Perhepäivähoitajlta hyvä esimerkki miten nämä sokerin kieltäjä vanhemmat toimii :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en reilu mut ottaa päähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt joku tolkku! Jos toiset antavat joskus herkutella niin antakoon, jos taas joka päivä niin voi olla aihetta sanoakin. Mutta ei nyt herrantähden mennä heitä haukkumaan hysteerikoiksi, jotka pitävät lastensa terveydestä paremmin huolta! Hatunnosto jokaiselle sokeria välttävälle äidille!

[QUOTE="pöh";30212575]Toivottavasti ymmärrät kumpaa diabetes-tyyppiä tarkoitat!!
Toivottavasti tiedät, että lapsilla esiintyvät diabetes on pääasiassa 1-tyyppiä, jonka puhkeamiseen ei elintavoilla voi vaikuttaa! Sitä ei voi estää, hidastaa eikä siitä voi ikinä (nykylääketieteen valossa) parantua.[/QUOTE]
Ikä ei suojele tyypin 2 diabetekselta, vaan lapset ja nuoret ovat yhtä alttiita ylipainon aiheuttamille aineenvaihdunnan häiriöille kun aikuisetkin, toteaa lastenendokrinologian erikoislääkäri ja lasten diabeteslääkäri Marja-Terttu Saha.

Lähde:
Suomen Diabetesliitto - Ikä ei suojaa lihavaa lasta tyypin 2 diabetekselta

Meillä ei ainakaan lapset ole koskaan saaneet grammaakaan hiilihydraattia missään muodossa, koska kaikki hiilihydraatti on pohjimmiltaan sokeria ja siksi se on hirveän epäterveellistä, turmiollista hampaille ja lihottavaa!!!!!!!

Juu, on hyvä, että äidit valveutuu, mutta pitäkääpä joskus kirjaa, että mitä kaikkea sokeripitoista lapsenne saa hoitoajan ulkopuolella. Voitte yllättyä aika pahasti.

Meillä pph opetti lapsen syömään murot sokerin kanssa, onneksi lapsi oppi pois ko. Tavasta. Muuten pph laittoi hyvää ja terveellistä ruokaa, herkkuja oli välillä mutta ei läheskään joka päivä.

Menee ehkä vähän ohi aiheen,mutta näkee kyllä lapsista ketkä eivät saa kotona ikinä keksejä,mehua,karkkia,pullaa ym leivonnaisia...kun tulee kaverin syntymäpäivät niin työnnetään koko naama sinne kuppiin ja kaksinkäsin ahmitaan niin paljon kuin ehditään herkkuja naamaan! Kumpi on pienempi paha: opettaa lapsi syömään kohtuudella herkkuja vai että kylässä/synttäreillä lapsi menee sekaisin ja vääntää niin paljon kuin ehtii herkkuja naamaan?

Tämä on hullua! Kaikilla on ilmeisesti lapset alle kouluikäisiä. Mitenkäs varjelette lapsia sokerilta, kun ovat esim yläkouluikäisiä ja omaavat rahaa tai kaverit tarjoavat herkkuja. Tai ylipäätään murrosiän tullessa syövät kaapit tyhjiksi koulun jälkeen.

Lisätty sokeri on täysin tarpeeton tuote. Jos siihen ei totuta itseään, ei sitä osaa kaivata. Mutta aika hemmetin pahalta kyllä moni juttu maistuu ilman sokeria, jos siihen on ehtinyt tottua. :(

Näin taannoin telkkarista ohjelman, jossa käsiteltiin juuri tätä rasvattomien "kevyttuotteiden" buumia, joka on saattanut ihmiset yhä suurempiin terveysongelmiin - korvattiinhan niissä rasva usein sokerilla. Hitsi kun muistais minkäniminen se oli, vois katsoa uudelleen jos vaikka löytyis vielä netistä.

Mutta jotenkin tuntuu, että pieleen menee, jos etsitään aina se yksi saatanasta oleva ruoka-aine tai jokin superfuudi, ja näitä sitten välttelemällä tai suosimalla maailma (tai ainakin ihmiskunta) pelastuu. Monipuolisuus vois olla seuraava megatrendi.

Muistat ihan oikein...:
Fears grow as study shows genetically modified crops 'can cause liver and kidney damage' | Mail Online

[QUOTE="herkkusuu";30213376]Menee ehkä vähän ohi aiheen,mutta näkee kyllä lapsista ketkä eivät saa kotona ikinä keksejä,mehua,karkkia,pullaa ym leivonnaisia...kun tulee kaverin syntymäpäivät niin työnnetään koko naama sinne kuppiin ja kaksinkäsin ahmitaan niin paljon kuin ehditään herkkuja naamaan! Kumpi on pienempi paha: opettaa lapsi syömään kohtuudella herkkuja vai että kylässä/synttäreillä lapsi menee sekaisin ja vääntää niin paljon kuin ehtii herkkuja naamaan?[/QUOTE]

Aivan totta! Hiemanko huvittaa kuulla näiden ahmijoiden äideiltä sitä "meilläeisyödämakeaa"-mantraa, kun on juuri puoliväkisin ottanut karkkitarjoilukulhon kyseiseltä lapselta pois, että jäis jotain muillekin vieraille...

Kohtuus kaikessa. Opettakaa lapsille se.

Minusta on vaan loistavaa että vanhemmat valveutuu. Turha vetää johtopäätöksiä yhden tai kahden äidin perusteella. 80% nykylapsista saa ravinnosta liikaa sokeria ja lasten lihavuus ja diabetes on kasvava ongelma. Miksi siis kiukutellaan jos vaaditaan lapsille terveellisempää ruokaa? Eikö se ole jo huomattu että nykymallin mukaan ei voi jatkaa? Vaikka oma lapseni ei olisikaan lihava niin miksi hänenkään pitäisi syödä sokeria? Se ei ole osa monipuolista ja terveellistä ravintoa. Samoin vehnä joka on sokerin tavoin 1900-luvun kirouksia suomalaisten ruokavaliossa joutaisi ö-mappiin.

Niin justiinsa:-)

Ruokaratsia | Yle Teema | yle.fi

Laittakaa ihmeessä tallennukseen, kun ei voi katsoa areenalta jälkikäteen---

Voi luoja mikä myrsky tästä syntyikin. Olisin voinut kuvitella, että niiden osalta jotka haluavat sokerinsaantia vähentää, mutta ehei, sen myrskyn ovat luoneet ne joille mikään ei ole ongelma (paitsi vanhemmat jotka eivät halua lapsilleen niin paljoa sokeria). :D Koittakaa jo päästä siitä yli.

[QUOTE="höh";30213650]Tämä on hullua! Kaikilla on ilmeisesti lapset alle kouluikäisiä. Mitenkäs varjelette lapsia sokerilta, kun ovat esim yläkouluikäisiä ja omaavat rahaa tai kaverit tarjoavat herkkuja. Tai ylipäätään murrosiän tullessa syövät kaapit tyhjiksi koulun jälkeen.[/QUOTE]
Meillä on ollut niin, että vanhemmilla on ollut sokeria välttelevä ruokavalio ja lapsilla on ollut normaali. Tosin karkkeja ovat saaneet yleensä vain lauantaisin. Olen sitä mieltä, että vanhemmat vaikuttavat hyvin paljon esimerkillään lasten syömisiin. Esim. 18-vuotias poika (viikot muualla opiskelemassa) on meillä tarkka ostaessaan ruokaa itselleen ja tutkii, missä on sokereita ja välttelee niitä. Toinenkaan poika ei tuhlaa rahojaan makeisiin eikä karkkeihin. Turhan sokerin tiedostaminen ja rajoittaminen ei ole hullua.

Meillä on ollut niin, että vanhemmilla on ollut sokeria välttelevä ruokavalio ja lapsilla on ollut normaali. Tosin karkkeja ovat saaneet yleensä vain lauantaisin. Olen sitä mieltä, että vanhemmat vaikuttavat hyvin paljon esimerkillään lasten syömisiin. Esim. 18-vuotias poika (viikot muualla opiskelemassa) on meillä tarkka ostaessaan ruokaa itselleen ja tutkii, missä on sokereita ja välttelee niitä. Toinenkaan poika ei tuhlaa rahojaan makeisiin eikä karkkeihin. Turhan sokerin tiedostaminen ja rajoittaminen ei ole hullua.

Samaa mieltä,että turhan sokerin rajoittaminen ei ole hullua. Karkit,pullat,keksit ja limsat on todella helppo jättää ruokavaliosta pois. Kotona tehdyt jälkkärit,pannukakut yms on vaan aika helppo myös muuttaa ns.terveellisempään suuntaa,sitä sokeria ei tarvi kilokaupalla niihin laittaa.

Olen ollut päiväkotien keittiöissä töissä (ainakin kymmenen eri, tosin samassa kaupungissa). Olen itse aika valveutunut sokerin kanssa, meillä ei syödä sitä liikaa ja haluan että oma lapseni syö terveellisesti. Silti kun asiaa tämän ketjun myötä rupesin ajattelemaan, ei mielestäni päiväkodeissa ollut liikaa sokeria tarjolla. Suurin osa mehuista oli tuoremehua, puuroissa ei kyllä tosiaankaan ollut sokeria, ruoka ihan perusruokaa, salaattia tarjolla. Ehkä itseäni pisti silmään aika suuri viljapitoisuus, eli lähes joka päivä aamupalalla leipää ja puuroa, ei aina hedelmää. Välipalalla sitten taas leipää tai puuroa. Se on aika paljon viljaa päivässä.
Mutta näitähän nyt aina kritisoidaan, mikä on osin hyväkin. Nyt kun oma lapseni aloitti päivähoidon, en ole kuitenkaan jaksanut alkaa huolehtia sokerista ainakaan vielä. Lapseni on kasvissyöjä, joten se on ainoa asia jonka olen erikseen toivonut, eikä siinä mitään ongelmaa ollut.

Mulle on ihan ok, jos on välipalana kiisseli, vispipuuro tai jugurttia, sitä en ole koskaan tajunnut, mihin tarvitaan jälkiruokia. Siinä eka sokerinsäästökohde.

Sama pätee nitriittipitoisiin elintarvikkeisiin(nakit ja makkarat) olisi kiva joskus syödä kotona nakkeja niiden helppouden vuoksi mutta kun päiväkodissa on noita lähes joka viikko niin ei oikein voi etteivät saa liikaa nitriittejä. (Turvallinen annos kolmevuotiaalle on vissiin 2 nakkia viikossa eli 2viikon välein voisi aterian syödä,.)

:wave:
Onhan olemassa myös nitriitittömiä tuotteita!

No tuo ei kyllä pidä tippaakaan paikkaansa että jos ei kotona sokeria saa niin sit synttäreillä ahmii. Huh huh! Meillä syödään todella vähän lisätyn sokerin herkkuja, ei esim lainkaan karkkia. Synttäreillä lapset saavat maistaa kaikkea, mutta usein yksi karkki on jo liian makea heidän mielestä. Poppareita, hedelmiä, kasvistikkuja ja itse tehtyjä leivonnaisia valitsevat ihan Itse. Ja JUURI SiKSI että on luonnolliset makutottumukset sellaiset.

Mitä vanhemmat itse syövät siellä kotona? Vanhemmat toimivat lapselle esimerkkinä niin hyvässä kuin pahassa. Jos siis itse syöt esim. puurosi puolukkahillolla ilman sokeria tai makeutusaineita, syö lapsikin. Ihan hyvällä mielelläkö sinä äiti tai isä korvaat työpaikkalounaan viinerikahvilla tai suklaapatukalla ja täällä mussutat päivähoidon sokereista? Ihmettelen sotilaallista kuria lapsille. Miksi? Heijastetaanko tässä nyt jotain omaa saamattomuutta lapsiin: kun itse on plösähtänyt kalja/sokerimaailmaan niin muksut ainaskin laitetaan kuriin? Olisi hyvä muistaa kultainen keskitie ja kohtuus kaikessa.

Yhteistyössä