parisuhde on sitten loppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja parku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

parku

Vieras
Minä kuvittelin, että muuttaisin kotoa pois väliaikaisratkaisuna, että ei tehtäisi mitään tapaamis- tai elatussopimuksia vaan tilanne jäisi niiltä osin avoimeksi, otettaisi minun poismuutolla aikalisä enemmänkin ja mies tahollaan yrittäisi ratkaista ongelmat. Ongelma on miehen tolkuttoman pitkä työpäivä ja hänen teini-ikäinen tyttärensä, joka muutti meille.. tyttären suhteen tilanne on kärjistynyt niin, etten siedä häntä.

Kokonaisuutena tilanne on tuore, noin 5 kk vanha, alkaen tytön muutosta meille.

Nyt mies sitten ilmoitti että antaa olla. Hän ei tee enää mitään. Kysyin, mitä hän on tähän asti tehnyt, mutta ei hänellä ole antaa mitään detaljeja, mutta kun minä en näe sitä hänen osuuttaan. Olisi kiva tietää, mikä se on ollut konkreettisesti. Hänen päänupissaan jotain, mikä ei ulos arkeen asti näy tai toimi? Keskusteluja oman tyttären kanssa, nämä ovat kait miehen mielestä olleet hyviä keskusteluja mutta mitään muutosta mihinkään ei näy eikä ole. Tyttö on ns. kiltti, mutta kiltteyden taustalla on välinpitämättömyys, en luota häneen, hän puhuu omiaan ja näin ollen tarinat vääristyy ja muuttuu ihan muuksi kuin ne tapahtumat ovat olleetkaan.

Tyttö saa fyysisiä oireita tuon tuostakin, taustalla laukaisevana tekijänä on psyyke. Alkuun äidin lähettämät viestit saivat tytön fyysisesti sairaaksi, haahuili sitten koulusta pois, kotona, minun vastuulla näitä sairaslomapäiviä. Parani kuin taikaiskusta kun selivisi ettei sen äidin luo tarvitse mennä..
nyt ilmeisesti meidän riidat, minun ja tytön, ovat saaneet tytön saIRAstamaan, mies vietti viime yön päivystyksessä tytön kanssa. En tiedä onko sairastumisen taustalla myös pelko tulevassta tapaamisesta äidin kanssa.
En ymmärrä miksi mies ei saa rauhoitettua tyttöään, jonka vaivan tausta ja syy on psyykkinen. MIksi ei keskustele?? Kysy, mikä painaa mieltä. Tosin ei se likka itsekään taida tietää.

Minun pitäisi jaksaa leikki-uhma-ikäisen ja vauvan kanssa. vauva on muutaman kuukauden ikäinen, edes kiinteitä ei vielä syö. En jaksa olla enää terapeuttina toisen lapselle. En jaksa kuunnella hänen kummallisia juttujaan, en jaksa opastaa kädestä pitäen perusasioita kodin hoidollisesti. Koti on kokonaan minun vastuulla, lapset kokonaan minun vastuulla, ei ole edes sitä tunnetta, että mies arvostaisi tai auttaisi kun on kotona sen vähän mitä on.

Mutta minä luulin, että ero olisi väliaikainen, tilanteen rauhoittumiseksi vain. Mutta nyt se mies sanoo että ei tarvitse palata takaisin, painu, tai hän lähtee tästä sitten. No, asunto on miehen, kun en minä mitään omista.

Tänään en jaksanut nousta. Makasin vuoteessa. Mies ei hoitanut lapsia. Tenava sai sitten aamupalan kun moneen kertaan tuli multa hakemaan ja minä aina vuoteesta sanoin, että pyydä isältäsi. Isi oli kuitenkin työhuoneessaan töissä. Lasten perään ei siis katsonut kukaan. En pysty edes masentumaan vuoteen pohjalle, kun lapset jäisi hoitamatta. Olen kateellinen niille naisille, äideille, joilla on niin hyvä mies, että ne jää hoitamaan lapsia, kun vaimo ei nouse vuoteesta. Mulla mies jätti vauvan sänkyyn ja lapsen yöpaita päällä hillumaaan, lähti töihin. Sanoiv aan että menee.. kun en vastannut kymmenenteenkään kommenttiin, totesi että ei sitten, ja lähti.
Että silleen.

jäi vuodatuksesta kertomatta: vauvan syntymän jälkeen minulla ei ole ollut omaa aikaa ollenkaan, ei laisinkaan. Kerran pääsin kaupungille kauppoihin pariksi tunniksi ilman lapsia. Onnistuin ostamaan rintsikat itselleni.

Semmonen, että menen lasten kanssa kaverille, auttaisi paljon, mutta en ole onnistunut löytämään kavereita. Olen siis täysin yksin ja aina, aina, lastenkanssa. Kaikkialle, minne menen,menen lasten kanssa.

:( Kauheaa. Se tyttö tarttis isäänsä vissiin aika kipeästi. Sinuakin varmaan Ja sinä tarvitsisit jotain käytännön apua. Juttele miehesi kanssa ja kerro, että tarvitset käytännön apua ja että hänen pitää ottaa tytärtään enemmän huomioon, koska silloin sinäkin jaksaisit auttaa tytärtä paremmin. Voisitte tietysti mennä perheneuvolaan sen teinitytön kanssa?

joo, ei kuulosta hyvältä. mutta ihan selvästi sinä oisit muuttanu kotoa pois ja olettanu että miehesi heittää tytön ulos ja sitten sinä tulet innolla takasin. mutta eipä näytä menevän noin. mene ittees. hae itelles apua. älä kosta teinille.

Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:
Jos mä olisin miehesi sijassa, niin mäkin olisin lähtenyt eri teille. Se tytär on hänelle luonnollisesti yhtä rakas kuin teidän yhteisetkin lapsenne.

No jos lapsi on rakas niin silloin luonnollisesti ottaa kantaa lapsen tilaan ja yrittää asiaa hoitaa oli osoite mikä tahansa. Näin ei nyt ymmärtääkseni ollut????

Kannattaako masentuneena tehdä noin suuria ratkaisuja? Jos olet ite masentunut, todellisuudentajusi ei ole ihan parhaimmasta päästä, joten ehkä se mies sittenkin tekee jotain ihan oikeasti teidän perheen eteen? Kannataisko nyt varata aika lääkärille tai sinun mennä vaikka heti päivystykseen, jos tosiaan tuntuu siltä, ettei sängystä viitsi nousta.

Teinien kanssa puhuminen ei ole aina kovinkaan helppoa mutta sen ymmärtää vasta kun ne teinit ovat omia :whistle:

Te tarvitsette apua koko perhe, alkaen ensin siitä teinistä. Mikä mättää, äiti pelottaa?
Soita koulupsykologille ja kerro asiasta (soita vaan, kyllä hän kertoo jos olet väärä ihminen tytön asioihin puuttumaan), neuvolaan soitat ja kysyt mistä saat apua itsellesi ja miehelle, että parisuhde toimisi, ehkä eniten tarvitsette molemmat apua teini-ikäisen vanhemmuuteen.

Minä elän uusperheessä jossa on kaksi biologisesti minun lastani ja lisäksi pieniä yhteisiä.
Kyllä minä odotan että mieheni on tukena myös teinien kanssa vaikka ei heidän bioisänsä olekkaan, on hän kuitenkin perheen toinen ja tasaveroinen aikuinen.
Myös meillä toinen teineistä sairastuu helposti jos jotain epämiellyttävää/pelottavaa on tiedossa.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kannattaako masentuneena tehdä noin suuria ratkaisuja? Jos olet ite masentunut, todellisuudentajusi ei ole ihan parhaimmasta päästä, joten ehkä se mies sittenkin tekee jotain ihan oikeasti teidän perheen eteen? Kannataisko nyt varata aika lääkärille tai sinun mennä vaikka heti päivystykseen, jos tosiaan tuntuu siltä, ettei sängystä viitsi nousta.

Tämä on nyt ihan totta. Hae heti tänään apua lastesikin takia. Näät sitten terveempänä miehesikin lapsen tilanteen paremmin. Sinä et voi korvata miehen lapselle ammattiapua eikä ilmeisesti miehesikään, mutta lapsella on kyllä oikeus isänsä luona asua.

Jos mä olisin miehesi sijassa, niin mäkin olisin lähtenyt eri teille. Se tytär on hänelle luonnollisesti yhtä rakas kuin teidän yhteisetkin lapsenne.

Ei se nyt ihan noinkaan mene, et voi ajatella noin ykstoikkosesti oikeesti?asiat pitää nähdä vähän pidemmälle, tottakai pitää kaikkia lapsia kohdella tasa-arvoisesti kaikista virheistä ja ärsyttävistä piirteistä huolimatta .ymmärsin että tytöllä ja hänen äidillään on huonot välit vai? Jos tytär todella kaipaa niin paljon isäänsä ja hänellä on paha olla,on ihan sekaisin tyttörukka,miksei ap voi antaa oikeutta tälle saada isänsä huomiota?ap on varmasti aikuinen ihminen ja elämässä tulee kaikkia vastoinkäymisiä mistä on vaan pakko selvitä jollain tapaa. Aina ei voi tuijottaa omaa napaa, tottakai MYÖS miehen lapset pitää laittaa oman edun etusijalle, mä en IKINÄ SIIS IKINÄ vois olla olla miehen kanssa joka laittas oman hyvinvointinsa mun lasteni edelle, mutta ymmärrän tätä siinä mielessä että jos itse voit huonosti ja olet uupunut ja teidän suhde voi huonosti niin tuskin olet paras mahdollinen tukipylväs, mutta en usko ap että tämä tyttö on kaiken syypää, kyllä ne ongelmat tulee jostain syvempää,tää on varmasti pikemminkin oire jostain?ehkä siitä että miehesi ei anna aikaa näille teidän yhteisille lapsille tarpeeksi tai sinulle? Jos teidän parisuhde olisi kunnossa tuskin se tähän kaatuisi? Miksi et hanki apua lastenhoitamiseen?

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:

No jos lapsi on rakas niin silloin luonnollisesti ottaa kantaa lapsen tilaan ja yrittää asiaa hoitaa oli osoite mikä tahansa. Näin ei nyt ymmärtääkseni ollut????

Eikä tuossa käynyt ilmi että onko tyttären muutosta sovittu molempien kesken, vai onko mies vaan päättänyt että tyttö muuttaa heille. Ja sitten itse käy vain töissä eikä kanna vastuuta lapsista ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja JääPrinsessa:

Ei se nyt ihan noinkaan mene, et voi ajatella noin ykstoikkosesti oikeesti?asiat pitää nähdä vähän pidemmälle, tottakai pitää kaikkia lapsia kohdella tasa-arvoisesti kaikista virheistä ja ärsyttävistä piirteistä huolimatta .ymmärsin että tytöllä ja hänen äidillään on huonot välit vai? Jos tytär todella kaipaa niin paljon isäänsä ja hänellä on paha olla,on ihan sekaisin tyttörukka,miksei ap voi antaa oikeutta tälle saada isänsä huomiota?ap on varmasti aikuinen ihminen ja elämässä tulee kaikkia vastoinkäymisiä mistä on vaan pakko selvitä jollain tapaa. Aina ei voi tuijottaa omaa napaa, tottakai MYÖS miehen lapset pitää laittaa oman edun etusijalle, mä en IKINÄ SIIS IKINÄ vois olla olla miehen kanssa joka laittas oman hyvinvointinsa mun lasteni edelle, mutta ymmärrän tätä siinä mielessä että jos itse voit huonosti ja olet uupunut ja teidän suhde voi huonosti niin tuskin olet paras mahdollinen tukipylväs, mutta en usko ap että tämä tyttö on kaiken syypää, kyllä ne ongelmat tulee jostain syvempää,tää on varmasti pikemminkin oire jostain?ehkä siitä että miehesi ei anna aikaa näille teidän yhteisille lapsille tarpeeksi tai sinulle? Jos teidän parisuhde olisi kunnossa tuskin se tähän kaatuisi? Miksi et hanki apua lastenhoitamiseen?

No tätä mä nimenomaan tarkoitin! Ettei se mies ole ainut syypää tilanteeseen.

No, tottakai, kiitos vaan. Just sitä minä tarvitsenkin just nyt, että kivitetään. MInun pitäisi sitä ja tätä, minun pitäisi miehen lapselle.

Entäs se mies, isä itse?

Entäs nämä kaksi pientä? Kuka heitä hoitaa, jos minun energia menee siihen, että olen terapeutti toisen lapselle?

Ongelmat juontavat kaukaa, eikä lapsi ole yksin syypää ja tätä rataa. Mutta myös lasten kohdalla, etenkin näin isojen, kyse on vuorovaikutussuhteesta. Toki aikuinen on vastuullisempi lapsi.-aikuinen -suhteessa, mutta jos lapsi ei ota vastaan mitään?

LAPsen perusluonne, se mitä ja millainen hän on, on hyvin hyvin erilainen kuin esim. omien lasteni luonne tai tapa toimia.

En myöskään sano, että mies on syyllinen, vaan sitä, että miehen pitäisi ottaa vastuuta omasta tyttärestään enemmän.

Esimerkiksi vessan pesu, jonka olen tytölle opastanut kädestä pitäen, se kuuluu hänen viikkosiivoukseen (sisältyy kuukausirahaan)., koska hän käyttäää tätä vessaa, muut ei oikeastaan.. 4 kuukauteen tyttö ei vessaa ole pessyt. Nyt pesi, kun minä siitä valitin miehelle, että alkaa jo näyttää huoltoaseman vessalta.

Tämä esimerkki on vain yksi siitä, että kun minä sanon ja vaikka sanon sen kauniisti ja opastamalla, tyttö ei ota vastaan = ei tee niin. Ei edes yritä.

Eikä mi9nun ajatus ollut,e ttä menen pois ja tulen takaisin sitten kun mies on sillä välin lapsensa jonnekin nakannut. Ei, vaan että otetaan aikaliusä. Mies voi miettiä yhdessä tyttärensä kanssa miten toimia, mitä tyttö itse haluaa, mitä mies haluaa. Haluaako kaikki miedät vaiko vaan tyttärensä.
Miksi miehelle tämä teinityttö on tärkemäpi kuin nämä kaksi pientä? Ovathan nämä meidän yhteisetkin hänen lapsiaan?

Jos lapsi on niiiin tärkeä ja rakas, miksi hän ei opasta ja neuvo vaan jättää minut ihan yksin paitsi vauvan, uhmaikäisen kanssa, myös teini-ikäisen? En tunne tätä tyttöä.

Hänellä on kaksi toimintatapaa: kävelee minun perässä ja puhuu puhuu, minä ahdistun niistä hänen äiti-kodin muistoista, mitä hän minulle kertoo. Ja minä hoidan lapsia, kotia, teen sitä, teen tätä, en saa vaihdettua vaatetta kun teinityttö seisoo vieressä selitämässä.

Toinen tapa on että vain istuu huoneessaan. On vain huoneessaan. Mitään tältä väliltä ei ole.

Hän leikittää vauvaa kun tämä on hyväntuulinen. Kun vauva alkaa parkua ja minulla on leikki-ikäisen kanssa joku tilanne, olen sidottu siis muualle, teinityttö katoaa paikalta. Vauva parkuu, uhmaikäinen huutaa, teini istuu huoneessaan tai tv:n ääressä. Eikä näin vain kerran tai kahdesti, vaan vakiotilanne.

Emme saa lapsenhoitoapua. Yritettiin isovanhempia, ei onnistunut. Hoitivat vauvan ja teinin, leikki-ikäinen jäi ilman huomiota. Kun tulin kotiin, oli vastassa kiukutteleva turhautunut muksu. "miksi muksu itkee" kysyy teini. MInä vastasin: "talo on täynnä väkeä, eikä kukaan huomaa häntä, kenelläkään ei ole aikaa hänelle" ja meinasin alkaa itkeä itsekin.

MInua suututtaa että kaikilla on valtavat sympatiat teinitytölle. Entäs tämä leikki.-ikäinen lapsi???? JO pelkkä vauvan syntymä on lapselle iso asia, nyt tuli samassa kaupassa isosiskokin. Tuli ainokaisesta keskimmäiseksi. Yritä siinä sitten. Eikä isiä missään. Kaikki muuttui.

mINUN on pakko katsoa, kehen aikanai ja voimavarani riittävät ja ne on nyt nämä omat. Jos keskityn vauvan lisäksi teiniin, hän imasee minut kokonaan. Uhmis jää väliin. voimavarat ja AIKA ei riitä !!! koska tämä teini kävelee perässä ja haluaa terapioida. Kun en enää halua kuunnnella, haluan olla rauhassa, hän katoaa huoneeseensa istumaan.

Lapselle on anottu terapiaa. En tiedä milloin se alkaa. Olemme jo jollain tukilistalla, että saataisi jotain apua, mutta se käsitys, että kun ihminen on pulassa, kun perhe tarvitsee apua - että sitä apua myös saa, kun vaan hakee, se on väärä. Ei sitä ole, sitä apua ei saa. Olin loppuraskauden liikuntakyvytön. Mies töissä. Emme silti saaneet apua.

Miehenmielestä vastuu on sitä, että on töissä. Joo. Niin onkin. Mutta kun kotona, pitäisi tämä oireileva lapsi olla. Ei se teini minua kaipaa. Ei hän minulta ota vastaan mitään. Yritetty on, ihan totta. Minä en jaksa hakata päätäni seinään tämän enempää. Mies on ymmällä miten toimia teini-ikäisen tytön kanssa. Tyttö halusi muuttaa isän luo ja isän kanssa asumaan, mutta tyttö ei tajunnut, että siinä kaupassa tulen mukaan myös minä.
Hän sanoi itse sen.
Hän ei varmaan myöskään tiennyt, että mies = isi on niin paljon pois kotoa. Kun aiemmin oli vain viikonloppuisin, kun oli vapaata ja yhteisiä lkapsia vain yksi. Nyt on kaksi,kaikki joilla on vauva, tietää miten vauva sitoo. Vauva menee aina ensiksi, ohi muiden, vanhempien lasten tarpeiden.
Min usta se lasten tärkeysjärjestys menee ikätasoisesti. siis lasten tarpeista kun puhutaan. Vauvan tarpeet ei odota. Leikki-ikäinen jaksaa odottaa. Teini-ikäinen voi jo itsekin toimia. Teini voi myös auttaa tätä pienempää tai jopa vauvan hoidossa.

Meillä se ei menekään näin, kun teini ei kykene edes itsestään huolehtimaan, muista sitten puhumattakaan.

Hei, minun leikki-ikäinen osaa avata tiskikoneen luukun, kun ohjelma on valmis. Tämä teini-ikäinen ei osaa sitä, ennen kuin pyydetään erikseen !!!!!????!!!

Mieheni sijassa sinä siis pystyisit laittamaan viivalle lapset tärkeysjärjestykseen? Valitset yhden ja jätät muut? Sen sijaan että alkaisit toimia niin, että ne kaikki lapset ja puolisikin voisi asua ja elää, että elämä muuttuisi taas hyväksi ja elämisen arvoiseksi?

Voi olla aika hankalaa teini-ikäisen sisäistää, että hänellä on vastuu jostain vessanpesusta, vaikka hän ei ehkä tunne edes olevansa kotona missään. Eikä teini tajua, miksi hänen pitää hoitaa isän vaimon lapsia. Ja voi olla että hänellä ei ole ketään, kelle puhua kokemuksistaan.

Te olette miehesi kanssa AIKUISIA ja teillä on vastuu. On sinun ja miehesi valinta, millaista lapsilla on ja kuinka monta lasta teillä on. Teidän elämäntilanne on teidän oma valinta, eikä siinä ole pakko olla, jos se on ylivoimaista.

Mutta syytä on turha vyöryttää häiriintyneen ja onnettoman teinitytön niskaan.

Sitä en tosin tiedä, kuinka paljon miehesi jättää tekemättä hänelle kuuluvia asioita. Se ilmeisesti on tämän asian pohjalla, eikä tyttö niinkään.

Minkä ikäinen tämä teini on? Kuulostaa kuitenkin jo niin isolta, etä vaikka selvästi huomiota tarviikin, sen ei tarvi tulla välittömästi ja sinulta.
Edelleen olen sitämieltä, että hanki sinä nyt ensin apua itsellesi ja omaan jaksamiseesi. helpolla sitä ei saa, mutta kun sanoo lääkärille adsiat niin kuin ne oikeasti on, sitä kyllä saa.
Anna teinin istua huoneessaan ja jos hän kävelee perässä, sano että nyt et ehdi jutella.
Ennen kiun voi huolehtia muista, on pidettävä huolta itsestään ja siksi minusta nyt tosiaan olisi tärkeää että sinä haet apua itsellesi. Asia vaan menee niin, että ne ajat saa johonkin, ejhkä viikon päähän aikaisintaan, kun se akuutti tilanne jo yleensä tuppaa olemaan ohi. Siksi itse olen ahdistavassa tilanteessa mennyt suoraan päivystykseen. Olkoonkin, ettei siellä ole psykiatriaan perehtynyttä lääkäriä, mutta jotain apua saa kuitenkin heti, joku edes kuuntelee ja kertoo mitä voi tehdä huomenna asian hyväksi.
P.S. aika harva teini osaa avata tiskikoneen tai siivota vessn pyytämättä, ei meilläkään 8 ja 9v:t enää osaa, mutta 2v osaa ;)

Perheneuvolaan minäkin neuvoisin kääntymään. Sieltä vois saada apua koko perheelle. Ikävää tommonen, mutta näin sivullisena ja vieraana ihmisenä on hyvä neuvoa tekemään yhtäsuntoista (käytännössä voi olla vaikea toteuttaa, esim.perheneuvolaan, psykologille meno voi olla miehelle liian iso kynnys)
Puhua kannattaa vaikka yksinkin jollekkin psykologille, joka osaa varmasti neuvoa miten saisit miehesikin teini-tyttärensä kanssa mukaan puhumaan ammattilaisen kanssa asioista.
Hullua, jos mies päättää valita teini-ikäisen tyttärensä ja jättää muun perheen???
:hug: Voimia

Jokaiselle lapselle se perhe on kuitenkin kaikkein paras paikka kasvaa, joten on absurdia valita perheen ja lapsen välillä. Minusta kuulostaa siltä, että ongelma on ei-osallistuva mies.

Mutta missäs on tämän teinitytön äidin vastuu? Miksi hän pääsee kuin koira veräjästä? Miksei kukaa häntä syytä tai syyllistä? Minun käsittääkeni ap on tehnyt vain yhden virheen= alkanut tapailla miestä jolla on entuudestaan yksi lapsi, josta lapsen vanhemmat ovat kyvyttömiä huolehtimaan.

Jos minun mieheni sanoisi minulle, ettei siedä minun entisestä liitosta olevaa teini-ikäistä lastani, hän olisi se, joka lähtisi. Lapseni eivät ole valinneet eroa, eivät uusia puolisoita. Miksi aina oletetaan, että lasten täytyisi sopeutua? Ymmärrän, että olet väsynyt ja masentunut, mutta älä pura sitä murrosikäiseen. Nuori tajuaa herkästi olevansa ei-toivottu ja silloin ei kauheasti huvita myöskään kotityöt. Uusperhekuvioissa olisi AINA syytä yrittää asettua toisenkin osapuolen asemaan (="ilkeän äitipuolen/isäpuolen", lasten, exien, nyksien ja jopa ex-sukulaistenkin), vaikka se ei aina helppoa olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Mutta missäs on tämän teinitytön äidin vastuu? Miksi hän pääsee kuin koira veräjästä? Miksei kukaa häntä syytä tai syyllistä? Minun käsittääkeni ap on tehnyt vain yhden virheen= alkanut tapailla miestä jolla on entuudestaan yksi lapsi, josta lapsen vanhemmat ovat kyvyttömiä huolehtimaan.

Mä käsitin jotenkin, et sen tytön äiti ois jotenkin aika... hullu? Että on vaan parempi, ettei tyttö joudu olla sen luona, kun on niin ahdistunut siitä.