Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja emmi06:
No pitääkö siihen epävarmuuteen sitten takertua suunnittelemattomuudella ja yrittämättömyydellä tai vaikkapa varomattomuudella?
Niinkös olen väittänyt
Täällä vaan annetaan ymmärtää ettei elämäänsä voi (ollenkaan) suunnitella tai ennustaa, mikä minusta on selittelyä ja vastuun pakoilua. Suomessa on ilmanen koulutus ja kantavat työmarkkinat, jos vaan on tahtoa ja selkärankaa hyödyntää niitä. Koulutuksen puutteesta ja asuinpaikasta johtuva työttömyys on ihmisen itsensä korjattavissa. Se, että on sitonut itsensä olosuhteisiin on ollut itsestä kiinni. Ainoastaan vanhempiaan ei voi valita, mutta sekään ei automaattisesti tarkoita tietynlaista elämää. Rosalee on onnistunut toistaiseksi elämään suunnitelmiensa mukaan, eikä kukaan voi ennustaa hänelle varmasti, että "kolahtaa" taikka joutuu luopumaan periaatteistaan. Sitä vaan ihmettelen, ettei palstalta löydy riittävän hyvää itsetuntoa omaavia naisia sanomaan Rosaleelle, että "minäkin suunnittelin, mutta en onnistunut, mutta onnea sinulle matkaan ja toivon parasta". Sillä lähes kaikilla meilllä on nuorena ollut tavoitteita - on vaan kipeää nähdä aikuisena, että jotkut oikeasti pystyvät elämään niiden nuoruuden/viattomuuden tavoitteiden mukaisesti.[/quote]
Voi kun sä olet väärässä....
Mun ei tarvisi sanoa täällä nimimerkilläni kenellekään, eikä irl:ssäkään, että minulla on kaikki mennyt juuri niin kuin suunnittelinkin. On kertynyt korkeaa koulutusta, materiaalia ja eniten arvostamaani sydämen sivistystä. Huolimatta siitä, että menetin toisen vanhempani nuorena, sen jälkeen olen menettänyt useita läheisiä, olen nähnyt lähipiirissäni paljon sairautta ja muita vastoinkäymisiä ja oma mieheni on sairastellut vakavasti, kun lapsiemme ollessa aivan pieniä...
Sori vaan, mutta mulla on niin hyvä itsetunto, että mun ei tarvi nimimerkilläni kehua, että olen pystynyt elämään periaatteideni mukaisest, vaikka minä olenkin kohdannut enemmän vastoinkäymisiä kuin moni puolta vanhempi.
Sen sijaan minä puolustan verisesti loppuun asti sitä, että elämäänsä ei voi suunnitella varmasti ja siksi ei mielestäni kannata julistaa omia periaatteitaan.
En pidä itseäni mitenkään toisia parempana sen vuoksi, että oma elämä on mennyt vastoinkäymisistä huolimatta hyvin. Enkä kertakaikkiaan ymmärrä, miten joku sellainen voi pitää, joka ei edes ole kokenut vastoinkäymisiä.
Ja sitä paitsi, moni täällä ON sanonut Rosaleelle juuri noin, että on suunnitellut nuorena ja silti elämä meni toisin.