Okei. Miehellä on siis päivätyö?
Nuo kuntoutukset, lääkärit ja osastojaksot on varmasti hankalia, varsinkin kun niitä on kahdella lapsella. Mutta ihan perusarki kotona normipäivänä, sujuuko se muuten yksin nuorimman kanssa?
Itselläni on kaksi erityislasta, autistinen down-poika joka täyttää ensi viikolla 6v ja autistinen tyttö joka täyttää kesällä 5v sekä heidän lisäkseen pieni vauva. Joten ymmärrän millaista on juosta kahden lapsen kuntoutuksissa, lääkäreissä ja hoidella heidän asioitaan, parhaalla viikolla oli yhteensä 6 eri käyntiä ja tuolloin vielä molemmat vanhemmat olivat töissä. :snotty: Kyllä siinä omat järjestelynsä on, nyt on helppoa kun olen taas itse kotona vauvan kanssa ja molemmilla isommilla lapsilla on päivähoitopaikat.
Meillä esikoinen oppi kävelemään vähän alle 4v ja kakkonen 1v9kk iässä, eli aika pitkään oli kaksi kanniskeltavaa lasta. Noita aikoja muistellen toivotan voimia. :hug: Samoin voin kuvitella ettei illatkaan ole helppoja.
Saatko jostain vertaistukea? Me käytiin aikanaan sellaisessa pienille down-lapsille ja perheilleen järjestetyssä vertaistukiryhmässä jokatoinen viikko. Se auttoi kun sai keskustella arjesta kohtalotovereiden kanssa ja sai tukea sekä vinkkejä erilaisista järjestelyistä.
Saatko muuten omaa aikaa? JOs miehesi on ollut 2v kotona niin oletko itse päässyt jonnekin harrastukseen tai vaikka ihan vaan lenkille, kaupungille tai jotain tuttavaa tapaamaan niin että mies hoitaa lasta kotona? Nuo on asioita jotka itse koen tärkeiksi, siis että elämässä on muutakin kuin se että on 24/7 kiinni erityislapsessa. Muutenkin kun lapsissa on noin paljon erityistyötä niin vaikka puoliso olisi töissäkin niin täytyisi sitä lastenhoitovastuuta vähän jakaa, yhdelle ihmiselle se on liikaa.
Me asutaan Ruotsin puolella eli vähän eri käytännöt, mutta saatiin lapsille vapaa-ajanavustaja joka on heidän käytössään 10h/kk, eli silloin vanhemmat saavat omaa vapaa-aikaa (käytännössä siis meillä vauvan kanssa mutta kuitenkin). Jos mitään tuollaista ei ole tarjolla niin suosittelisin kyllä hakemaan sitä tukiperhettä vaikka se edellyttäisi ls-asiakkuutta. Kyllähän tuollaisessa tilanteessa kukatahansa ymmärtää ettei vika ole kykenemättömissä vanhemmissa vaan poikkeuksellisen raskashoitoisissa lapsissa.