Päiväkodista tehdään nykyään lastensuojeluilmoitus pelkän puheen perusteella.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoa kysyn.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sen uskon, että päivähoitohenkilökunta on voinut tehdä ilmoituksen. Sitä en, että yhden ilmoituksen / epäilyn perusteella olisivat lastensuojelun työntekijät samantien päiväkodille lähteneet. Olettaisin, että tälläisen epäilyn perustellla, ensinnäkin päivähoitohenkilökunnan pitäisi ensin ottaa asia puheeksi vanhempien kanssa, ellei sitten ilmoitusta olisi tehty kiireellisenä, joka taas vaatisi akuutteja todisteita. ( isoja mustelmia ja pahoinpitelyjälkiä )
Ja jos ilmoitus olisi tehtykin, kuvittelisin ls-työntekijöiden tulevan ensin kotikännyille ja ottavan itse yhteyttä perheeseen.

Huom, tämä oletustasolla, joku tarina voi toki mennä toisinkin...

joku oli tehnyt ilmoituksen lastensuojeluun,että äiti on humalassa kotona alaikäisten lasten kanssa.Totta oli se,että olin 4 pientä lonkeroa ottanut,ja olin ystävieni kanssa menossa ravintolaan.Lasten isä oli iltavuorossa töissä ja oli tulossa kotiin.Lapsia olin saunottamassa,pienempiä siis,koska isommat osaavat käydä itsekseen.
Naapuri oli katsomassa pienempien perään.Naapuri meni käymään omassa saunassa ja minä menin lasteni kanssa saunaan.Puhelin soi,jolloin lastensuojelu kertoi miksi ilmoitus tehty ja mikä syy.

Rehellisesti vastasin,että ole 6 tunnin aikana nauttinut 4 lonkeroa,joista yksi vielä kesken.En ole mitenkään humalassa,isä tulossa ktiin ja naapuri on lapsia ollut katsomassa,kun olen ollut kellarissa etsimässä kevätvaatteita ja lenkkareita lapsille.

Pyysivät naapuria puhlelimeen,jolloin sanoin,että on omassa saunassa mutta on tulossa takaisin siihen että isä on kotona.Jätin puhelimen isommille lapsille,että naapuri voi siihen vastata kun soittavat.Kohta naapuri tulee pesuhuoneen ovelle,että lastensuojelu on meillä 5 minuutin päässä tarkastamassa tilannetta.Siis mitä vitun tilannetta?

Tervetuloa meillä ei mitään salattavaa ole ja kun tulivat tupaan olin juuri pesemässä lasten hampaita ja yövaatteita laittamassa,että isä saa lapset nukkumaan,naapuri pääsee kotiin ja minä pääsen lähtemään kavereideni luokse.

Siinä tädit seisoi eteisessä ja kuulustelivat minua ja heidän asiantuntemus näkyi heti päälle päin kun väittivät,että ole humalassa(vajaa 4 pientä lonkeroa 6 tunnin aikana),että se näkyy selvästi silmistä.......että kyllä he ovat todellakin asiantuntijoita.

Isä tulee töistä ja katsoo suu auki,mikä härdelli eteisessä on menossa,kun porukkaa kuin pipoa siinä ja minäkin pyyhe vain päällä.Lapsille on vahingollista nähdä aikuisten ottavan alkoholia,edes sitä yhtä saunalonkeroa ja tästä tulee nyt ilmoitus lastensuojeluun......

Lastensuojelu oli isää yrittänyt tavoittaa,mutta kun on asiakkaalla töissä niin ei kesken hoitotoimenpiteiden roikkua kokok ajan puhelimessa eikä olut siihen siksi kerennyt vastaamaankaan.....

Oikeasti minulla alkaa usko lastensuojeluun nyt mennä tosissaan.Aina olen ollut sitä mieltä,että mielummin 10 turhaa käyntiä kuin 1 aiheellinen,mutta tämä alkaa mennä jo yli hilseen.Eerikan tapauksessa ei ollut huolta kenelläkään,vakka lapsi itki ettei halua isälle lastenkodista,ei tehty mitään,mutta nyt joku lukee somesta,että äiti korkannut lonkeron,nin ollaa rynnimässä oven taakse,vaikka lapsille hommattu hoitaja kotiin........

[QUOTE="Vieras.";29806700]Sujuuko vuorovaikutus myös muiden lasten kanssa?? Tämä on tärkeä pointi.
Huolestuttavaa on jos lapsi puhuu vain aikuisille. Näitä on yllättävän paljon.[/QUOTE]

Miksi olis huolestuttavaa jos puhuu vain aikuisille? Minä olin pikkuvanha ja viihdyin paremmin aikuisten kuin lasten kans lapsena. Ihan normaali musta tuli.

[QUOTE="Vieraana";29807574]Miksi olis huolestuttavaa jos puhuu vain aikuisille? Minä olin pikkuvanha ja viihdyin paremmin aikuisten kuin lasten kans lapsena. Ihan normaali musta tuli.[/QUOTE]

Puhuu kaikille aivan yhtä paljon. Ei vaan halunnut keskustella tuntemattoman psykologin kanssa.

[QUOTE="mie";29807570]joku oli tehnyt ilmoituksen lastensuojeluun,että äiti on humalassa kotona alaikäisten lasten kanssa.Totta oli se,että olin 4 pientä lonkeroa ottanut,ja olin ystävieni kanssa menossa ravintolaan.Lasten isä oli iltavuorossa töissä ja oli tulossa kotiin.Lapsia olin saunottamassa,pienempiä siis,koska isommat osaavat käydä itsekseen.
Naapuri oli katsomassa pienempien perään.Naapuri meni käymään omassa saunassa ja minä menin lasteni kanssa saunaan.Puhelin soi,jolloin lastensuojelu kertoi miksi ilmoitus tehty ja mikä syy.

Rehellisesti vastasin,että ole 6 tunnin aikana nauttinut 4 lonkeroa,joista yksi vielä kesken.En ole mitenkään humalassa,isä tulossa ktiin ja naapuri on lapsia ollut katsomassa,kun olen ollut kellarissa etsimässä kevätvaatteita ja lenkkareita lapsille.

Pyysivät naapuria puhlelimeen,jolloin sanoin,että on omassa saunassa mutta on tulossa takaisin siihen että isä on kotona.Jätin puhelimen isommille lapsille,että naapuri voi siihen vastata kun soittavat.Kohta naapuri tulee pesuhuoneen ovelle,että lastensuojelu on meillä 5 minuutin päässä tarkastamassa tilannetta.Siis mitä vitun tilannetta?

Tervetuloa meillä ei mitään salattavaa ole ja kun tulivat tupaan olin juuri pesemässä lasten hampaita ja yövaatteita laittamassa,että isä saa lapset nukkumaan,naapuri pääsee kotiin ja minä pääsen lähtemään kavereideni luokse.

Siinä tädit seisoi eteisessä ja kuulustelivat minua ja heidän asiantuntemus näkyi heti päälle päin kun väittivät,että ole humalassa(vajaa 4 pientä lonkeroa 6 tunnin aikana),että se näkyy selvästi silmistä.......että kyllä he ovat todellakin asiantuntijoita.

Isä tulee töistä ja katsoo suu auki,mikä härdelli eteisessä on menossa,kun porukkaa kuin pipoa siinä ja minäkin pyyhe vain päällä.Lapsille on vahingollista nähdä aikuisten ottavan alkoholia,edes sitä yhtä saunalonkeroa ja tästä tulee nyt ilmoitus lastensuojeluun......

Lastensuojelu oli isää yrittänyt tavoittaa,mutta kun on asiakkaalla töissä niin ei kesken hoitotoimenpiteiden roikkua kokok ajan puhelimessa eikä olut siihen siksi kerennyt vastaamaankaan.....

Oikeasti minulla alkaa usko lastensuojeluun nyt mennä tosissaan.Aina olen ollut sitä mieltä,että mielummin 10 turhaa käyntiä kuin 1 aiheellinen,mutta tämä alkaa mennä jo yli hilseen.Eerikan tapauksessa ei ollut huolta kenelläkään,vakka lapsi itki ettei halua isälle lastenkodista,ei tehty mitään,mutta nyt joku lukee somesta,että äiti korkannut lonkeron,nin ollaa rynnimässä oven taakse,vaikka lapsille hommattu hoitaja kotiin........[/QUOTE]

Tuo oli kyllä minusta aivan aiheellinen käynti, surullista ettet itse sitä tajua. Ei ole ok tissutella pienten lasten kanssa, vieläpä saunassa, jossa on vaaranpaikkoja. Ja aika kännissä taisit olla, kun et edes vaatetta saanut päällesi vaikka tiesit että lastensuojeluviranomaiset on tulossa käymään.

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka
Kamalaa jos on totta tämä ja edellinen tarina. Hyvinvointi valtio tosiaan. ... itse en ole koskaan ollu lasun kanssa tekemisissä enkä edes tunne ketään joka olisi ollut, joten kovin positiivista kuvaa en ole lasusta saanut. Aika sanattomaksi tällaiset jutut kyllä vetää:(

Kamalaa jos on totta tämä ja edellinen tarina. Hyvinvointi valtio tosiaan. ... itse en ole koskaan ollu lasun kanssa tekemisissä enkä edes tunne ketään joka olisi ollut, joten kovin positiivista kuvaa en ole lasusta saanut. Aika sanattomaksi tällaiset jutut kyllä vetää:(

Itse en todellakaan aio tätä maata puolustaa kun järjen käyttö on tässä maassa kadonnut kokonaan. Palautan huomenna sotilaspassini.

En jaksa lukea koko ketjua. Mutta eikö muita ihmetytä tuon lapsen käytös? Jos 6- vuotias sanoo psykologille, että tämä keskustelu päättyy tähän? Mun mielestä outoa käytöstä pieneltä lapselta.

[QUOTE="viera";29808017]En jaksa lukea koko ketjua. Mutta eikö muita ihmetytä tuon lapsen käytös? Jos 6- vuotias sanoo psykologille, että tämä keskustelu päättyy tähän? Mun mielestä outoa käytöstä pieneltä lapselta.[/QUOTE]

Eipä tuossa nyt mitään outoa ole. Ei lapset jaksa jutella kaikkien kanssa.

Eipä tuossa nyt mitään outoa ole. Ei lapset jaksa jutella kaikkien kanssa.

Jotain outoa tässä kyllä on, jos asia kerran viety eteenpäin. Muutenhan asia olisi jo loppuunkäsitelty?

Sitäpaitsi, jos ap:lla ei ole mitään salattavaa, asiasta ei tarvitse tehdä suurta haloota, vaan odottaa että lastensuojelu toteaa että kaikki on kunnossa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että ap:lla kamala pakko selitellä asioita, eikä kykene käsittelemään että EHKÄ lapsella on joku ongelma? Eihän kaikki ongelmat ole johtuisin vanhemmista, esim lapsi voi masentua tai lapsella voi olla neurologinen poikkeavuus, eikä se ole mitenkään vanhempien syy. Miksi siis tällainen paniikki ap:lla?

Ei ole mitään outoa siinä, että lapsi ei halua puhua samasta asiasta moneen kertaan eri aikuisten kanssa. Musta olisi outoa, jos lapsi haluaisi jankata sitä loputtomiin.

Jotain outoa tässä kyllä on, jos asia kerran viety eteenpäin. Muutenhan asia olisi jo loppuunkäsitelty?

Sitäpaitsi, jos ap:lla ei ole mitään salattavaa, asiasta ei tarvitse tehdä suurta haloota, vaan odottaa että lastensuojelu toteaa että kaikki on kunnossa. Enemmänkin vaikuttaa siltä, että ap:lla kamala pakko selitellä asioita, eikä kykene käsittelemään että EHKÄ lapsella on joku ongelma? Eihän kaikki ongelmat ole johtuisin vanhemmista, esim lapsi voi masentua tai lapsella voi olla neurologinen poikkeavuus, eikä se ole mitenkään vanhempien syy. Miksi siis tällainen paniikki ap:lla?

Kaikki johtuu siitä tavasta miten kaikki on edennyt. Vaikka minua ei mistään syytettykään niin silti kohdeltiin kuin rikollista.
Toin asian esille sen takia kun tuo eka tapaus on jo käsitelty ja todettu aiheettomaksi. Nyt tuntuu vain siltä että tehdän tikusta asiaa.
Päiväkodin lausunnossa lukee näin:
Lapsi on erittäin puhelias ja kertoo mielellään asioita. Hänellä on kova halu olla vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa.

Kun taas Lasun mielestä homma on täysin päinvastoin.

Toki jos jotain ongelmia löytyy niin niihin puututaan aina perheen parissa aivan niin kuin tähänkin asti.

Alle 4 lonkero 6 tunnissa.En tiedä millainen "viinapää" sinulla on,mutta minulle tuollainen määrä ei edes hiprakkaa saa aikaiseksi.Oltiin pesuhuoneessa,ei saunassa,kun lapset ei tykkää saunoa.Ei siinä kerenny vaatteita pukea itselle päälle 1.ne oli erissä huoneessa 2.lasten pesut oli kesken ja oli jo kiire niitä laittaa nukkumaan.Sosku oli ovella 5 minuutissa.Ei siinä minulla ollu aikaa alkaa pukemaan vaan pesin lapset loppuun,että pääsevät ajoissa nukkumaan.

Teidän lapsista en tiedä,mutta meillä ainakin alkaa hirveä ralli,jos nukkuma-aika menee ohitse.Unta sitten on enää vaikea saadakkaan.
Teistä varmaan kukaan e juo kotona viiniä ruuan kanssa ,tai sauna olutta/lonkeroa,koska niistä se ilmoitus tulee.En ollut humalassa ,eikä tarkoitus ollut juoda mitään persekännejä illallakaan.Olin menossa tapaamaan muita perhekerhon äitejä,mutta naisille ei vissin alkholin käyttö ole Suomessa sallittu.

n tiedä miksi minun pitäisi jotain ymmärtää,koska itse olen alkoholisti perheestä ja alkoholin kulutukseni on erittäin vähäistä.En halunnut juodakkaan nuorempana,koska olin niin vihainen alkoholille.Vanhimmiten olen oppinut,että sitä voi käyttää fiksustikkin,mutta sekin on näköjään kiellettyä omassa kotona,jos lapset ovat paikalla.Tästä lähtien otan juomani jossain pusikossa istuen muovipussin kera,ettei vaan lapset näe äidin ottavan "aikuistenjuomaa".

[QUOTE="Ei nimimerkkiä";29808090]
Päiväkodin lausunnossa lukee näin:
Lapsi on erittäin puhelias ja kertoo mielellään asioita. Hänellä on kova halu olla vuorovaikutuksessa aikuisen kanssa.
[/QUOTE]

Minä en ymmärrä tuota jälkimmäistä lausetta mitenkään positiivisena asiana...

Eli kaikki päättyi meidän kannalta parhain päin. Ilmoitus todettiin aiheettomaksi ja päiväkodilta pyydeltiin anteeksi. Eivät siis keskustelleet meidän kanssa asiasta mitään. Perheneuvolassakin sanottiin lastensuojelulle että eikö teillä ole resurssipula vai miten teillä on aikaa selvitellä asiaa missä ei järjen häivää?

No nyt siis kaikki on onneksi ohi ja meidän perhe on jätetty rauhaan.

Näin. Asia etenee kyllä eri tavalla. Ylipäätään meillä päiväkodin henkilökunnalla on velvollisuus keskustella vanhempien kanssa ennen ilmoituksen tekemistä ja kertoa siitä vanhemmille.

Sosiaalityöntekijät tulevat välittömästi paikalle vain, jos lapsi on välittömässä vaarassa, ja sitähän tässä ei ole.

Sellaista velvollisuutta ei ainakaan pk-seudun hoitajilla ole! Kyllä he kylmiltään tekivät ls-ilmoituksen!

[QUOTE="OUto";30157189]Sellaista velvollisuutta ei ainakaan pk-seudun hoitajilla ole! Kyllä he kylmiltään tekivät ls-ilmoituksen![/QUOTE]

Kyllä on. Tääläkään pk-seudulla emme ole tehneet yhtäkään ilmoitusta keskustelematta ja nekin harvat ilmoitukset sillon kun todella on aihetta. Sellanen ei oo irrallinen lause että äiti löi.

[QUOTE="aloittaja";29804419]

Mitä tulee tuohon vuorovaikutukseen niin minulla on siis lausunto neuvolasta sekä päiväkodista että lapsi hakeutuu hyvin vuorovaikutukseen aikuisen kanssa. Lastensuojelu on kuitenki toista mieltä.[/QUOTE]

Herranjestas sentään, jos lastensuojelussa ei tajuta, että kukaan normaali lapsi ei pysty olemaan ahdistumatta jos hänen ympärillään nostetaan tuollainen meteli! Luonnollisesti kommunikoiminen tulee vaikeammaksi.

En voi ymmärtää, että jonkin lapsen unenpöpperöisen jutun jälkeen tehdään lastensuojeluilmoitus keskustelematta perheen kanssa.

[QUOTE="aloittaja";29804419]Tämä ei todellakaan ole provo. Olen elänyt keskellä tätä helvettiä jo usean kuukauden ajan. Homma tosiaan lähti siitä että lapsi vain sanoi päiväunilta herättyään että äiti oli lyöny. Mitään jälkiä ei ole eikä ollut. Eikä ole koskaan aikaisemmin koko päiväkotiuransa noin sanonut.

Näin vaan täällä PK-seudulla toimitaan yhdessä päiväkodissa. Kun homma todettiin perättömäksi niin tuntuu siltä että lastensuojelun oli vain pakko keksiä jokin syy.

Tämä tilanne on tsoi ja kaikki meidän lähipiiristä ovat tästä tietoisia. Jokainen on sanonut että homman olisi pitänyt jo loppua.

Mitä tulee tuohon vuorovaikutukseen niin minulla on siis lausunto neuvolasta sekä päiväkodista että lapsi hakeutuu hyvin vuorovaikutukseen aikuisen kanssa. Lastensuojelu on kuitenki toista mieltä.[/QUOTE]

Niin, siis turvaaminen toiseen (vieraaseen) aikuiseen ei myöskään ole ns. normaalia, olisiko tästä kyse...

Kommentoin vielä tuohon sossu asiaan sen verran, että yleensä sosiaalityöntekijällä on humattavasti enemmän pätevyyttä sanoa käytösasioihin kuin terveydenhoitajalla tai sairaanhoitajalla. ikävä kyllä, varsinkin pääkaupunkiseudulla on suuri osa ls-työntekijöistä sosiaaliohjaajia (sosionomeja), jotka ovat vähän sama kuin vertaisi sairaanhoitajaa lääkäriin. Koulutus täysin eri, mutta toimivat epäpätevinä sijaisina kun päteviä sossuja ei saada lastensuojeluun. Ikävä juttu. toivottavasti asiat teillä kuitenkin selviää, ei se olisi ensimmäinen ylireagointitapaus.

Niin, siis turvaaminen toiseen (vieraaseen) aikuiseen ei myöskään ole ns. normaalia, olisiko tästä kyse...

Kommentoin vielä tuohon sossu asiaan sen verran, että yleensä sosiaalityöntekijällä on humattavasti enemmän pätevyyttä sanoa käytösasioihin kuin terveydenhoitajalla tai sairaanhoitajalla. ikävä kyllä, varsinkin pääkaupunkiseudulla on suuri osa ls-työntekijöistä sosiaaliohjaajia (sosionomeja), jotka ovat vähän sama kuin vertaisi sairaanhoitajaa lääkäriin. Koulutus täysin eri, mutta toimivat epäpätevinä sijaisina kun päteviä sossuja ei saada lastensuojeluun. Ikävä juttu. toivottavasti asiat teillä kuitenkin selviää, ei se olisi ensimmäinen ylireagointitapaus.

Äh, heti korjaan itseäni. siis esim. liiallinen tukeutuminen vieraaseen aikuiseen, pitäisi nähdä tilanne.... En tarkoittanut että ykskantaan kaikki viraaseen tukeutuminen on epänormaalia.

Mä olen tarkistanut asian kolmesta eri päiväkodista että miten siellä toimitaan vastaavanlaisissa tilanteissa.

Jokainen kertoi että ensin seurataan tilannetta ja keskustellaan vanhempien kanssa. Kerrotaan ihan suoraan vanhemmille että tehdään ilmoitus jos oikeasti aihetta on.

Mulle taas kävi niin päin että olin ollut lasuasiakkaana sen takia että olen väkivallan uhri, mua ei kukaan uskonut ja musta tehtiin pahis ja leimattiin pöljäksi ja pakotettiin psykiatrille, kävin yksityisellä, musta valehdeltiin paperit täyteen ja päiväkodissa työntekijä kohteli mun poikaa huonosti ja valitin ja palkaksi mulle kostettiin ja tehtiin ilmoitus päiväkodista että lyön lasta.Poliisi tutki asian ja totesi että ei ole totta.Lastensuojelu ilmoitteli musta perättömiä tarhaan mun selän takana. Mulle on kostettu monin eri tavoin että valitan mun papereista jotka on valehdeltu.

Mulle taas kävi niin päin että olin ollut lasuasiakkaana sen takia että olen väkivallan uhri, mua ei kukaan uskonut ja musta tehtiin pahis ja leimattiin pöljäksi ja pakotettiin psykiatrille, kävin yksityisellä, musta valehdeltiin paperit täyteen ja päiväkodissa työntekijä kohteli mun poikaa huonosti ja valitin ja palkaksi mulle kostettiin ja tehtiin ilmoitus päiväkodista että lyön lasta.Poliisi tutki asian ja totesi että ei ole totta.Lastensuojelu ilmoitteli musta perättömiä tarhaan mun selän takana. Mulle on kostettu monin eri tavoin että valitan mun papereista jotka on valehdeltu.
Kamalaa

Yhteistyössä