siinä sivussa, hyvä olisi töissäkin käydä ettei elä miehen siivellä mutta toisaalta pitäisi mielellään lapset ottaa töihin mukaan etteivät ne vaurioidu päiväkodissa, ja sitten taas miten voi mennä töihin niin aikaisin kun lapsi on niin pieni. Ja mielenterveysongelmista ei tietenkän saa kärsiä.

Kaikillahan on isovanhemmat ja laaja tukiverkosto apuna! Ja eihän oikeasti lapsi voi mahdollisesti tarvita esim. kuntouttavana toimintana päivähoitoa, eiei. Ja suurempaa syntiä ja kaltoinkohtelua ei lasta kohtaan voi tehdä kuin se että vie lapsen päiväkotiin. Ei, parempi on että äiti kotona väsyy ja lopulta pahoinpitelee lastaan, tai tappaa lapsensa ja itsensä. Hienoa, tätä tapahtuu joka vuosi Suomessa, ja täällä palstoilla suurin ongelma palstamammuskoille on se että lapsi on päiväkodissa, lapsi voi hyvin ja äitikin tämän avulla jaksaa. Se on kyllä kieltämättä aivan hirveää.

Voin kertoa teille että jos ei ole sukulaisia ilmaiseksi lapsia hoitamassa edes kerran parissa kuussa yhtä ainoaa tuntia, tai muuta tukiverkostoa, niin Suomessa on erittäin vaikea saada mitään hoitoapua mistään. MLL voi mahdollisesti joskus auttaa muutaman tunnin. Monissa kunnissa perhetyöntekijää ei yksinkertaisesti saa. Kerhot saattavat olla täynnä ja avoin päiväkotitoiminta ei välttämättä auta väsynyttä äitiä.

Minulla on useita ulkomaalaisia ystäviä muualta Euroopasta jotka eivät kykene käsittämään suomalaista "selviänkaikestaitse"-kulttuuria. Siellä on kotiapulaiset, siivoojat, lastenhoitajat, vaikka äiti olisi kotona. Ja täällä Suomessahan ei nyyään edes tiedetä mitä tarkoittaa lapsivuodeaika, vielä joskus ennen äitiä auttoi anoppi, naapurit, sukulaiset, ruuanlaitossa, siivoamisessa jne. Äitille jäi vain vauvan hoito. Mutta nykyään äiti ei saa mitään toipumisaikaa vaan heti on alettava passaamaan, paapomaan, hoitamaan, siivoamaan. Ja älä kuvittelekaan että apua saisit mistään, äläkä uskallakaan viedä lasta päiväkotiin, kun ihan varmasti se menee siellä pilalle.

hmm..ei pidä paikkaansa..kunta sai juuri sakkoa koska ei kyennyt järjestämään paikkaa 60 lapselle.. ja vaikka paikan saiskin niin voipi käydä niin et viet eri puolelle kaupunkia kun kotiäiti mamma vie lähipäiväkotiin..

Sehän voi olla niin, että tää 'kotiäitimamma' on saanut sen lähipk-paikan lapselleen silloin kun kävi töissä....

[QUOTE="Vieras";22492766]Kaikkien perustelujen jälkeen en kuitenkaan ymmärrä, miksi lapsen pitää olla päivähoidossa. Turha on mielestäni sanoa jotain virikkeistä ym. mutta se on nuorempien äitien asenne. Meidän nuorimmaisemme on aina kotona, kun jompikumpi vanhemmista on kotona. Hän on kohta viisivuotias ja nauttii siitä. Ja me molemmat teemme kokopäivätyötä, mutta lapsemme on yleensä 4 tuntia hoidossa. Ja vielä yksi juttu, turha urputtaa omasta ajasta ja vielä yhteisestä ajasta, se kai on ratkaistu jo lapsista haaveillessa![/QUOTE]

Peesi.

Juuri tänään oli hesarissa pieni juttu siitä että vanhempien itsekäs ajattelu on lisääntynyt. ei malteta antaa aikaa lapselle, ei ajatella asioita lapsen näkökulmasta. lapset voi pahoin, koska itsekkäillä aikuisilla ei ole riittävästi aikaa. työ, harrastukset jne. tärkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22492902:
No ei ole kyse eskarilaisesta ja valitettavasti tuloni ovat niin päätä huimaavat, että hoitomaksu on pyöreät 0€. Mutta ei kai näidenkään asioiden tulisi vaikuttaa siihen, miten päiväkodin hoitajat minulle puhuvat.

Siivellä eläjä siis. 0 maksuluokka ehdottomasti pois KAIKILTA. Saattasitte kaltaisesi mammatkin oppia arvostamaan päiväkotihoitoa.

Ollessani harjoittelussa päiväkodissa, hoitajat puhuivat niistä jotka tuovat lapsensa vain virikehoitoon ja ovat itse kotona päivät. Jutut oli tyyliin, että se ja se on sellainen sossupummi ja kotona vaan makaa ja lapsi hoidossa kun ei jaksa itse hoitaa ja vie kunnon työssäkäyviltä paikan. Siis eivät lasten kuullen toki puhuneet, vaan kahvitauolla jne.

Alkuperäinen kirjoittaja eivoiymmärtää;22492569:
Vein tänään lapseni päiväkotiin. Vastassa oli hoitaja. Juttelin hoitajan kanssa niitä näitä ja sovittiin, milloin tulen lapsen hakemaan pois. Hoitaja huomasi, että minulla on vaunuissa vauva mukana, ja alkoi udella, mihin olen menossa, kun toin lapseni hoitoon. Vastasin, että ihan vain kotiin menen. Hoitaja alkoi sitten tivaamaan, miksi lapsi on hoidossa ja enkö voisi tulla aikaisemmin hakemaan lasta jne. Mitä ihmettä se sille hoitajalle kuului, mitä teen sillä aikaa, kun lapsi on hoidossa? Onko tämä ihan tavallista, että kysellään menemisiä ja kysellään, voiko hakea aikaisemmin lapsen pois yms??

Meidän päiväkodissa sanottiin ihan suoraan kun jäin äitiyslomille että olisi törkeää lasta kohtaan jos hän jatkaisi hoidossa. Myös kun mulla ollut matkojen takia pitkät työpäivät niin on kyselty ettet kai vaan käy kaupassa samalla yms.

Yhteistyössä