Pelotteletteko lapsianne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pirpana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pirpana

Vieras
Ja jos, niin millä?
Poliisilla, mustalaisilla, möröillä? Voiko lapsi saada tuosta traumoja?
Itse en pelottele, mut naapuri pelottelee, et poliisi vie jos ei ole kiltisti.. Tulee vähän surku 2 vuotiasta, joka tosissaan pelkää :(
Serkkuni pelottelee omaa lastaan et joutuu nurkkaan yksin istumaan pimeään. Tavallaan uhkaus, ei kyllä tietääkseni ole sitä toteuttanut mut ei kai tuokaan oikein ole...

Miten tuon vois ottaa puheeksi nuitten henkilöiden kanssa? Itseänikään ei ole peloteltu lapsena, mut ajatus et pientä noin kohdellaan on jotenkin ahdistava ja mun mielestä väärin. Mitä olette mieltä?

En pelottele vaan kerron vaaroista joita kotimme lähellä on. Esim. isosta järvestä->sinne ei saa mennä yksin, kun ei osaa uida ja joutuu veteen hukkuu. Junaradasta->sinne ei saa koskaan mennä, jos juna tulee yleensä ei ehdi pois alta ja sitten kuolee. Myös että äiti ja isä tulisivat erittäin surulliseksi jos näin kävisi. Lapset 3 ja 4

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Lapsi voi saada kaikesta traumoja, mutta niin kauan kun asiat pysyy vain pelottelun tasolla niin en itse puuttuisi. Pelotteleehan suurin osa vanhemmista lapsiaan nykyään jäähypenkilläkin :whistle:

eikö ole eri asia uhata jäähypenkillä (ja toteuttaa tarvittaessa) kuin uhata poliisilla, jota lapsi sitten alkaa pelkäämään oikeasti? Vai ymmärsinkö väärin, oliko tekstissäsi sarkasmia..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Smeagol:
no sellaisista mitkä on tosiasioita, esim. laita vyö kiinni tai poliisi pysäyttää. ym. tälläistä.

mitäs kolari jos ei oo vyötä kiinni??

ai mielummin että: voit kuolla jos et laita vyötä kiinni?

kyllä minä olen kolarin vaarasta kertonut ja siitä että siksi pidetään vyötä kiinni, mutta en halua lapsistani yhtä neuroottisia kuin itse olen kun isäni jaksoi koko ajan jankata kuolemasta ja onnettomuuksista. valitsen siis poliisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Ei meidän kaksveetä voi pelotella ku vaikka mökillä ollessa että "jos et pysy lähellä pihalla niin poro tulee".. En puuttus mitenkään.. Ei kait tuo pahinta voi olla jos poliisilla pelottelee..

Tuota poliisilla pelottelua en ymmärrä ollenkaan.
Mites sitten esim. ekaluokkalaiselle sanot kun yksin alkaa liikkua,että poliisin tai vartian puoleen voi tukea jos eksyy jne.

Tottakai pelottelen, meillä 2v uhmis :D
Jos ne lelut ei kerry sinne lelulaatikkoon niin ne menee vähäksi aikaa talteen. Jos niitä tavaroita nakellaan, ne menee kans pois. Jos heittää tahallaan ruokaa/tai sylkee, ruoka laitetaan pois. Ja mä myös toteutan nämä kaikki mainitut esimerkit, oon mä karsee :xmas:

Antaa toisten pelotella.

Ollaan sanottu joskus ku eivät meinaa isommat nukkua että saavat mennä leikkimökkiin riehumaan rauhassa ku muut haluaa mennä jo nukkumaan! Loppuu se riekunta lyhyeen, ja jäädään kiltisti omaan sänkyyn. Mutta mitään mörköjuttuja en koskaan kerro; se on mun mielestä julmaa lasta kohtaan.

Poliisilla pelottelu nyt ei niin kamalaa ole ;)

no sellaisista mitkä on tosiasioita, esim. laita vyö kiinni tai poliisi pysäyttää. ym. tälläistä.

kyllä minä olen kolarin vaarasta kertonut ja siitä että siksi pidetään vyötä kiinni, mutta en halua lapsistani yhtä neuroottisia kuin itse olen kun isäni jaksoi koko ajan jankata kuolemasta ja onnettomuuksista. valitsen siis poliisin.

No tosiasiat tosiasioina!
Ei ihme että lapset pelkää poliisia jos tällai kerrotaan!
Mitäs muuta pahaa se poliisi tekee?? Ei pidä puolia jos jotain sattuu, sakottaa vaan!
kerro nyt vaikka että sattuu jos ei laita vöitä kiinni ja tulee kolari, onko pakko kuolla?!

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Lapsi voi saada kaikesta traumoja, mutta niin kauan kun asiat pysyy vain pelottelun tasolla niin en itse puuttuisi. Pelotteleehan suurin osa vanhemmista lapsiaan nykyään jäähypenkilläkin :whistle:

eikö ole eri asia uhata jäähypenkillä (ja toteuttaa tarvittaessa) kuin uhata poliisilla, jota lapsi sitten alkaa pelkäämään oikeasti? Vai ymmärsinkö väärin, oliko tekstissäsi sarkasmia..

Minun teksteissä taitaa olla aina sarkasmia :D Mutta minusta poliisilla pelottelu ei ole paha asia, koska lakia ja niiden valvojia tuleekin kunnioittaa ja poliisin pelkäämisestä ei varmaan mitään ongelmia tule isompana, hyvä vaan jos poliisia peläten pysyy poissa rikoksen tieltä.
Mutta möröillä, pimeällä tai muulla sellaisella pelottelu on sairasta.

En pelottele!Yhden kerran erehdyin sanomaan lapselle,että poliisi antaa sakot jos ei ole turvavyöt kiinni ja lapsi todellakin säikähti ja muistaaa edelleen tarkistaa,että kaikilla autossa olijoilla on vyöt kiinni. Ei ollut kivaa minunsta eikä lapsesta.

No tosiasiat tosiasioina!
Ei ihme että lapset pelkää poliisia jos tällai kerrotaan!
Mitäs muuta pahaa se poliisi tekee?? Ei pidä puolia jos jotain sattuu, sakottaa vaan!
kerro nyt vaikka että sattuu jos ei laita vöitä kiinni ja tulee kolari, onko pakko kuolla?!

whaat? olenko mä väittänyt sanoneeni että poliisi tekisi pahaa pysäyttäessä? en! olen sanonut lapsille että minä saan sakkoja ja poliisi on äitille vihainen kun lapsi on ilman vyötä.

kyllä minä kerron ne asiat miten ne on enkä satuile. poliisi varmaan sakottaa siksi että aikuinenkin oppisi teoistaan. poliisisa tulee kunnioittaa ja hieman pelätä.
ilmankos mukulat tekee mitä tykkää tänä päivänä ku ei se poliisit mitään tee!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vain:
En pelottele!Yhden kerran erehdyin sanomaan lapselle,että poliisi antaa sakot jos ei ole turvavyöt kiinni ja lapsi todellakin säikähti ja muistaaa edelleen tarkistaa,että kaikilla autossa olijoilla on vyöt kiinni. Ei ollut kivaa minunsta eikä lapsesta.

Meillä ainakin sanottiin lapsille pieninä että turvavyöt on laitettava tai tulee poliisisetä ja antaa äitille ja isille sakot. Tottakai se turvallisuusjuttu oli selitetty aikaisemmin, mutta sitähän lapset ei pienenä tajua....kun he pitävät penkistä niin lujaa kiinni etteivät lennä :whistle:
Eikä ole lapsilla mitään pelkoja poliisia kohtaan, päinvastoin, aina vilkuttavat kun poliisit ajaa ohi :D