Paljonko säästää jos tekee vauvan soseet itse?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja sit vielä käytit monella sentillä sähköä ja vettäkin kului kasvisten pesuun, keittämiseen ja kattilan pesuun monta litraa... Ja kannattaa muistaa, että itsetehdyt soseet säilyvät huonommin kuin valmissoseet. Joten jos pari purkillista jää käyttämättä, niin kaupan soseet olisivat edullisempia. Ja nyt sun tenavat ei saa puoleentoista viikkoon mitään vaihtelua, aina samaa...

Jos rahaa ajattelet, niin säästä tuossa kohdin hyvä ihminen itseäsi. Eiköhän pienten kaksosten äidillä ole nimimerkkisi mukaisesti paljon muutakin tekemistä. :)

Niin, pakastin on sulle varmaan ihan uus juttu... :whistle: Ja mä ainakin pakastan soseet pieniin annosrasioihin ja jääpalamuotteihin, lajeittain, enkä sekoita kaikkia kerralla. sieltä sitten otan eri variaatiota.

Alkuperäinen kirjoittaja säästö:
Kiva :D Mä tein joskus pojalle soseita ja säästöä ei tullut mitään. Se ei edes syöny niitä! Rahaa meni siis tuplasti.

En usko ettei säästöä tullut yhtään. Muistithan laskea veden hinnan? Sehän ei purkissa maksa paskaakaan.

No ei ihan varmana säästänyt mitään, kun tein soseet itse ja niitä poika ei syönyt. Ihan hukkaan meni rahat ja vaiva.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
En ole laskenut, eikä sillä hinnalla tai säästöllä ole mulle merkitystä, mutta ne purkkisössöt on niin etovan näköisiä ja hajuisia, etten voinut kuvitellakaan syöttäväni niitä lapsilleni. Kyllä mun täytyy itse pystyä laittamaan omaan suuhuni samaa mitä työnnän lasteni suuhun. Siksi tein kaikki ruuat itse. Ja olivat täyttä tavaraa, ei mitään puoliksi vedellä jatkettuja.

Ha haa, eli tissimaitoa vetelet sitten itsekin kun eihän sitä voi lapsen suuhun laittaa jos et omaasi :whistle:

Mun mielestä mikään ei ole ollut liian kallista mun kullannupuille. Purkkiruoasta tiedät mitä siinä on.

Ekan lapsen kohdalla aikanaan väänsin soseita, pakastin ja olin tehokas.
En ehkä niinkään rahan säästön vuoksi, mutta jotenkin 'hyvän äidin pitää tehdä' neuroosini takia. :snotty:

No, sittemmin olen jättänyt moiset, niihin meni kamalasti aikaa, ja säästö oli minimaalinen siihen vaivaan nähden.

Enkä tunne huonoa omaatuntoa tms. Purkit sopi meille, ja nopeastihan nuo sitten siirtyvät samoihin ruokiin kuin loppuperhekin.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
En ole laskenut, eikä sillä hinnalla tai säästöllä ole mulle merkitystä, mutta ne purkkisössöt on niin etovan näköisiä ja hajuisia, etten voinut kuvitellakaan syöttäväni niitä lapsilleni. Kyllä mun täytyy itse pystyä laittamaan omaan suuhuni samaa mitä työnnän lasteni suuhun. Siksi tein kaikki ruuat itse. Ja olivat täyttä tavaraa, ei mitään puoliksi vedellä jatkettuja.

Ha haa, eli tissimaitoa vetelet sitten itsekin kun eihän sitä voi lapsen suuhun laittaa jos et omaasi :whistle:

Mun mielestä mikään ei ole ollut liian kallista mun kullannupuille. Purkkiruoasta tiedät mitä siinä on.

Olen mä omaa tissimaitoanikin maistanut monta kertaa, eikä se pahaa ole ollut. Toisten maitoa en suuhuni laittaisi, mutta ei sitä myöskään ole laitettu mun lasteni suuhun.

Ja kannattaa muistaa, että itsetehdyt soseet säilyvät huonommin kuin valmissoseet.

Et ole pakastamisesta kuullut?

Et ole kuullut, että sose säilyy pakastimessa vain kuukauden? ;) Toivottavasti epätoivoisinkaan äiti ei rahapulan vuoksi altista pieniä lapsia ruokamyrkytyksen riskille. :(

Kiva :D Mä tein joskus pojalle soseita ja säästöä ei tullut mitään. Se ei edes syöny niitä! Rahaa meni siis tuplasti.

En usko ettei säästöä tullut yhtään. Muistithan laskea veden hinnan? Sehän ei purkissa maksa paskaakaan.

No ei ihan varmana säästänyt mitään, kun tein soseet itse ja niitä poika ei syönyt. Ihan hukkaan meni rahat ja vaiva.

Tuotahan ne tuppaa valittamaan. Että kun alusta saakka annetaan valmissosetta ja puuroa niin eipä sitten enää oma tekemä kelpaa. Noh, kyllähän Saarioiselta saa :)

Ja kannattaa muistaa, että itsetehdyt soseet säilyvät huonommin kuin valmissoseet.

Et ole kuullut, että sose säilyy pakastimessa vain kuukauden? ;) Toivottavasti epätoivoisinkaan äiti ei rahapulan vuoksi altista pieniä lapsia ruokamyrkytyksen riskille. :(

Niin? Niin no, näille uusavuttomille äideille varmaan tuntuu kamalalta ajatus, että tekis pari kertaa kuussa ruokasatsin pakkaseen.

Minkä takia vauvan/lapsen ruoka säilyisi vain kuukauden, ja aikuistenkin ruuat säilyy kauemmin?

Niin? Niin no, näille uusavuttomille äideille varmaan tuntuu kamalalta ajatus, että tekis pari kertaa kuussa ruokasatsin pakkaseen.

Mitenkähän tämä uusavuttomuus liittyi alkuperäiseen keskusteluun? Tottakai vauvansoseet voi halutessaan tehdä itse. Rahallisesti siinä ei säästöä kuitenkaan synny täysin riippumatta äidin tai isän uusavuttomuudesta, painoindeksistä tai palkkaluokasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna:

Minkä takia vauvan/lapsen ruoka säilyisi vain kuukauden, ja aikuistenkin ruuat säilyy kauemmin?

Pienten lasten immuunipuolustus ei ole vielä aikuisen "tasolle". Eihän pienille lapsille sovi muutenkaan syöttää kaikkea sitä, mitä aikuiset voivat syödä. :)

mä ajattelen säästöä ihan siltäkin kantilta, että oikeastaanhan kulut on nolla euroa, koska meille ainakin sitä ruokaa ostettas muutenkin kuin mitä pieni vauva syö soseissaan. ja ne vauvan annoskoot on niin onnettomia, että ei sen takia tarvitse sen ihmeemmin enempiä ostella määrässä.

Mitenkähän tämä uusavuttomuus liittyi alkuperäiseen keskusteluun? Tottakai vauvansoseet voi halutessaan tehdä itse. Rahallisesti siinä ei säästöä kuitenkaan synny täysin riippumatta äidin tai isän uusavuttomuudesta, painoindeksistä tai palkkaluokasta.

Mitenkähän tämä sose säilyy vain kuukauden pakkasessa liittyy siihen, että äiti on epätoivoinen ja rahapulassa? Varsinkin kun ainakin meillä ( ja myös tuttuillani )niitä soseita syötiin monta kertaa joka päivä ja niitä myös tehtiin muutamia kertoja kuussa pakkaseen kun entiset oli syöty.
Ja ihan takuulla tuli REILUSTI halvemmaksi tehdä itse.

En ole laskenut säästöä. :) Mutta aika satsin saat tehdä, että kuukauden edes kestää pakastimellinen. :D Tosin meidän pirpana vetelee jo 11 kk, joten syökin jonkin verran (ja toki aina jotakin menee hukkaan).

En laske sitä rahassa. Ovatpa enemmän sitä aitoa tavaraa eikä kaikenmaailman tärkkelystä. Eikä tule olemaan kovin vaikea siirtyä tavalliseen ruokaan, koska lapsi syö jo nyt sitä, mitä mekin. Soseutettuna vain.

En ole myöskään kokenut tätä mitenkään vaikeaksi. Jos johonkin lähtee, pakkasesta vaan tavarat mukaan. Samalla lailla kuin olisi kaupan lasipurkitkin. Oon pakannut aina osan Aventin via-säilytysrasioihin (sen jälkeen, kun en ole enää tarvinnu äidinmaitoa pakastaa). Niissä on varsinkin hyvä kuljettaa, voi huoletta sulattaa mikrossa. Ja jos taas mennään johonkin pidemmälle reissulle, matkan ajaksi vain kylmälaukkuun (meillä on semmoisia pieniä) ja perillä pakkaseen.

Hedelmäsoseita en ole tehnyt, kasvikset kyllä. Hedelmäsoseissa on 100 % omppu Muksulla, muut meillä on aina menny haukkaamalla pieninä paloina. :)

Mitenkähän tämä sose säilyy vain kuukauden pakkasessa liittyy siihen, että äiti on epätoivoinen ja rahapulassa? Varsinkin kun ainakin meillä ( ja myös tuttuillani )niitä soseita syötiin monta kertaa joka päivä ja niitä myös tehtiin muutamia kertoja kuussa pakkaseen kun entiset oli syöty.
Ja ihan takuulla tuli REILUSTI halvemmaksi tehdä itse.

Toi viittaus liittyy siihen, että jotkut tekevät soseet itse säästääkseen vähiä rahojaan. Voisi olettaa, että siinä tapauksessa olisi suuri kiusaus syöttää mahdollisesti vanhaksi menneitä soseita, jos ei oikein ole rahaa ostaa aineksia uusiinkaan. Silloinhan homma on tietysti kunnossa, jos tavara kiertää pakastimesta riittävän tiuhaan. Ja tietysti jotkut tekevät vauvansoseet itse muista kuin rahasyistä, kuten tässä ketjussa on todettu. Ap:n aihe oli kuitenkin "Paljonko säästää tekemällä soseet itse", joten tuo rahapula liittyy siten aika läheisesti soseisiin. :)

Tuo soseiden "kierto" pakkasesta lautaselle vaatii tiettyä organisointia, ja jos siitä yhtään lipsutaan, niin kaupan soseet käyvät silloin reilusti edullisemmiksi. :)

Toi viittaus liittyy siihen, että jotkut tekevät soseet itse säästääkseen vähiä rahojaan. Voisi olettaa, että siinä tapauksessa olisi suuri kiusaus syöttää mahdollisesti vanhaksi menneitä soseita, jos ei oikein ole rahaa ostaa aineksia uusiinkaan. Silloinhan homma on tietysti kunnossa, jos tavara kiertää pakastimesta riittävän tiuhaan. Ja tietysti jotkut tekevät vauvansoseet itse muista kuin rahasyistä, kuten tässä ketjussa on todettu. Ap:n aihe oli kuitenkin "Paljonko säästää tekemällä soseet itse", joten tuo rahapula liittyy siten aika läheisesti soseisiin. :)

Tuo soseiden "kierto" pakkasesta lautaselle vaatii tiettyä organisointia, ja jos siitä yhtään lipsutaan, niin kaupan soseet käyvät silloin reilusti edullisemmiksi. :)

Luuletko sä oikeasti että ihmiset tekee soseita, koska ei ole varaa ostaa valmiita? :laugh:
Sun logiikalla varmaan kestoja käyttävät ovat liian köyhiä ostamaan kertakäyttövaippoja, kirppiksellä käyvät liian köyhiä ostamaan uutena jne.
Tuo sun logiikka kusee kyllä ja pahasti. Mulla on kokemusta molemmista ja itse tehdyt tulivat paljon halvemmiksi ja JOS itse tehtäisiin samoista aineksista kuin kaupan soseet niin säästö olisi jo todella kova.

. Ja tietysti jotkut tekevät vauvansoseet itse muista kuin rahasyistä, kuten tässä ketjussa on todettu.

Luuletko sä oikeasti että ihmiset tekee soseita, koska ei ole varaa ostaa valmiita? :laugh:

Tuo sun logiikka kusee kyllä ja pahasti.

Vähän tiivistin ja kertasin, kun joillakin pitkän tekstin ymmärtäminen kusee ja pahasti. ;)

Pienten lasten immuunipuolustus ei ole vielä aikuisen "tasolle". Eihän pienille lapsille sovi muutenkaan syöttää kaikkea sitä, mitä aikuiset voivat syödä. :)

Mielenkiintoinen keskustelu... Mulle ei jostain syystä koskaan ole tullut mieleenkään, ettei mun lapset voisi syödä sitä mitä minäkin, kunhan siinä ei ole suolaa n. 1-vuotiaaksi asti. Ja juu, immuunipuolustus ei varmasti koskaan kehitykään kunnolla, jos aina syö vain steriiliä teollisuusruokaa.

Eikä mulle tullut ikinä mieleenkään tehdä soseita itse rahan takia, vaan juurikin em ja makutottumus syistä. Toki reissunpäällä ovat syöneet purkistakin.

Syntypäs tästä keskustelu. Itse syötin esikoisen purkkiruualla eikä se musta mitenkään tehnyt huonoa ihmistä. Nyt kun vauvoja on kaksi ajattelin kokeilla josko siinä säästäisi hieman itse tekemällä. Kyllähän kulutus alkaa olla jo sitä luokkaa, ettei sinne pakkaseen mikään viikkoa pidemmäksi aikaa jää eli senkin puolesta ok. Taidan seuraavia soseita jatkaa hieman halvemmilla raaka-aineilla, jolloin varmaan säästöäkin hiemn syntyy. Nopeemmin muuten teen viikon satsin ruokaa pakkaseen kun käyn kaupassa hakeen purkit:)

Niin mä kysyinkin miksei säily. Tietenkään pilaantunutta ruokaa ei syötetä kenellekään.

Sun logiikalla varmaan kestoja käyttävät ovat liian köyhiä ostamaan kertakäyttövaippoja, kirppiksellä käyvät liian köyhiä ostamaan uutena jne.
Tuo sun logiikka kusee kyllä ja pahasti. Mulla on kokemusta molemmista ja itse tehdyt tulivat paljon halvemmiksi ja JOS itse tehtäisiin samoista aineksista kuin kaupan soseet niin säästö olisi jo todella kova.

No tottakai osa tekee itse soseet ja käyttää kestovaippoja rahan takia. Kaikilla ei ole loputtomiin rahaa ja ne pienet pennoset halutaan panna johonkin muuhun kuin kertakäyttökamaan.

Lapsen soseet on muuten tosi kätevä pakastaa ihan pieniin mini-grip pusseihin ja itsetehdyn perunan saa nopeasti mikrossa panemalla astiaan vettä ja pienen palan perunaa.

En tiiä paljonko säästyy mutta samallahan sitä tekee tenavallekin ruokaa pakkaseen kun kokkaa itselleen. Teen joskus siten et teen useempaa ruokalajia lapselle ja pakastan. Hedelmää saatan tarjota "tuoresoseena" siis vaikka banaania. Marjoja meillä on pakkasessa mut aika vähän niistä on tullu tehtyä mitään. Aika usein hedelmä ja marjasoseet ostan valmiina. Ite teen liha ja kasvissoseet mutta valmiinakin ostan

:laugh: :laugh: Se on totta, ettei ne loputtomiin säily, mutta johan äidinmaitokin säilyy ainakin sen 3kk. Sitä en tiedä kuinkakauan äidinmaitokeskuksessa säilyttävät, mutta kotisäilytykseen ohje on ainakin se 3kk vai peräti 6kk, nyt en muistakaan :ashamed:

Säästön määrä riippuu tosi paljon siitä mitä niihin soseisiin laittaa. Kaupan lihasoseissa ei lihaa ole kuin max 15%.

Jos itse tehden laittaa lihaa sen max 15%, käyttää pääasiassa perunaa, sipulia, porkkanaa, niin säästöä varmasti tulee. Jos laittaa lihaa enemmän, käyttää bataattia, kyssäkaalia, maissia niin säästö ei välttämättä ole enää suuri. Jos tekee välillä 'halpaa' sosetta välillä 'kallista' niin ehkä säästyy jonkin verran.

Minä teen itse lapsen ruoat, välillä annan kaupan purkkiruokaa, tosin nyt napero päätti ettei kaupan pöperö kelpaa, niin kotitekoista saa. Säästöllä ei enää ole väliä, kunhan napero saa mahan täyteen :)
Aluksi päätin lähteä itse tekemään ruokia säästö mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nostanpatätä:
Mielenkiintoinen keskustelu... Mulle ei jostain syystä koskaan ole tullut mieleenkään, ettei mun lapset voisi syödä sitä mitä minäkin, kunhan siinä ei ole suolaa n. 1-vuotiaaksi asti. Ja juu, immuunipuolustus ei varmasti koskaan kehitykään kunnolla, jos aina syö vain steriiliä teollisuusruokaa.

Eikä mulle tullut ikinä mieleenkään tehdä soseita itse rahan takia, vaan juurikin em ja makutottumus syistä. Toki reissunpäällä ovat syöneet purkistakin.

No ei vauvat kyllä voi syödä ihan kaikkea mitä sinä. Esim. pinaatti, lanttu, nauris, punajuuri, idut, sienet ja pähkinät ovat no-no.

Yhteistyössä