Paljonko kyselette hoitajilta kun haette lapsen päiväkodista? Sain eilen kommenttia hoitajalta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ok
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yleensä kysyn kuinka päivä on mennyt, välillä kysyn oliko mitään ihmeellistä, välillä totean hoitajalle että päivä meni vissiin hyvin. Jotenkin kaipaan "kuittauksen" sille lapsen päivälle, en tarvitse seikkaperäistä selitystä siitä montako perunaa söi tai kuinka kauan nukkui. Mulle riittää kun hoitaja sanoo että hyvin meni, ja lapsen ryhmän hoitajat ovat kyllä siinä mielessä kivoja että yleensä sanovat aina jotain positiivista lapsesta (lapsi on siinä vieressä).

Vasu-keskustelussa puhuttiin hoitajan kanssa tästä kodin ja pk:n kommunikaatiosta, ja hän sanoi että heillä on onneksi kaikki hoitajat sitä mieltä että mahdollisista ongelmista kerrotaan aina päivän päätteeksi, eikä kaunistella vanhemmille lapsen päivää. Minä luotan tähän ja kyllä mulle onkin kerrottu kun lapsi on töninyt toista tai tehnyt muuta johon on hoitajan pitänyt puuttua.

Joskus on näin hoitajana hankala keksiä mitä kommenttia sitä päivänkulusta antaisi. Pelkkä "Ihan hyvin meni päivä" kun ei riitä. Mutta mitä kun se päivä tosiaan meni hyvin, ilman mitään kummoisempia? Moni vanhempi ei jaksa kuunnella kuitenkaan tarkempaa selontekoa mutta hoitajan pitäisi kertoa aina jotakin, joka päivä, jokaiselle vanhemmalle. Pakko myöntää että vaikea yhtälö tämä on.

• Tykkää
Reactions: erinys
En yleensä kysele mitään. Kertovat, jos on kerrottavaa ja joskus kertovat päivän kulusta, vaikkei ole mitään erityistä kerrottavaakaan ...siis tyyliin, että kiva päivä, oltiin ulkona... joskus kyllä rupatellaan muuten vaan.

Yleensä en kysele mitään jos haen ulkoa kovin myöhään ja/tai jos näen että hoitajia on vähän/heillä on kiire. Jos ei mitään erikoista ole tapahtunut, niin kerkiän myöhemminkin kyselemään, esimerkiksi lasta viedessä tai muuten vaan kun on rauhallisempi tilanne. Vähän tökerösti sanottu hoitajalta, asian olisi voinut ilmaista toisinkin kyllä. Mutta toisaalta ymmärrän häntäkin jos lapsia on paljon vahdittavana ja yksi vanhempi haluaisi (aina) yksityiskohtaisen selostuksen päivästä.

• Tykkää
Reactions: Oisku
Tosi tökerö vastaus. Meillä esikoinen aloitti pk:n kaksivuotiaana. Mä kysyin kyllä joka päivä, miten päivä oli mennyt tmv. Kertoilivat mitä olivat tehneet tai mitä hassua lapsi oli sanonut tai jos oli käynyt jotain erikoista. Aina tuntui olevan aikaa jutella vaikka sitten välillä nostaisikin kaatuneen pystyyn. Huomasin kyllä että monet vain hakivat lapsen mitään kyselemättä.

No en mä esitelmää vaadi päivän kulusta mutta haluan kuulla suunnilleen ja miten on mennyt. Se vaikuttaa paljon sitten hoidon jälkeen että miten on syönyt tai ei ole ja onko esim nukkunut. Ja sen haluan tietää jos jotain on sattunut tms. Mun ryhmän vanhemmissa on hyvin erilaisia vanhempia, osa haluaa ja tietää aika tarkkaan, osalle riittää se "hyvä päivä" ja osa suunnilleen kaappaa lapsen mukaansa kysymättä mitään. Kaikille tarjotaan sen mukaan miten haluavat. Huikataan heipat, kerrotaan että hyvin meni tai selostetaan enemmän. Koskaan en sano että sori mutta ei pysty kun vahdittavia on monta. Tämä kyllä meinaa sitä että siinä samalla pyyhitään nenää jne, mutta jos joku vanhempi tarvii sen tarkemman tiedon niin saa. Ja noissa ap:n kysymyksissä ei oo mitää liikaa. Tökerö lausahdus hoitajalta.

Mä en kyllä juurikaan kysele lasten päivästä... Hoitajat on aina kertonut jos jotain erikoista on tapahtunut :) ja vaikka olisi nukkunu huonosti niin menee silti vasta illalla kotona nukkumaan jne.

sitä varmaan jo etukäteen vitutti ku näki kaukaa sun naaman, että sieltä se utelija taas tulee ja mulla tässä tuhannen hommaa samaan aikaan, ni aatteli katkasta sun jokaikinen päivä toistuvan lätinän samantien..

Itse miettisin siltä kannalta että mietit tilanteen että jonkun muun lapsen vanhempi on siinä ja omasi yksi niistä joiden vanhempi ei ole paikalla.

Hyvä hoitaja hoitaa lapsia eikä jaarittele vanhemman kanssa. Jos mitään erityistä mainittavaa ei ole.

ei hoitaja välttämättä edes muista syömisiä ja nukkumisia. eikä tarvitsekaan.

[QUOTE="mona";29208096]Tosi tökerö vastaus. Meillä esikoinen aloitti pk:n kaksivuotiaana. Mä kysyin kyllä joka päivä, miten päivä oli mennyt tmv. Kertoilivat mitä olivat tehneet tai mitä hassua lapsi oli sanonut tai jos oli käynyt jotain erikoista. Aina tuntui olevan aikaa jutella vaikka sitten välillä nostaisikin kaatuneen pystyyn. Huomasin kyllä että monet vain hakivat lapsen mitään kyselemättä.[/QUOTE]

siis olisihan siihen kertynyt jono jos kaikki olisivat vaatineet noita "mitä lapsi on hassua sanonut". minusta on itsekästä toimintaa sinulta.

sitä varmaan jo etukäteen vitutti ku näki kaukaa sun naaman, että sieltä se utelija taas tulee ja mulla tässä tuhannen hommaa samaan aikaan, ni aatteli katkasta sun jokaikinen päivä toistuvan lätinän samantien..

Kyllä, kyllä... :D

Jos kuitenkin teet gallupin pk.n työntekijöille, niin se iltapäivän pihavuoron jengi kyllä varmaan ilahtuu joka ikisestä vanhemmasta joka ilmestyy näköpiiriin aarteensa noutamaan.

Se merkitsee sitä, että työt päättyy pihavahdinkin osalta, aina yksi vähemmän jäljellä kun sieltä mamma/pappa/noutajan sijainen saapuu :cool:

Se ei vaan kerinnyt jutskaileen jostain syystä, tai meni paletti jotenkin sekaisin kärryjen noudosta. Mutta onhan se periaatteessa mahdollista puhella ihan salamannopeasti kaikki oleellinen, siinä oheistoimintana, luulisin?

Vähän töksäyttelevästi ilmaisi itseään, ei varmaan pahalla sanonut. Ei kannata ottaa pahaa mieltä ollenkaan tosta, jos ei mikään kuttumainen hoitaja muuten ole.

Onko pk-ssa huono vai hyvä ilmapiiri muuten, on se ratkaiseva asia. Viestinnät nyt menevät säännöllisesti vähän pieleen ihan jokaisella ja tulee väärinkäsityksiä. Tietysti pk:sta päin kuuluu viestittää ajoissa suoraan vanhemmille, jos jotain isompaa ongelmaa havaitsevat. Parasta olisi jos voitaisiin ihan rennosti viestiä puolin ja toisin, ja löytyisi luottamusta.

(mä olen ollut pk:ssa töissä sen sata vuotta taaksepäin, myös vuoropk:ssa)