perhetyöntekijä ei tee mitään..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AnnaManna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja o o:
Alkuperäinen kirjoittaja cherries:
Alkuperäinen kirjoittaja omitusia olette:
No tuota eiköhän se ole uusavuton, joka ei sitä kotiaan jaksa itse hoitaa eikä se perhetyöntekijä.

Toisilla voi olla arjenhallinnan puuttumisen lisäksi myös uusavuttomuuttakin, MUTTA uupumus ei katso aikaa, paikkaa eikä ikää. Voi iskeä myös käsistään taitavallekin ;)

Silloin on ihan sellaisia paikkoja, joihin voi mennä lepäämään, jos ei itse selviydy arjesta. Silloin kyllä yhetsikunta huolehtii lapsista, ei niitä heitteille jätetä.

Ei ole mitenkään ihmistä tukevaa, jos hänen puolestaan ethdään kaikki vaan nimenomaan häntä opetetaan selviämään ja tekemään itse.
Kyllähän sitä saa loppuiän jonkun kotia hoitaa, jos passaamisen tielle lähtee. Eikä yhteiskunnalla ole varaa huolehtia kaikista uusavuttomista niin perusteellisesti. Olisikohan noista vanhoista kodinhoitajista luovuttu ihan syystä.

Pelkkä parin viikon lepääminen ei auta, jos syyt syvemmällä. Konkreettinen arjen apu pitkällä tähtäimellä on paljon hedelmällisempää silloin, kun siihen avun tarpeeseen vastataan ajoissa. Sen vuoksi kuntien ennaltahekäisevän määrärahoja tulisikin roimasti budjetoida.

Alkuperäinen kirjoittaja olli:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Valittakaa ihmiset valittakaa ihan ylemmille tahoille asti et saatas korjaus tähän asiaan että kunnat panostaisi sekä tehostettuun perhetyöhön että tavalliseen perhetyöhön enemmän voimavaroja ja rahaa.

Täällä valittaminen ei sinänsä auta mitään eikä ketään.

Aina on ihmisiä, jotka kuvittelevat, ettei heidän itse tarvitse kotiaan hoitaa eikä lapsiaankaan. Sitten parkuvat yhteiskuntaa apuun siihen hommaan. Uskomatanta touhua ja kehtaavat vielä valittaa kun ei JOKU TOINEN tule HEIDÄN huusholliaan hoitamaan.

Ei kai tässä siitä ollut kyse, vaan jaksamisesta, mitä tekee avulla joka ei auta? Miksi pitäisi päästää kotiinsa ihmisiä jotka vain istuvat perseellään?

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja olli:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma ja pojat:
Valittakaa ihmiset valittakaa ihan ylemmille tahoille asti et saatas korjaus tähän asiaan että kunnat panostaisi sekä tehostettuun perhetyöhön että tavalliseen perhetyöhön enemmän voimavaroja ja rahaa.

Täällä valittaminen ei sinänsä auta mitään eikä ketään.

Aina on ihmisiä, jotka kuvittelevat, ettei heidän itse tarvitse kotiaan hoitaa eikä lapsiaankaan. Sitten parkuvat yhteiskuntaa apuun siihen hommaan. Uskomatanta touhua ja kehtaavat vielä valittaa kun ei JOKU TOINEN tule HEIDÄN huusholliaan hoitamaan.

Ei kai tässä siitä ollut kyse, vaan jaksamisesta, mitä tekee avulla joka ei auta? Miksi pitäisi päästää kotiinsa ihmisiä jotka vain istuvat perseellään?
Joo tätä tarkotin mitä peppari sanoo viestissään.
Itse olen yksityisen tahon ptt ja monesti on ihmetelty näitä kuntien touhuja täs asiassa.
Mä oon semmonen ihminen et en vois vaan istuu sohvalla ja kattoo vierestä kun uupunut/sairas äiti hoitaa lapset ym. hommat mut ehkä just sen takia oon yksityisellä puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja zelda:
Meidän piti myös saada apua pojan terapiaaan viemisiin,että myös siinä perhetyö olisi auttanut,mutta sanoi sossu heti,ettei kuulu perhetyöntekijän työ tehtäviin.
Jos nuo terapiat eivät vaadi teidän läsnäoloanne, niin kannattaa selvittää löytyykö terapiaan taksikyyditystä, missä kuski hakee lapsen ja saattaa hänet terapeutin hoiviin ja taas terapeutti luovuttaa hänet kuskille, joka saattaa lapsen kotiin/kouluun/hoitoon. Tuo maksaa kelan omavastuun suuntaansa ja kerryttää vuotuista maksukattoa.

Samoin kannattaa selvittää onko mahdollisuutta omaishoidontukeen, tosin rahat voivat olla loppu ja jäädä sen takia saamatta. Sen kautta voi saada palveluseteleitä tuon erityislapsen hoitoa varten. Niissäkin on se, että ne käyvät vain kyseisen lapsen hoitamiseen, muiden lasten hoitoa varten pitäisi hankkia muu hoitaja.

Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Vaikka kyllä Turussa ainakin kaupungin perhetyöntekijät myös lapsia kattoivat välillä ja siivosvat, jos se oli perheen edun mukaista ja välttämätöntä. Siis lasten kaitseminen tapahtui esim niin, että äiti vei vanhemman lapsen tarhaan ja perhetyöntekijä ulkoilutti nuorempaa pihalla sen aikaa. Ja siivous tapahtui lähinnä silloin kun havaittiin, että sen avulla saataisiin vanhempien ja lasten mieliala kohoamaan ja kun vanhemmat olivat syystä tai toisesta siinä kunnossa etteivät kyenneet siivoamaan..Mutta lähinnähän se on sellaista vanhemmuudessa tukemista ja arkisten asioiden selvittelyä, esim etuusasioiden hoitamisessa auttamista, harrastuksen pariin ohjaamista..tms.

Elikkä toi 'palvelu' ei sitten olekaan normaaleille väsyneille perheille vaan näille uusavuttomille joiden perään pitää katoa että tulisivat edes jotenkuten toimeen... Metsään on mennyt ja pahasti!

Ainakin täällä, yhdessä pk-seudun kaupungissa, tiedän perhetyöntekijöiden hoitavan lapsia hankalissa tilanteissa (päihteet, mielenterveys...). Mutta kun tavallinen tallaaja sairastuu tai saa sairaan lapsen, tullaan 'keskustelemaan' ja 'tukemaan'. Sehän jaksamista tukee kummasti kun pitää kahvittaa jotain ventovierasta. Kun jokainen tällaisessa tilanteessa ollut tietää, että pelkästään puoli tuntia ilman lasta tai apu kaupassa käyntiin saattaisi auttaa jaksamaan pari päivää eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja omitusia olette:
No tuota eiköhän se ole uusavuton, joka ei sitä kotiaan jaksa itse hoitaa eikä se perhetyöntekijä.

Ei nykyaikana ole kotiin kunnalta ilmaisia siivoojia, pyykkäreitä yms. Siivoojan voi palkata itse, jos siivoaminen ei onnistu.

Öh, siis esimerkiksi jos äidillä on vaikea raskaus ja pari pientä lasta kotona, lääkärin määräykestä pitäisi levätä ettei synnytys käynnisty ennen aikojaan. Ei se minusta äidistä uusavutonta tee jos siinä tapauksessa kaipaa jostain apua fyysisesti raskaisiin kotitöihin.

Veikkaampa että jos joku tällainen äiti työnsankarina itse tekee kaiken ja lopputuloksena vauvalle käy huonosti, ei palstalla siihenkään suhtauduta lempeästi. Olisi pitänyt pyytää apua... :/

Muutenkin tilanteet ovat erilaisia. Joskus se jatkuva valvominen tosissaan ottaa voimille niin että olisi ihan taivaan lahja jos ptt:n turvin saisi nukkua vaikka tunnin-pari ihan rauhassa. jaksaisi taas päivään ja viikkoon seuraavaan.

Kummassakaan tilanteessa ei ole mitään hyötyä siitä että ptt tulee taloon ylimääräiseksi passattavaksi katsomaan kun äiti yrittää supistusten keskellä tai lopen uupuneena yksin hoitaa kotia ja lapsia. Täysin hukkaan heitettyä rahaa kunnalta, eli mielummin sitten lopetettaisiin tuollaiset "palvelut" kokonaan ja tehtäisiin niilläkin rahoilla jotain järkevää.

Alkuperäinen kirjoittaja Muutama sananen:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Vaikka kyllä Turussa ainakin kaupungin perhetyöntekijät myös lapsia kattoivat välillä ja siivosvat, jos se oli perheen edun mukaista ja välttämätöntä. Siis lasten kaitseminen tapahtui esim niin, että äiti vei vanhemman lapsen tarhaan ja perhetyöntekijä ulkoilutti nuorempaa pihalla sen aikaa. Ja siivous tapahtui lähinnä silloin kun havaittiin, että sen avulla saataisiin vanhempien ja lasten mieliala kohoamaan ja kun vanhemmat olivat syystä tai toisesta siinä kunnossa etteivät kyenneet siivoamaan..Mutta lähinnähän se on sellaista vanhemmuudessa tukemista ja arkisten asioiden selvittelyä, esim etuusasioiden hoitamisessa auttamista, harrastuksen pariin ohjaamista..tms.

Elikkä toi 'palvelu' ei sitten olekaan normaaleille väsyneille perheille vaan näille uusavuttomille joiden perään pitää katoa että tulisivat edes jotenkuten toimeen... Metsään on mennyt ja pahasti!

Ei tuokaan minusta kuulosta pelkästään uusavuttomuudelle vaan voi ihan hyvin olla masentuneen äidin tukemista, äidin joka on vaikka aiemman 10v hoitanut yksin kodin ja lapset valittamatta. Tuossa tilassa vaan ihmisen voimavarat eivät riitä arjen pyörittämiseen ja kaikki ylimääräisten asioiden hoitaminen on vaikeaa. Silloin kuulostaisi ihan hyvältä saada perheeseen joku avuksi tukemaan tuota normaalia arkea.

Ja vaikka joskus kohteena olisi ns. uusavuttoman niin miten siinä olisi metsään menty? Eikö ole ihan hyvä tukea näitäkin ihmisiä niin että saavat arkeensa ryhtiä ja pystyvät sittemmin itse huolehtimaan sen pyörittämisestä, kuin että jätetään heidät heti omin nokkinensa?

Meilläkin piti käydä perhetyöntekijä joka jätti joka toinen krt tulematta ilm. vaan edellisenä päivänä että joku muu tarvii enemmän. Lisäksi puhui toisten asioista ja perheistä. Ja ei todellakaan tehnyt mitään keskustelu apua ehdotti vaikka olisin tarvinnut itselleni hetken aikaa. Lopetti yhtäkkiä käynnit koska en tarvinnut vaikka olin tosi väsynyt. onneksi ei enää tule siitä oli enemmän haittaa kuin hyötyä.

kuules satu otappa yhteys sinne perhiksen pomoon ja ilmota tosta vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta. ei varmasti oo kiva et se voi levitellä teidänkin juttuja etiä päin

Perhetyö lastensuojelun avohuollon tukitoimena:

Perhetyö auttaa ja tukee lapsiperheitä löytämään uusia näkökulmia ja toimintatapoja arjesta selviytymiseen.

Perhetyö on sosiaali- ja tukityön muoto, joka kohdistuu perheeseen eikä ole kotipalvelua. Työskentely rajataan perheisiin, joissa selkeästi voidaan vaikuttaa perheen vuorovaikutussuhteisiin ja joissa muutos vanhemmuudessa perhetyön tuella on mahdollinen. Työskentely on tavoitteellista ja suunnitelmallista sekä määräaikaan rajattua. Perhetyön tehtävänä on asiakasperheen voimavarojen, osallisuuden ja toimintakyvyn tukeminen, asiakkaan tietoisuuden ja itsetunnon lisääminen sekä asiakkaan arjen hallinnan taitojen ja perusvalmiuksien lisääminen.

Perhetyö toimii ennaltaehkäisevänä lapsiperheiden palveluna, jolloin asiakkuus syntyy äitiys- ja lastenneuvolan tai päivähoidon kautta. Perhetyö voi alkaa myös lastensuojelun avohuollon tukitoimenpiteenä, jolloin se perustuu sosiaalityöntekijän yhdessä asiakkaan kanssa tekemään sosiaalityön suunnitelmaan.

Perhetyössä toimii moniammatillinen ohjausryhmä, joka huolehtii tuen tarpeessa olevien perheiden tilanteiden mukaisesta ja oikea-aikaisesta ohjautumisesta perhetyön palvelujen piiriin.

Perhetyöstä voidaan myöntää kiireellistä kotipalvelua, johon käytetään erillistä ohjeistusta.

Lapsen hyvinvointi on perhetyön keskeisin kriteeri. Lapsikeskeisen työskentelyn lähtökohta on, että muutostarpeita lähdetään selvittämään lapsen ja vanhempien kanssa yhdessä ja erikseen.

Kotipalvelun kautta tarjottavasta avusta käytetään joskus myös perhetyön nimikettä, mutta nämä muodot tulee erottaa toisistaan, ovat eri palvelumuoto. Kannattaa pyytää kotipalvelua, jos tarvitsee kodinhoitajia tekemään töitä, koska avohuollon tukitoimena tehtävään perhetyöhön ei fyysinen työ kuulu (nämä työntekijät sosiaalialan vähintään opistotason koulutuksen saaneita) ja silloin asiakas saa omaan tilanteeseensa vääränlaista apua.

ainaki tässä kaupungissa perhetyöntekijän toimenkuvaan kuuluu nimenomaan lasten hoitaminen, ja päivittäisessä kodinhoidossa auttaminen. eli se ei pese ikkunoita eikä imuroi, mutta viikkaa pyykkiä, tiskaa tai tyhjentää astista, lakasee ja pyyhkii pöytiä.
meillä homma toimii niin että silloin ku mun mies on merillä, kodinhoitaja tulee tänne yleensä aamulla ja lähtee lasten kanssa koko aamuksi ulos. mulla on ruoka valmiina kun ne tulee, ja yleensä ennen lähtöä seuraavaan paikkaan se ehtii vielä siistiä keittiön tai jotain.

Perhetyö avohuollon tukitoimena:

Lastensuojelulaissa velvoitetaan sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen järjestämään lastensuojelun avohuollon tukitoimena tarvittaessa perhetyötä Lastensuojelulaki 36§.

Perhetyön täsmällinen ja kokonaisvaltainen määrittely on vaikeaa. Perhetyön sisältö, toimintamuodot, tavoitteet, tekijät ja organisointi vaihtelevat eri paikkakunnilla. Perhetyö toimintana on kuitenkin vakiintunut kuntiin.

Lastensuojelulain perusteluissa perhetyöllä tarkoitetaan esimerkiksi perheen kotona tehtävää perhetyötä, joka voi olla perhetyöntekijän antamaa keskusteluapua tai tukea erilaisissa arjen toiminnoissa. Perhetyöllä voidaan mm. tukea vanhempia heidän kasvatustehtävässään, tehdä vanhemmuuden arviointia ja järjestää lapselle hänen hyvinvointiaan tukevaa toimintaa. Perhetyö on usein käytännön avun ja psykososiaalisen tuen yhdistelmä.

Perhetyötä tehdään yhteistyössä perheen ja perheenjäsenten kanssa, mutta keskeistä on aina lapsen edun turvaaminen. Osana lastensuojelutyötä perhetyö ei voi olla pelkästään tukea, vaan kontrollin elementti on lisäksi aina läsnä.

Lastensuojelun avohuollon tukitoimena järjestettävästä perhetyöstä tulee aina tehdä päätös ja tukitoimen järjestäminen tavoitteineen on kirjattava myös asiakassuunnitelmaan. Perhetyön tarve ja tavoitteet tulee kartoittaa heti työskentelyprosessin alkaessa, jotta työ olisi mahdollisimman tavoitteellista ja suunnitelmallista. Yhdessä perheen kanssa laaditulla suunnitelmalla myös motivoidaan ja sitoutetaan perhettä työskentelyyn.

Perhetyön alkukartoitus on joskus tarkoituksenmukaista tehdä samassa yhteydessä kuin lastensuojelutarpeen selvitys. Perhetyön alkukartoitus ei kuitenkaan voi korvata lastensuojelulain mukaista lastensuojelutarpeen selvitystä Lastensuojelulaki 27§.

Lastensuojelun avohuollon tukitoimena järjestettävän perhetyön tavoitteena voi olla esimerkiksi kriisitilanteen laukaiseminen, uusien ongelmien ehkäiseminen tai tilanteen korjaaminen. Joskus tarvitaan lapsen ja perheen pitkäaikaista tukemista ja kannattelua, jotta lapsen kotona asuminen on edelleen mahdollista.

Perhetyön monet muodot:

Koska perhetyön käsite on niin moninainen, on joissakin kunnissa sekaannusten välttämiseksi ryhdytty nimittämään lastensuojelun avohuollon tukitoimena järjestettävää perhetyötä tehostetuksi perhetyöksi tai lastensuojelun perhetyöksi.

Silloin kun perhetyötä järjestetään lastensuojelun tarvetta ennaltaehkäisevänä toimintana, kohderyhmänä ovat kuntalaiset laajalti ja palvelun piiriin pääsemisen kynnys on matalahko. Ennaltaehkäisevää tai matalan kynnyksen perhetyötä tehdään myös neuvoloiden ja päivähoidon toimintaan kiinnitettynä.

Esimerkki perhetyön määritelmästä

"Perhetyöllä tarkoitetaan lapsiperheille järjestettävää ennaltaehkäisevää, kokonaisvaltaista, suunnitelmallista ja pitkäjänteistä tukemista. Perhettä autetaan kokonaisuutena, mutta myös perheenjäsenten yksilöllisiin tarpeisiin vastataan.

Perhetyössä korostuvat perheiden elämänhallinnan ja omien voimavarojen käyttöönoton tuki sekä arjessa selviytymisen vahvistaminen. Perhetyö voi liittyä vanhemmuuden tukemiseen, lasten hoidon ja kasvatuksen ohjaamiseen, kodin arjen ja arkirutiinien hallintaan, perheen toimintakyvyn vahvistamiseen uusissa tilanteissa, perheen vuorovaikutustaitojen tukemiseen ja sosiaalisten verkostojen laajentamiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn.

Perhetyötä voidaan tehdä myös pitkäaikaisissa ja vaativissa ongelmatilanteissa lastensuojelun sosiaalityön tukitoimena, kun lapsen huolenpito, tarpeet ja turvallisuus ovat uhattuna.

Perhetyön sisältö ja kohdentuminen ja muodot voivat vaihdella sen mukaan, minkä palvelusektorin alaisuudessa perhetyötä tehdään. Perhetyötä voidaan toteuttaa perhetapaamisina, perheen ja lapsen keskusteluina, kotikäynteinä, kerho- ja ryhmätoimintana, perhekuntoutuksena. Perhetyötä luonnehtii niiden sijoittuminen laitos- ja avohuollon välimaastoon.

LÄHDE: http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/avohuolto/muuttukitoimet/perhetyo/

Alkuperäinen kirjoittaja tähtihedelmä:
ainaki tässä kaupungissa perhetyöntekijän toimenkuvaan kuuluu nimenomaan lasten hoitaminen, ja päivittäisessä kodinhoidossa auttaminen. eli se ei pese ikkunoita eikä imuroi, mutta viikkaa pyykkiä, tiskaa tai tyhjentää astista, lakasee ja pyyhkii pöytiä.
meillä homma toimii niin että silloin ku mun mies on merillä, kodinhoitaja tulee tänne yleensä aamulla ja lähtee lasten kanssa koko aamuksi ulos. mulla on ruoka valmiina kun ne tulee, ja yleensä ennen lähtöä seuraavaan paikkaan se ehtii vielä siistiä keittiön tai jotain.

Jännä juttu, mutta jotkut perhetyöntekijät ehtivät ja haluavat myös imuroida tai järjestellä esim. vaatteita tai pestyä pyykkiä.. Eli tiedän kyllä noi viralliset ohjeet. Mutta perhetyöntekijöitäkin on niin moneen junaan..

Juu, eipä meilläkään perhetyöntekijä mitään tehnyt. Lähinnä ahdistuin hänen käynneistään. Hän myös arvosteli joitakin perheemme tapoja, koska oli itse tottunut tekemään asioita toisin.

Olisin tarvinnut ihan käytännön apua kodinhoitoon ja itselleni lepoa. Vauvalla oli ollut hurja koliikki, sairastelukierre, itse olin valvonut kuukausikaupalla jne.

Aluksi meillä kävi kodinhoitajia, joista oli oikeasti apua, sitten kunnasta sanottiin, että nyt ei ole muita saatavilla kuin tämä perhetyöntekijä. Ilmoitin sitten aika nopeasti kuntaan, että en tarvitse enää apua, vaikka oikeasti olisin kodinhoitajaa tarvinnut. En kestänyt perhetyöntekijän piikittelyä ja sitä että jouduin siitä lystistä vielä maksamaankin.

Meillä kävi viime keväällä perhetyöntekijä tai kotipalvelun immeinen, en minä enää jaksa muistaa. Tilanne siis tämä: minulla on diabetes, lievä aspergerin syndrooma ja nivelreuma. Ja kenties masennustakin, niin väsynyt ja iloton olo ollut. Vaavi vaatii sen verran paljon, että minulla ei riitä aina aikaa eikä jaksamista kotitöille. Enkä minä edes pysty tekemään kaikkia kotitöitä. Esim. jos reumakivut on kovat, niin tiskaaminen sattuu. Mies kyllä auttaa parhaansa mukaan ja tekee kotitöitä, mutta ei sekään aina jaksa töitten jälkeen vielä tehdä kotitöitä. (Ja taitaa hälläkin olla masennusta, ainakin oireet vähän viittaa siihen suuntaan.)

Sen kotipalvelun tädin pitäisi siis hoitaa vauvaa sillä aikaa, kun minä teen kotitöitä, käyn asioilla, lepään tai muuten vietän omaa aikaa. Se ei siis töitä mun puolesta, ehkä vähän helppii. Joka kerta esim. ovat tiskanneet.

Ensimmäisellä kerralla meni ihan jees, siis sain ihan kivasti tehtyä hommia (esim. pesin monta koneellista pyykkiä) mutta sitten tunti ennen tädin työajan päättymistä, minulle tuli sellainen väsy olo (varmaan johtunut siitä, että edellisyö oli nukuttu huonosti) ja tietyllä tavalla se olo oli kiusaantunutkin. Vaavi oli nukkumassa eikä tädillä siis mitään tekemistä. Kieltämättä olisi voinut siivota vielä, mutta kuten sanottua, oli väsy olo ja aattelin, että onhan sitä jo tehty vaikka mitä. Minun on myös kiusallista tehdä hommia, jos toinen istuu sohvalla ja kattelee. Sitten se täti sanoi, ettei oo siellä siivoamassa mun puolesta. Ihan niin kuin minä en olisi tehnyt sinä päivänä yhtään mitään! Ei siitä kerrasta kauhean kiva fiilis jäänyt.

Toisella kertaa oli eri ihminen ja meni vähän paremmin, oli mukavampi ihminen, jonka kanssa tehtiin hommia yhdessä ja silleen. Kauhea pomottaja se kyl oli ja minulle jäi paha fiilis sillä se arvosteli meidän kämppää (joo, tiedän, ettei ollut siistiä, mutta tarviiko siitä erikseen muistuttaa) ja minun hääpukua/hääkampausta (meillä oli häät kesällä).

Nyt on kesälomat pidetty ja pitäis kai soitella niitä tänne, yhdellä jäänyt takkikin tänne. Mut en tiedä. Jotenkin on vastenhakoista tuo soittaminen.

Minäkin oon ollu perhetyöntekijä.

Ja tosiaan, en siivooja.
Meillä työnkuvaan kuuluin nimenomaan lasten hoito ja vanhempien tukeminen ja ohjaaminen vanhemmuudessa.
Jos oli tarvis siivota, niin vanhemmat siivoaa ja perhetyöntekijä hoitaa lasta.
Lapset olivatkin aivan erikoisen ihania ja vanhemmat hyvin kiitollisen oloisia.
Jos äiti on väsynyt, sai hän vaikka nukkua sillä aikaa kun hoidin lapsosia.

Mutta koska todella halvalle siivousavulle olisi enemmänkin ottajia, pitää tuo siivoushomma rajata ulos.
Yks jos toinenkin ihminen ei jaksaisi kotiaan siivota.
Siihen tarkoitukseen ovat siivoojat, ei perhetyöntekijät.
Ja se omavastuu tosiaan ei montaa euroa ole per käynti....

-B

minä muistan kun meile oli perhetyöntekiöitä tulossa, kävivätki kolme kertaa. Mutta sitten en enä halunnut heitä, ku olisivat VÄLTTÄMÄTTÄ halunneet tulla sellaiseen aikaan kun minä ja mies ei oltaisi oltu kotona. Eli vain isommat lapset kaksistaan koulun jälkeen. Heille ei olisi sopinut muu aika kuin vain silloin. Sanoinkin että jos ei sovia iak jolloi vanhemmat on kotona ei tartte tulla lainkaan.... nää tuli AINA Kaksin, jos toinen oli sairas, eivät tulleet lainkaakn. Toinen leikitti lapsia ja toinen vaan istui ja katseli ja jutteli niitä näitä.

Meidän alueella oli ennen kokenut ihminen perhetyöntekijänä, oltiin ilman tukiverkkoja miehen työn vuoksi muutettu ja vilkkaan uhmaikäisen kans viimeisillään raskaana pyysin käymään, että pääsin neuvolaan ja pakollisiin tutkimuksiin. Laitoin keittoa varten ainekset valmiiksi, perhetyöntekijä oli sillä aikaa tehnyt keiton, olivat syöneet ja käyneet lapsen kanssa ulkona. Oli ainoa kerta kun tarvitsin ptt:ä, jäi kyllä tosi hyvä mieli hänestä. Niin, ja tästä on kymmenisen vuotta aikaa, että ajat on varmaanki muuttuneet... Samoin olen tutulta kuullut viime vuosina, että ei oikein tiennyt miksi ptt heille tuli, kun istui vain kädet ristissä eikä tehnyt mitään.

Työtä laidasta laitaan asiakkaan tarpeiden mukaan, oli ainakin silloin kun minä olin kuvioissa vielä mukana, toki se oli minun tapani tehdä työtä. Suursiivoukset ja ikkunanpesut eivät kuulu PTT:n tehtäviin, mutta niitäkin voidaan yhdessä tehdä. Kertokaa rohkeasti työntekijöille mistä uskotte olevan apua teille.

Sossun lähettämä tyyppi on AINA sossun lähettämä!!! Se kannattaa AINA MUISTAA eli se raportoi kaiken sinne! Ja sitten vielä ne YLIREAGOI asioihin, niin raportitkin ovat sitten sen mukaiset! Eli kannattaa varautua kaikkeen.

Meidän terveydenhoitajan vaitiolovelvollisuuden laiminlyönnin vuoksi tein virallisen MUISTUTUS-asiakirjan ylilääkärille. Siihen liittyen pyysin myös kaikki potilaskertomukset terveyskeskukselta. Ja YLLÄTYS,YLLÄTYS kuinka sinne oli KEHDATTUKIN VÄÄRISTELLÄ SANOMISIANI JA YLIREAGOITU JA SEN MUKAAN OMAA SOVELLUSTA KÄYTETTY TEKSTIEN KIRJOITTAMISEEN. ARVATKAAPA VAIN MILTÄ SE NÄYTTÄÄ JONKUN TOISEN SILMISSÄ JOKA NIITÄ LUKEE?! JA SEN MUKAANHAN MUUT SITTEN TEKEVÄT PÄÄTELMIÄ MILLAINEN IHMINEN ON NYT TULOSSA.....

Tämän kaiken tiedän ihan kokemuksesta, koska itse olen myös sosiaali- ja terveysalan ammattilainen eli työskennellyt noilla tahoilla eli ns. istunut luukun silläkin puolen. En vain ja ainoastaan asiakkaana, vaan myös työntekijänäkin!

ELI TÄMÄ VAROITUKSENA SIITÄ MITÄ NIILLE PUHUU, TEKEE, NÄYTTÄÄ, KÄYTTÄYTYY JNE...

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva B:
Minäkin oon ollu perhetyöntekijä.

Ja tosiaan, en siivooja.
Meillä työnkuvaan kuuluin nimenomaan lasten hoito ja vanhempien tukeminen ja ohjaaminen vanhemmuudessa.
Jos oli tarvis siivota, niin vanhemmat siivoaa ja perhetyöntekijä hoitaa lasta.
Lapset olivatkin aivan erikoisen ihania ja vanhemmat hyvin kiitollisen oloisia.
Jos äiti on väsynyt, sai hän vaikka nukkua sillä aikaa kun hoidin lapsosia.

Mutta koska todella halvalle siivousavulle olisi enemmänkin ottajia, pitää tuo siivoushomma rajata ulos.
Yks jos toinenkin ihminen ei jaksaisi kotiaan siivota.
Siihen tarkoitukseen ovat siivoojat, ei perhetyöntekijät.
Ja se omavastuu tosiaan ei montaa euroa ole per käynti....

-B

Jos perheet oikeasti ja kovasti tarviivat APUA niin ei kait pieni siivoilu ja siihen liittyvä pahitteeksi ole?! Koska onhan sekin PERHEIDEN TUKEMISTA JA AUTTAMISTA, HYVINVOINNIN EDISTÄMISTÄ!!!!!!

Mietitäänpä esimerkiksi näin:

On sovittu, että ptt tulee tänään 2 tunniksi, mutta lapsi/lapset ovatkin päiväunilla ja äidillä/isällä vapaata aikaa. Ja vanhemmalla on ystäväpiiri joille voi jutella. Niin mitäpä se perhetyöntekijä sitten tekee? Käy kontrolloimassa, ylireagoimassa, ottamassa perheeltä rahat ja vieläpä kahvit+pullat päälle ja löhöilemässä sohvalla. Jopa on helppoa ja ihanaa työtä ja jää varmaan ihanat fiilikset, kun voi särkeä perheitä!

Siis sehän on totta, että jos tarvitaan oikeesti apua niin siihen ei pelkästään riitä vain juttelu, rahojen vieminen, kahvien+pullien syömiset-juomiset. Vaan tällainen tyyppi on ENIMMÄKSEEN RASITE KUIN APU!!!

Itse asun hyvin pienellä paikkakunnalla missä ei juurikaan ole mitään palveluita eikä ilman autoa pärjää. Meillä ei siis autoa, kun sanoi "työehtosopimuksen" jokinaika sitten irti ja ei nyt varaa ostaa. Meille on ptt tulossa, mutta jos mikään ei hänelle kuulu niin en myöskään häntä tarvitse kahvipöydän antimiani ja rahojani kuluttamaan!

Meidän tenava lähtee ulkoilemaan ja päiväunille kello 11 jälkeen ja nukkuu vähintään 4 tunnin unet eli käyn lenkillä lapseni kanssa. En ptt:ä tarvitse klo.11 jälkeen jollei voi tehdä ILTA ja/tai VIIKONLOPPU käyntejä, jotta pääsisimme mieheni kanssa tekemään jotain. Tai hommaa minulle jostain AUTOA lainaksi, jotta pääsisin ASIOILLE tai tekemään ITSEN HYVINVOINNILLE jotain pientä henkireikää.

Tältä paikkakunnalta löytyy juuri yksi pankki (ei minun pankkini eli ei palveluita minulle), kauppa ja apteekki ja muihin virastoihin onkin sitten yli 60km matka ja terveyskeskukseenkin matkaa hieman yli 10km.

Täällä käpykylässä meillä ei asu tuttuja/sukulaisia joilta voisi saada lastenhoito apua. Mies käy säännöllisessä päivätyössä=ma-pe 8-16.

Nyt pitäisi tehdä kotoa käsin paljon töitä kouluun hakemista ja työpaikkojen hakemista varten, mutta pitäisi ne kaikki kotityötkin ja ukko hoitaa.

Yhteistyössä