Papa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjälp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjälp

Vieras
Olen menossa pian ensimmäiseen papa-kokeseen ja pelottaa ihan kamalasti! Olen siirtänyt papaan menoa jo pari vuotta sairalloisen kammon takia, mutta nyt on pakko mennä kun on ilmaantunut vaivoja. Olen menossa yksityiselle naislääkärille ja ajattelin kertoa kammosta kyllä ihan rehellisesti heti. Muutamia kysymyksiä kuitenkin tänne, kun yöunet meinaa mennä jo nyt (aika vasta parin viikon päästä!):
kuinka kauan papan otto kestää? Siis jos se koskee helkustisti, niin voiko edes lohduttautua sillä, että se kestää vain silmänräpäyksen?!
Onko kukaan koskaan kuullut / kokenut, että jos todellinen paniikkipotilas, että voisi saada jotain rauhoittavaa ennen papan ottoa?
Onko muita "rauhotuis" vinkkejä? En usko, että osaan mitenkään rentona siinä tilanteessa olla, kun jännitän pelkään ja jännitän sitä nyt jo ihan kamalasti...
Onko muitam samanlaisilla kokemuksilla?

Ihan turhaan pelkäät, koko toimenpide on hetkessä ohitse, eikä edes tunnu missään.

Lääkärille kannattaa pelkäämisestä kuitenkin kertoa niin hän osaa sitten toimia sen mukaan. Mutta kuten jo sanoin niin papa-koetta on turha pelätä.

Mullakin on kerran sattunut todella paljon ja jälkeenpäin tuli vertakin, toimeenpiteen teki hoitaja (ikävuositarkastuksessa). Tätä ennen papa ei ollut koskaan sattunut, eikä myöskään tämän jälkeen. Tätä kauhukertaa seuraavalla kerralla sanoin gynelle, että mulla on ollut inhottava kokemus, jonka vuoksi jännitän papan ottoa. Gyne lupasi olla erityisen hellävarainen ja olikin.

no joo... onpa outoa, että neitsyeltä on otettu papa! Parina ekana kertana kun kävin gynellä ja olin neitsyt, niin gyne sanoi ettei papaa oteta missään nimessä neitsyeltä, eikä edes ole tarvetta. Sanoi mulle, että riittää ihan hyvin vasta sen jälkeen kun on aloittanut yhdynnät.

Neitsyeltäkin voidaan ottaa papa, koska se kertoo erilaisista tulehduksista ja antaa tietoa hormonitasapainosta. Verikokeilla saadaan myös tietoa.

Papaa ei oteta vain mahdollisten papilloomavirusten toteamiseksi.

Ehdottomasti kannattaa käydä papa-kokeessa,nipistys on pieni hinta terveydestä.eräs ystäväni sitä pitkitti ja kun vihdoin meni,mitään ei ollut enää tehtävissä,syöpä levinnyt pitkälle,. joten rakkaat ihmiset käykää säännöllisesti.

Minä käyn parin vuoden välein, koska pillereitä syön. Kyllä se vähän ikävältä tuntuu, mutta ei voi sanoa, että sattuu. Ja verta saattaa pikkusen tiputella pari tuntia tän ottamisen jälkeen.

Ite käyn aina neuvolan puolella, saa ilmaiseksi eikä maksa mitään. Kuten lääkärikäynnitkin suoritan neuvolassa..täällä pienellä paikkakunnalla se käy niin helpoiten. Ja lekuri on nainen.

Jos asia on vielä edessä: voisit myös pyytää yleislääkäriltä reseptin rauhoittaviin lääkkeisiin. Otat pillerin vähän ennen toimenpidettä, niin et jännitä niin paljon. Minä olen käyttänyt tätä konstia, kun olen tiennyt edessä olevan tavallista pitemmän istunnon hammaslääkärillä.

Mitä siihen papan ottamiseen tulee, minusta se sattuu hiukan (siis ihan pieni nipistys, pikemminkin epämukavuutta kuin varsinaista kipua), mutta tuntemus (niin kuin ei koko näytteenottokaan) ei kestä kuin hetken.

Kiitos vastauksista. Keltavuokolle: edessä on vielä papaan meno, joten ehtisin vielä hakea rauhoittavan pillerin... Onko itselläsi ollut hyötyä pilleristä hammaslääkärin yhteydessä?

Alkuperäinen kirjoittaja hjäp:
Kiitos vastauksista. Keltavuokolle: edessä on vielä papaan meno, joten ehtisin vielä hakea rauhoittavan pillerin... Onko itselläsi ollut hyötyä pilleristä hammaslääkärin yhteydessä?
On ollut, puoli tuntia ennen vastaanotolle menoa kun sen Diapamin nappasi, olo oli kohtuullisen rento siinä hoitotuolissa maatessa. Sain reseptin työpaikkalääkäriltä, kun selitin tilanteen.

Onnea matkaan, on tärkeää selvittää vaivojesi syy, koska pahimmassa tapauksessa vaivasi pahetessaan voi aiheuttaa paljon pahempia kipuja kuin Papan otto.

Mitä tietoa saa hormonitaspainosta, kuten eräs täällä kirjoitti. Gynekologi, jolla kävin viimeksi, sanoi vain soittavansa jos jotain poikkeavaa löytyy. Mitään ei kuulunut, mutta olisi ollut kiva kuullakin se.
Näytteenottajana hän oli tosi hyvä. Yhtään ei sattunut tai tuntunut edes epämukavalta.

Niin tarvitseeko suorittaa alapesua ennen papan ottamista? Vai vaikuttaako tulokseen jos on suorittanut alapesun ja papa otetaan? Kun ainakin klamydia testeissä ei sas tehdä alapääpesua.

Ainakaan joukkotarkastusten kutsussa ei ole mitään ohjetta alapesusta. Tästä päättelen, että voi tehdä, niin kuin hyvältä tuntuu, pestä jos haluaa tai jättää pesemättä. Näytehän otetaan aika syvältä, joten tuskin siihen mitkään emättimen suulla olevat bakteerit vaikuttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja jooppatirallaa:
Tuli halvaksi.

Miksi korostetaan lääkärin hintaa? Papan ottaminen ja gynellä käynti ei oikeasti paljon maksa.

Verratkaa, paljonko laitatte kampaajaan vuodessa. Jättäkää yksi käynti; leikkaus ja värjäys väliin, niin pääsette hoitamaan terveyttänne sillä rahalla.

opiskelijat ei käy kampaajalla värjäyttämässä tukkaansa. eikä maksa yksityisiä gynejä. joillakin on väliä, mitä asiat maksaa. itse olen onnekseni jo selvinnyt näistä köyhistä vuosista ja nyt olen hyvätuloinen työntekijä, joka käy yksityislääkärillä (koska sinne pääsee nopeammin ja silloin kun haluaa) ja kampaajalla, koska köyhien vuosien jälkeen se tuntuu luksukselta.

Alkuperäinen kirjoittaja joopatir...:
No kyl se yksityinen maksaa 52 e, terkkari vaan 11 e. Ei kaikki ole töissä ja säästö se on pienikin säästö.

Totta tietysti, mutta hoidon laatukin on aivan eri terkkarissa tai yksityisellä.

Jos vaan papan otattaa, ei ehkä kannata maksaa yksityiseen labraan mutta jos lääkärin vastaanotolle menee, harvoin se yksityislääkäri ottaa pelkän papan vaan tutkii muutenkin.

Papa ei todellakaan kerro kaikkea, sisätutkimus silloin tällöin on tarpeen meille jokaiselle. Etenkin nuorten, joilla lapsenteko on vielä edessä, pitäisi käydä säännöllisesti tutkittavana eikä säästää terveyden hoidostaan.

mulla otettiin papa-koe eka kerran kun olin neitsyt...
ja hoitsu otti ja sattui, sanoi vaan että paikat löystyy kunhan lapsia olet synnyttänyt...
no se kyllä piti paikkansa. nykyään ei satu ollenkaan.