Parisuhde puhinaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puh puh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puh puh

Vieras
Ollaa oltu kohta 10v yhdessä ja on 3 lasta.
Meidän piti mennä naimisiin vuonna 2004,mutta koska olimme aika rahattomia päätimme siirtää häät myöhemmäksi.Ostimme talon(2005) tai siis mieheni osti ,koska silloin minulla ei ollut luottotietoja kunnossa,niin mies otti lainan yksin sitten,mutta talo oli kuitenkin yhteinen.
No eipä olla vieläkään naimisissa ja talo on edelleen vain mieheni..
Suoraansanottuna ottaa päähän koko tilanne..Aina kun tulee riitaa niin mieheni sitten suoraan sanoo ,että tämä on minun talo jne...Ja naimisiin ei kuulemma haluakkaan....
Mitäs sitten jos mieheni kuoleekin yllättäen...
Minä en saa talosta mitään ,vaikka olen maksanut samanlailla laskuja yms.niinkuin mieskin....
Juu!!!Haukkukaa vaan.....

Niin no tuo mies on täysi kusipää. Tietty saat erotessa osan talosta.
Kun omaisuutta jaetaan avoliiton purkautuessa, lähtökohtana on, että kumpikin pitää oman omaisuutensa. Omaisuuden tasajakoa ei siten tapahdu. Jos osapuolilla on yhteistä omaisuutta, kummallakin on oikeus siihen osuuteen, jonka hän siitä omistaa. Osuudet ovat yhtä suuret, jollei voida osoittaa, että toisin on sovittu.

Jos avopuolisot ovat asuneet yhteistaloudessa vähintään viisi vuotta tai heillä on yhteisiä lapsia eivätkä he pääse sopuun omaisuuden erottelemisesta, heillä on oikeus hakea käräjäoikeudelta pesänjakajaa erottelua varten. Omaisuuden erottelusta laaditaan erottelukirja, jonka osapuolet allekirjoittavat ja jonka kaksi esteetöntä todistajaa todistavat oikeaksi. Jos pesänjakaja toimittaa jaon, tarvitaan vain hänen allekirjoituksensa.

Avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta annetun lain mukaan avopuolisolla voi olla oikeus hyvitykseen, jos hän on työllään tai varallisuudellaan auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään tämän omaisuutta. Ellei mainittua lakia sovelleta - esimerkiksi avoliiton lyhyen keston vuoksi - myös yleisten siviilioikeuden periaatteiden mukaan avopuolisolla saattaa olla mahdollisuus korvaukseen toiselta avopuolisolta sillä perusteella, että hän on työllään tai rahasijoituksillaan parantanut toiselle kuuluvaa omaisuutta saamatta toimenpiteistään kohtuullista vastiketta.