Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
Tähän vielä semmoinen, että jos lapsi on ollut pitkään jo samassa hoidossa, ja vauvan tultua hänet otetaan sieltä pois, lapsi voi kokea sen rangaistyksena; vauva tulee kotiin viemään vanhempien huomion ja samalla viedään kaverit ja hoitopaikka. Mikäli siis hoitopaikka on ollut lapselle mieluinen ja tärkeä.

Mutta se on musta kyseenalaista, mikäli lapsi on ollut aina kotihoidossa ja vauvan tultua laitetaan uuteen, entuudestaan tuntemattomaan hoitopaikkaan. Sen lapsi voi myöskin ottaa rangaistuksena; vauva tulee ja minut raivataan pois.

Eli ei ole mustavalkoista yhtä oikeaa tilannetta, lapset on erilaisia ja tilanteet on erilaisia.

SINKKOSEN sanoin: tilanne on sama kuin se että sun miehesi tuo kotiin uuden vaimon ja kohoittaa sinua menemään päiväajaksi muualle

Tämän logiikan mukaan ei siis kannata tehdä kuin yksi lapsi?

Mistäs tämän päätelmän teit? Jos hankit useamman lapsen tai vaikka tässä tapauksessa vaimon niin heidän pitää saada tasa-arvoista kohtelua, ei niin että toinen saa olla rakastamansa henkilön kanssa lähes kokoajan ja toinen tuupataan hoitolaitokseen päiväksi

No Suomessa kun ei voi olla kuin yksi vaimo kerrallaan.

Törkeää yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä on itse kotona ollessa hoidattaa lapsiaan verovaroilla päiväkodeissa. Tästä ei mun mieli muutu, vaikka miten koitatte selitellä.

Olihan joku jo kysellyt 6kk ikäiselle päivähoitoa, että saa itse shoppailla ja harrastaa äippälomalla rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:
Törkeää yhteiskunnan varojen väärinkäyttöä on itse kotona ollessa hoidattaa lapsiaan verovaroilla päiväkodeissa. Tästä ei mun mieli muutu, vaikka miten koitatte selitellä.

Olihan joku jo kysellyt 6kk ikäiselle päivähoitoa, että saa itse shoppailla ja harrastaa äippälomalla rauhassa.

No huh huh :headwall:

En lukenut koko ketjua. Meillä 2-vuotias jatkoi tarhassa 10 päivää kuussa ihan äidin takia. Viihtyy siellä kyllä ja on kavereita, haluaa lähteä tarhaan, mutta en silti sanoisi, että ei pärjäisi ilman kavereita ja virikkeitä.

Minua suoraan sanoen pelotti, millainen yövalvoja vauva uhmaikäiselle tulee kaveriksi ja siksi pidin hoitopaikan. Vähempää kuin 10 päivää kuussa ei ollut mahdollista ottaa, minulle olisi riittänyt vähempikin. Ei ole varmaan yhtenäkään kuukautena ollut vielä tuota kymmentä päivää, vaan aina jokusen päivän poissakin. Eikä kokonaisia päiviä.

Meillä ei ole mummoja, jotka voisivat hoitaa isompaa välillä tai esim. ulkoiluttaa häntä, jos haluaisin välillä nukkua vauvan kanssa päiväunet. Miksi yhden lapsen äideille sanotaan aina, että "nuku silloin kun vauvakin nukkuu", mutta kahden tai useamman lapsen äidin on vain valvottava? Avoimeen päiväkotiin ja kerhoon mennään tapaamaan kavereita yhdessä äidin kanssa, mutta äidille ei ole lepohetkeä.

Tästä syystä minun lapseni on välillä tarhassa leikkimässä kavereiden kanssa eikä kärsi siitä, kun kerran sinne haluaa. Asia muuttuu tietysti sitten, kun on mentävä kokopäivähoitoon ja joka päivä - nyt tarhapäivät ja kotipäivät ovat molemmat kivaa vaihtelua.

Vauvamme ei ollutkaan mahdoton tapaus, joten elämäni on ollut liiankin helppoa välillä. Mutta onko se suuri synti? *avaa sateenvarjon* Vauva saa olla rauhassa tissillä ilman että minun pitää juosta koko ajan vauhdikkaan kaksivuotiaan perässä. Minä voin käydä vain yhden lapsen kanssa ostoksilla. Voin nukkua päiväunet ja siivota kämppää rauhassa. Taapero pääsee leikkeihin ja retkille, syö kunnolla päiväkodissa (kotona ruokailu on monesti melko kaoottista) ja harjoittelee siellä esimerkin kautta pottailua. Hän saa ulkoilla sydämensä kyllyydestä ilman, että joku sanoo: "Nyt on pakko lähteä sisälle, koska vauva tarvii tissiä." (talvella ulkoimetys oli aika extremeä, nyt kesällä se jopa onnistuu)

Tänään lapseni aloittaa reilun kahden kuukauden loman, ja raportoin kyllä tänne, kun hän seuraavan kerran sanoo, että XXX lähtee tarhaan tarhaan.

Meillä on ollut koko ajan selvää, että olen vuoden kotona. Hoidossaolo jatkui esikolla osa-aikaisena eli oli tuttu ja hyväksi todettu hoitopaikka. Mä olen synnytyksestä toipuessa ja väsymyksen vuoksi itkeskelevä hormonihirviö, joten oli ihan mukavaa saada välillä itkeä rauhassa eikä se muksullekaan ole kivaa katsottavaa..

Oman jaksamisen lisäksi syynä oli työt, joita tein kun olin vähän jo paremmassa kunnossa. Tein yhden projektin, jota pystyin tekemään tietokoneella kun esikko oli hoidossa (2krt/vko) ja vauva nukkui. Valitettavasti mulle tehtiin niin mahtava työtarjous kaikin puolin, etten voinut kieltäytyä :whistle:

Mitään mustasukkaisuutta ei ole ikinä ollut sen takia, että esikoinen käy hoidossa. Meillä ei muutenkaan liikuta ja olla koko ajan koko perhe yhtenä "yksikkönä".

Hoidossa ei ole ollut ikinä mitään ongelmia ja erittäin tasapainoinen lapsi tuo on. Samaa mieltä oli hoitotätikin kehityskeskustelussa. Sosiaalinen ja touhukas ja musta on vain tervettä, että yli 3-vuotias on välillä muuallakin kuin äitinsä helmoissa. Panostamme kasvatukseen eikä se, että on pari lyhyttä päivää hoidossa viikossa, ole mitään meiltä tai lapselta pois, päinvastoin. Hyvä ja terve lisä siihen, että kotiolot ovat hyvät ja perusturvallisuus kunnossa.

Ja joku voi sanoa, että miksi sitten tekee toisen lapsen niin perään jos on jaksamisen kanssa ongelmia. Emme halunneet lisätä kehitysviiveiden riskiä ja sen riskiä, ettei tulekaan raskaaksi. Ei olla niin nuoria enää..

Alkuperäinen kirjoittaja KolmeKertaa:

Totta kai perustellaan (selitellään) kun perusteluja kerran kysyttiin. Mutta pidä mielipiteesi, siihen jokaisella on oikeus.

Mä maksoin sinäkin vuonna kun olin äitiyslomalla, yli 10t? veroja. Olen ehkä sitten itsekäs tai ainakin paha ihminen, mutten mielestäni ole kovin kova yhteiskunnallisten palvelujen riistäjä jos vien lapseni osa-aikaiseen hoitoon päiväkotiin (joka on myös meidän kunnassa se, jossa on aina ollut tilaa). Ikinä en ole ollut sossun luukulla tai työttömänä (eikä niissäkään mitään pahaa ole) enkä muutenkaan julkisten palvelujen suurkuluttaja. Mua ei vain pysty tällä argumentilla syyllistämään, koska maksan veroja niin maan penteleesti :saint: Tämän verran mä riistän yhteiskuntaa kun sekin riistää mua :whistle:

no vaikka siksi että aina ei niitä lapsia hankita. jos siis tuleekin raskaaksi tahtomattaan ja pitää lapsen kun aborttiin ei pysty, niin kai se pienenpi paha lasten kannalta on että isompi jatkaa siellä päivähoidossa että äiti jaksaa yksin huolehtia kahdesta pienestä, musta isompi paha ois ollut abortti, ja niin lapsihan olisi pysynyt hoidossa vaikka ratkaisu ois ollut toinen koska sit ois opintojen päättyessä kutsunut työelämä.
'

MIKSI SYYLLISTETÄÄN ÄITEJÄ?? SIIS JOKA TAPAUKSESSAHAN LAPSEN ON MENTÄVÄ #V TÄYTETTYÄÄN HOITOON,vai mistä ne rahat sit revittäis? eli meillä ainakin vaikka olisin pystynyt abortin tekemään lapsi ois yhtälailla siellä hoidossa!!! siis miksi se hoito on huono asia tässä tapauksessa, mutta kuitenkin lapsi pitäis lykkää hoitoon mahd. pian jotta äiti menis töihin eikä eläis yhteiskunnan varoilla. mä en käsitä,oli syy mikä hyvänsä lapsen hoidossa oloon niin ei se miten hoidossa olo vaikuttaa lapseen muutu mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Onko se jotenkin niin hirveän hankalaa ymmärtää, että perheitä on erilaisia? Se mikä sopii Lahtisen perheelle, ei sovi Virtasen perheelle?????

Niinpä :flower: On kotiäitejä, jotka aina hymyssäsuin ;) hoitavat lapsikatrastaan. Ja on kotiäitejä, joiden jaksamisen kanssa on suuriakin ongelmia ja lapsen osa-aikainen hoito olisi hyvä ratkaisu sekä äidin että lapsen kannalta. Jotkut näyttävät hoitavansa lapsensa itse periaatteen vuoksi eikä jälki silti ole oikein hyvää. Tosin ei kaikilla on taloudellisista syistä mahdollista edes harkita osa-aikahoitoa.

Mä en syyllisty tämän asian ihmettelystä yhtään. Itsepä näen, että lapsemme ovat tasapainoisia ja perusturvallisuus on selvästikin kunnossa. Kun asiat on kotona hyvin, ei se parin päivän hoidossaolo (tutussa hyvässä hoitopaikassa) lasta pilaa, jopa päinvastoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimppa:
Niinpä :flower: On kotiäitejä, jotka aina hymyssäsuin ;) hoitavat lapsikatrastaan. Ja on kotiäitejä, joiden jaksamisen kanssa on suuriakin ongelmia ja lapsen osa-aikainen hoito olisi hyvä ratkaisu sekä äidin että lapsen kannalta. Jotkut näyttävät hoitavansa lapsensa itse periaatteen vuoksi eikä jälki silti ole oikein hyvää. Tosin ei kaikilla on taloudellisista syistä mahdollista edes harkita osa-aikahoitoa.

Samoilla ajatuksilla liikkeellä... Onko ihme, että mitään erilaista ei suvaita/hyväksytä, kun kaikki pitäisi pystyä heti puristamaan samaan muottiin?

Onko tuo pullantuoksuinen äitimyytti, niin sisäänrakennuttu suurimmassa osassa naisissa, että pienikin poikkeama siinä, ajaa osan hulluuden partaalle? Että ei voi hyväksyä toisen tapaa olla äiti....?

Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
Onko se jotenkin niin hirveän hankalaa ymmärtää, että perheitä on erilaisia? Se mikä sopii Lahtisen perheelle, ei sovi Virtasen perheelle?????

tuntuu olevan..

Teet niin tai näin, et rakasta lastas, oot huono äiti ja vaikka mitä...

niin tuntuu olevan. kauhea myöntää mut mä en osaks ihan siks hakenut aikoinaan lapselle sitä hoitopaikkaa et saa heti paskaleiman otsaan.. ja ihan oikeasti se olisi tehnyt hyvää. kun on henkisesti lopussa ei ole lapsillekaan paljon tarjottavaa.

Siis mulla ei tullut mieleen edes sellaista vaihtoehtoa että isompi olis tarhassa jatkanu kun mä jäin äippälomalle.
Vitsit kun tuli tyhmä olo kun tätä luin, kuin helpolla olis päässy :(

En edes kaikkia jaksanut lukea. Mutta, minun mielipiteeni on se että jos itse olen kotona niin lapsetkin on kotona. Eikä minun lapseni ole koskaan ollutkaan päiväkodissa, esikoinen vajaa 4v.
Olen ollut tyttöjen kanssa kotona aina. Tiukkaa tekee välillä rahallisesti mutta on se sen arvoista. Esikoinen käy srk-kerhossa 2h/viikko. Ja muuten tapaa kavereita sillon tällön.
Hänen virikkeisiin kuuluu myös mummolassa käynti missä pääsee katselemaan maatalon eläimiä, nostamaan perunoita, istuttamaan kukkia, poimimaan marjoja, nuotiolle paistamaan makkaraa jne. =) Ihania asioita.
Minä itsekin olen lapsuuteni eskari-ikään asti viettänyt kotona äidin ja sisarusten kanssa enkä ikinä sitä vaihtaisi pois. Voi olla että olen joskus kaivannut kavereita, en tiedä kun en ainakaan muista eikä kukaan ole sellaista ainakaan kertonut, mutta silti nyt aikuisena arvostan sitä että ollaan saatu olla kotona sisarusteni kanssa lapsuus.
Myös silloin kun on perheeseen tullut lisää vauvoja :D
Ja oikein onnelliselta vaikuttaa tuo esikoinenkin vaikka ei päiväkodissa ole ollutkaan. =)
Mutta itse päiväkotialalla työskennelleenä en kyllä arvostele sitäkään jos lapsi on päiväkodissa ja äiti kotona. Ihan sama minulle ja joillekin se todella tekee hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

Kerhot...seurakunnan, joten ei kiitos. Ei missään nimessä. Ne ei sovi kaikille, esim. meille. Muita kerhoja ei ole.
Avoin päiväkoti? Mikä se edes on...ei tässä kaupungissa sellaista ole. Monessa kaupungissa ei ole.
Puistot? Joo-o...joko tyhjillään päivät, puistotätitoiminnassa on isoimmat lapset jotain 2½ v, niistä ei ole ikätovereiksi 4-5 v lapselle.
Meillä oli kotihoidossa sekä vauva että esikoinen, mutta jos esikoinen olisi ollut jo 3-4 v vauvan syntyessä niin taatusti olisin hankkinut hänelle osa-aikaisen hoitopaikan jo ennen vauvan syntymää. Sen ikäinen lapsi kun mun mielestä (ja aika monen asiantuntijankin mielestä ) kaipaa jo säännöllisiä tapaamisia ikätovereiden kanssa, lapsiryhmän jäsenyyttä, ohjattua toimintaa...nimenomaan siten, että äiti tai iskä ei ole koko ajan vieressä.

Ihan tällaisestakin syystä otan tytön pois sitten päiväkodista, että hän saa osallistua myös sisaruksensa hoitoon päivisin. On erittäin hoivaviettinen tyttö ja jos sama jatkuu, hän varmasti nauttii sisaruksensa seurasta! :) Koen, että on tärkeää että sisarukset ovat myös paljon yhdessä!

Nii-iin...ihan kun lapsi ei ehtisi olemaan kotona ollenkaan, osallistumaan lainkaan vauvan hoitoon, jos on päiväkodissa vaikkapa 4-6 h kahtena päivänä viikossa.
Harvalla on lapset hoidossa 8-9 h joka arkipäivä, jos kotona on äiti ja vauva. Osa-aikahoitoa, puolipäiväistä, se on.

Mitä lapsi tarvii, että siitä tulee tasapainonen ihminen? Yksi tärkeimmistä lienee asiantuntijoiden mukaan se, että lapsi saa kokemuksia siitä, että hän on itsessään arvokas, rakastettu ja tuottaa vanhemmilleen iloa.

Täysin toisarvoisia kaikkeen edelliseen nähden ovat päiväkotivirikkeet tms. Lapsi ei nykyisinkään kasva kieroon ilman eskaria. Lapsen paras oppimisvalmius on se, että on kotona rakastettu ja sitä kautta muodostunut hyvä itsetunto. Ei kotona tarvii alkaa mitään tuokioita järjestämään :)

Päiväkodissa työskentelee monia 5kymppisiä ja monelle heistä on tosi vaikeeta käsittää tätä nykyistä mahdollisuutta pitää muut lapset hoidossa, kun äiti on vauvan kanssa kotona. Monet äidit kyselee hoitopaikkaa jo, kun raskaus on just testattu. (Saatiin kyllä hyvät naurut jälkikäteen, ei siinä mitään. Olen siis ollut pk:n puolella töissä.)

Hyväksyn hoitoon viemisen, jos sille on hyvä syy, siis joku muu, kuin laiskuus. Itselle ei tullut mieleenkään, kaikki kerralla kotona ja nyt kaikki kerralla hoitoon. Paitsi nyt nautin erityisopettajan pitkästä kesälomasta...

En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

kanssasi samaa mieltä virikkeiden takia lasta ei tarvitse päivikseen laittaa..

Meillä jäi 4,5 vuotias kotiin päiväkodista vauvan synnyttyä koska itse kuulun niihin jotka eivät halua hoidattaa lapsiaan muilla kun on itse kotona. Mutta nyt mä alan olla henkisesti aika lopussa, kun kotona ollessa taas tuo masennus meinaa pukata päälle ja lapselle ois parempi mennä päiväkotiin osa-aikaiseksi. MUTTA ei meidän perheellä kyllä siihen ole varaa, kun siirrytään kotihoidontuelle muutenkin! Tulot tippuu reilut 100 euroa ja sitten menettäisin sisarlisän ja tulisi maksu ja siinä menisi taas joku 120 euroa. Siksi mä ihmettelenkin, että miten normaalituloisilla on varaa hoidattaa lapsia päiväkodissa? Eri asia jos on niin köyhä ettei maksa mitään tai jos on isotuloinen mies mutta meillä kyllä kirpaisisi tosi paljon. En tiedä mitä tekisin kun kuitenkin nyt olisi lapsen etu olla siellä päiväkodissa osa-aikaisena..
Minkäänlaista tukiverkkoa meillä ei ole täällä.

[
niin tuntuu olevan. kauhea myöntää mut mä en osaks ihan siks hakenut aikoinaan lapselle sitä hoitopaikkaa et saa heti paskaleiman otsaan.. ja ihan oikeasti se olisi tehnyt hyvää. kun on henkisesti lopussa ei ole lapsillekaan paljon tarjottavaa.

Surullista, että ulkopuoliset paineet/mielipiteet vaikuttavat äiteihin noin paljon, ja saavat äidit väsymään entistä enemmän. Ja se on ihan totta, että väsyneenä, ei jaksa eikä osaa tarjota lapselleen parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Meillä aloittaa 5-vuotias päiväkodin 4 tuntia viikossa syksyllä, koska isoveli menee eskariin.
Ja ihan sen takia, että olisi kavereita.
Ainakaan seurakunnan kerhossa täällä ei ollut kavereita tuon ikäsille, koska isommat olivat päiväkodeissa ja kerhossa oli vain vauvoja.
Ja leikkipuistotkin huutivat tyhjyyttään viime syksynä/talvena, kun lapset olivat päiväkodeissa.
Joten ihan tuon syyn takia haluan pistää lapseni päiväkotiin.

haluat laittaa lapsesi päiväkotiin ja näin hän vie jonkun paikan sieltä.

Pullamössöä pullamössöä, arvon äidit. Kyllä sen 5 vuotiaankin voi pitää kotona, senikäinen itseasiassa nautiskelee vapauden huumasta täysin rinnoin ja kavereita haalitaan kodin läheltä, tai ajetaan autolla/bussilla/pyörällä vaikka kavereiden luo. Asiathan on ihan täysin omasta aktiivisuudesta kiinni. Vai kaikillako täällä on masennus/mielenterveyshäiriö/on yksinhuoltaja ilman tukiverkkoa/palstailu vie kaiken ajan?

[

Surullista, että ulkopuoliset paineet/mielipiteet vaikuttavat äiteihin noin paljon, ja saavat äidit väsymään entistä enemmän. Ja se on ihan totta, että väsyneenä, ei jaksa eikä osaa tarjota lapselleen parasta.

niimpä.. :'( kauhea, nyt tuli itku. mut ei siinä kun teki mieli olla olematta olis jaksanut enää muiden syyllistämistä..