Alkuperäinen kirjoittaja Rouva B:
Minäkin oon ollu perhetyöntekijä.
Ja tosiaan, en siivooja.
Meillä työnkuvaan kuuluin nimenomaan lasten hoito ja vanhempien tukeminen ja ohjaaminen vanhemmuudessa.
Jos oli tarvis siivota, niin vanhemmat siivoaa ja perhetyöntekijä hoitaa lasta.
Lapset olivatkin aivan erikoisen ihania ja vanhemmat hyvin kiitollisen oloisia.
Jos äiti on väsynyt, sai hän vaikka nukkua sillä aikaa kun hoidin lapsosia.
Mutta koska todella halvalle siivousavulle olisi enemmänkin ottajia, pitää tuo siivoushomma rajata ulos.
Yks jos toinenkin ihminen ei jaksaisi kotiaan siivota.
Siihen tarkoitukseen ovat siivoojat, ei perhetyöntekijät.
Ja se omavastuu tosiaan ei montaa euroa ole per käynti....
-B
Jos perheet oikeasti ja kovasti tarviivat APUA niin ei kait pieni siivoilu ja siihen liittyvä pahitteeksi ole?! Koska onhan sekin PERHEIDEN TUKEMISTA JA AUTTAMISTA, HYVINVOINNIN EDISTÄMISTÄ!!!!!!
Mietitäänpä esimerkiksi näin:
On sovittu, että ptt tulee tänään 2 tunniksi, mutta lapsi/lapset ovatkin päiväunilla ja äidillä/isällä vapaata aikaa. Ja vanhemmalla on ystäväpiiri joille voi jutella. Niin mitäpä se perhetyöntekijä sitten tekee? Käy kontrolloimassa, ylireagoimassa, ottamassa perheeltä rahat ja vieläpä kahvit+pullat päälle ja löhöilemässä sohvalla. Jopa on helppoa ja ihanaa työtä ja jää varmaan ihanat fiilikset, kun voi särkeä perheitä!
Siis sehän on totta, että jos tarvitaan oikeesti apua niin siihen ei pelkästään riitä vain juttelu, rahojen vieminen, kahvien+pullien syömiset-juomiset. Vaan tällainen tyyppi on ENIMMÄKSEEN RASITE KUIN APU!!!
Itse asun hyvin pienellä paikkakunnalla missä ei juurikaan ole mitään palveluita eikä ilman autoa pärjää. Meillä ei siis autoa, kun sanoi "työehtosopimuksen" jokinaika sitten irti ja ei nyt varaa ostaa. Meille on ptt tulossa, mutta jos mikään ei hänelle kuulu niin en myöskään häntä tarvitse kahvipöydän antimiani ja rahojani kuluttamaan!
Meidän tenava lähtee ulkoilemaan ja päiväunille kello 11 jälkeen ja nukkuu vähintään 4 tunnin unet eli käyn lenkillä lapseni kanssa. En ptt:ä tarvitse klo.11 jälkeen jollei voi tehdä ILTA ja/tai VIIKONLOPPU käyntejä, jotta pääsisimme mieheni kanssa tekemään jotain. Tai hommaa minulle jostain AUTOA lainaksi, jotta pääsisin ASIOILLE tai tekemään ITSEN HYVINVOINNILLE jotain pientä henkireikää.
Tältä paikkakunnalta löytyy juuri yksi pankki (ei minun pankkini eli ei palveluita minulle), kauppa ja apteekki ja muihin virastoihin onkin sitten yli 60km matka ja terveyskeskukseenkin matkaa hieman yli 10km.
Täällä käpykylässä meillä ei asu tuttuja/sukulaisia joilta voisi saada lastenhoito apua. Mies käy säännöllisessä päivätyössä=ma-pe 8-16.
Nyt pitäisi tehdä kotoa käsin paljon töitä kouluun hakemista ja työpaikkojen hakemista varten, mutta pitäisi ne kaikki kotityötkin ja ukko hoitaa.