Päiväkodista, jäi mietityttämään "outo" keino..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loiskuvainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loiskuvainen

Vieras
Homman nimi siis se, että lapsieni pk:ssa tuli nyt sitten yksi hoitajista kysymään et mitä mieltä olen siitä kun minun lapseni(5v) ja yks toinen(5v) eivät suostu tulemaan aamu-ulkoilusta sisälle??
Juoksevat karkuun, menevät piiloon etc. ja tietty joskus saavat villittyä pikku sisaruksiaan tai muita sitten mukaan porukkaan.
Ja ehdotus oli sitten päiväkodin puolelta se, että koska eivät nyt ole muutamiin päiviin toistuvista käskyistä huolimatta totelleet niin "rangaistuksena" on se etteivät lapset saa sitten lounasta ollenkaan vaan JOS ja KUN sitten vihdoin tulevat sisälle niin joutuvat menemään suoraan päivälevolle/unille.
Tuli asia niin puun takaa ja olen aina jotenkin hyvin vastaanottavainen päiväkodin jutuille ennen kuin saan sitten rauhassa niitä miettiä.
Ja jotenki mulla nyt kalskahti kovin oudolle tuommonen tapa ikäänkuin ammatti kasvattajien puolelta.
Jokainen taaplaa tietty tyylillään kotona ja en voi väittää etteikö kiristys-lahjonta-uhkailu kasvatuslinjaa toteutettas joskus meilläkin kotona, niin silti mun mielestä ei ollut nyt ehkä ihan täysin nappi ehdotus päiväkodilta.
Vai olenko vaan jotenkin ymmärtäny väärin nyt??
Musta on vaan outoa rankasta ruualla??
Eikö voisi yrittää mitää porkkanaa ennen keppiä, oli tänään se toinen lapsi esim. tullu todella nätisti sisälle( ja siinä imussa omanikin sitten) kun oli ollut "tarjoiluvuoro" hällä.
Ja itse joskus kouluvuosilta Helsingissä muistan sellasia lapsia, jotka
tulivat maanantaina kouluun ja saivat mennä ensimmäisellä tunnilla koulun keittiöstä hakemaan jotain ruokaa kun eivät olleet saaneet koko vkloppuna syödäkseen surkeitten kotiolojen takia, niin mun mielestä tää on jollain tapaa sellanen "ihmisoikeus" juttu, ei voi noin tärkeellä mut tyhmällä asialla kiristää.
Leikkiä vois rajottaa, ulosmenoa viivyttää...Äh, en tiiä.
Ehkä vaan en jotenki ymmärrä.
Enkä todellakaan puolustele lapseni käytöstä mitenkään nyt sitten tiedoksi.
Voi ja pitääkin tietty uskoa ja noudattaa sääntöjä.
Noh, mielipiteitä.

ehdoton ei. ennemmin ulkoilukielto. jos ei osata tulla nätisti sisälle ni ei mennä olleskaa. kyl siel joku kerkii päivän kaks olla näiden kahden kanssa sisällä taikka sitte seisotetaan oven suussa. kyllä se äkkiä perille menee kun ei pääse leikkiin mukaan. mut ei ruuatta voi jättää, kahta enemmän muksut alkaa reuhoa nälkäisinä ja pahantuulisina.

Kiitos.
Ja eikö niin et siis jo toi pelkkä uhkailu taikka mulle asiasta kertominen/kysyminen on jo jotenkin väärin ja outoa.
Tosiaan tuli jotenki puun takaa ja en osannu/uskaltannu sanoa siihen mitään, mutta täytyy nyt sitten maanantaina jotenkin asiasta jutella.
Oon tosiaan hiukan pitkillä piuhoilla varustettu, ja tartten aikaa sulatella asioita.
ja jotenki toisinaan kauhean epävarma äitinä SUURTEN PÄIVÄKOTITÄTIEN edessä ja en saa aukastua suutani heti vaan tahdon miettiä ja saada omaan mielipiteeseeni jotenkin selkoa ja selkärankaa, ja nyt tahdoin vielä kuulla teidänkin ajatuksia asiasta.
kiitos teille!

[QUOTE="noh";24597939]Eiköhän lasten kidutus nälässä pitämällä ole rikollistakin.[/QUOTE]Nälässä? .Ei tuota oikein voi kidutukseksi sanoa. Jos jonkun kakarat on syömättä niin ei siihen kuole. Ja päiväkodissa pitää totella henkilökuntaa
a030.gif

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Nälässä? .Ei tuota oikein voi kidutukseksi sanoa. Jos jonkun kakarat on syömättä niin ei siihen kuole. Ja päiväkodissa pitää totella henkilökuntaa
a030.gif

Tietenkin tuosta saa tuomion ja tulee potkut kun joku ilmoittaa poliisille.

Siis OIKEESTI meinaako ne että lapsi syö aamulla puuron ja välipalalla kiisselin????? Eihän nyt lounasta voi pieneltä ottaa pois. Lapsen perusturvallisuutta ei missään tapauksessa tulisi koskaan uhata ja mielestäni ruuatta jättäminen on sitä. Itse en missään nimessä hyväksyisi, enkä edes uskoisi jos joku hoitajista kertoisi aikovansa jättää lapseni ruuatta rangaistukseksi. Tuossa ylempänä tulikin jo järkevämpiä``rangaistuskeinoja``. Ei voi olla todellista :O

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Ei vanhempien tehtävä ole totella henkilökuntaa ja jos näillä on selkeästi homma lähtemässä lapasesta, niin kyllä siitä pitää huomauttaa. Ei lapsi päivässä nälkään kuole mutta nälkäinen lapsi ei taatusti ole helpompi hoidettava ja kyllä nyt ammattitaitoisilla kasvattajilla pitäisi olla/on muitakin keinoja kuin tuo. Oudolta kuulostaa... Etenkin vielä tuo JOS ja KUN.. Ei lapsia kertakaikkiaan saa jättää ulos ilman valvontaa! Ne tulevat sieltä sisään muiden kanssa vaikka kannettuina tai eivät mene sinne ollenkaan. Onhan se jo turvallisuusriski jos seikkailevat ilman valvontaa ties missä.

Ota puheeksi maanantaina ja kerro ettet pidä keinoa oikein asiallisena. Voit ehdottaa että lapset jäävät jostain muusta mieluisasta tekemisestä paitsi mutta ei missään nimessä niin, että saavat olla ulkona kunnes itse päättävät sisään tulla. Mielummin sitten ovat menemättä ulos.

Ei todellakaan ammattitaitoinen lastenhoitaja edes ehdottaisi tuollaista. Jokainen tietää ettei kiristys, uhkailu ja lahjonta ole mitään hyviä keinoja. Joo kyllähän ne hetkellisesti auttaa, mutta ei niillä lapsista kasvateta vastuuntuntoista, itsenäistä ja hyvätapaista aikuista.

Ehdoton ei kyseiselle kasvatuskeinolle. En hyväksyisi missään nimessä, ja ottaisin asian heti esille opettajien kanssa ja tarvittaessa johtajan kanssa. Ruokaa EI saa käyttää rangaistuksena.
No jos se ei kelpaa kurittomien kakaroiden ojentamiseen niin vanha keino tepsii
e085.gif

Ehdoton ei kyseiselle kasvatuskeinolle. En hyväksyisi missään nimessä, ja ottaisin asian heti esille opettajien kanssa ja tarvittaessa johtajan kanssa. Ruokaa EI saa käyttää rangaistuksena.
Niimpä, se on sama kun jättäisi pieneltä lapselta päikkärit välistä: Villiintyy ja kiukustuu, eikä tottele senkään vertaa... Yritä siinä sitten saada lasta komentoon, kun on nälkä eikä kuuntele ollenkaan. : /

Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24598033:
Niimpä, se on sama kun jättäisi pieneltä lapselta päikkärit välistä: Villiintyy ja kiukustuu, eikä tottele senkään vertaa... Yritä siinä sitten saada lasta komentoon, kun on nälkä eikä kuuntele ollenkaan. : /

Joo, pistää miettimään minkälaisia "ammattikasvattajia" ko. paikassa on...

Joo, pistää miettimään minkälaisia "ammattikasvattajia" ko. paikassa on...
Huonoja... Jos mä kuulisin likoiltani jotain tollasta päiväkotipäivän jälkeen, kun joka päivä kysytään niiltä, että mitä ruokaa oli ja jos sanoo, että ei saanut syödä, ni hetkeäkään en epäile soittaa ja kysyä, että mitäs tää nyt on?
Uskomatonta, että ammattihoitajat tekevät tollaista...
Miksei helvatta ulkoilun kieltäminen riitä...?

Näitä päiväkotijuttuja kun lukee lehdistä ja palstoilta niin melko tuuliajolla tuntuu tuo "ammattihenkilöstö" olevan. Jyrkkä ei tuollaiselle ehdotukselle! En voi edes ymmärtää miten joku viitsii tuollaista ehdottaa?!!! Mulla kuohahtaisi niin pahasti että kertoisin tuon lehdistölle tai kirjottaisin itse lehteen. Ei kerta kaikkiaan minkälaisia kasvatusmetodeja!

Kuulostaa vähän siltä, että on jotain sijaisia tms. kouluttamattomia... Ovat itsekin epävarmoja ko. keinosta ja siksi kysyvät äidiltä. Eihän ne yleensä vanhemmilta kysele, sopiiko että käytämme tällaista keinoa.

Ei noin voi tehdä, eikä saa. He eivät voi sitä paitsi tietää, onko jollain lapsella heikompi verensokeriheilahtelujen sieto.

Mielestäni ruokaa ei saa käyttää palkkiona tai rangaistuksena, siinä pk toimii kyllä väärin.

Yksi asia kyllä tässä jää taas vain huomioimatta, pitäisiköhän ap:n puhua oman lapsensa kanssa hänen käyttäytymisestään, ja siitä että sisälle pitäisi mennä kun on sisälle menon aika? Ihan ilman porkkanoita (lahjontaa).

Yhteistyössä