Perhe tai alkoholi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ijihoiho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ijihoiho

Vieras
Voinko laittaa miehen tilanteeseen että joutuu valita alkoholin tai minut ja lapset?
Mies hoitaa työnsä mutta aina töiden jälkeen ja vapaapäivinä tissuttelee kaljaa aamusta asti. Alkuillasta sitten yleensä sammuu, ellei lähde baariin ja tule sitten aamuyöllä kotiin jolloin löydän hänet vessasta housut kintuista ja hyvässä tsägässä vielä kuset lattialta.
Oma isäni oli alkoholisti ja sanoin miehelleni jo ennen suhteemme alkua että yhtäkään juoppoa en ala enää katsomaan.
Mieheni mielestä hän ei ole alkoholisti koska hoitaa työnsä (samaa veruketta oma isäni käytti) ja että hänen pitäisi perheen päänä saada sanoa miten homma toimii.
Uhkasin häntä nyt viimeisimmän vessasammumisen jälkeen että joko minä ja lapset tai alkoholi. Ensin mies sanoi että mene sitten, mutta on vielä kännissä, sitten sanoi että lopettaa juomisen kokonaan ehkä. Sitten että hän on perheen pää ja päättää mitä tekee.
No, periaatteessa lapsilla on turvallista kuitenkin kun minä olen täällä selvinpäin ja hoidan kaiken mutta pelkään että miehen mallin mukaan omakin juominen alkaa lipsua käsistä ja se olisi lapsille haitallista, olen itse jos en nyt alkoholisti niin ainakin viinaanmenevä :( Tällä hetkellä täysin absolutisti.
Ehdotin miehelle että kotona ei juoda ja kotiin ei tulla kännissä, näin suojelisin sekä itseäni että lapsiani, mutta onko liikaa vaadittu?
Toinen vaihtoehto on sitten että lähden lasten kanssa menemään.

Mielipiteitä, vinkkejä, vertaistukea?

Hyvää pääsiäistä vaan kaikille :/

Jos et pysty elämään alkoholistin kanssa niin sitten alotat uuden elämän. Helpomalla pääset, kun tajuat ettei voi toisen juomista lopettaa tai toista hallita. Pysyt vain ja ainoastaan päättämään omasta elämästä. Minä en tuohon pystyisi vaan jättäisin miehen.

Mies lopettaa juomisen vain jos itse haluaa, ei muuten, eikä perheen takia. Ilman muuta on alkoholisti. Työ on huono tekosyy, useimmat alkoholistit hoitavat työnsä.
Lähde menemään. Mutta pidä huolta ettet ala itse juoda eron myötä jos houkutusta on.

4l9wl83ze2p.png

Mun mielestä on täysin selvää, että hoitoon tai se on loppu. Alkoiko toi siis vasta nyt kun teillä oli lapsia, sitä ennen oli raitis? Jos mies menee hoitoon ja jatkatte, niin vaadit myös perheen raha-asiat (sis. miehen palkan) 100 % sinun hoidettavaksesi.

Tuo nyt on valehtelua kun sanot että lapsilla on turvallista vaikka isä juo. Lapset eivät ole tyhmiä. Koska isäsikin oli alkoholisti, olet itsekin läheisriippuvainen. Puhut erosta mutta et kykene siihen. Tunnistan tuon kirjoitustyylistä.

Teit mitä tahansa, vaan jos et eroa, niin lapset kärsii aina. Tiedät sen hyvin itsekin.

Sammuminen jne ei ole enää alkoholin kohtuukäyttöä. :( Joten aihetta huoleen on!

Ei kai tuossa auta mikään jos ei hoitoa huoli tai pysty enää vähentämään. Ehkä ero ei nyt ensimmäisenä silti ole aiheellinen, erilleen muutto lasten kanssa ja harkinta-aikana miehellä on mahdollisuus ryhdistäytyä. Valinta on tuossa tehtävä kuitenkin, ei tuollainen meno ole oikein lapsia kohtaan. Ulkona voi toki joskus käydä muutamalla mutta jos ei osaa "kunnossa tulla kotia" niin en katselisi yhtään enempää.

Meillä kyllä molemmat voi ottaa ne sihijuomat saunassa tai pari viinilasillista ruokapöydässä mutta tuollainen tarve aina vapailla tai töiden jälkeen ottaa ei enää ole sopivissa rajoissa minunkaan silmissäni. Eli jos ei osaa ottaa niin parempi silloin olla ottamatta lainkaan.

Olen elänyt ja elän yhä alkoholistin kanssa kuin myös vedän alkkismiehiä puoleeni.

Alkkista on ihan turha koettaa muuttaa ja asettaa ehtoja. Jos motivaatio ei lähde hänestä itsestään, niin omaa energiaa valuu valtavasti hukkaan ja turhautuu vain lisää.

Aain apua alkkisten omaisille suunnatusta tuesta neuvoa ja jonne voi kirjoittaa/soittaa/mennä käymään. Kävin noin pari vuotta puhumassa ja purkamassa, jonka aikana asenteeni miehen juomista kohtaan muuttui ja sain ikään kuin rauhan hänestä. Käytännössä sitä, että meiltä loppui yhteinen elämä kaikin tavoin ja me vaan asuimme samassa huushollissa. Jätin miehen ryyppäämään ja örisemään ja huomasin , että kun hän ei saanut vastakaikua juomiselleen ja eristin hänet yksinäisyyteensä viinan kanssa, mies alkoi muuttumaan. En siis sanallakaan sanonut hänelle juomisesta ja käsittelin hänen alkoholismiaan aivan avoimesti sukulaisten, ystävien ja naapureiden kuullen. Miehelle se oli kova pala, mutta niin olil tarkoituskin ja pelkästään sosiaalinen paine, häpeä, sai hänet ottamaan vastuuta tavoistaan.

Tällä tarinalla on onnellinen loppu, mikä ei ole ihan tavallista. Mies halusi muuttua, ottaa alkoholiln hallintaansa ja onnistui siinä. Sinun kohdallasi ehdotan, että hae apua, puhu läheisillesi kotisi ulkopuolella, pyydä miestäsi kertomaan teidän koko perheelle lapsianne myöten miksi hän haluaa juoda eli vedä hänet vastuuseen käytöksestään. Voit sanoa hänelle, että juo itsensä vaikka nopeasti hautaan, mutta hänen täytyy pystyä selittämään miksi niin haluaa tehdä. Käsittele alkoholisimia osana teidän elämää niin kuin puhuisit siivousvuoroista.

Koeta jaksaa, elämänne on aivan kauheaa ja seuraa lastesi jaksamista. Heitä isän alkoholismi satuttaa todella paljon ja tulee satuttamaan vielä lisää. MIeti kenen hyvinvointi on tärkeintä.

• Tykkää
Reactions: Nanemone

Yhteistyössä