Perheen taloudellinen tasa-arvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja V.I.P.10
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Täh?",
Jos perheemme käytettävissä olevat käteiset olisivat 5.000 € tai alle, menisin paniikkiin, en pankkiin pyytämään lainaa, ei tarvitse ottaa, ei liioin pyytää.

Lukihäiriö ilmeisesti iski Mutta on teillä kumman suuret menot, jos 5 tonttua käteistä ei riitä mihinkään. Olen suorastaan sanaton moisen edessä.

Itselläni on luottotiedot kunnossa, enkä käteistä käytä koskaan.. Paniikkiin ei ole siis syytä ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh?:
Lukihäiriö ilmeisesti iski Mutta on teillä kumman suuret menot, jos 5 tonttua käteistä ei riitä mihinkään. Olen suorastaan sanaton moisen edessä.

Itselläni on luottotiedot kunnossa, enkä käteistä käytä koskaan.. Paniikkiin ei ole siis syytä ikinä.

Menoista ei suinkaan ollut kyse, vaan välittömästi nostettavissa olevasta omasta rahasta. Jos siis perheemme rahat pankeissa olisi alle 5.000 €, olisin paniikissa.
Kiitos osallistumisesta keskusteluun.

Miksi sitten menisit paniikkiin, jos käytössäsi olisi käteistä vähemmän kuin 5 tuhatta euroa, jos et sitä mihinkään tarvitse?

Kaikki suuret menoerät on maksettavissa luottokorteilla, ei käteistä oikeasti tarvitse mihinkään. Eri asia tietysti, jos kortteja ei syytä tai toisesta ole. Tai ei ole säännöllisisä tuloja tulevia laskuja varten.

Itse olen taas nimenomaan kypsä tuollaisen turhan varmuusrahaston ylläpitoon, koska puolisollani on tapana pitää vähintään pariakymmentä tuhatta tilillä makaamassa. Minusta ne kannattaisi sijoittaa, eikä pitää tilllä varmuuden vuoksi.

Meillä puolisollani oli parhaimmillaan 60 tuhatta euroa rahaa tilillä. Itse taas olen sijoittaja ja laitan kaikki mitä en tarvitse vähintään korkoakorkoisille tileille.

Tuttua tuo Täh:n kuvailema. Meilläkin vaimo on hirvittävän turvallisuushaluinen ja pitää tileillään kymmeniä tuhansia euroa. Pitäköön, ei ole minulta pois. Muuten ei ole saita, mutta tuntee olonsa turvalliseksi vain jos tilillä on joku tietty summa. Eli uskon senkin, että joku menee paniikkiin jos joku tietty saldo alittuu. Joku sisäänrakennuttu turvallisuuskontrolli. Minä näen sen kyllä elämää rajoittavana ja ahdistavana toimintana.

Mutta minusta viisi tuhatta euroa on kuitenkin vielä aika pieni summa, jos se on aloittajan turvaraja, eihän sillä saa edes mitäään isoa leikkausta tai kummoistakaan lomamatkaa perheelle. Eli jos sellaisen summan pitäminen tilillä tuo hyvän mielen, niin hyvä niin.

Tuttu tilanne: minulle tulee ennemmin mieleen, että aloittaja on miettinyt jonkun summan joka hänestä itsestään tuntuu kovin suurelta, ja on sitten "henkseleitä paukutellen" ilmoittanut että tämän imaginaarisen summan alittuminen "perheen tileillä" saa hänet "paniikkiin".

Veikkaan ettei aloittaja ole nähnyt edes unissaan viittä tonniaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sivupersoona.:
Tili on vapaasti molempien käytössä koko ajan. Tietysti isommista ostoista mainitaan kumppanille etukäteen. Ja jos on tarvetta niin neuvotellaan hankinnan mielekkyydestä.
Hyvä keino on pitää nollapisteenä esimerkiksi + 5000 euroa. Tuon alle kun menee, niin pidetään kriisikokous.

Kyseisen summan heitti tämän viestin kirjoittaja, en minä. Mitä rahaan tulee, summia on täällä turha mainita, riittää kun sitä on.

Kappas. Mielikuvitus ei riittänyt edes summan keksimiseen, vaan tartuit täkyyn... johon sinulla oli kovin suuri tarve ilmoittaa, että sinulle tuo umma on olemassaolon edellytys, jota ilman olet aivan pulassa.

Kappas. Mielikuvitus ei riittänyt edes summan keksimiseen, vaan tartuit täkyyn... johon sinulla oli kovin suuri tarve ilmoittaa, että sinulle tuo umma on olemassaolon edellytys, jota ilman olet aivan pulassa.

MSN-Emoticon-applause-004.gif

Eiköhän nuo raharajat ole kullakin henkilöllä ja pariskunnalla ihan omat. Jos on autoton ja asuu kaupungin vuokra-asunnossa, niin ei sitä kovin isoja rahavaroja tarvitse olla, koska isoja kuluja ei oikeastaan voi tulla. Jos taas sama henkilö asuisi vanhassa omakotitalossa ja omistaisi auton, niin sellaisessa elämäntilanteessa pitääkin olla paljon enemmän rahaa varalla. Muistelen, että asiantuntijat suosittelevat, että tilillä olisi 2 kk:n nettopalkkaa vastaava summa, joka yleensä riittää isoon autoremonttiin, hajonneeseen kodinkoneeseen (esim. kiuas, jääkaappi, pesukone) yms. Tietysti sitten riippuu myös tottumuksista, että haluaako käydä esimerkiksi äkillisesti sairastuttuaan yksityisellä vai tyytyykö julkiseen terveydenhuoltoon.

On myönnettävä, että en kyllä itsekään saisi 5000 euroa kasaan tuosta noin vain. Se johtuu osittain tuhlailevasta elämäntyylistä ja osittain juuri asumismuodon helppoudesta. Rahaa menee kyllä kuukausittain rahastoihin, mutta ne ovat todellisen pahan päivän varalle eikä suinkaan shoppailuun, kiireettömiin remontteihin tms.

Jos ei pankista muuten saa rahaa, niin aina on olemassa "kikka kakkonen", jota ap on ennenkin käyttänyt -ei tosin kovin menestyksekkäästi. Oliko niin, että pääsit Ruotsiin asti tuhlaamaan "lainaamiasi" rahoja?

Etkös muuten uhonut lähteväsi "suuremmille hiekkalaatikoille"? "Kakkujako" tekemään... vai istumaan?

Siis onko teillä kaikilla luotto-ongelmia kun jotenkin takerrutte tuohon käteiseen?

Itse ainakin mieluusti matkustan lomilla luottokorttien käytöllä ansaituilla pisteillä.
Kuka enää oikeasti maksaa käteisellä mitään? Paitsi kuten mainitsin, luottotiedottomat ja ne joilla ei säännöllisiä tuloja ole tai joiden säännölliset tulot menevät tappia myöten joka palkasta. Silloin toki KÄTEISvararahaston pitäminen on tärkeää ja kannattaakin mennä paniikkiin jos se alittuu.

Samaa mieltä tähin kanssa. Jos on säästöjä muuten ja raha-asiat kunnossa ja tulot säännölliset, eipä sitä käteistä kannata tileillä makuutella. Mutta jos se jonkun päivän pelastaa niin mikäpä siinä. Itsekin olen luottokortillinen, enkä käteistä käytä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hupsista...:
Jos ei pankista muuten saa rahaa, niin aina on olemassa "kikka kakkonen", jota ap on ennenkin käyttänyt -ei tosin kovin menestyksekkäästi. Oliko niin, että pääsit Ruotsiin asti tuhlaamaan "lainaamiasi" rahoja?

Etkös muuten uhonut lähteväsi "suuremmille hiekkalaatikoille"? "Kakkujako" tekemään... vai istumaan?

Turha kaivella vanhoja. Aloittaja on hyvittänyt tekonsa yhteiskunnalle. Ilmeisesti hän on pysynyt kaidalla tiellä eivätkä enää omat ja toisten rahat mene enää sekaisin. Jos hän tuntee tarvetta puhua raha-asioistaan netissä anonyyministi, suodaan hänelle se ilo.

Jos sitä rahaa on tilillä, vastaus kassaneidille on; Pankki. Jos ei rahaa ole, eletään luotolla ja maksetaan korkojen kera takaisin. Mikä jankutus täällä on menossa, yksinkertaisesta asiasta. Minä ymmärrän käteisen käyttövarana joka on taskussa / lompakossa, pieniin ostoksiin tms. Rahaa sekin on mikä ei ole kädessä vaan pankissa omalla tilillä.

usein luottokorteista puhutaan luottokortteina, vaikka kyse on enemmän maksuaikakorteista. Eli jos laskun maksaa ajallaan ei korkoa mene. Mutta saa erilaisia etuja kortin käyttämisestä.

Tiedä hänestä. Kovasti tykkää leuhkia keksityillä tarinoilla. Ei ihminen perusluonnettaan muuta, pientä vip... ei ku vilppiä ja ketkuilua täytyy aina olla mukana. Onneksi muut huomaavat moiset elkeet.

Sitä saa, mitä on tilanut.

Kortit myös helpottavat elämää. Ei valuutanvaihtoja yms. ja omaan korttiini kuuluu myös mm. matkavakuutus. Näppärää kun matkustelee paljon.

Mutta tämä tästä. En viitsi vääntää ihmisen kanssa joka ei ole kykenevä kommunikoimaan rehellisesti -ei edes anonyymina.

Alkuperäinen kirjoittaja Hupsista...:
Tiedä hänestä. Kovasti tykkää leuhkia keksityillä tarinoilla. Ei ihminen perusluonnettaan muuta, pientä vip... ei ku vilppiä ja ketkuilua täytyy aina olla mukana. Onneksi muut huomaavat moiset elkeet.

Sitä saa, mitä on tilanut.

Sinä ja monet muut tietävät että tämä henkilö on itse halunnut tuoda nämä vanhat rikoksensa tänne palstalle ja keskusteltaviksi. Mutta monet lukijat eivät tiedä, joten asiasta on siksikin turha jauhaa ja toisen syyttäminen vanhoistakin rikoksista on perin ikävää. Minun puolestani hän pitäköön uuden henkilöllisyytensä ja tarinansa, se tuo hänen elämäänsä selvästi sisältöä ja iloa.

heh... "joku" puolustelee taas itseään. säälittävää. Ei pidä kertoa NETISSÄ asioita joita ei kestä ruodittavan. Lapsetkin tietävät mitä netissä voi kertoa ja mitä ei. Miksi ei "aikuinen".

Alkuperäinen kirjoittaja heh...:
heh... "joku" puolustelee taas itseään. säälittävää. Ei pidä kertoa NETISSÄ asioita joita ei kestä ruodittavan. Lapsetkin tietävät mitä netissä voi kertoa ja mitä ei. Miksi ei "aikuinen".

En tiedä oletko sinä lapsi vai aikuinen. Käytöksesi perusteella veikkaan jälkimmäistä. Kuten tuolla yritin sanoa, ilman todisteita ei kannata lähteä ketään syyttelemään, edes netissä. Vaikka minäkin tiedän ja muistan nämä aloittajan tarinat koulukodeista lähtien ja lusimiset useista rikoksista, plus kertomukset itiksen kaljaralleista. Silti en lähtisi enää kaivelemaan vanhoja, jo senkin vuoksi että mitään ketjuja ei enää ole olemassa niistä todisteena.

Eli vaikka sinä tiedät puhuvasi totta, mitään uskottavuutta sinulla ei ole ja käytöksesi syö senkin vähän. Katso tekstejäsi ulkopuolisin silmin ja mieti hetki ennenkuin jatkat, että kuinka moni täällä uskoo syytöksiäsi ilman todisteita.

Kyse ei siis ole totuudesta, vaan siitä kuka sen totuuden uskoo.

Alkuperäinen kirjoittaja sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa:
Alkuperäinen kirjoittaja heh...:

En tiedä oletko sinä lapsi vai aikuinen. Käytöksesi perusteella veikkaan jälkimmäistä. Kuten tuolla yritin sanoa, ilman todisteita ei kannata lähteä ketään syyttelemään, edes netissä. Vaikka minäkin tiedän ja muistan nämä aloittajan tarinat koulukodeista lähtien ja lusimiset useista rikoksista, plus kertomukset itiksen kaljaralleista. Silti en lähtisi enää kaivelemaan vanhoja, jo senkin vuoksi että mitään ketjuja ei enää ole olemassa niistä todisteena.

Eli vaikka sinä tiedät puhuvasi totta, mitään uskottavuutta sinulla ei ole ja käytöksesi syö senkin vähän. Katso tekstejäsi ulkopuolisin silmin ja mieti hetki ennenkuin jatkat, että kuinka moni täällä uskoo syytöksiäsi ilman todisteita.

Kyse ei siis ole totuudesta, vaan siitä kuka sen totuuden uskoo.

Paljastuksia voi näköjään tehdä, verhoutumalla puolustamaan. "Ilman todisteita ei kannata lähteä ketään syyttelemään..." Sittenkö kannattaisi jos olisi todisteet?

Käsillä olevat rahat alle 5 tonnia? Menisit pankkiin? Siis pyytämään lainaako? Muuten en ymmärrä..

Käteistäkö? Talletusta tekemään?

Jos kaikki varat alle 5000 €, ei varmaan paljon naurata. Sehän on kuin eläisi kädestä suuhun.

Tulojen mukaan meilläkin maksetaan, eli se, kummalla on rahaa, maksaa. Käytännössä kummallakaan ei jää palkasta juuri mitään tilille, sillä pyrimme maksamaan asunto- ja mökkilainat nopeasti ja siihen meneekin pääosa palkasta aina heti palkkapäivänä.

Tällä hetkellä minulla on viikko palkkapäivään ja tilillä on noin 70 euroa, enkä ole yhtään paniikissa :) Ruokaan kahdelta hengeltä menee viikossa vähän yli 20 euroa, bussikortti on voimassa ja laskut on maksettu, joten viime kuukauden palkasta jäänee "säästöön" noin 50 euroa.

Käteisellä en minäkään ikinä maksa mitään, kortin kanssa elämä on mielestäni paljon helpompaa.

Yhteistyössä