Paljonko teidän perheellä jää ns. "ylimääräistä" rahaa kk:ssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei juuri mitään jää säästöön tällä hetkellä, kun minä opiskelen. Tuloinani siis huikeat 268e/tukikk opintorahaa. Muutoin 5-henkinen perheemme elää mieheni palkan (+ lapsilisien) varassa. Onneksi tätä jatkuu enää alle pari vuotta! :D

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja MIE:
Oliskohan 1? :)

Miten jotkut tohtii vetää noin tiukille talouden. Kyllä mulla nousis niskavillat pystyyn jos tilillä ois joskus alle 100e

Meillä luku on 0e. Ei siinä ole mitään VETÄMISTÄ kun minä olen kotona koska pienempi alle 3v, ja miehellä pieni palkka. Ei ryypätä, ei polteta, ei harrasteta, ei velkoja(muutakuin vielä hiukan opintolainaa), ei autoa jne. Joten maksetaan pakolliset ja se on sit siinä. Eli kädestä suuhun.
Parempituloisten on vain vaikea ymmärtää että on olemassa OIKEASTI meitä pienituloisiakin.
Mulle on tärkeintä hoitaa itse pienet lapseni joten siksi tämä valinta...jos ajattelit kysyä. Kun tyttö 3v niin töihin. Sitten minäkin tulen saamaan niin pientä palkkaa(jos töitä saan) että ei silläkään juhlita.
Eli meillä ei ole kyse ainakaan että juotais , hurviteltais rahamme tai oltais velkakierteessä. Me vaan eletään ja maksetaan pakolliset, mutta kun rahaa ei ole niin ei ole.

Vuokran ja muiden asumismenojen, ruoan, vaatteiden ja laskujen jälkeen jää noin 3000-4000 euroa ylimääräistä, siis mun ja miehen palkasta yhteensä, joskus enemmän ja jos isompia hankintoja, niin vähemmän. Poika aloitti koulun juuri, joten siitäkin tuli nyt yksi menoerä lisää, kun pitää hankkia reput, kynät jne.

ei yhtään.. joudutaan hakemaan joka kuukausi toimeentulotukea ja kaikki rahat mitä saadaan menee laskuihin ja elämiseen. jos oikein nuukailen niin saatan saada kuukaudessa 20e rahaa säästöön "pahan päivän" varalle.. :/

20- 100 euroa laitan säästöön joka kuukausi. Mies on opiskeleva koti-isä, minä töissä pienellä palkalla. Enemmänkin olisi varmaan vara säästää, ainakin tuntuu, että nykyään voi ostaa ihan mitä haluaa, eikä silti ole rahat ikinä ihan lopussa :D olemme nimittäin tottuneet nykyistä huomattavasti alempaa elintasoon, kun vielä molemmat opiskelimme. Meillä ei ole kalliita harrastuksia ja suhtaudumme varauksella kuluttamiseen muutenkin.

Ilmeisesti aika paljon, kun miettii mitä kaikkea ei-välttämätöntä tähän huusholliin hankitan vähän väliä (pelejä, leluja, koneita ja elektroniikkaa, vaatteita, herkkuja...) :D

n.400 euroa. Sen pystyisi laittamaan säästöön, mutta harvoinpa tulee laitettua. Vähintään 100 euroa laitan kuukaudessa. Ja minä olen kotihoidontuella elävä kahen lapsen yh. Superpihi sellainen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Miten jotkut tohtii vetää noin tiukille talouden. Kyllä mulla nousis niskavillat pystyyn jos tilillä ois joskus alle 100e

Meillä luku on 0e. Ei siinä ole mitään VETÄMISTÄ kun minä olen kotona koska pienempi alle 3v, ja miehellä pieni palkka. Ei ryypätä, ei polteta, ei harrasteta, ei velkoja(muutakuin vielä hiukan opintolainaa), ei autoa jne. Joten maksetaan pakolliset ja se on sit siinä. Eli kädestä suuhun.
Parempituloisten on vain vaikea ymmärtää että on olemassa OIKEASTI meitä pienituloisiakin.
Mulle on tärkeintä hoitaa itse pienet lapseni joten siksi tämä valinta...jos ajattelit kysyä. Kun tyttö 3v niin töihin. Sitten minäkin tulen saamaan niin pientä palkkaa(jos töitä saan) että ei silläkään juhlita.
Eli meillä ei ole kyse ainakaan että juotais , hurviteltais rahamme tai oltais velkakierteessä. Me vaan eletään ja maksetaan pakolliset, mutta kun rahaa ei ole niin ei ole.

Se on sitten teidän murhe jos menee noin tiukille. Toivottavasti teillä on pahan päivän varalle säästöjä..

Piti oikein tehdä laskelma eli jääpi yli n. 1000e /kk ( 3 hklöä, minä osa-aika työssä), tosin sitten mies saa vuoden aikana bonuksia 10 000-20 000, jotke menevät suoraan säästötilillen tai asuntovelan lyhennykseen. Tuota 1000e ei suoraan siirretä mihinkään, silloin tällöin kun tililla on yli 5000e sen ylimenevän siirrän korolliselle tilille. Muuten tuosta rahasta maksellaan matkusteluja tai vaateostoksia.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:

Se on sitten teidän murhe jos menee noin tiukille. Toivottavasti teillä on pahan päivän varalle säästöjä..

Noilla tuloilla ei tod.näk ole. Mutta toisaalta, suurimmalla osalla suomalaisista ei ole puskurirahastoa.

Minä olen kotoisin todella köyhistä oloista. En ole suurituloinen vieläkään, mutta jos vertaan oman lapsuuteni elintasoa oman lapseni vastaavaan, niin ero on huima... keskiluokkaisissa oloissa kasvaneet kaverini eivät pysty ymmärtämään, millaisissa oloissa kasvoin. Toisaalta, minä en osaa ajatella, millaista on ollut, kun perheellä on ollut vara matkustella tai ostaa hedelmiä tai juustoa tai leluja.

Yhteistyössä