Päiväkotikiusaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Elissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="elissa";28200335]Lapseni ollut samassa päiväkodissa 1 vuotiaasta lähtien, toiset lapset ja aikuiset ovat tuttuja... Hoitaja kertoi tse että lastani potkittu, myös lapseni sanoi että että potkivat kylkeen ja repivät vaatteita ja sanoi ettei meinannut saada huudettua apua kun kaikki makasivat päällä... lapseni kysyi että äiti, miksi toiset kiusaa vaikka olen kaikkien kaveri??? Niin, mitä sanon siihen,,, itkin salaa autossa lasta hakiessa, lapsella itkusta turvonneet silmät ja pieniä veripurkaumia silmien alla! kovasta itkemisestä...[/QUOTE]

No HUH! MInä ottaisin yhteyttä kaikkien näiden lasten vanhempiin ja järjestäisin palaverin päiväkodilla. Tuollaista VÄKIVALTAA ei kuulu sietää! Ja kuuluu niiden lasten vanhempien tietää mitä heidän pikku mussukkansa on tehnyt. Ja sitten lapset palaveriin mukaan pyytämään anteeksi sinun lapseltasi. Jos päiväkodin henkilökunta ei tue tämän asian selvittämistä, nostaisin SELLAISEN HALOON, että koko kylä kuulisi

mun poikaa joku toinen poika kuritti aina pkssa, kerran sitten tuli mitta täyteen. menin ko pojan luo pkn pihalla ja kerroin että jos vielä yhdenkin kerran tempasee tms mun poikaa niin sitten musta tulee todella vihainen ja että sen jälkeen sillä pojalla ei enään ole kivaa. Säikähti kyl mut niin loppui kiusaaminenkin.

[QUOTE="hoitaja";28200639]Käytännössä hoitajilla ei ole muita valtuuksia kuin laittaa toista satuttava jäähylle. Jos on olemassa joku, joka voi eristää lapsen, silloin hän ei enää satuta kuin sitä eristäjää, mutta työntekijöitä ei aina ole eristäjäksi asti.

Päivähoidon järjestelmä on kehitelty aivan lähiaikoina niin jäykäksi, että kaikkein eniten erityistukea tarvitsevien lastenkin avun saaminen kestää kuukausia. Yleensä vähintään vuoden.[/QUOTE]

Ai jai, eristää ei saa. Se on kielletty. Käytännössä tädit eivät voi todellakaan tehdä -mitään- eivät yhtään mitään....kiitos teidän, vanhemmat, kun olette jyränneet asiat siihen pisteeseen.

Ai jai, eristää ei saa. Se on kielletty. Käytännössä tädit eivät voi todellakaan tehdä -mitään- eivät yhtään mitään....kiitos teidän, vanhemmat, kun olette jyränneet asiat siihen pisteeseen.

Kyllä meillä ainakin eristetään. Jos joku jatkuvasti satuttaa toisia lapsia niin saa leikkiä yksikseen toisessa leikkitilassa. Valvova aikuinen näkee kumpaankin leikkitilaan. Ihan hölmöähän olisi uhrata monen lapsen terveys siksi, ettei kiusaaja kärsisi.

Päiväkodin pihalla tunnin ulkoleikkejä seuranneena äitinä ihmettelin lasten suurta määrää samaan aikaan. Voisihan niitä ryhmiä porrastaakin. Eniten jäin kuitenkin ihmettelemään suurimman osan hoitajien käytöstä. Hyvin moni keskusteli kahden tai kolmen hengen ryhmissä keskenään, välillä jollekin lapselle huudellen. Harvempi hoitaja oli aktiivisesti lasten joukossa seuraamassa ja ohjaamassa leikkejä.
Omasta mielestäni kiusaamisesta on vastuussa jokainen aikuinen! Lasten vanhempien ja hoitajien on huolehdittava, että kaikkien kanssa leikitään ja heti ohjattava lapsia kiusaamistilanteessa.

Lapseni on ollut pidetty leikkikaveri päiväkodissa koko ikänsä ja nyt eskari. Aina on seuraa ollut niin aamulla viedessä kuin hakiessakin. Kunnes ryhmään tuli heikon suomenkielen omaava lapsi jonka tuki lapseksi lapseni sosiaalisena ja hyvä tapaisena laitettiin. Pian alkoi lapseni kertoa kuinka tuo lapsi heittelee päähinettä hänen päästään ja töni siirtymätilanteissa. Ystävänpäiväkortti ym muistamiset lapsi teki myös ko lapselle ja sanoi, että kiusaa vähemän, kun saa huomiota. Kehoitin lastani sitten leikkimään enemmän muiden lasten kanssa kuten hän tekikin, jos sai seuransa itse valita. Sitten päiväkodista alkoi tulla viestiä, että lapseni on tönäissyt toista lasta ja laitettu penkille miettimään. Anteeksi ei ole pyytänyt. Tällaisia viestejä tuli harvakseltaan. Puhuin lapseni kanssa kotona ja mietimme oikeita toimintatapoja. En hyväksy väkivaltaa ja lapsi ei ole näin toiminut kotona tai vapaa ajalla muiden lasten kanssa. Lopulta lapsi avautui minulle ja kertoi toisten lasten alkaneen pikkuhiljaa tekemään aikuisen silmän välttäessä hänelle samanlaisia juttuja kuin tuo lapsi, jonka tukilapseksi lapseni oli laitettu. Lapseni oli hermostunut kiusan teosta ja tönäissyt. Toiset lapset olivat kertoneen aikuiselle lapseni osuuden, mutta toisten lasten osuutta ei ollut selvitetty. Lapseni koki tullensa kohdelluksi epäreilusti, koska vain hänen osuudestaan rangaistiin ja hänen kertomaansa tapahtumaa edeltävistä asioita ei uskottu. Otin asian puheeksi päiväkodissa. Kysyin miten tilanteita on selvitelty ja sain tietää, että ei niitä kukaan aikuinen ollut nähnyt. Verbaalisesti lahjas ja arvostetun hyvätuloisen perheen lapsi niistä oli lapseni osuuden päiväkodissa kertonut ja lastani rangaistiin. Lapseni olisaanut lyhyessä ajassa kiusaajan maineen. Aion hakea lapselleni apua. En käsittänyt, että yksittäiset satunnaiset sattumukset voisivat johtaa näin nopeasti tällaiseen ongelmavyyhtiin. On surullista nähdä kuinka vaikeaa on lapselle päiväkotiin lähtö. Ennen meni sinne juoksujalkaa hymy huulella. Saatoin myös luottaa lapseni saamaan hoiitoon, nyt on jatkuva huoli siitä miten päivät sujuvat. Lapsella on alkanut ajoittainen päiväkastelu. Hän ei ole kastellut ollenkaan kuivaksiopittuaan taaperona. Lisäksi on tullut änkytystä ja silmien räpyttely oireita. Huutoraivokohtauksia päiväkodista kotiin tultua. Mitään näistä ei ole ollut ennen eskarivuotta. Olen järkyttynyt, vihainen ja hämmentynyt.

Yhteistyössä