Parisuhdedraamaa - neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narsistin uhriko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

narsistin uhriko?

Vieras
Ollaan oltu yhdessä 6 vuotta, yksi lapsi. Ihanan (muttei siis todellisen) alun jälkeen tulin raskaaksi vuoden päästä. Raskausaika kamalaa, mies käänsi selkänsä, toimi moraalisesti väärin monessa asiassa. Minä masennuin. Vauva-aika oli myös vaikeaa, mies käytti paljon henkistä väkivaltaa, lopuksi sitä oli jo puolin ja toisin. Menin itsekin ihan sekaisin ja hukkasin oman minuuteni. Epäilin vahvasti, että miehellä olisi narsistisia persoonallisuushäiriöitä, mutta hän syytti ongelmista minua.

Tuli ero ja olin hyvin huojentunut, onnellinen. Sain elämäni takaisin ja aloin toteuttaa itselle tärkeitä asioita pitkästä aikaa. Muutamien kuukausien päästä mies tahtoi takaisin. Oli niin ihana, täysin erilainen. Huomaavainen ja lempeä - jotain sellaista, mitä oli ollut ihan suhteen alkuaikoina. Silti en enää halunnut häntä takaisin. En luottanut.

Mies oli kuitenkin sitkeä ja suostuin viimeksi tapailuun, lapsen takia. Minulla on joku pakkomielle ydinperheeseen. Tapailu muuttui sitten yhteen muutoksi, kun mieheltä meni katto pään päältä. Ollaan oltu yhdessä nyt 9 kk.

Muutama kuukausi sitten aloin tajuta, etten voi enää niin hyvin. Tuli fyysisiä oireita ja olo oli muutenkin vähän väliä epätyydyttävä. Huomioonottava ja lempeä mies on enää muisto. Taas olen itsestäänselvyys. Jos haluan jutella tai otan epäkohtia puheeksi, mies harmistuu ja homma menee riitelyksi. Yhä useammin ja useammin. Minä koen, ettei mies huomioi muita ja hän kokee, että olen vaikea turhasta valittaja. Mies on paljon poissa töiden takia ja olen aina helpottunut kun hän lähtee. En siis kaipaa tai ikävöi häntä yhtään.

Voiko narsistisen piirteen omaava ihminen näytellä jonkun aikaa, ja sitten taas pikkuhiljaa palata vanhaan? Meillä ei ole tilanne ollenkaan niin paha kuin ennen eroa, mutta vähän siihen suuntaan ollaan taas menossa. Epämääräisiä haukkumisia ja arvosteluja on alkanut taas vilahtelemaan riitatilanteissa.

Haluan erota. Mutten tiedä onko vika itsessäni vai missä. Olen taas hukkaamassa itseäni, mutten tiedä miksi. Mitä tässä pitäisi tehdä?

Narsisti esittää niin akaun mukavaa että on päässyt tavoitteeseensa,sen jälkeen on taas oma paska itsensä. Ei varmaan koskaan muutu koska he pitävät itseään täydellisinä ja kaikki vika on aina ja joka asiassa muissa.

Narsisti osaa sopeutua lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen, mutta toisen täydellistä välinpitämättömyyttä se ei kestä! Itse elin samassa tilanteessa, väsyin ja voin fyysisesti pahoin, aina kun uhkasin lähteä mies ryhdistäyty,mutta vain hetkeksi! Lopulta itse lähti kun otin joka suhteessa välinpitämättömän linjan...poissa on pysynyt ja ainut surullinen juttu on ettei halua lastansakaan tavata! Tietää sivaltavansa sillä minua:(
Itsesi ja lapsesi parasta ajatellen ota ja lähde!

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Luepa tuolta.
Törmäsin tähän yhdistykseen kun kerran lähettivät lehtensä minulle, kuulemma joku ilmaismainosjuttu.

http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2

Tuolla palstailin silloin 2,5 vuotta sitten. Silloin olin ihan varma, että miehellä on jonkin sortin persoonallisuushäiriö.

Mutta nyt luulin välillä, että mielikuvitus oli tehnyt minulle tepposet. Ettei mies ole narsisti. Meillä meni kokonaisuudessaan yli vuosi ennen kuin vanhat piirteet alkoivat näkyä. Eivätkä ne vielä ainakaan ole niin pahoja kuin ennen. Siksi mietin, että voiko näin pitkä aika välillä olla ns. normaalia?

been there, done that. Kyllä ne "näyttelee" aina, kun tulee pakkotilanne. Nyt keräät voimat ja jätät sen lopullisesti, ennenkuin se taas imee loputkin voimat susta. Tollaseen suhteeseen voi jämähtää vuosikausiksi muuten :(

Tohon itsensä epäilemiseen auttaa yksi asia: pidä päiväkirjaa. Mieli on niin kummallinen väline että se pyrkii unohtamaan tiettyjä asioita, aivan kuten niitä ei olisi koskaan tapahtunutkaan....

Jos se suostuu ottamaan kritiikkiä vastaan ja pystyy menemään itseensä. Jos sitä kiinnostaa oikeasti sun hyvinvointi ja suostuu työskentelemään suhteen ja sun onnellisuuden etee menemällä vaix pariterapiaan, niin yrittäkää toki.

Mutta jos se kieltää kaikki viat itsessään ja syyttelee/haukkuu, niin sit kuulostaa aika umpikujalta tuo tilanne...

Alkuperäinen kirjoittaja ex- uhri:
Jos se suostuu ottamaan kritiikkiä vastaan ja pystyy menemään itseensä. Jos sitä kiinnostaa oikeasti sun hyvinvointi ja suostuu työskentelemään suhteen ja sun onnellisuuden etee menemällä vaix pariterapiaan, niin yrittäkää toki.

Mutta jos se kieltää kaikki viat itsessään ja syyttelee/haukkuu, niin sit kuulostaa aika umpikujalta tuo tilanne...

Tätä juuri jäin miettimään viime yönä. Kun emme pääse puusta pidemmälle missään. Emme saa aikaiseksi rakentavaa keskustelua. Jos kritisoin, siitä suututaan. Mies ei osaa, ei ole koskaan osannut antaa sanoja tunteilleen tai esim. kuvailla millainen lapsuus hänellä on ollut. Kysymykseni otetaan vastaan puolustuskannalla, vaikka olisin vilpittömin mielin.

Terapiaan mies ei aikoinaan suostunut, koska ongelmat olivat minulla, eivät hänellä.

Sitten et kyllä varmasti tule voimaan hyvin koskaan suhteessanne. Eikä kyllä lapsennekaan. Vuodet kuluu, ja katkeroidutte molemmat, kun mikään ei toimi...

Tuo on hankala tilanne, koska itselläni ainakin kävi niin että aina kun rupesin puhumaan tosissani erosta, niin mies ryhtyi taas sellaiseksi ihanaksi. Se sai pidettyä mut sillä tavalla koukussa turhankin pitkään. Silti omat voimat hiipui aina vain enemmän. (Ja kyllä, oli niitä ihania ja hauskoja hetkiäkin, sehän sen prosessin niin vaikeaksi tekikin)

Lopulta pakkasin laukut valmiiksi, ja elelin lähtövalmiudessa muutaman viikon odotellen taas sitä hetkeä, kun mies on käyttäytynyt niin epäreilusti, että se saa mussa niin suuren vihan tunteen ja voiman aikaan, että kykenen lähtemään. Ja niin lähdin. Muutaman kuukauden sain silti kuulla puhelimessa ja meilissä törkeyksiä tai sitten vaihtoehtoisesti suuria lupauksia.

En suosittele katsomaan miestä enää yhtään kauempaa, jos sun tulee paha olla suhteessanne. Tsemppiä!

Yhteistyössä