PCO ja IVF?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja just wondering
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

just wondering

Vieras
Meillä lapsettomuuden syy löytyy siittiöistä, mutta sen lisäksi kärsin lievästä PCO:sta. Miten PCO vaikuttaa hedelmöityshoitojen onnistumiseen? Onko joitain asioita, joita on huomioitava hoitoja aloitettaessa?

Mulla myös PCO sekä miehen siittiöissä on hitautta. PCO mulla löytyi yllätyksenä ekalla lapsettomuusklinikkakäynnillä, ainoa "oire" oli epäsäännölliset kuukautiset.
Mulle on tehty keväällä 2006 IVF ja sen jälkeen 2 pakastealkionsiirtoa. Negoja tullut kaksi, nyt piinailen toisen PAS tulosta. Testi perjantaina.

Mun käsittääkseni PCO lisää hieman keskenmenon riskiä. Mutta perusongelmahan lienee siinä että munarakkuloita kehittyy helminauhamaisesti useita mutta yksikään ei pääse kasvamaan niin isoksi että ovulaatio voisi tapahtua. IVF:ssä myös hyperstimulaation riski on suurempi.

IVF mulla saatiin kerättyä 28 munasolua, joista 11 hedelmöittyi ja 5 lähti jakaantumaan. Tuoresiirrossa laitettiin yksi alkio, ekassa PAS:ssa yksi ja nyt tokass kaksi. Yksi alkio meni hukkaan. Kaikki pakastetut alkiot ovat selvinneet hyvin sulatuksesta. Nyt pakastin on tyhjä.

En tiedä vastasinko nyt kysymykseesi, mutta toivottavasti jotain hyötyä tästä sinulle on.

Anni =) <br><br>

Kiitos paljon, kun jaksoit vastata :) Autoit kyllä.

PCO ilmenee minulla oikeastaan vain iho-ongelmana, kierto on säännöllinen ja useita follikkeleita on vain toisessa munasarjassa. Koska miehen simpat ovat aika huonot pelkään, että omat "puutteeni" vaikeuttavat asiaa entisestään. Mutta kunhan pääsemme lääkärin kanssa juttusille, saamme tähän varmaan ammattilaisen mielipiteet.

Niin ja mulla oli aluksi Clomifenit ja inssi suunnitteilla (v2005), mutta mulla ei clomifenit tehonneet. Ovulaatiota siis ei saatu aikaan.

Tietysti teidän hoitoihin vaikuttaa aika paljon mikä se miehen tilanne on. Riittääkö sperman pesu ja inssi vai pitääkö tehdä IVF tai mikroinjektio. Tietysti Sinulle IVF on sitten rajumpi projekti piikittelyineen.

Tsemppiä teille hoitoihin ja poikkeile kertomaan kuulumisia. :wave:

Mukava kun jaksat kirjoitella :) Todennäköisin vaihtoehto meillä on mikroinjektio, siittiöiden liikkuvuus ja muoto huono, että IVF:n onnistumisennuste ei ole kovin korkea. Joka tapauksessa hormonihoidot minulla edessä. En osaa (hölmönä, heh) sitä juurikaan jännittää. Ainoa pelko on tuo PCO... että tekeekö se tästä jotenkin hankalampaa.

Kesällä ennen tuon oireyhtymän toteamista minulta otettiin kaikki verikokeet (yleislääkärin vastaanotolla) eikä niissä ollut mitään poikkeavaa. Pari kk sitten gyne totesi monirakkulaisuuden. Mutta katsellaan, miten tämä juttu etenee ja kirjoittelen taasen, jos mieltä painaa/olemme edistyneet hoidoissa :)

Yhteistyössä