Perhepäivähoitajat! Kertokaa ammatistanne. :)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uutta ammattia miettivä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uutta ammattia miettivä

Vieras
Kertokaa kaikki työstänne. Hyvät ja huonot puolet, päivän rytmi, todellinen työaikanne, kaikki!

En viihdy nykyisessä työssäni yhtään ja kun omat lapset menee kouluun niin haluaisin olla kotona kun lapset lähtee kouluun ja tulee kotiin.

Nykyään työskentelen kokkina.
 
noh, päivät on pitkiä kun vanhemmat tuo ja hakee miten sattuu, eivät kunnioita yhtään hoitajan työaikalakia jne.. eikä vanhemmat välitä sovituista hoitoajoista. Senkin uhalla niistä poikkeavat, ettei lasten vakuutukset ole voimassa hoitoajan ulkopuolella..
 
Tällähetkellä työaika 7.30-16.30...mutta täysin riippuvainen perheiden hoidon tarpeesta. Pyrin pitämään työajan kuitenkin tuon ajan sisällä +- 30 min.
Aamiaisen jälkeen tämän ryhmän kanssa pitkä ulkoilu n 9-11.30, lounas, lepohetki n 13-14 jonka jälkeen välipala ja pihalle n 15.30.Siinä jossain välissä pyritän askartelemaan, piirtelemään ja leikkimään :)
+ vapaus valita perheet (sopivan ikäiset lapset) joiden kanssa työskentelee, saa ulkoilla paljon ja tehdä asioita lapsilähtöisesti...omat koululaiset tulee vahdittua siinä sivussa, voi päättää itse tietyn aikataulun puitteissa mitä tekee ja milloin :)
- melko pitkät päivät, ryhmästä riippuen työ voi olla henkisesti hyvinkin raskasta, omat koululaiset kaipaisivat välillä omaa rauhaa, pieni palkka :(
Viihdyn kuitenkin työssäni ja minusta on hauska puuhailla lasten kanssa...varsinkin nyt kun on "toimiva"ryhmä
 
Pieni palkka
Tapetit likaantuu
Kuolaa joka paikassa
Pissa vahinkoja matoilla

Kukkamaat sotketaan
Hiekat heitetään laatikosta pois


Yleisesti ottaen vanhemmilta ja lapsilta puuttuu toisen kodin kunnioitus.
 
Kivaa mutta raskasta työtä. Jos vanhempien kanssa yhteistyö pelaa niin oikein ihana työ, jos taas ei niin voi olla yhtä helvettiä. Kaikkein tärkeimpänä mieti miksi haluat tätä työtä tehdä: jos syy on vain omat lapset niin kannattaa tovi miettiä uudelleen. Näitä on jo liikaa, jotka ottavat toisten lapsia hoitoon vaan että saisi olla kotona omien kanssa. Se on väärin. Kannattaa kysellä myös oman alueen ihmisiltä asioista, vaihtelevat todella paljon kunnittain. Itse olen kunnalla ja meillä esim. koulutus on pakollinen olla eli kannattaa sekin huomioida.
 
[QUOTE="Vieras";28005951]Pieni palkka
Tapetit likaantuu
Kuolaa joka paikassa
Pissa vahinkoja matoilla

Kukkamaat sotketaan
Hiekat heitetään laatikosta pois


Yleisesti ottaen vanhemmilta ja lapsilta puuttuu toisen kodin kunnioitus.[/QUOTE]

unohtamatta nuha aikana räkää joka paikassa..
 
Lapset on ihania mutta me ymmärtämättömät vanhemmat.
Ei heidän ainokainen olo hoidossa ainokainen vaan yksi monesta.

Ei se ainokainen saa kaikkea huomioo ja passausta koko ajan.
Sitä vanhemmat ei ymmärrä.
Miksi hoitaja ei pue ja syötä ja pissata 3v .
 
[QUOTE="Vieras";28006360]Lapset on ihania mutta me ymmärtämättömät vanhemmat.
Ei heidän ainokainen olo hoidossa ainokainen vaan yksi monesta.

Ei se ainokainen saa kaikkea huomioo ja passausta koko ajan.
Sitä vanhemmat ei ymmärrä.
Miksi hoitaja ei pue ja syötä ja pissata 3v .[/QUOTE]

Minulla vuoden vaihteessa aloitti kaksi 1½-vuotiasta. Silti erään 3v. ikäisen äiti edelleen kuvittelee minun pukevan heidän kullanmussunsa, kun tämä saa raivarit, jos pitää pukea....

Tämä on haastavaa ja joskus korvia raastavaa työtä. varsinkin, kun uudet aloittavat. Onneksi vanhemmat ovat yleensä ihan ok, mutta on näitä myöhästelijöitä ja muutenkin sellaisia, jotka vaatisivat kaikenlaista eikä mikään riitä.
 
Kipeitä lapsia tuodaan hoitoon. Ei ole enään kuumetta. Suppo lyöty peppuun aamulla.

Meidän nikomiima ei sitten syö puuroa leipää perunaa. Ei maistu oikein mikään.
Tykkää namipaloista ja kaakaosta.
 
Iso miinus työssä on likaiset lapset, likaiset vaatteet.
Koko viikkokin saatetaan mennä samoilla vaatteilla.
Ulkovaatteet eivät koskaan näe pesukonetta, haisevat koiran ja kissan pissalle.

Liian pienet vaatteet , tai niitä ei ole laisinkaan tai pieneen tuulikaappiin tuodaan jääkiekkokassi varata tamineita.j
 
Kylläpäs tähän ketjuun on tullu negatiivisia vastauksia. Jos todellisuus olis noin karu niin pph:t olis kuollu sukupuuttoon aikaa sitte....

Itsellä pph:na olo on mahdollistanut kotona olon viimeiset 7 vuotta. Omat lapset on koko ajan saanu olla kotona ja nyt ku vanhin on koulussa niin on ihana olla häntä kotona odottamassa.

Olen nyt äitiyslomalla, mut palaan keväällä takaisin "sorvin ääreen", Olen kunnalillinen ja minulla on aina ollut 2 hoitolasta (omia pieniä useampi). Palkkaa kahdesta jää käteen vaan n 700e+kodinhoidontuki n.450e. Huono palkka siis, mutta kotona oloa kun lapset on pieniä pidän mittaamattoman arvokkaana.

Päivät meillä menee yleensä näin: 7 hoitolapset saapuu ja omat isot ylös sängyistä (pienet herää kun herää). 7.30-8 aamupuuro ja sit isommat lähetetään kouluun ja eskariin. 9 ulos. 10.30-11 sisään ja luonas. 12 pienet nukkumaan. N 14 välipala ja isot tulee kotiin. 15-16 ulos. 17 hoitolaiset kotiin.
Välissä vapaata leikkiä, kodin siivoilua, ruuanlaittoa. Askartelua oikeastaan vain sillon kun ulkoilu ei onnistu (pakkanen ja sade)

Vanhempien kanssa pitää olla asiallinen ja tiukka alusta asti! Hoitoaikoja on noudatettava, lapsella tulee olla säänmukaiset vaatteet ja pph:lla on MUUTAKIN ELÄMÄÄ. Omaa kotia ei tarvi esitellä muuten kun ne tilat missä hoitolapset päivän aikana ovat.

Itsellä vanhemmat ovat ymmärtäneet nämä pelisäännöt (paitsi yksi jonka hoitosopimuksen purin ohjaajan kanssa). Nämä asiat pitkälti pohjautuu pph:n luonteeseen. Toiset ovat joustavempia ja "kiltimpiä". Itse olen voimakastahtoinen ja tiukka. Pidän oikeuksista kiinni. Täällä kunnan puolesta on yritetty polkea oikeuksiani, olen pariin otteeseen ollut liittoon yhteydessä ja nyt asiat sujuu hienosti.

Tsemppiä sulle!!!!!!!!!!
 

Yhteistyössä