Pakko kysyä (kun vauva tulee taloon, isompi päiväkotiin->)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Muistaako kukaan ajatella sitä lasta. Tässä hoetaan vaan äidin jaksamista. ENTÄ se lapsi! Vaikka lapsi kaipaisikin kavereitaan ekat pari päivää, niin vuorenvarmasti lapsi nauttii pitkistä aamuista ja rauhallisesta olemisesta äidin ja sen vauvan kanssa.

Ja jos se lapsi on päivät hoidossa niin vuorenvarmasti hakee sen huomionsa iltaisin vanhemmiltaan. Ja taas on elämä raskasta.

Nykyaikana vaan kaiken pitää olla niin helppoa ja se pää prakaa vähemmästäkin. Miten lie olis nykyajan mammat selvinneet 50 vuotta sitten 10 lapsen pyöriessä jaloissa. Ei mitenkään.

Että mua sitten suoraan sanottuna vituttaa tällainen.
Joo ei olisi varmaan pää kestänyt ei. Meillä ei ole MINKÄÄNLAISTA tukiverkkoa, ei minkäänlaista. Mies on ainoa jos jossain haluan käydä. Lapsi on 5 ja on ollut kerran yöhoidossa. Pienempi on 8 kk ja on ollut kerran yhden ainoan tunnin hoidossa kun mä jouduin sairaalaan.. Kun mä sairastuin pahasti, olin 2 päivää lasten kanssa kotona ja oksensin koko ajan. Vasta sitten pystyi mies jäämään kotiin. Ei kukaan voi edes kuvitella millaista on elää ilman tukiverkkoa kun lasten kanssa on oltava aina, oli tilanne mikä hyvänsä. Yleensä näillä jeesustelijoilla on itsellään mummot, papat sun muut lähellä. Ei kestä minun pää tätä, ei voi mitään. Ja siksi meille tulee päiväkoti mukaan lapsen elämään

Komppaan tätä. Lisäksi nämä jeesustelijat unohtavat että 50 vuotta sitten nuo suurperheet elivät yhteisöissä, ei ollut vain äiti ja isä ja lapset vaan myös isovanhemmat ja sisaruksia samassa pihapiirissä. Nykyvanhemmuus on yksinäistä. Minkä minä sille voin että lapsillani ei ole mummoja ja pappoja eikä tätejä, setiä ja serkkuja?

Väittäkää vastaan vaikka loputtomiin, mutta päiväkoti ei ole kodinveroinen paikka (jos kotona on kaikki kunnossa...) . Ja tuohon laulutuntiin mitä tulee, niin fakta on, että useampi 3-4 vuotias ei pysty rauhoittumaan tunniksi paikalleen. Jos teidän laululintu pystyy, niin mahtavaa. Suurin osa siihen ei pysty ja näin ollen lauluhetket ei kestä tuntia.
Meillä myös leikitään ja laulellaan pitkin päivää, tarkoitin vain, että itse lauluhetki kestää sen hetken.
Mutta jatkakaa vääntämistä, lähden juhannuksen viettoon :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Väittäkää vastaan vaikka loputtomiin, mutta päiväkoti ei ole kodinveroinen paikka (jos kotona on kaikki kunnossa...) . Ja tuohon laulutuntiin mitä tulee, niin fakta on, että useampi 3-4 vuotias ei pysty rauhoittumaan tunniksi paikalleen. Jos teidän laululintu pystyy, niin mahtavaa. Suurin osa siihen ei pysty ja näin ollen lauluhetket ei kestä tuntia.
Meillä myös leikitään ja laulellaan pitkin päivää, tarkoitin vain, että itse lauluhetki kestää sen hetken.

Ei se ole koti, ei. Ja kaikki muut paikat paitsi koti ovatkin kamalia paikkoja ja pahaksi lapselle?

Nuo lauluhetket ei ole mitään virrenveisuuta, jossa pitäisi istua liikkumatta paikoillaan. Ei. Vaan siellä lauletaan, tanssitaan, soitetaan, leikitään laululeikkejä, yms.
Onneksi päiväkoti ei ole kuin koti, siitähän me maksetaankin :D. Kotona on kaikki kunnossa, mutta kotona ei edelleenkään ole useampaa 4-5 v lasta joiden kanssa kokea sitä lapsiryhmän jäsenyyttä ja treenata vuorovaikutusta & sosiaalisia taitoja ilman äidin, isän tai sisaruksen läsnäoloa.

Mun mielestäni 4v ja siitä yli voi ihan hyvin käydä tarhassa puolipäiväsenä jos on siellä jo aikasemminkin ollut. Eskariin tietysti mennään, helpottaa sitten kouluunkin menemistä. Alle 3-vuotiaat kyllä kuuluvat kotihoitoon tai sitten jotain kerhoa tms.

Häh, onko sulla mitään kokemusta siitä, miten lapset nauttii kun heidän kanssa tehdään jotain muutakin kun ollaan kotosalla???? Siis että edes harrastetaan vaikka jotain kivaa äiti-lapsi-juttua?? JOs siis et tiedä, että jo vauvat nauttii muskareista ja kyllä jaksavat olla tunneilla hienosti.

Käyn kahden lapsen kanssa samassa muskarissa, toinen nyt 1v, toinen 2,5v. Eikäs meillä ainakaan muskarissa vain istuta. MEillä tanssitaan, soitetaan erilaisia soittimia, tehdään rytmityksiä rumpujen kanssa, lauletaan ja hullutellaan. Opettaja tekee ääntentunnistusleikkejä (cd:ltä tulee eri eläinten ääniä ja lapset onnessaan kisailevat kuka keksii ko eläime ensin) ja opettaja käyttää myös käsinukkeja sun muuta hauskaa rekvisiittaa tunnilla. On ihanaa nähdä lapset innoissaan ja olevan niin onnellisia. Heillä on hauskaa ryhmässä ja ovat toki onnellisia, että äitikin on läsnä osallistumassa ja näkemässä. Anyway, ton muskarin perusteella, kuten meidän satujumppaharrastustenkin pohjalta uskon kyllä, että lapsilla on ihan eri hauskaa toimiessa ryhmässä ja se on ihan eri maailmansa se kuin kotona äidin helmoissa nyssöttäminen vauvan kasvua odotellen. En puolla, että lasten täytyis olla täysipäiväisesti 5 kertaa viikossa hoidossa silloin kun äiti hoitaa koton avauvaa, mutta jokunen tunti viikossa rymässä mukana oloa voi olla oikein tosi kivaa vaihtelua, oli se sitten päivähoitopaikassa tai jossain ohajtussa kerhossa.

En tiedä onko eroja päiväkodeissa, mutta mä ainakin olen monta kertaa mennyt lastani hakemaan ja siellä ne ovat nätisti istuneet ringissä jo alle kolmevuotiaidenkin ryhmässä, laulaneet, lukeneet satuja, loruilleet jne. Ihan rauhallisessa ja mukavassa tunnelmassa. Ei sitä nyt tuntia tarvitse jatkaa eikä joka päivä tehdä, mutta kyllä välillä tekevät jotain spesiaalia kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Ei joka paikassa ole mitään kerhoja yms. Täällä vissiin kuvitellaa että ihan joka kulmassa on perhekerhoja tai puistoja. Kyllä esim seurakunnan kerhot on tupaten täysi.
Musta on aikamoista lapsen vähättelyä ettei se tarttis kavereita, että äiti riittäkööt.

Kuka on väittänyt ettei lapsi tarvitse kavereita? Mä haluan nähdä sen tuppukylän, missä on lapsia VAIN päiväkodissa....

Nooh... värtsilä :)

Minkä vuoksi nämä isommat lapset tarvitsevat sitä seuraa JUURI SILLOIN kun vauva syntyy, eikä esim. yhtään aiemmin/myöhemmin.

Kyllä olisi ihanaa, jos esikoinen 2v olisi päiväkodissa. Siltä tuntuu tällä hetkellä, kun vauva 3kk on kotona ja uhmakas vaatii milloin mitäkin ja tekee temppujaan... Ja oon NIIN väsy, jotta... Ukko töissä, ja päivät yhtä hullunmyllyä:( . Mietin OIKEASTI, kuinka jotkut jaksaa olla kotona monen pienen lapsen kanssa vuositolkulla.

Alkuperäinen kirjoittaja Nolo:
Kyllä olisi ihanaa, jos esikoinen 2v olisi päiväkodissa. Siltä tuntuu tällä hetkellä, kun vauva 3kk on kotona ja uhmakas vaatii milloin mitäkin ja tekee temppujaan... Ja oon NIIN väsy, jotta... Ukko töissä, ja päivät yhtä hullunmyllyä:( . Mietin OIKEASTI, kuinka jotkut jaksaa olla kotona monen pienen lapsen kanssa vuositolkulla.

mulla on kotona 5v ja 3v pojat, 5kk vanha tyttö, lukuunottamatta isyyslomaa niin olen ollut lasten kanssa yksin. Jokatoinen viikonloppu miehen ed.liitosta syntynyt lapsikin on meillä ja jos mies on töissä niin minä olen 4:n lapsen kanssa.
Se on vähän kuin asenne kysymys miten sen ottaa. On tää raskasta myönnän sen mutta oikealla asenteella tämäkin menee ihan hyvin

Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Ei joka paikassa ole mitään kerhoja yms. Täällä vissiin kuvitellaa että ihan joka kulmassa on perhekerhoja tai puistoja. Kyllä esim seurakunnan kerhot on tupaten täysi.
Musta on aikamoista lapsen vähättelyä ettei se tarttis kavereita, että äiti riittäkööt.

Kuka on väittänyt ettei lapsi tarvitse kavereita? Mä haluan nähdä sen tuppukylän, missä on lapsia VAIN päiväkodissa....

Nooh... värtsilä :)

Minkä vuoksi nämä isommat lapset tarvitsevat sitä seuraa JUURI SILLOIN kun vauva syntyy, eikä esim. yhtään aiemmin/myöhemmin.

Aika iso osa yli 3-vuotiaista on jo ollut päivähoidossa ennestään ennen uutta vauvaa, jos ikäeroa tuleekin enemmän. Miten itse tekisitte jos ikäeroksi tulee neljä vuotta ja esikoinen ollut jo vuosia tarhassa ja jonkun ajan päästä kuitenkin pitäisi mennä eskariin. Pitäisittekö ½-1 vuoden ajan kotona ja taas uuteen ryhmään?

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Meidän pienempi lapsi on 1-3 v ryhmässä, eikä heillä onneksi ole kuvaamasi kaltaista toimintaa, vaan he askartelevat ja piirtävät päivittäin, laulutunti on kerran viikossa 1 h ja joka päivä on musiikkia, yms. Eli vissiin hieman laadukkaampi päiväkoti kyseessä =). Kyllä, tiedän mitä siellä päivisin tapahtuu.

Itse useassa p.kodissa pienten ryhmissä työskelleenä, en kyllä ole törmännyt sellaiseen, että askarrellaan ja piirrellään päivittäin. 1-3 vuotiaiden kanssa saa aina olla hoitaja jos askartelee, eikä missään p.kodissa ole ollut tarjota jokaiselle lapselle "oma hoitajaa".

Ilmeisesti lapsesi on joko steiner tms. päiväkodissa tai sitten heillä on PIENI ryhmä ja monta hoitajaa.

On ihan päiväkoti kohtaista kuinka paljon askarrellaan mutta 1-3 vuotiaiden kanssa sitä EI voi tehdä päivittäin jos on monta lasta ja niukasti hoitsuja.

Kyse ei ole "laadukkuudesta" vaan siitä mitkä on p.kodin ja oman ryhmän toimintaperiaatteet ja mitä on suunniteltu tehtäväksi ja mihin on resursseja.

Laulua sen sijaan on usein päivittäin pienten ryhmissä mutta kyllä se on sitä mitä ed.kirjoittaja sinulle mainitsi: vaippojen vaihtoa, syöttöä, pukemista, riisumista, nukkumista, ulkoilua, hyvin vähän kuule jää aikaa keskittyä yhteen 2v. lapseen ja sen askarteluun!

Aika iso osa yli 3-vuotiaista on jo ollut päivähoidossa ennestään ennen uutta vauvaa, jos ikäeroa tuleekin enemmän. Miten itse tekisitte jos ikäeroksi tulee neljä vuotta ja esikoinen ollut jo vuosia tarhassa ja jonkun ajan päästä kuitenkin pitäisi mennä eskariin. Pitäisittekö ½-1 vuoden ajan kotona ja taas uuteen ryhmään?

Minulle ei niin käy, että esikoinen on jo VUOSIA ollut tarhassa ennen kuopuksen syntymää. En vie pieniä tarhaan ja joo talous sekä toimeentulo on paska. Silti,en vie.

Ja jos olisi sun kuvaama tilanne, niin todellakin ottasin lapseni sieltä tarhasta kotiin...

tuosta lapsen parhaasta.. kyl mä uskoisin et lapsellekin on pitkässä juoksussa parempi se että se äiti saadaan kuntoon ja jaksavaksi. mä en usko että kenenkään etu on se että äiti tai vanhemmat ajetaan niin loppuun et edessä on vaikka huostaanotto tai näitä surullisen kuuluisia tappoja ja murhia mitä väsyneet vanhemmat tekee. minä olin siinä jamassa aikani että jos apua ei olisi ollut niin en olis enää täällä tallustelemassa. moni hakee apua turhaan.. kun ei ole resursseja niin ei ole. vaikka omat lapseni ei ole päivähoitoon mennyt vielä, on meillä apuna tukiperhe. ja silti minä rakastan lapsiani ja kasvatan heidät..

Meillä on kerhoilut riittäneet isommille, kun olin kotiäiti reilut 6 vuotta...

Kotiäitiys oli IHANAA ja ikävöin sitä aikaa vieläkin tai haikeana muistelen.... :heart:
Meillä ei lapset ole tarvinneet erikoishoitoja tai olleet erikoistarpeisia. Toisethan vie sen takia isomman lapsen hoitoon, että lapsi tarvitsee jotain erityis tukea kehitykseensä tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja nuhanenä:
Mun mielestäni 4v ja siitä yli voi ihan hyvin käydä tarhassa puolipäiväsenä jos on siellä jo aikasemminkin ollut. Eskariin tietysti mennään, helpottaa sitten kouluunkin menemistä. Alle 3-vuotiaat kyllä kuuluvat kotihoitoon tai sitten jotain kerhoa tms.

Peesaan tätä! :wave:

mulla lapset ei olleet päiväkodissa vaan molemmat kotona. MUTTA, vaikka isompi sai käydä srk:n kerhoissa (sen tunnin tai pari per viikko) niin pienempi ei päässyt niihinkään kun on ikä rajat! ja leikkikentät on aina ihan tyhjät.

En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

En lukenut ketjua, mutta meidän kohdalla tilanne oli seuraavanlainen.. Sain kuopuksen syksyllä ja esikoinen , silloin 2v, oli ollut jo päiväkodissa vuoden. Meni samaan päiväkotiin vuoden kuluttua ja kuopus aloitti vuodenikäisenä saman päiväkodin. Näinollen pidin järkevimpänä vaihtoehtona sitä, että esikoinen käy kahtena päivänä viikossa/ 4h/ pv hoidossa, jotta hoitajat ja kaverit säilyvät. Seuraavana syksynä kuitenkin palasi pikkusiskonsa kanssa päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Meidän pienempi lapsi on 1-3 v ryhmässä, eikä heillä onneksi ole kuvaamasi kaltaista toimintaa, vaan he askartelevat ja piirtävät päivittäin, laulutunti on kerran viikossa 1 h ja joka päivä on musiikkia, yms. Eli vissiin hieman laadukkaampi päiväkoti kyseessä =). Kyllä, tiedän mitä siellä päivisin tapahtuu.

Itse useassa p.kodissa pienten ryhmissä työskelleenä, en kyllä ole törmännyt sellaiseen, että askarrellaan ja piirrellään päivittäin. 1-3 vuotiaiden kanssa saa aina olla hoitaja jos askartelee, eikä missään p.kodissa ole ollut tarjota jokaiselle lapselle "oma hoitajaa".

Ilmeisesti lapsesi on joko steiner tms. päiväkodissa tai sitten heillä on PIENI ryhmä ja monta hoitajaa.

On ihan päiväkoti kohtaista kuinka paljon askarrellaan mutta 1-3 vuotiaiden kanssa sitä EI voi tehdä päivittäin jos on monta lasta ja niukasti hoitsuja.

Kyse ei ole "laadukkuudesta" vaan siitä mitkä on p.kodin ja oman ryhmän toimintaperiaatteet ja mitä on suunniteltu tehtäväksi ja mihin on resursseja.

Laulua sen sijaan on usein päivittäin pienten ryhmissä mutta kyllä se on sitä mitä ed.kirjoittaja sinulle mainitsi: vaippojen vaihtoa, syöttöä, pukemista, riisumista, nukkumista, ulkoilua, hyvin vähän kuule jää aikaa keskittyä yhteen 2v. lapseen ja sen askarteluun!

Ei ole Steiner-päiväkodissa tms, vaan ihan tavallisessa pk:ssa, jossa on vain kaksi ryhmää (alle 3 v ja eskarit), ja henkilökuntaa yleensä riittävästi. Eikä läheskään kaikki lapset ole samaan aikaan paikalla kuin harvoin. On ollut päiviä, jolloin hoidossa on vain meidän poika ja kaksi muuta lasta, jne. Vakituisen henkilökunnan tuuraajina on aina sijaiset jos sellaisille on tarvetta, ja lähes aina siellä on 1-2 harjoittelijaakin lisäksi. Eli ihanteellinen tilanne: tarpeeksi aikuisia, eikä liikaa lapsia. Kävi ilmeisen hyvä tuuri kun poika pääsi juuri tähän päiväkotiin =)
Ja kyllä minä pojankin tekemiä taideteoksia kannan päiväkodista kotiin joka ikinen viikko, useamman kappaleen.
Ryhmän lapsista vain yhtä tarvitsee syöttää & yhtä auttaa syömisessä, muut syö itse. Täysin vaipoissa taitaa olla vain 4 lasta, muut on enemmän tai vähemmän kuivaksi oppineita.

En hae riitaa aikaiseksi (mikä nyt varmaan kuitenkin tulee)

Mutta PERUSTELKAA mulle miksi hankkia useampia lapsia jos laittaa vanhemmat päiväkotiin niin että on aikaa hoitaa yhtä lasta kerrallaan?

En hyväksy perusteluja, että lapsi tarvitsee kavereita ja virikkeitä, koska niitä voi kyllä hommata kerhoista, avoimista päiväkodeista, puistoista, yms... rajattomat mahdollisuudet!

KIITOS! :)

perustelu: Lapsella on jo tutussa päiväkodissa kaverit. Jos otan lapsen pois vuodeksi, ja lapsi erkaantuu kavereista hoitajista. Kuitenkin palaa samaan päiväkotiiin vuoden kuluttua. miksi ei voi pitää yllä niitä jo luotuja kaverisuhteita (esim. 2pv/vko/4h/pv).

En jaksanut lukea ketjua, mutta yksi vastaus kertoi kaiken - ap:llä siis yksi (1) lapsi -> kertoo riittävästi alkuperäisen kysyjän tilanteesta. Tervetuloa kysymään samaa kun on lapsia enempi! Voin sanoa rehellisesti, että en jaksa arvostaa yhden lapsen äidin mielipiteitä kun ei voi verrata siihen, että niitä on enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Musta tuntuu että mä en viitsikään perustella, olin jo kirjoittamassa mutta sitten katsoin profiilia...

Mä olisin varmaan ollut samaa mieltä ollessani yhden pienen lapsen kotiäiti. Vähän se mielipide matkalla muuttui.

No ei ymmärrä tämä kahden lapsen äitikään. Mutta siis syitä haluaisin myös kuulla. Olin ihan ymmälläni kun neuvolantäti sanoi että eikö vanhempaa voisi hoitoon viedä. Kun ihan kerhoja olin ajatellut kun kotona olen ja pääsen viemään.

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Alkuperäinen kirjoittaja nuhanenä:

Peesaan tätä! :wave:

peesi

No kertokaa nyt sitten, onko lapselle parempi käydä vierassa kerhossa, jossa kaikki lapset/hoitajat/ym ovat vieraita. Vai sen muutaman tunnin tutussa päiväkodissa( nimenomaan muutama tunti päivässä/pari kertaa viikossa). Eronahan on ainoastaan se, että kerhossa äiti/isi on mukana, päiväkodisssa ei.

Kommetteja kaipaan!!!!