En lukenut koko ketjua. Meillä 2-vuotias jatkoi tarhassa 10 päivää kuussa ihan äidin takia. Viihtyy siellä kyllä ja on kavereita, haluaa lähteä tarhaan, mutta en silti sanoisi, että ei pärjäisi ilman kavereita ja virikkeitä.
Minua suoraan sanoen pelotti, millainen yövalvoja vauva uhmaikäiselle tulee kaveriksi ja siksi pidin hoitopaikan. Vähempää kuin 10 päivää kuussa ei ollut mahdollista ottaa, minulle olisi riittänyt vähempikin. Ei ole varmaan yhtenäkään kuukautena ollut vielä tuota kymmentä päivää, vaan aina jokusen päivän poissakin. Eikä kokonaisia päiviä.
Meillä ei ole mummoja, jotka voisivat hoitaa isompaa välillä tai esim. ulkoiluttaa häntä, jos haluaisin välillä nukkua vauvan kanssa päiväunet. Miksi yhden lapsen äideille sanotaan aina, että "nuku silloin kun vauvakin nukkuu", mutta kahden tai useamman lapsen äidin on vain valvottava? Avoimeen päiväkotiin ja kerhoon mennään tapaamaan kavereita yhdessä äidin kanssa, mutta äidille ei ole lepohetkeä.
Tästä syystä minun lapseni on välillä tarhassa leikkimässä kavereiden kanssa eikä kärsi siitä, kun kerran sinne haluaa. Asia muuttuu tietysti sitten, kun on mentävä kokopäivähoitoon ja joka päivä - nyt tarhapäivät ja kotipäivät ovat molemmat kivaa vaihtelua.
Vauvamme ei ollutkaan mahdoton tapaus, joten elämäni on ollut liiankin helppoa välillä. Mutta onko se suuri synti? *avaa sateenvarjon* Vauva saa olla rauhassa tissillä ilman että minun pitää juosta koko ajan vauhdikkaan kaksivuotiaan perässä. Minä voin käydä vain yhden lapsen kanssa ostoksilla. Voin nukkua päiväunet ja siivota kämppää rauhassa. Taapero pääsee leikkeihin ja retkille, syö kunnolla päiväkodissa (kotona ruokailu on monesti melko kaoottista) ja harjoittelee siellä esimerkin kautta pottailua. Hän saa ulkoilla sydämensä kyllyydestä ilman, että joku sanoo: "Nyt on pakko lähteä sisälle, koska vauva tarvii tissiä." (talvella ulkoimetys oli aika extremeä, nyt kesällä se jopa onnistuu)
Tänään lapseni aloittaa reilun kahden kuukauden loman, ja raportoin kyllä tänne, kun hän seuraavan kerran sanoo, että XXX lähtee tarhaan tarhaan.